Webbsida om hur studioinspelning går till, tack!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Webbsida om hur studioinspelning går till, tack!

Inläggav PerStromgren » 2007-06-07 10:20

De senaste dagarnas ordväxling om monitorer och mastring påminner mig om att jag inte egentligen vet hur det inspelning går till! Ge mig en webbsida som förklarar hur en typisk inspelning (om sådan finns) går till. Jag gissar att jag behöver veta hur musikerna, ljudteknikern, producenten, mastreraren (vad det nu är) och mediet förhåller sig till varann. Om ljudbordet och lyssningen nämns också, kommer tårarna!

Behöver man skilja popinspelning och akustisk musik åt, så kanske det det behövs två sidor... :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-07 10:33

Shit, det finns en helt underbar dagbok/blog om en "normal" inspelning med "a major american band". Någon som har en länk till den? Det är en ljudtekniker som skrivit den, så jag tror den ligger på något forum för d:o professionella. Jag skulle tro att det sammantaget är fiktivt, men att det bygger på ett antal verkliga händelser. Jävligt rolig, i alla fall.

En "akustisk" inspelning kan nog göras på rätt många olika sätt. Några som inte gör helt puristiska inspelningar och även skrivit litet om det är Frank Zappa och Glenn Gould.

Stereophile har en del artiklar om inspelningar också, sök litet på deras arkiv.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-07 11:15

Almen skrev:En "akustisk" inspelning kan nog göras på rätt många olika sätt. Några som inte gör helt puristiska inspelningar och även skrivit litet om det är Frank Zappa och Glenn Gould.

De där båda herrarna gör inga inspelningar längre (av förståeliga själ) men de har gjort!

Frank Zappa ville väl göra en "syntetiskt" orkester där han själv trakterade de flesta instrumenten, vart och ett på sitt spår i en multikanalmaskin? Han berättade om detta i något tv-program.

Glenn Gould gjorde väl några inspelningar där han spelade fyrhändigt med sig själv? I övrigt gjorde han väl mera konventionella inspelningar?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-07 11:28

RogerGustavsson skrev:
Almen skrev:En "akustisk" inspelning kan nog göras på rätt många olika sätt. Några som inte gör helt puristiska inspelningar och även skrivit litet om det är Frank Zappa och Glenn Gould.

De där båda herrarna gör inga inspelningar längre (av förståeliga själ) men de har gjort!

Frank Zappa ville väl göra en "syntetiskt" orkester där han själv trakterade de flesta instrumenten, vart och ett på sitt spår i en multikanalmaskin? Han berättade om detta i något tv-program.

Glenn Gould gjorde väl några inspelningar där han spelade fyrhändigt med sig själv? I övrigt gjorde han väl mera konventionella inspelningar?

OK, imperfektum är nog ett mer applicerbart tempus. Du förstår, de är så levande för mig... ;)

Det du tänker på med Zappa var nog hans Fairlight-period, där han gör just det. Finns representerat på bland annat The Perfect Stranger och Jazz in Hell. Annars spelade han gärna in orkestrar med multimick-teknik, och lade på reverb i efterhand.

Gould är känd för att spela in en massa varianter och sedan klippa ihop tills han var nöjd. Inga "live in the studio" där, alltså.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Webbsida om hur studioinspelning går till, tack!

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-07 11:32

perstromgren skrev:Behöver man skilja popinspelning och akustisk musik åt, så kanske det det behövs två sidor... :)

Det klart att man måste skilja på dessa eftersom angreppssättet är så olika. En popinspelning är en produktion där man ofta vill skapa något sound eller ett eget uttryck. Någon äkthet i det inspelade ljudet är oftast ovidkommande. I vissa fall är inte ens ett "bra ljud" eftersträvat.

En akustisk inspelning är mera en dokumentation av en musikhändelse. Det behöver inte vara så, inte minst beroende på kostnaderna för t.ex. en symfoniorkester och några världsstjärnor. Då brukar det fuskas en del, alla är kanske inte närvarande samtidigt. Misstänker att flera mindre bolag, inte minst några svenska, kör mera dokumentationsvarianten. Där t.ex. OPUS 3 eller Bertil Alving har varit inspelare tror jag det rattas minimalt och att stor möda läggs på att det ska bli bra redan vid tagningen och inte i efterproduktionen. Rakt ner till stereo ger heller inte så mycket utrymme för sådant.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-07 11:43

Almen skrev:Stereophile har en del artiklar om inspelningar också, sök litet på deras arkiv.

Har du tips på lämpliga sökord? Jag provade "recording" "studio recording" och några andra, men det kommer floder! Man får träff på allla högtalar- och förstärkartester, samt en massa skivrecensioner.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-07 12:30

Almen skrev:Det du tänker på med Zappa var nog hans Fairlight-period, där han gör just det. Finns representerat på bland annat The Perfect Stranger och Jazz in Hell. Annars spelade han gärna in orkestrar med multimick-teknik, och lade på reverb i efterhand.

Har aldrig hört talats om att Zappa skulle haft en Fairlight. Däremot har jag sett honom på TV med en Synclavier 2a. Uppgifter på Nätet gör gällande att det var en synclavier 2 som användes vid skapandet av "Jazz from hell". Men man ska inte tro allt man läser på Nätet. Det på TV känns trovärdigt i detta fall. Jag har svårt och tro att man skulle lägga ned så stora resurser på att fejka användningen av ett sådant instrument. Han spelade lite på den i TV-fimen också och berättade lite om hur ljudet egentligen var uppbyggt. Hr. Zappa verkar ha varit mycket nogrann med sin konst, emd enorma krav på såväl sin omgivning som sig själv.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-07 12:35

Max_Headroom skrev:
Almen skrev:Det du tänker på med Zappa var nog hans Fairlight-period, där han gör just det. Finns representerat på bland annat The Perfect Stranger och Jazz in Hell. Annars spelade han gärna in orkestrar med multimick-teknik, och lade på reverb i efterhand.

Har aldrig hört talats om att Zappa skulle haft en Fairlight. Däremot har jag sett honom på TV med en Synclavier 2a. Uppgifter på Nätet gör gällande att det var en synclavier 2 som användes vid skapandet av "Jazz from hell". Men man ska inte tro allt man läser på Nätet. Det på TV känns trovärdigt i detta fall. Jag har svårt och tro att man skulle lägga ned så stora resurser på att fejka användningen av ett sådant instrument. Han spelade lite på den i TV-fimen också och berättade lite om hur ljudet egentligen var uppbyggt. Hr. Zappa verkar ha varit mycket nogrann med sin konst, emd enorma krav på såväl sin omgivning som sig själv.

Det var väl just de enorma kraven som gjorde att FZ föll för Synclavieren.

Äntligen begränsades han inte av vad musikerna klarade av att spela...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-07 12:47

Max_Headroom skrev:Har aldrig hört talats om att Zappa skulle haft en Fairlight. Däremot har jag sett honom på TV med en Synclavier 2a.

Stämmer med Synclavier, my bad.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-07 12:59

perstromgren skrev:
Almen skrev:Stereophile har en del artiklar om inspelningar också, sök litet på deras arkiv.

Har du tips på lämpliga sökord? Jag provade "recording" "studio recording" och några andra, men det kommer floder! Man får träff på allla högtalar- och förstärkartester, samt en massa skivrecensioner.
Kolla under Music Features > Music/Recordings.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-06-07 13:45

tidningen Studio har en del repotage av den här typen: http://studio.idg.se/2.1078/1.95312

tyvärr lägger de inte ut så mycket på deras webb men köp några nr av tidningen, väldigt läsbar och ofta från ett nybörjarperspektiv.

Tyvärr finns det mycket okunskap i branchen och mycket okunskap bland skribenterna i tidningarna. ta tex det här från SSLs egna nyhetsbrev: (http://www.mixbuss.com)

17. Cut the EQ on the master from around 40Hz, as there may be a lot going on down there that you wont hear through any speaker system and it just takes up headroom in the mix.

horribelt såklart, men å andra sidan kommer på plats 21:

21. Don't over compress! Just because you can strap a compressor over every track doesn't necessarily mean you should. Too much compression can suck the life out of a track.

och det är väl en ganska bra sammanfattning på min branch, en hel del myt och missuppfattningar men även en del kunskap som även hifiintresserade kan ha nytta av.

(för er som inte vet vad SSL är så är det den mixerbordstillverkare som rankas högst av de flesta, http://www.solidstatelogic.com/)

//P

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 14:32

philip skrev:tidningen Studio har en del repotage av den här typen: http://studio.idg.se/2.1078/1.95312

tyvärr lägger de inte ut så mycket på deras webb men köp några nr av tidningen, väldigt läsbar och ofta från ett nybörjarperspektiv.

Tyvärr finns det mycket okunskap i branchen och mycket okunskap bland skribenterna i tidningarna. ta tex det här från SSLs egna nyhetsbrev: (http://www.mixbuss.com)

17. Cut the EQ on the master from around 40Hz, as there may be a lot going on down there that you wont hear through any speaker system and it just takes up headroom in the mix.

Okunskap? Skulle inte tro det, de flesta inspelningar låter definitivt bättre om man skär den lägsta basen som ändå mest innehåller skräpsignaler. Sen får du ju tänka på att man inte skär rakt av med 100db branta filter utan man skär ju oftast med 12 eller 18db per oktav filter.

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2007-06-07 14:35

Rain:

Var kommer dessa skräpsignaler under 40 Hz ifrån?
Brukar de enligt din mening finnas där av någon specifik orsak?
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 14:41

Kakan skrev:Rain:

Var kommer dessa skräpsignaler under 40 Hz ifrån?
Brukar de enligt din mening finnas där av någon specifik orsak?

Brum resonanser slaskljud från mikrofoner m.m.m.m.m.m. de flesta av dessa missljud gör att inpelningen blir grötig och låter oren om man inte skär bort dom. Speciellt om man spelar in större orkestrar.

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2007-06-07 14:47

Finns det andra frekvensintervall som också drabbas av skräpljud eller samlas de av någon aledning under 40Hz?
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-07 14:52

Jag har samma erfarenhet som Rain, även om jag inte jobbar med musik utan film. Ljud som inte är beskurna runt 40 hz med flackt HP filter är få "utvalda" ljud som presterar bra i den regionen. Jag skulle kanske säga att man sparar tid på att inte ha massa bummel undet 40 hz att ta ställning till och därmed ägna sig åt viktigare saker.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-07 15:02

Rain skrev: ..Brum..

Herrejävlar - brum har frekvensen 50 Hz samt övertoner vid 100, 150,200 osv.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-07 15:05

Morello skrev:

Lastbilar kan brRrRrumma de oxå. Och banverkets trafostationer. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 15:12

Morello skrev:

Och du kallar dig mätexpert....

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-07 15:14

Rain skrev:
Morello skrev:

Nej det epitetet har han fått ofrivilligt från admin. ;)

Men brum i musiksammanhang är ju underförstått just nätbrum och det är ju som bekant 50Hz i Sverige. Fast om det vore ett så stort problem så borde de ju beskära högre i staterna då de kör med 60Hz fast är det inte snarare tvärtom där. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 15:19

Naqref™ skrev:
Rain skrev:
Morello skrev:

Nej det epitetet har han fått ofrivilligt från admin. ;)

Men brum i musiksammanhang är ju underförstått just nätbrum

I musiksammanhang så är det ofta alla möjliga typer av brum...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-07 15:19

Hörrni, ge nu Rain lite slack här! Om man är tillräckligt klantig och ställer till det riktigt illa i sin miljö kan man väl ha brum vid vilken frekvens som helst även om man normalt avser nätbrum?

Edit: Såg att Rain hade ordnat den biten.

Rain, vad är det som brummar under 40 Hz då?
Senast redigerad av UrSv 2007-06-07 15:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-06-07 15:21

Rain skrev:
philip skrev:tidningen Studio har en del repotage av den här typen: http://studio.idg.se/2.1078/1.95312

Okunskap? Skulle inte tro det, de flesta inspelningar låter definitivt bättre om man skär den lägsta basen som ändå mest innehåller skräpsignaler. Sen får du ju tänka på att man inte skär rakt av med 100db branta filter utan man skär ju oftast med 12 eller 18db per oktav filter.

skär man bort 40hz i masterbussen för att man inte hör vad som händer så får man köpa sig ett par hörlurar eller ett par hyfsade högtalare som kan avslöja vad som finns där.

tycker man att den lägsta basen mest inehåller skräp så är det nog läge att fundera på ett annat yrkesval...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-07 15:22

Hjälp, min tråd har havererat!

Nu när jag har så många läsare, kan ni inte hjälpa mig med trådrubriken i stället för att bråka?

Finns det böcker som kan tänkas vara bra?

Vad sägs om The Mixing Engineer's Handbook? (fast kolla vad som står på konsolen på omslaget! :D )

Eller Modern Recording Techniques?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-06-07 15:24

Almen skrev:Shit, det finns en helt underbar dagbok/blog om en "normal" inspelning med "a major american band". Någon som har en länk till den? Det är en ljudtekniker som skrivit den, så jag tror den ligger på något forum för d:o professionella. Jag skulle tro att det sammantaget är fiktivt, men att det bygger på ett antal verkliga händelser. Jävligt rolig, i alla fall.

http://www.mixerman.net/ ska vara rolig, har inte läst själv dock.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-07 15:37

philip skrev:http://www.mixerman.net/ ska vara rolig, har inte läst själv dock.

Ah, där var den! Rekommenderas! :D

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-06-07 15:42

perstromgren skrev:Hjälp, min tråd har havererat!

Nu när jag har så många läsare, kan ni inte hjälpa mig med trådrubriken i stället för att bråka?

Finns det böcker som kan tänkas vara bra?

Vad sägs om The Mixing Engineer's Handbook? (fast kolla vad som står på konsolen på omslaget! :D )

Eller Modern Recording Techniques?

jo, ja precis som jag skrev så är studio/inspelningsbranchen fylld med vandringssägner, myter och okunskap. Dålig lyssning är tyvärr mer regel än undantag även i lite större studios.

Vill du veta hur en inspelning går till idag så finns ju den där tråkiga metallicafilmen och vill du veta hur en inspelning bör gå till så finns den fantistiska Grace of my heart. http://www.imdb.com/title/tt0116442/

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 16:07

philip skrev:
skär man bort 40hz i masterbussen för att man inte hör vad som händer så får man köpa sig ett par hörlurar eller ett par hyfsade högtalare som kan avslöja vad som finns där.

tycker man att den lägsta basen mest inehåller skräp så är det nog läge att fundera på ett annat yrkesval...

Inte alls, men förstår du att bara för att man filtrerar vid 40hz (vilket alltså inte alls alltid sker) så dödar man inte allt därunder?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-11 21:14

perstromgren: Mer godis från Stereophile (om än kanske inte så mycket info om själva inspelningen): Helt okomprimerad jazzinspelning

Ändrat: Se där, det stod mer om inspelningen i konsertrecensionen.

Återgå till Generellt om hifi