yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-07 15:07

Frågan var hur man mätte nivån. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-06-07 15:08

Rain skriver:
Bara för att jag framhäver fördelar med komprimering och filtrering så har jag ju inte fel. ledsen om din världsbild har rubbats.

:lol: :lol: :lol:

Jag håller med Rain fullständigt i det han här har sagt. Synd bara att ingen vill lyssna på detta. Jag har ju själv tidigare skrivit om samma saker och då var det ingen som ville förstå.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 15:10

perstromgren skrev:
Rain skrev:Men fatta, kompression behöver inte betyda dålig dynamik...

Nu tror jag det är många som inte är med riktigt. Kan du förklara hur det komma sig att komprimering inte innebär "dålig" dynamik? Menar du att man går från alldeles för stor dynamik till hanterlig dynamik, eller vad?

Ja precis, sen finns det ju massvis med folk här som verker kräva väldigt dynamiska inspelningar mest för att dom sitter med rätt odynamiska trögdrivna högtalare.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-07 15:11

Nagrania skrev:Rain skriver:
Bara för att jag framhäver fördelar med komprimering och filtrering så har jag ju inte fel. ledsen om din världsbild har rubbats.

Jag håller med Rain fullständigt i det han här har sagt. Synd bara att ingen vill lyssna på detta. Jag har ju själv tidigare skrivit om samma saker och då var det ingen som ville förstå.

Jaså? Exakt VAD håller du med om?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-07 15:16

Rain skrev:Ja precis, sen finns det ju massvis med folk här som verker kräva väldigt dynamiska inspelningar mest för att dom sitter med rätt odynamiska trögdrivna högtalare.

Du verkar föra ett enmanskrig här, Rain!

Jag ska inte i onödan hälla bensin på brasan, men måste ändå påpeka att jag tror att "odynamiska" högtalare liksom inte finns. Visst kan de vara olinjära och komprimera, men det gäller nog bara i närheten av dess max SPL, om jag är rätt underrättad. Sänker man maxnivån en aning så tror jag de flesta högtalare är rätt linjära.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-07 15:44

Jag tycker att jag förstår precis hur rain menar, och jag håller dessutom med, så tekniker jag är.

Däremot vet jag inte om det blir "objektivt" mer njutbart så, men subjektivt blir det naturligtvis njutbarare.

Alltså, njutbart högre maxvolym med komprimering.

Praktisk maxvolym och högre som i Fredrik Lindströms (heter han väl ..? ) tappning då, som inte är samma sak som teknisk maxvolym och starkare.

edit .. jo föresten, (FL) högre är ju förstås samma sak som (tek) starkare.

Jag föredrar personligen nog rätt säkert det mindre komprimerade.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 15:53

perstromgren skrev:
Jag ska inte i onödan hälla bensin på brasan, men måste ändå påpeka att jag tror att "odynamiska" högtalare liksom inte finns. Visst kan de vara olinjära och komprimera, men det gäller nog bara i närheten av dess max SPL, om jag är rätt underrättad. Sänker man maxnivån en aning så tror jag de flesta högtalare är rätt linjära.

Odynamiska är lite fel ord men vissa högtalare är verkligen inte speciellt dynamiska även vid lägre volym speciellt i basen och kräver verkliga kraftverk för att få igång dom

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-07 15:54

:lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-07 16:05

Rain skrev:Odynamiska är lite fel ord men vissa högtalare är verkligen inte speciellt dynamiska även vid lägre volym speciellt i basen och kräver verkliga kraftverk för att få igång dom

Oj! Vad är det för högtalare?

Man kanske bara behöver smörja stötstängerna och putsa styrskenorna så kanske man inte behöver ett kraftverk för att få igång dem?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-07 16:12

En del påstår att tunga 15" koner behöver starka förstärkare för att hålla dom i kontroll, andra att små element behöver mycket effekt för att få dom att vakna. Det finns oändliga variationer på "old wives' tales".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-07 16:25

Nagrania skrev:Rain skriver:

Jag upphör aldrig att förvånas. 8O
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 16:27

i skrev:Jag upphör aldrig att förvånas. 8O

Bra, en dag kanske du lär dig något också.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-06-07 16:35

subjektivisten frågar:

Ja som t.ex användandet av filter och kompressorer och då speciellt flerbandskompressorer. Det finns ju också dynamiska filter som inte heller är så dumma. Jag brukar ibland säga att man med bra filter kan få en äldre inspelning att glimmra som om den var gjord i förra veckan. Jag talade just med en kollega om olika högtalarlyssning när man mixar. Vi var båda överänns om att det bästa är att göra jobbet med stora högtalare och inte med stativare. Man kan aldrig få lika stor dynamik med små högtalare som med stora.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-07 16:36

Aha, det hänger således på huruvida högtalarna står på golvet eller på stativ.
Jag är imponerad av analysen. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-07 16:37

Morello skrev:I den genren och med såpass skickliga musiker tycker jag det finns åtskilligt bättre produktioner idag. Ja tycker fonogrammen med Jan J låter ok, men absolut inte mer än så. Bandbredden är begränsad och brusnivån hög.

Kan vara, men när det gäller ljudkvalitén på dessa gamla inspelningar finns en viss variation. En del är lite bättre och andra är "bedagade". "Jazz på Svenska" är inte bra medan "Musik genom fyra sekler" eller "In Pleno" (inspelad 1964) håller rätt bra. Katastroffalt dåligt är det i varje fall inte.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-07 16:48

Nagrania skrev:subjektivisten frågar:

Ja som t.ex användandet av filter och kompressorer och då speciellt flerbandskompressorer. Det finns ju också dynamiska filter som inte heller är så dumma. Jag brukar ibland säga att man med bra filter kan få en äldre inspelning att glimmra som om den var gjord i förra veckan. Jag talade just med en kollega om olika högtalarlyssning när man mixar. Vi var båda överänns om att det bästa är att göra jobbet med stora högtalare och inte med stativare. Man kan aldrig få lika stor dynamik med små högtalare som med stora.

Vad har det med vad rain säger?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-06-07 17:54

Morello raljerar:
Aha, det hänger således på huruvida högtalarna står på golvet eller på stativ.
Jag är imponerad av analysen.

Har han Morello någonsin lyssnat på ett par stora aktiva JBL:er? Du kan aldrig med en stativare få ett så stort ljud och med en sådan pondus som med ovanstående högtalare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-07 17:58

Nagriana: Jag tror inte det är den relevanta frågan. ;) Vad jag vet så har Morello lyssnat på 'stativare' som vida överstiger i både frekvensomfång och dynamisk förmåga över 99% av alla golvare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-07 18:07

Va?

Det har väl inget med stativ att göra hur en högtalare låter.

Hur högt är ett stativ? Räcker 4 centimeter?

.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-07 18:12

För de som har lite överdrivet svårt...

Stativhögtalare = liten högtalare

Golvhögtalare = stor högtalare

Luftputtare = alla högtalare

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-07 18:31

Det finns faktiskt små golvhögtalare, och stora stativare! Allt är ju relativt! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 18:50

Naqref™ skrev:Nagriana: Jag tror inte det är den relevanta frågan. ;) Vad jag vet så har Morello lyssnat på 'stativare' som vida överstiger i både frekvensomfång och dynamisk förmåga över 99% av alla golvare.

Vilka är dessa underverk? Fast det är klart alla golvögtalare är inte suveräna. men de golvhögtalare som är suveräna överstiger i sin tur de "fantastiska" stativare som Morello har lyssnat på

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-06-07 18:55

Det handlar inte om frekvensomfång (i alla fall inte uppåt)utan det handlar mera om dynamik och ett ljudtryck som känns i bröstet. Det går knappast att få till ett sådant ljud utan att använda stora element som är betydligt större än 7, 8".

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-07 19:00

Jag hittar tyvärr ingen bild på dessa "monitorer" eller stativare som www.soundprecision.com tillverkade för många år sedan. ~120 Kg/st med en 10'' bas. (www.se/radiojamtland.se har dessa som monitorer)
Senast redigerad av Nefilim 2007-06-07 19:01, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-07 19:00

Som NS10? :D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-07 19:01

Kaffekoppen skrev:Som NS10? :D
:mrgreen:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-07 19:03

Lust skrev:För de som har lite överdrivet svårt...

Stativhögtalare = liten högtalare

Golvhögtalare = stor högtalare

Luftputtare = alla högtalare

Det tror jag inte alls på.

Stor högtalare på litet stativ = stativare.
Liten högtalare med fast stativ = golvare
Liggande högtalare med vit kon = luftputtare

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-07 19:20

Rain skrev:
Naqref™ skrev:Nagriana: Jag tror inte det är den relevanta frågan. ;) Vad jag vet så har Morello lyssnat på 'stativare' som vida överstiger i både frekvensomfång och dynamisk förmåga över 99% av alla golvare.

Vilka är dessa underverk? Fast det är klart alla golvögtalare är inte suveräna. men de golvhögtalare som är suveräna överstiger i sin tur de "fantastiska" stativare som Morello har lyssnat på

Du imponerar mig. Jag hade aldrig trott att du kände till varenda stativare som Morello lyssnat på. Jag trodde knappt han själv skulle kunna komma ihåg alla.

Tillåt mig att uttrycka mig likadant som om jag kunde vara lika säker:
Ingen av de golvare du nånsin hört överträffar de bästa stativare Morello hört.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 19:39

UrSv skrev:Du imponerar mig. Jag hade aldrig trott att du kände till varenda stativare som Morello lyssnat på. Jag trodde knappt han själv skulle kunna komma ihåg alla.

Tillåt mig att uttrycka mig likadant som om jag kunde vara lika säker:
Ingen av de golvare du nånsin hört överträffar de bästa stativare Morello hört.

OK jag kanske lät lite väl tvärsäker men jag är rätt säker på att de bästa golvarna som jag har hört lätt slår de stativare Morello har hört iaf när det gäller dynamik och frekvensomfång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-07 19:47

Rain skrev:jag är rätt säker på att de bästa golvarna som jag har hört lätt slår de stativare Morello har hört iaf när det gäller dynamik och frekvensomfång.

Det är mycket säkra ord!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi