Moderator: Redaktörer
Bara för att jag framhäver fördelar med komprimering och filtrering så har jag ju inte fel. ledsen om din världsbild har rubbats.
perstromgren skrev:Rain skrev:Men fatta, kompression behöver inte betyda dålig dynamik...
Nu tror jag det är många som inte är med riktigt. Kan du förklara hur det komma sig att komprimering inte innebär "dålig" dynamik? Menar du att man går från alldeles för stor dynamik till hanterlig dynamik, eller vad?
Nagrania skrev:Rain skriver:Bara för att jag framhäver fördelar med komprimering och filtrering så har jag ju inte fel. ledsen om din världsbild har rubbats.![]()
![]()
Jag håller med Rain fullständigt i det han här har sagt. Synd bara att ingen vill lyssna på detta. Jag har ju själv tidigare skrivit om samma saker och då var det ingen som ville förstå.
Rain skrev:Ja precis, sen finns det ju massvis med folk här som verker kräva väldigt dynamiska inspelningar mest för att dom sitter med rätt odynamiska trögdrivna högtalare.
perstromgren skrev:
Jag ska inte i onödan hälla bensin på brasan, men måste ändå påpeka att jag tror att "odynamiska" högtalare liksom inte finns. Visst kan de vara olinjära och komprimera, men det gäller nog bara i närheten av dess max SPL, om jag är rätt underrättad. Sänker man maxnivån en aning så tror jag de flesta högtalare är rätt linjära.
Rain skrev:Odynamiska är lite fel ord men vissa högtalare är verkligen inte speciellt dynamiska även vid lägre volym speciellt i basen och kräver verkliga kraftverk för att få igång dom
Nagrania skrev:Rain skriver:Bara för att jag framhäver fördelar med komprimering och filtrering så har jag ju inte fel. ledsen om din världsbild har rubbats.![]()
![]()
Jag håller med Rain fullständigt i det han här har sagt. Synd bara att ingen vill lyssna på detta. Jag har ju själv tidigare skrivit om samma saker och då var det ingen som ville förstå.
Jaså? Exakt VAD håller du med om?
Morello skrev:I den genren och med såpass skickliga musiker tycker jag det finns åtskilligt bättre produktioner idag. Ja tycker fonogrammen med Jan J låter ok, men absolut inte mer än så. Bandbredden är begränsad och brusnivån hög.
Nagrania skrev:subjektivisten frågar:Jaså? Exakt VAD håller du med om?
Ja som t.ex användandet av filter och kompressorer och då speciellt flerbandskompressorer. Det finns ju också dynamiska filter som inte heller är så dumma. Jag brukar ibland säga att man med bra filter kan få en äldre inspelning att glimmra som om den var gjord i förra veckan. Jag talade just med en kollega om olika högtalarlyssning när man mixar. Vi var båda överänns om att det bästa är att göra jobbet med stora högtalare och inte med stativare. Man kan aldrig få lika stor dynamik med små högtalare som med stora.
Aha, det hänger således på huruvida högtalarna står på golvet eller på stativ.
Jag är imponerad av analysen.
Naqref™ skrev:Nagriana: Jag tror inte det är den relevanta frågan.Vad jag vet så har Morello lyssnat på 'stativare' som vida överstiger i både frekvensomfång och dynamisk förmåga över 99% av alla golvare.
Lust skrev:För de som har lite överdrivet svårt...
Stativhögtalare = liten högtalare
Golvhögtalare = stor högtalare
Luftputtare = alla högtalare
Rain skrev:Naqref™ skrev:Nagriana: Jag tror inte det är den relevanta frågan.Vad jag vet så har Morello lyssnat på 'stativare' som vida överstiger i både frekvensomfång och dynamisk förmåga över 99% av alla golvare.
Vilka är dessa underverk? Fast det är klart alla golvögtalare är inte suveräna. men de golvhögtalare som är suveräna överstiger i sin tur de "fantastiska" stativare som Morello har lyssnat på
UrSv skrev:Du imponerar mig. Jag hade aldrig trott att du kände till varenda stativare som Morello lyssnat på. Jag trodde knappt han själv skulle kunna komma ihåg alla.
Tillåt mig att uttrycka mig likadant som om jag kunde vara lika säker:
Ingen av de golvare du nånsin hört överträffar de bästa stativare Morello hört.
Rain skrev:jag är rätt säker på att de bästa golvarna som jag har hört lätt slår de stativare Morello har hört iaf när det gäller dynamik och frekvensomfång.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster