yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-07 00:11

Fniss! :) :roll:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-07 00:18

IngOehman skrev:
Att komprimerad musik skulle med behållning kunna avnjutas, med större maxnivå än okomprimerad musik, .... <snip> ....

Alltså, medelnivå förstås.

Eller maxnivå om man med den menar praktisk maxnivå.
Den tekniska maxnivån bestämns ju av förstärkeri/högtalare.

Sen är ju frågan "med behållning kunna avnjutas .... " :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-06-07 00:20

Rain skrev:
Bongo skrev:Yo wzup lol
Jag vill ha realistisk dynamik hemma. Som trumpetare med 12 års
orkestererfarenhet så vill jag inget hellre än att det ska låta som
på riktigt hemma.
.

Råd i repris, Men varför skaffar du dig då inte större högtalare med mer dynamiska egenskaper än dom du har nu?

Mina högtalare är tillräckligt stora och kraftfulla för att återge en bra
inspelning på realistiska ljudnivåer, med den allra mesta typen av musik
till och med. Dock så uppfyller inte många inspelningar detta. För
att ens kunna prata om ett ljud som realistiskt så bör det ju låta
som på riktigt. De inspelningar jag har där en trumpet låter som
på riktigt är inte många, och de flesta är på vinyl från längesedan.

Skulle jag försöka spela något från den där listan tidigare med
låtar som har mixats med bland annat ns10 på realistiska ljudnivåer
så skulle inte mina öron må bra alls, jag vet det för jag har nämligen
provat med ganska många av dom, bland annat bryan adams.
Så felet ligger inte i storleken på mina högtalare. Potentialen finns
där men någon fåne tidigare i ledet som inte jag har någon kontroll
över har sabbat möjligheterna för mig att njuta av musiken så
verklighetstroget som möjligt.

Mvh Håkan
Senast redigerad av Bongo 2007-06-07 00:21, redigerad totalt 1 gång.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 00:20

phon skrev:

Öhmans egna omskrivning, men de flesta friska människor njuter nog mer om musiken från deras anläggning återges mjukklippt än hårdklippt.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-06-07 00:22

Rain skrev:
phon skrev:

Öhmans egna omskrivning, men de flesta friska människor njuter nog mer om musiken från deras anläggning återges mjukklippt än hårdklippt.

Jag njuter helst oklippt, och klipper det så går jag lite längre från scen
(läs sänker volymen)

Mvh Håkan

edit: felstavning

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-07 00:25

Rain skrev:
Råd i repris, Men varför skaffar du dig då inte större högtalare med mer dynamiska egenskaper än dom du har nu?

Men du Rain, om det är utgivningen som har begränsad dynamik
lär det väl knappast hjälpa med mer "dynamikkapabla" högtalare ?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 00:25

Bongo skrev:
Rain skrev:
på riktigt hemma.
.

till och med.
Mvh Håkan

Håkan jag skulle faktiskt vilja påstå att du skulle få ett mer dynamiskt ljud med större och bättre högtalare, Jamona är inte dåliga nej men knappast de bästa eller mest dynamiska heller..låna hem några bjässar av olika fabrikat så blir du nog mer nöjd.

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2007-06-07 00:25

Rain:

Du vill alltås skona oss från hårdklippning genom att se till att det låter illa redan vid måttligt ljuddtryck? :wink:
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 00:29

Laila skrev:Rain skrev:

Men du Rain, om det är utgivningen som har begränsad dynamik
lär det väl knappast hjälpa med mer "dynamikkapabla" högtalare ?

Jo dynamik kan ju inte bara förminskas den kan ju även förstoras eller om man så vill kanske t.o.m återställas (jajaja inte riktigt fullt ut men... )

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-07 00:29

Rain skrev:
IngOehman skrev:Rain:

Att komprimerad musik skulle med behållning kunna avnjutas, med större maxnivå än okomprimerad musik, är bland de dummaste och mest okunniga av inspelningskommentarer som jag hört på flera årtioden! 8O

Hela ditt påstående är lögn och en förolämpning mot alla kunniga inspelningstekniker och musikälskare. Vad gör du i den här debatten om du int ens har basal insikt i hur det står till med saker och ting?

Vh, iö

Ingvar, som jag tidigare skrivit ett flertal gånger vilket du inte verkar ha uppmärksammat är att det handlar om hur mycket det komprimeras men du verkar anta att alla komprimerar för fullt. Du förenklar alltså grovt.
Vad gäller maxnivån så kan man givetvis ha en högre njutbar maxnivå om man komprimerar och filtrerar än om man inte gör det, det är basal kunskap om något.

Vet du ens vad maxnivå betyder?

Du borde nog skickas på grundkurs ett...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-07 00:32, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 00:30

Karl_Banan skrev:Rain:

Du vill alltås skona oss från hårdklippning genom att se till att det låter illa redan vid måttligt ljuddtryck? :wink:

Måttlig kompression låter knappast illa.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-06-07 00:30

Rain skrev:
Bongo skrev:
Rain skrev:
på riktigt hemma.
.

till och med.
Mvh Håkan

Håkan jag skulle faktiskt vilja påstå att du skulle få ett mer dynamiskt ljud med större och bättre högtalare, Jamona är inte dåliga nej men knappast de bästa eller mest dynamiska heller..låna hem några bjässar av olika fabrikat så blir du nog mer nöjd.

Jo jag skulle nog kunna få ännu mera dynamik hemma med ännu större
högtalare, och framförallt ännu mer effekt...

men...

Jag vet att mina högtalare har potentialen, det är tidigare i kedjan
felet ligger. Jag har lyssnat och upplevt samma begränsning på andra
betydligt större och mer kapabla högtalare. (B&W 803D drivna av NAD master series förstärkaren för att nämna en)

Mvh Håkan

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-07 00:31

Rain skrev:
phon skrev:

Visst är mjukklippt mindre störande, men jag tror nog att de flesta föredrar hyfsat okomprimerat om dom verkligen får välja.

Det är ju inte direkt njutning man tänker på om medelnivån ligger 1dB under maxnivån för anläggningen, eller hur mycket man nu vill komprimera det hela. Mer big röjarskiva då, eller nåt .... 8O

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-06-07 00:33

Brain, hva ville du gjort idag med dagens viten hvis du måtte velge ett sett monitorer, ville du valgt ns 10 som denne tråden handler om, eller ville du valgt noe annet? (Det hadde vært fristende å gi deg et alternativ, men jeg lar det være... :wink:)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 00:35

Bongo skrev:
Mvh Håkan

Håkan du verkar ju gilla musik spelad med spelglädje, varför inte prova några högtalare som inte är lika kontrollerade och rent ut sagt tråkiga som de du hittills har nämnt.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 00:40

realist skrev:rain, hva ville du gjort idag med dagens viten hvis du måtte velge ett sett monitorer, ville du valgt ns 10 som denne tråden handler om, eller ville du valgt noe annet? (Det hadde vært fristende å gi deg et alternativ, men jeg lar det være... :wink:)

Nej jag skulle inte ha valt NS10 har ett par japanska aktiva monitorer(ej Yamaha) och ett par välkända amerikanska huvudmonitorer men jag förstår nyttan med NS10 och skulle inte drömma om att dumförklara dom som har eller har haft dom som referens. Skulle inte heller ha valt de som du antagligen tänker på.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-07 00:41

Oklippt är bättre än sönderkomprimerat eller klippt.

Om man utgr ifrån en okomprimera inspelning som man spelar på en nivå som låter "lagom", och sedan tillför en kompressor, så MINSKAR maxnivån samtidigt som medelnivån eventuellt* ökar, men efter normering är maxnivån under alla omständigheter återställd således att den enda kvarvarande konsekvensen är att man vill vrida ned på grund av att det låter båda för starkt och för illa. Det resulterar i SÄNKT maxnivå, om man vill bibehålla öronvänlig avspelningsnivå.

Den sänkte maxnivån är för övrigt en av orsakerna till att det låter så avslaget och trist om komprimerade inspelningar. Jag talar nu om inspelningar som komprimerats efter mix. Kompression på enskldheter är (som Kaffekoppen var inne på) något helt annat.

Vh, iö

- - - - -

*Det finns många sorters kompressorer, subtraktiva och additiva är två av dem. Beroende på algoritmerna i dem händer olika saker med musikmaterialet. Vissa kompressorer har ett sådant användarinterfejs att man inte märker att de gör två saker på samma gång, exempelvis toppkomprimerar (och/eller limiterar) och normerar.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 00:49

IngOehman skrev:Oklippt är bättre än sönderkomprimerat eller klippt.

Om man utgr ifrån en okomprimera inspelning som man spelar på en nivå som låter "lagom", och sedan tillför en kompressor, så MINSKAR maxnivån samtidigt som medelnivån eventuellt* ökar, men efter normering är maxnivån under alla omständigheter återställd således att den enda kvarvarande konsekvensen är att man vill vrida ned på grund av att det låter båda för starkt och för illa. Det resulterar i SÄNKT maxnivå, om man vill bibehålla öronvänlig avspelningsnivå.

Vem har pratat om sönderkomprimerat förutom du?

Visst kan man tycka att oklippt återgivning är bäst men i realiteten hur många har anläggningar som klarar av att göra okomprimerad och ofiltrerad musik rättvisa hemma? Inte ens en procent av musikälskarna (nej bra stativhögtalare klarar det inte), då är det en bra kompromiss att komprimera och filtrera.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-07 01:08

Aha, jag lade förstås in min tekniska tolkning av det hela, och kommer då naturligtvis fram till att det går att spela genomsnittligt starkare med komprimerat material.

Det var så jag tolkade rain också, men det kanske var förhastat.

Han skriver ju "njutbart starkare" och där kanske inte sanningen är densamma.

IÖ skriver att resultatet är att folk i praktiken skruvar ner, det verkar inte omöjligt heller.

Så, vad gör folk egentligen?

Inte vet jag, men är det röjarskiva skruvas det nog upp. Likaså om man dammsuger samtidigt som man lyssnar.

Om det lyssnas lite mer aktivt skruvas det väl antagligen ner om det är mer komprimerat, precis som IÖ säger.

Som vanligt är ju verkligheten inte så enkel.

I stallet medger komprimeringen i skvalradion att det går att hålla en volym som gör att man alls hör någon musik. Det får inte vara många dB dynamik om det skall fungera.

Hästarna skulle få nippran om det brassade på några 1812-kanoner där med rätt nivå .... :lol:

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 01:16

phon skrev:IÖ skriver att resultatet är att folk i praktiken skruvar ner, det verkar inte omöjligt heller.

Fast Ingvar verkar ha snöat in på sönderkomprimerade inspelningar det har inte jag, aktiv lyssning kräver rätt hög volym speciellt om man säger sig vara ute efter dynamisk återgivning.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-07 01:16

Kan NS10:an ge en hängmatteeffekt, loudnesseffekt, på mixen som gör att materialet funkar bra på låg volym? För min gissning är att folk i genomsnitt lyssnar på rätt låg volym. Kanske det som utgör logiken bakom användadet av NS10...

Jag bara spekulerar. Jag vet aldrig nånting.

Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom 2007-06-07 01:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-07 01:17

Jag personligen älskar både inspelningar och högtalare som presterar riktig chockdynamik. Samtidigt är jag rädd att mycket av den musik jag håller som högst på skiva inte hade funnits om detta var det ständiga primärkriteriet. Jag är som jag uttryckt tidigare med på Lusts resonemang att det mycket väl går att få till delikat välljud även med ej neutralt klingande monitorer. Det viktigaste för lyckad produktion är inte om det är ns10 eller genelec man använder utan hur väl man känner dom verktyg man har till hands.

Självklart kan man spela in musik med olika uppspelningssyfte i bakhuvudet. Ibland vill man ha kompression ibland inte. När jag jobbar ute där det står en radio på och det kommer en riktigt medryckande låt så höjer jag volymen, jag vill höra allt även i andra änden av rummet. Om texten ömsom viskas fram och ömsom skriks fram som i ursinne så vill jag kunna höra den.

När jag kommer hem och spelar ovannämnda musik på anläggningen uppskattar jag den kanske inte lika mycket., men sånt är livet, sk "airplay" går tyvärr(och ibland gudskelov) före allt annat.

Det finns musik som jag gärna lyssnar koncentrerat dagar i sträck på, det finns muzak, det finns musik som eg. bara är till för att dansa till osv.

En kul platta med ett sånt där uttalat mål är Alan Vegas "just a million dreams" som mixades ned på hans favorit bil-stereo för att han hade en ide om att musik är som bäst när man kör en bra bil och spelar skivor. Och ja!... Plattan låter suveränt i en typisk lite fetare bilstereo utan att vara det där vanliga "no brain" dunket.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 01:25

JTarnstrom skrev:Kan NS10:an ge en hängmatteeffekt, loudnesseffekt, på mixen som gör att materialet funkar bra på låg volym? För min gissning är att folk i genomsnitt lyssnar på rätt låg volym. Kanske det som utgör logiken bakom användadet av NS10...

Tärnström

En av poängerna med NS 10 är att den ska/skulle representera en någorlunda genomsnittlig hemmahögtalare men någon hängmattekurva har den inte direkt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-07 01:26

Rain skrev:
phon skrev:IÖ skriver att resultatet är att folk i praktiken skruvar ner, det verkar inte omöjligt heller.

Fast Ingvar verkar ha snöat in på sönderkomprimerade inspelningar det har inte jag, aktiv lyssning kräver rätt hög volym speciellt om man säger sig vara ute efter dynamisk återgivning.

Vad är sönderkomprimerat egentligen?

Min sista (inte senaste*) CD var en med Money Brother, den spelade jag en gång och aldrig mer. Låter helt enkelt för djefligt.

Å andra sidan säljer den ju bra, så det finns tydligen många som inte tycker den är sönderkomprimerad.

*
Möjligen försvinner intrycket in i dimman och jag köper ytterligare en CD, men det kommer att dröja ...

.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-07 01:27

Rain skrev:
JTarnstrom skrev:Kan NS10:an ge en hängmatteeffekt, loudnesseffekt, på mixen som gör att materialet funkar bra på låg volym? För min gissning är att folk i genomsnitt lyssnar på rätt låg volym. Kanske det som utgör logiken bakom användadet av NS10...

Tärnström

En av poängerna med NS 10 är att den ska/skulle representera en någorlunda genomsnittlig hemmahögtalare men någon hängmattekurva har den inte direkt.

Nej, den har ju en invers på hängmattekurva...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-07 01:28

Rain skrev:

Tärnström

Om den ska ge en hängmatteeffekt på slutresultatet borde den snarare ha en puckelkurva. Kompenserar man för en puckel i mitten av tonkurvan borde man ju få en hängmatteeffekt på högtalare utan puckel.

Tärnström

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-07 01:28

Rain skrev:

Håller ni på och ältar det där gamla liket än?

.... visst jag, det är tydligen det som är OT, on topic alltså .... :lol:

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 01:29

phon skrev:
Rain skrev:

Vad är sönderkomprimerat egentligen?

Min sista (inte senaste*) CD var en med Money Brother, den spelade jag en gång och aldrig mer. Låter helt enkelt för djefligt.

menar du den svenska coverplattan så beror det nog mer på att den var snabbinspelad och på hans köttiga sångstil.
Senast redigerad av Rain 2007-06-07 01:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 01:33

JTarnstrom skrev:
Rain skrev:

Tärnström

Om den ska ge en hängmatteeffekt på slutresultatet borde den snarare ha en puckelkurva. Kompenserar man för en puckel i mitten av tonkurvan borde man ju få en hängmatteeffekt på högtalare utan puckel.

Tärnström

Puckel? Mätkurvan beror ju mycket på i vilket rum den används och omgivningen. Dessutom en omvänd hängmatteeffekt blir ju mer ett flackt berg i mätningen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-07 01:33

Vet inte, To Die Alone heter den. Det är visst deras första, klippt på fler toppar än vad som finns där .... fy fasen vad dåligt, helt kass faktiskt.

Bra drag live på Circus dock.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi