Rain skrev:Vi vet, ni tror eller rättare sagt ni saknar nog insikt över vad som krävs idagens mediabrus för att slå, desutom så är väl de utgåvor som ni tycker är värst rent tekniskt knappast något ni skulle köpa även om de lät kanon?
Vad som låter bäst är verkligen ingen exakt vetenskap men de flesta mastringar låter i teknikerns bandets och producentens öron alltid bättre än omastrat.
Att du och många andra tycker moderna produktioner låter dåligt kan ju faktiskt också bero på era högtalare lite för framhävda i mellan och diskantregistret men tunna i basen(stativare?) många moderna diskanter mäter ju nästan perfekt men de låter ju inte alltid lika bra som gamla "sämre" diskanter.
Jag tycker själv de flesta återutgivningar låter avsevärt bättre än tidigare utgåvor, men visst finns det undantag.
Det är inte en fråga om vad jag, eller andra här på forumet, TROR slår i mediabruset. Ni som komprimerar sönder musiken, plattar ut den till "ingenting", vad har ni för belägg att det är detta som konsumenten vill ha? Har ni frågat? Gjort någon marknadsundersökning? Testat hos en oberoende panel?
Jag har mycket svårt att tro att en musiker skulle gilla det trista ljudet som de flesta (eller i alla fall många) remastringar har. Att dom (musikerna) tror, eller blir övertalade till att tro, att detta är vad konsumenten vill ha är en helt annan sak.
Dagens mastering handlar om att hälla salt på huvudrätten och socker på efterrätten. Dvs att den som står bakom rattarna egentligen inte bryr sig utan bara gör vad beställaren ber om. Hur lite beställaren än vet om processen.
De flesta nyutgåvor låter för övrigt inte bättre än originalen. Med lite tur liter dom nästan lika bra. Allt arbete att förbättra ljudet är oftast negativt, dvs det låter sämre. Detta är inte undantag utan snarare regel. Lägg gärna upp några exempel som bevisar motsatsen!
Mina högtalare är knappast några "basmonster" utan snarare återgivare som fokuserar på det viktiga mellanregistret. Dom låter stort, äkta och involverar mig i musiken - om inspelningen är bra. Carol Kidd "All my tomorrows", Norah Jones "Come away with me" (vinyl), Nigel Kennedy "Kafka", Barb Jungr "Walking in the sun" är tex några exempel på vad som låter rätt och riktigt. Live DVD´n från Berlin med Rammstein är ganska OK den med.
Om man nu jobbar med ljud, varför inte satsa på att leverera bättre istället för att alltid springa en okunnig kunds ärenden? Någon vision och önskan om bättre resultat finns väl?
/ B