Läderhosen till exempel, uppfinnaren till de kan inte varit klok

Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Appropå skillnad på cdspelare, gjorde ett kul test för fem minuter sen. Kopplade min H/K dvd digitalt till min Audio Aero Capitole mkII cdspelare som har digitala ingångar och sen vidare till en Gryphon Callisto. Kopplade även analogljudet direkt från h/k:n till Calliston. Digitalkabeln var en SSSK. Skillnad: Kopplat digital först till Capitolen så var ljudet extremt mycket klarare, mer detaljer och mindre grötigt. Med H/K:n direkt blev ljudbilden smalare och ljudet klart grötigare, här snackar vi enorm skillnad
Wolfie skrev:Hörde exempelvis inte någon som helst skillnad vid en dCS demo där DAC:en (Verdi?) körde med eller utan upsampling...
Tänk om man skulle försöka göra seriösa tester av all smörja som finns på HiFi-marknaden, då skulle man antagligen inte hinna med att leva. Man skulle få sitta dag in och dag ut med vätskor, apparattassar, ledare, akustiska gafflar, puckar, dämppåsar, gegga, o.s.v. Det skulle dessutom bli väldigt svårt att komma till några egentliga resultat.
Rydberg skrev:Skillnad: Kopplat digital först till Capitolen så var ljudet extremt mycket klarare,
mer detaljer och mindre grötigt. Med H/K:n direkt blev ljudbilden smalare och
ljudet klart grötigare, här snackar vi enorm skillnad
Knappast troligt, snarare en dålig transport vs en superb transport (jitter problemJohan_Lindroos skrev:Rydberg skrev:Appropå skillnad på cdspelare, gjorde ett kul test för fem minuter sen. Kopplade min H/K dvd digitalt till min Audio Aero Capitole mkII cdspelare som har digitala ingångar och sen vidare till en Gryphon Callisto. Kopplade även analogljudet direkt från h/k:n till Calliston. Digitalkabeln var en SSSK. Skillnad: Kopplat digital först till Capitolen så var ljudet extremt mycket klarare, mer detaljer och mindre grötigt. Med H/K:n direkt blev ljudbilden smalare och ljudet klart grötigare, här snackar vi enorm skillnad
Kassa receiverkretsar?
Rydberg skrev:Kassa receiverkretsar? Knappast troligt, snarare en dålig transport vs en superb transport (jitter problem)
Nä, nu har du missat det hela, jag testade H/K som driv mot den interna driven.Magnuz skrev:"Knappast troligt, snarare en dålig transport vs en superb transport (jitter problem )"
Hur vet du det? Verkar det inte troligare att de analoga utgångarna i HK:n är dåliga? Var det förresten inte HK:n som agerade transport båda gångerna?
Tro det snarare handlar om digitalsignalens kvalitet. Först en DVD sen en sssk digitalkabel som säkert inte har 75 ohm karakteristisk impedans vilket borde ge reflektioner.Dahlqvist skrev:Rydberg skrev:Kassa receiverkretsar? Knappast troligt, snarare en dålig transport vs en superb transport (jitter problem)
Tyder inte känslighet mot olika "transporter" att det rör sig om brister i mottagaränden snarare än i sändaränden? Det finns ju faktiskt omvandlare som är väldigt okänsliga mot byte av "transport". Om man har en bil som är mycket känslig för vilken typ av bensin man kör på så skyller man ju inte på bensinen eftersom det finns bilar som går utmärkt på all sorts bensin.
Undrar,
Dahlqvist
Dahlqvist skrev:
...Om man har en bil som är mycket känslig för vilken typ av bensin man kör på så skyller man ju inte på bensinen eftersom det finns bilar som går utmärkt på all sorts bensin.
Undrar,
Dahlqvist
Wolfie skrev:Helst bensin från Shell som verkar renare än andras // ... Jag skyller på bensinen![]()
![]()
![]()
Max_Headroom skrev:morello: Jitter under 20kHz, vilken inverkan har det på funktionen? Förekommer något sådant?
Att jitter-nivån varierar mellan transporter känner jag till, men bör inte inte DAC-mottagen fixa det detta, eller i alla fall till väldigt stor del?
Jag har svårt att erinra mig några nogranna tester av transporter överhuvudtaget. Kan bara minnas att jag läst i någon gamal MoLt att det inte är så noga. Sen har jag kikat lite på en del datablad på på mottager, men det var ett tag sedan, jag tittade dessutom mest på hur man skulle använda dom i en DAC, inte hur dom hanterade jitter.
Magnuz skrev:"Nä, nu har du missat det hela, jag testade H/K som driv mot den interna driven."
Fast det var inte riktigt det du skrev, va? Annars blir jag lite orolig över min läsförmåga.
Rydberg skrev:Det här blir bara roligare och roligare....![]()
Nu testade jag med H/K:n som transport och jämförde lite fram och tillbaka med den "inbyggda" transporten, klart märkbar skillnad. Med den inbyggda transporten är ljudet märkbart lugnare och naturligare (svårt att sätta fingret på det riktigt). Lite samma känsla som när man tar bort ett brus man inte hör, man hör bara när det försinner! Kul
Svante skrev:Wolfie:
Ehh... Det var ungefär det jag menade. Men bara buffring duger ju inte utan klockan måste synkas med inkommande klocka på nåt sätt, och en PLL är sättet att göra det. Klockorna får inte gå det minsta olika fort, för då tar antingen data slut eller samlas på en för stor hög.
Användare som besöker denna kategori: Large och 5 gäster