Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:
Att komprimerad musik skulle med behållning kunna avnjutas, med större maxnivå än okomprimerad musik, .... <snip> ....
Rain skrev:Bongo skrev:Yo wzup lol
Jag vill ha realistisk dynamik hemma. Som trumpetare med 12 års
orkestererfarenhet så vill jag inget hellre än att det ska låta som
på riktigt hemma.
.
Råd i repris, Men varför skaffar du dig då inte större högtalare med mer dynamiska egenskaper än dom du har nu?
Rain skrev:phon skrev:
Sen är ju frågan "med behållning kunna avnjutas .... "
Öhmans egna omskrivning, men de flesta friska människor njuter nog mer om musiken från deras anläggning återges mjukklippt än hårdklippt.
Råd i repris, Men varför skaffar du dig då inte större högtalare med mer dynamiska egenskaper än dom du har nu?
Bongo skrev:Rain skrev:Bongo skrev:Yo wzup lol
på riktigt hemma.
.
Mina högtalare är tillräckligt stora och kraftfulla för att återge en bra
inspelning på realistiska ljudnivåer, med den allra mesta typen av musik
till och med.
Mvh Håkan
Laila skrev:Rain skrev:Råd i repris, Men varför skaffar du dig då inte större högtalare med mer dynamiska egenskaper än dom du har nu?
Men du Rain, om det är utgivningen som har begränsad dynamik
lär det väl knappast hjälpa med mer "dynamikkapabla" högtalare ?
Rain skrev:IngOehman skrev:Rain:
Att komprimerad musik skulle med behållning kunna avnjutas, med större maxnivå än okomprimerad musik, är bland de dummaste och mest okunniga av inspelningskommentarer som jag hört på flera årtioden!![]()
Hela ditt påstående är lögn och en förolämpning mot alla kunniga inspelningstekniker och musikälskare. Vad gör du i den här debatten om du int ens har basal insikt i hur det står till med saker och ting?
Vh, iö
Ingvar, som jag tidigare skrivit ett flertal gånger vilket du inte verkar ha uppmärksammat är att det handlar om hur mycket det komprimeras men du verkar anta att alla komprimerar för fullt. Du förenklar alltså grovt.
Vad gäller maxnivån så kan man givetvis ha en högre njutbar maxnivå om man komprimerar och filtrerar än om man inte gör det, det är basal kunskap om något.
Rain skrev:Bongo skrev:Rain skrev:Bongo skrev:Yo wzup lol
på riktigt hemma.
.
Mina högtalare är tillräckligt stora och kraftfulla för att återge en bra
inspelning på realistiska ljudnivåer, med den allra mesta typen av musik
till och med.
Mvh Håkan
Håkan jag skulle faktiskt vilja påstå att du skulle få ett mer dynamiskt ljud med större och bättre högtalare, Jamona är inte dåliga nej men knappast de bästa eller mest dynamiska heller..låna hem några bjässar av olika fabrikat så blir du nog mer nöjd.
Rain skrev:phon skrev:
Sen är ju frågan "med behållning kunna avnjutas .... "
Öhmans egna omskrivning, men de flesta friska människor njuter nog mer om musiken från deras anläggning återges mjukklippt än hårdklippt.
realist skrev:rain, hva ville du gjort idag med dagens viten hvis du måtte velge ett sett monitorer, ville du valgt ns 10 som denne tråden handler om, eller ville du valgt noe annet? (Det hadde vært fristende å gi deg et alternativ, men jeg lar det være...)
IngOehman skrev:Oklippt är bättre än sönderkomprimerat eller klippt.
Om man utgr ifrån en okomprimera inspelning som man spelar på en nivå som låter "lagom", och sedan tillför en kompressor, så MINSKAR maxnivån samtidigt som medelnivån eventuellt* ökar, men efter normering är maxnivån under alla omständigheter återställd således att den enda kvarvarande konsekvensen är att man vill vrida ned på grund av att det låter båda för starkt och för illa. Det resulterar i SÄNKT maxnivå, om man vill bibehålla öronvänlig avspelningsnivå.
phon skrev:IÖ skriver att resultatet är att folk i praktiken skruvar ner, det verkar inte omöjligt heller.
JTarnstrom skrev:Kan NS10:an ge en hängmatteeffekt, loudnesseffekt, på mixen som gör att materialet funkar bra på låg volym? För min gissning är att folk i genomsnitt lyssnar på rätt låg volym. Kanske det som utgör logiken bakom användadet av NS10...
Tärnström
Rain skrev:phon skrev:IÖ skriver att resultatet är att folk i praktiken skruvar ner, det verkar inte omöjligt heller.
Fast Ingvar verkar ha snöat in på sönderkomprimerade inspelningar det har inte jag, aktiv lyssning kräver rätt hög volym speciellt om man säger sig vara ute efter dynamisk återgivning.
Rain skrev:JTarnstrom skrev:Kan NS10:an ge en hängmatteeffekt, loudnesseffekt, på mixen som gör att materialet funkar bra på låg volym? För min gissning är att folk i genomsnitt lyssnar på rätt låg volym. Kanske det som utgör logiken bakom användadet av NS10...
Tärnström
En av poängerna med NS 10 är att den ska/skulle representera en någorlunda genomsnittlig hemmahögtalare men någon hängmattekurva har den inte direkt.
Rain skrev:JTarnstrom skrev:Kan NS10:an ge en hängmatteeffekt, loudnesseffekt, på mixen som gör att materialet funkar bra på låg volym? För min gissning är att folk i genomsnitt lyssnar på rätt låg volym. Kanske det som utgör logiken bakom användadet av NS10...
Tärnström
En av poängerna med NS 10 är att den ska/skulle representera en någorlunda genomsnittlig hemmahögtalare men någon hängmattekurva har den inte direkt.
Rain skrev:
phon skrev:Rain skrev:phon skrev:IÖ skriver att resultatet är att folk i praktiken skruvar ner, det verkar inte omöjligt heller.
Fast Ingvar verkar ha snöat in på sönderkomprimerade inspelningar det har inte jag, aktiv lyssning kräver rätt hög volym speciellt om man säger sig vara ute efter dynamisk återgivning.
Vad är sönderkomprimerat egentligen?
Min sista (inte senaste*) CD var en med Money Brother, den spelade jag en gång och aldrig mer. Låter helt enkelt för djefligt.
JTarnstrom skrev:Rain skrev:JTarnstrom skrev:Kan NS10:an ge en hängmatteeffekt, loudnesseffekt, på mixen som gör att materialet funkar bra på låg volym? För min gissning är att folk i genomsnitt lyssnar på rätt låg volym. Kanske det som utgör logiken bakom användadet av NS10...
Tärnström
Om den ska ge en hängmatteeffekt på slutresultatet borde den snarare ha en puckelkurva. Kompenserar man för en puckel i mitten av tonkurvan borde man ju få en hängmatteeffekt på högtalare utan puckel.
Tärnström
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster