Linn Komri - mätningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-05 20:27

Mayro skrev:Hmm.. mer nyfiken än efter läst denna tråden att faktiskt HÖRA ett större Linnsystem har jag nog inte varit helt ärligt.. Det där med att dom tydligen puttar lite extra pulver i basområdet för att få fram lite "live" stuk på musiken låter kul..

Det är kul och imponerande, men kanske inte helt neutralt dock.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-05 20:39

Små bagateller som Neutralt ljud är inget som bekymrar mig bara det är rätt klang tonalt sett i tonerna. Så det inte blir tjock sörja.. Live hör man ju tydligt basgångarna och foten som trampar på trumman..Och det är jämfört med det SK neutrala ljudet rätt så mycket skillnad mellan dom två ljudtyperna.. Så utan tvekan spännande läsning detta i denna tråden...

Om sedan man blir glad efter lyssnande är ju inget som säger. men nyfiken blev jag i alla fall...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-05 20:52

Mayro skrev:Små bagateller som Neutralt ljud är inget som bekymrar mig bara det är rätt klang tonalt sett i tonerna. Så det inte blir tjock sörja.. Live hör man ju tydligt basgångarna och foten som trampar på trumman..Och det är jämfört med det SK neutrala ljudet rätt så mycket skillnad mellan dom två ljudtyperna.. Så utan tvekan spännande läsning detta i denna tråden...

Om sedan man blir glad efter lyssnande är ju inget som säger. men nyfiken blev jag i alla fall...

Min subjektiva åsikt är att de dyra Linnsystem jag har hört låter ungefär som ett mycket bra PA-system. Gillar du detta stuk är det nog din " cup of tea".

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-05 21:01

mayro skrev:Hifiärlden har för små högtalare som ideal. Dom borde vara typ minimum dubbelt så stora genomsnittligt för att ens få kallas högtalare.

:D
Bild

Vad säger man även hörlurar gål djupt i basen. Men inte ger de någon fysisk upplevelse. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-05 21:15

Richard skrev:
Mayro skrev:Små bagateller som Neutralt ljud är inget som bekymrar mig bara det är rätt klang tonalt sett i tonerna. Så det inte blir tjock sörja.. Live hör man ju tydligt basgångarna och foten som trampar på trumman..Och det är jämfört med det SK neutrala ljudet rätt så mycket skillnad mellan dom två ljudtyperna.. Så utan tvekan spännande läsning detta i denna tråden...

Min subjektiva åsikt är att de dyra Linnsystem jag har hört låter ungefär som ett mycket bra PA-system. Gillar du detta stuk är det nog din " cup of tea".

Vem gillar inte ett mycket bra PA ljud vid live?? Och enligt allt JAG vet så betyder "Hifi" just hög trovärdighet.. Och detta mot då musiken som den låter live företrädelsevis då via ett Pa system om det är förstärkt musik..

Hifi är INTE vad jag vet tänkt dom hög trovärdighet mot smaken en studio har eller deras intweekade ideal i deras utrustning..Eller än värre en kass mastring..

Så om det är min "cup of the" eller inte vet jag inte.

Men aningen nyfiken blev man på att höra ett stort linnsystem och bilda sig en uppfattning.. Dom ggr man hört mindre system har dom absolut inte varit min smak..

Men det skiljer troligen och förhoppningsvis mellan linns olika nivåer också..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-05 21:21

meanmachine skrev:
mayro skrev:Hifiärlden har för små högtalare som ideal. Dom borde vara typ minimum dubbelt så stora genomsnittligt för att ens få kallas högtalare.

:D
Bild

Vad säger man även hörlurar gål djupt i basen. Men inte ger de någon fysisk upplevelse. :wink:

Ett par sådana skulle jag vilja få ha här och utprova.. Dom är fantastiskt bra dom där små ska du veta.. Vem vet.. Man satt väl sedan där själv med stativare i stället för 160 - 180 cm höga monster som drömmen är just nu typ :lol:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-05 21:28

Personligen blir jag inte riktigt klok på Linn öht. Högtalarna har jag vid upprepade tillfällen direkt tyckt illa om, lät förskräckligt illa rent subjektivt (hade inte ens en linjal att kunna mäta med ;) ). Förutom en gång i Köpenhamnsmässan för ett par år sedan då de demade en hemmabioanläggning, där lät det faktiskt njutbart, men ändå inget anseendeväckande superbt.

Mao, det återstår ännu att jag skall bli förvånad över Linn.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-05 22:11

Jag har hört flera linnhögtalare och system och inget jag höt låter direkt dåligt. Det som känns är en oprisärdhet. De är klart i överkant i höhållande till prestanda. Jag skulle dock inte neka till en uppsättning om priset var rätt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-05 22:19

Har bara hört en Linn högtalare som jag gillar och det är Linn Sara.
Allt annat tycker jag har svårigheter att inte förstöra musikupplevelsen.
Har inte hört allt nytt men en del.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-05 22:59

sitter linn och brainstormar på en coffe shop i amsterdam när de kommer på alla namn deras produkter ska ha. eller finns det någon logik?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-05 23:14

Plausibiliteten verkar låg(angående logiken alltså).

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-05 23:22

Rätt många av namnen har väl någon skotsk anknytning, andra har mer att göra med produkten ifrågas användningsområde, medan ytterligare andra verkar vara rena fantasifoster. Sedan är de ganska konsekventa med att byta ut c mot k i produktnamnen av någon anledning. Någon som vet vad LK står för, förresten?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-06-05 23:24

boyafraid skrev:sitter linn och brainstormar på en coffe shop i amsterdam när de kommer på alla namn deras produkter ska ha. eller finns det någon logik?

De flesta namnen kommer från gaelic. Andra namn verkar japanska som tex ikemi och genki.
Men nån slags korrelation till själva produkten verkar ju inte finnas.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-05 23:29

Kraniet skrev:Men nån slags korrelation till själva produkten verkar ju inte finnas.

Det beror väl på, det. LP12, CD12, Arkiv, Kivor, Basik, Numerik och kanske (om än lite långsökt) Axis har ju en viss koppling till produkterna. Och visst är väl siffrorna i LK 100, LK 85 o.s.v. wattantalet?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-05 23:35

boyafraid skrev:sitter linn och brainstormar på en coffe shop i amsterdam när de kommer på alla namn deras produkter ska ha. eller finns det någon logik?

Visa mig ett system framtaget av folk som sitter och brainstormar på coffe shop i amsterdam, så köper jag det direkt :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-06-05 23:41

Magnuz skrev:
Kraniet skrev:Men nån slags korrelation till själva produkten verkar ju inte finnas.

Det beror väl på, det. LP12, CD12, Arkiv, Kivor, Basik, Numerik och kanske (om än lite långsökt) Axis har ju en viss koppling till produkterna. Och visst är väl siffrorna i LK 100, LK 85 o.s.v. wattantalet?

jo du har rätt. det beror ju på vilka produkter man pratar om. LP12 är väl för att Lps är 12tum i diameter, CD12 är bara för att knyta an till top-of the line (som lp12an är/var..). Samma gäller LK som jag inte vet vad det betyder men siffran är effekten i 4ohm.
Men sen kommer man till namn som keilidh, Kaber, Kommri osv som bara är namn. Men se komemr de tillbaka tilll beskrivande namn som Akurate.

Så det är en jävla mix helt enkelt :)

edit: cd råkar väl vara 12cm i diameter också...
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-07 09:31

:mrgreen:

Att LINN kallar en produkt för "akurate" är ju ta mig fasen skrattretande. Om det är något LINN aldrig representerat så är det ju just "ackuratess". :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-06-07 09:54

Morello skrev::mrgreen:

Att LINN kallar en produkt för "akurate" är ju ta mig fasen skrattretande. Om det är något LINN aldrig representerat så är det ju just "ackuratess". :mrgreen:

faktum är dock att akurate inte har de typiska basvrängningar(subjektivt) som finns i andra linntalare . Däremot låter dom ljust och vasst.. Har inte sett nån mätning på Akurate.

Sen undrar man ju över såna presenterade data som +/- 1db 20-20000Hz som det var på Keltik. Vilket ju är lite underligt med tanke på hur dåligt ställt det är med vissa modeller av talare..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-07 18:26

Morello skrev::mrgreen:

Hur är det egentligen med t.ex. Karik/Numerik eller CD12? Båda låter trevligt och bra i mina öron, men det behöver ju inte säga så mycket.

Att Keltik skulle prestera 20-20000 +-1dB tror jag inte så många som hört högtalaren skulle tro på.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-07 18:39

Jag hörde Keltik en gång för ett 10-tal år sedan i en demo och jisses vad jag tyckte den lät bra då men hur är det nu när man är betydligt mera kritisk. Misstäcker att den idag skulle vara basig och loudnessaktig.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-07 18:42

meanmachine skrev:Jag hörde Keltik en gång för ett 10-tal år sedan i en demo och jisses vad jag tyckte den lät bra då men hur är det nu när man är betydligt mera kritisk. Misstäcker att den idag skulle vara basig och loudnessaktig.

Jag tycker nog ändå Keltik är imponerande på sitt sätt, men basen blir lätt öronbedövande och det är någonting i mellanregistret som låter onaturligt och konstigt.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-07 18:43

En vän till mig har Espek, och den är ordentligt hissad runt 70-80 Hz! Svår i hans rum pga av basbummel förstås! Drt blev något bättre när jag stoppade in en raggsocka i basreflexporten. Dessa högtalare har dessutom en bakåtriktad bas!?
Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi