Behöver man skilja popinspelning och akustisk musik åt, så kanske det det behövs två sidor...
Moderator: Redaktörer
Almen skrev:En "akustisk" inspelning kan nog göras på rätt många olika sätt. Några som inte gör helt puristiska inspelningar och även skrivit litet om det är Frank Zappa och Glenn Gould.
RogerGustavsson skrev:Almen skrev:En "akustisk" inspelning kan nog göras på rätt många olika sätt. Några som inte gör helt puristiska inspelningar och även skrivit litet om det är Frank Zappa och Glenn Gould.
De där båda herrarna gör inga inspelningar längre (av förståeliga själ) men de har gjort!
Frank Zappa ville väl göra en "syntetiskt" orkester där han själv trakterade de flesta instrumenten, vart och ett på sitt spår i en multikanalmaskin? Han berättade om detta i något tv-program.
Glenn Gould gjorde väl några inspelningar där han spelade fyrhändigt med sig själv? I övrigt gjorde han väl mera konventionella inspelningar?
perstromgren skrev:Behöver man skilja popinspelning och akustisk musik åt, så kanske det det behövs två sidor...
Almen skrev:Stereophile har en del artiklar om inspelningar också, sök litet på deras arkiv.
Almen skrev:Det du tänker på med Zappa var nog hans Fairlight-period, där han gör just det. Finns representerat på bland annat The Perfect Stranger och Jazz in Hell. Annars spelade han gärna in orkestrar med multimick-teknik, och lade på reverb i efterhand.
Max_Headroom skrev:Almen skrev:Det du tänker på med Zappa var nog hans Fairlight-period, där han gör just det. Finns representerat på bland annat The Perfect Stranger och Jazz in Hell. Annars spelade han gärna in orkestrar med multimick-teknik, och lade på reverb i efterhand.
Har aldrig hört talats om att Zappa skulle haft en Fairlight. Däremot har jag sett honom på TV med en Synclavier 2a. Uppgifter på Nätet gör gällande att det var en synclavier 2 som användes vid skapandet av "Jazz from hell". Men man ska inte tro allt man läser på Nätet. Det på TV känns trovärdigt i detta fall. Jag har svårt och tro att man skulle lägga ned så stora resurser på att fejka användningen av ett sådant instrument. Han spelade lite på den i TV-fimen också och berättade lite om hur ljudet egentligen var uppbyggt. Hr. Zappa verkar ha varit mycket nogrann med sin konst, emd enorma krav på såväl sin omgivning som sig själv.
Max_Headroom skrev:Har aldrig hört talats om att Zappa skulle haft en Fairlight. Däremot har jag sett honom på TV med en Synclavier 2a.
Kolla under Music Features > Music/Recordings.perstromgren skrev:Almen skrev:Stereophile har en del artiklar om inspelningar också, sök litet på deras arkiv.
Har du tips på lämpliga sökord? Jag provade "recording" "studio recording" och några andra, men det kommer floder! Man får träff på allla högtalar- och förstärkartester, samt en massa skivrecensioner.
17. Cut the EQ on the master from around 40Hz, as there may be a lot going on down there that you wont hear through any speaker system and it just takes up headroom in the mix.
21. Don't over compress! Just because you can strap a compressor over every track doesn't necessarily mean you should. Too much compression can suck the life out of a track.
philip skrev:tidningen Studio har en del repotage av den här typen: http://studio.idg.se/2.1078/1.95312
tyvärr lägger de inte ut så mycket på deras webb men köp några nr av tidningen, väldigt läsbar och ofta från ett nybörjarperspektiv.
Tyvärr finns det mycket okunskap i branchen och mycket okunskap bland skribenterna i tidningarna. ta tex det här från SSLs egna nyhetsbrev: (http://www.mixbuss.com)17. Cut the EQ on the master from around 40Hz, as there may be a lot going on down there that you wont hear through any speaker system and it just takes up headroom in the mix.
Kakan skrev:Rain:
Var kommer dessa skräpsignaler under 40 Hz ifrån?
Brukar de enligt din mening finnas där av någon specifik orsak?
Rain skrev: ..Brum..
Morello skrev:Rain skrev: ..Brum..
Herrejävlar - brum har frekvensen 50 Hz samt övertoner vid 100, 150,200 osv.
Rain skrev:Morello skrev:Rain skrev: ..Brum..
Och du kallar dig mätexpert....
Naqref™ skrev:Rain skrev:Morello skrev:Rain skrev: ..Brum..
Och du kallar dig mätexpert....
Nej det epitetet har han fått ofrivilligt från admin.
Men brum i musiksammanhang är ju underförstått just nätbrum
Rain skrev:philip skrev:tidningen Studio har en del repotage av den här typen: http://studio.idg.se/2.1078/1.95312
tyvärr lägger de inte ut så mycket på deras webb men köp några nr av tidningen, väldigt läsbar och ofta från ett nybörjarperspektiv.
Tyvärr finns det mycket okunskap i branchen och mycket okunskap bland skribenterna i tidningarna. ta tex det här från SSLs egna nyhetsbrev: (http://www.mixbuss.com)17. Cut the EQ on the master from around 40Hz, as there may be a lot going on down there that you wont hear through any speaker system and it just takes up headroom in the mix.
Okunskap? Skulle inte tro det, de flesta inspelningar låter definitivt bättre om man skär den lägsta basen som ändå mest innehåller skräpsignaler. Sen får du ju tänka på att man inte skär rakt av med 100db branta filter utan man skär ju oftast med 12 eller 18db per oktav filter.
Almen skrev:Shit, det finns en helt underbar dagbok/blog om en "normal" inspelning med "a major american band". Någon som har en länk till den? Det är en ljudtekniker som skrivit den, så jag tror den ligger på något forum för d:o professionella. Jag skulle tro att det sammantaget är fiktivt, men att det bygger på ett antal verkliga händelser. Jävligt rolig, i alla fall.
perstromgren skrev:Hjälp, min tråd har havererat!
Nu när jag har så många läsare, kan ni inte hjälpa mig med trådrubriken i stället för att bråka?
Finns det böcker som kan tänkas vara bra?
Vad sägs om The Mixing Engineer's Handbook? (fast kolla vad som står på konsolen på omslaget!)
Eller Modern Recording Techniques?
philip skrev:
skär man bort 40hz i masterbussen för att man inte hör vad som händer så får man köpa sig ett par hörlurar eller ett par hyfsade högtalare som kan avslöja vad som finns där.
tycker man att den lägsta basen mest inehåller skräp så är det nog läge att fundera på ett annat yrkesval...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster