Rain skrev:bosco skrev:Rain, problemet är väl som de flesta (inklusive mig) menar att en "bra" högtalare kan återge en dynamik som vida överstiger den som finns på dagens hyperkomprimerade musik? Håller du inte med om det? Stor dynamik kan man ju återge även utan att spela starkt, men sabbar man musiken redan i mix/mastring så är den ju förstörd för alltid. Inga 18-tummare i världen kan få det att bli bättre.

All musik som ges ut idag är verkligen inte hyperkomprimerad och större högtalare ger faktiskt mer dynamik speciellt i basen.
Rain:
Mycket av den musik som ges ut idag är inte speciellt välljudande. Det låter "platt", ofta distat (speciellt röster). Det känns inte som instrumenten och rösterna har någon kropp. Det är bara ett ljud. Det gäller såväl nyinspelad musik som återutgivningar. Många är de som vittnar om att återutgivningar ("remasters") låter signifikativt
sämre idag än när originalen gavs ut. Och då talar jag inte om nostalgiska vinylälskare utan om sådana där typer som föredrar digitalt
Någonting har ju uppenbarligen hänt de sista 15-20 åren när även unga personer, men med ett välljudsintresse, faktiskt föredrar originalutgåvorna. Tittar man på de otaliga jämförelse som är gjorda mellan original-cd och nyutgåvor, eller med vinyl jämfört med cd, så ser man tydligt att nivåerna är pressade uppåt och signalen är komprimerad.
Om nu människor med intresse av god återgivning samstämmigt dissar de senaste årens produktion (ur ett tekniskt välljudande perspektiv) kan man då tänka sig att de faktiskt har rätt till en del? IÖ, Morello och många andra (inkl undertecknad) menar att någorlunda okomprimerade inspelningar (jag menar nu okomprimerade mastringar, att enskilda instrument komprimeras för effektens skull är något annat) i stort sett alltid låter bäst även på relativt enkla anläggningar.
Min fråga är därför; Varför lägger studios och "mastrare" ner tid, kraft och pengar på att producera en sämre produkt? På vilken grund menar ni, ni som "mastrar", att dessa komprimerade och distade alster skulle vara bättre och föredras av gemene man?
VET ni, eller TROR ni bara?
/ B