yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-07 21:41

Saxsat från Yamaha:s svenska hemsida:
När man skall välja referensmonitorer för mixning och musikproduktion är noggranhet grundläggande. Högtalare som låter ”bra” vid första intrycket behöver inte nödvändigtvis vara exakta. Vad du verkligen behöver är en ärlig referens för din mixning och inte monitorer som har påverkats eller färgats att ge ett vilseledande ljudintryck.De nya HS-serien av refernsmonitorer har skapats av Yamahas ingenjörsteam för studiomonitorer för att leverera en exeptionell rak och exakt respons som du kan lita på. Till skillnad från ”monitor” högtalare med överdriven bas och diskant som ger ett bra första intryck, men som man inte kan lita på avseende exakthet, har HS serien konstruerats för att vara sanna referensmonitorer i studion enligt traditionen från de legendariska Yamaha NS10M.

häpp ?

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-07 21:43

ännu ett ben åt hundarna

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 21:47

Nefilim skrev:
Frodrak skrev:
phon skrev:Yamaha NS10m Technical Grammy Award 2007

Fat the whuck??? Hur i h*****e gick det till????

Mutor osv...

Inte alls, läste du inte att det var Yamaha som företag som fick Grammyn bl.a. då för NS10:orna men även för deras andra banbrytande produkter.

Tror knappast det finns något mer förtjänt företag att få en teknisk Grammy, varenda studio har ju Yamaha produkter eller/och instrument.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-07 21:47

:mrgreen:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-07 21:51

Rain skrev:Jag tycker själv de flesta återutgivningar låter avsevärt bättre än tidigare utgåvor, men visst finns det undantag.

haha, VA? Snälla, ge mig en lista på dom som låter bättre. Just nu verkar det som du inte har så stor koll som du tror dig ha.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 22:04

subjektivisten skrev:
Rain skrev:Jag tycker själv de flesta återutgivningar låter avsevärt bättre än tidigare utgåvor, men visst finns det undantag.

haha, VA? Snälla, ge mig en lista på dom som låter bättre. Just nu verkar det som du inte har så stor koll som du tror dig ha.

Finns hur många bra rock jazz blues worldmusic och soul återutgivningar som helst som låter mycket bättre än de tidigare utgåvorna. Jeff Buckley Led Zeppelin, Nick Drake, Bob Marley på Island records, Dylan, Miles m.fl. m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-07 23:06

Rain,

Är du så lättlurad att du starkare nivå får dig att tycka att det låter bättre? Det är nämligen vad som typiskt skiljer en tidig utgåva från en senare dito.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-07 23:17

Rain skrev:Vi vet, ni tror eller rättare sagt ni saknar nog insikt över vad som krävs idagens mediabrus för att slå, desutom så är väl de utgåvor som ni tycker är värst rent tekniskt knappast något ni skulle köpa även om de lät kanon?

Vad som låter bäst är verkligen ingen exakt vetenskap men de flesta mastringar låter i teknikerns bandets och producentens öron alltid bättre än omastrat.
Att du och många andra tycker moderna produktioner låter dåligt kan ju faktiskt också bero på era högtalare lite för framhävda i mellan och diskantregistret men tunna i basen(stativare?) många moderna diskanter mäter ju nästan perfekt men de låter ju inte alltid lika bra som gamla "sämre" diskanter.

Jag tycker själv de flesta återutgivningar låter avsevärt bättre än tidigare utgåvor, men visst finns det undantag.

Det är inte en fråga om vad jag, eller andra här på forumet, TROR slår i mediabruset. Ni som komprimerar sönder musiken, plattar ut den till "ingenting", vad har ni för belägg att det är detta som konsumenten vill ha? Har ni frågat? Gjort någon marknadsundersökning? Testat hos en oberoende panel?

Jag har mycket svårt att tro att en musiker skulle gilla det trista ljudet som de flesta (eller i alla fall många) remastringar har. Att dom (musikerna) tror, eller blir övertalade till att tro, att detta är vad konsumenten vill ha är en helt annan sak.

Dagens mastering handlar om att hälla salt på huvudrätten och socker på efterrätten. Dvs att den som står bakom rattarna egentligen inte bryr sig utan bara gör vad beställaren ber om. Hur lite beställaren än vet om processen.

De flesta nyutgåvor låter för övrigt inte bättre än originalen. Med lite tur liter dom nästan lika bra. Allt arbete att förbättra ljudet är oftast negativt, dvs det låter sämre. Detta är inte undantag utan snarare regel. Lägg gärna upp några exempel som bevisar motsatsen!

Mina högtalare är knappast några "basmonster" utan snarare återgivare som fokuserar på det viktiga mellanregistret. Dom låter stort, äkta och involverar mig i musiken - om inspelningen är bra. Carol Kidd "All my tomorrows", Norah Jones "Come away with me" (vinyl), Nigel Kennedy "Kafka", Barb Jungr "Walking in the sun" är tex några exempel på vad som låter rätt och riktigt. Live DVD´n från Berlin med Rammstein är ganska OK den med.

Om man nu jobbar med ljud, varför inte satsa på att leverera bättre istället för att alltid springa en okunnig kunds ärenden? Någon vision och önskan om bättre resultat finns väl?

/ B

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-06-07 23:20

Rain skrev:
Kakan skrev:Kan man inte enklast att samlas kring tanken att alla har en egen referens om den mest dynamiska högtalaren och att storleken eller placering (golv/stativ) inte har den "vikiga" betydelse som diskuterats.
Det viktiga är att den är dynamisk och kan återge ett brett frekvensomfång oavsett storlek.

jo fast det minsta man kan begära av folk som säger sig vilja ha naturtrogen dynamik i inspelningar är väl att de har högtalare som då någorlunda väl kan återge dynamik även i de lägre registren. De flesta stativare kan inte det.
Det är sant faktiskt. De flesta små högtalare kan inte det, stativstående eller ej. MEN det finns ju undantag. Vi har ju t.ex. Ino piP/Guru QM10 som ju de flesta vet är mycket kapabel. De blev ju omtalade HES i NY också inte minst pga detta...Amerikanske producenten David Chesky (grammybelönad)var mycket entusiastisk och hängde i vårt lyssningsrum en del. Han som de flesta andra såg sig om efter subbar när han hörde dem första gången. Han var den som introducerade mig för John Atkinson/Sterophile.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 23:28

Morello skrev:Rain,

Är du så lättlurad att du starkare nivå får dig att tycka att det låter bättre? Det är nämligen vad som typiskt skiljer en tidig utgåva från en senare dito.

De flesta tycker starkare låter bättre även guldöron så jag känner mig inte lättlurad, de flesta återutgivna CDs har det dock gjorts mer med än bara höjts nivån på.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2007-06-07 23:34

Det är ju oftast det som är problemet. Modern A/D är ju en fördel, men resten?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-07 23:41

Rain skrev:
Morello skrev:Rain,

De flesta tycker starkare låter bättre även guldöron så jag känner mig inte lättlurad, de flesta återutgivna CDs har det dock gjorts mer med än bara höjts nivån på.

Nej, inte om man jämför mot det tidigare släppet.
Anledningen varför det låter högre är för dom är mer dynamiskt pressade. Genom olika kompressorer. Alltså, ILLA.
Det man även brukar göra är fixa en EQ som ser ut såhär :) .

Så tyvärr, skulle vilja påstå att 80% av alla remastringar låter sämre än original CDn/LPn.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 23:44

Bill50x skrev:
Rain skrev:Ni som komprimerar sönder musiken, plattar ut den till "ingenting", vad har ni för belägg att det är detta som konsumenten vill ha? Har ni frågat? Gjort någon marknadsundersökning? Testat hos en oberoende panel?

Jag har mycket svårt att tro att en musiker skulle gilla det trista ljudet som de flesta (eller i alla fall många) remastringar har. Att dom (musikerna) tror, eller blir övertalade till att tro, att detta är vad konsumenten vill ha är en helt annan sak.

Dagens mastering handlar om att hälla salt på huvudrätten och socker på efterrätten. Dvs att den som står bakom rattarna egentligen inte bryr sig utan bara gör vad beställaren ber om. Hur lite beställaren än vet om processen.

De flesta nyutgåvor låter för övrigt inte bättre än originalen. Med lite tur liter dom nästan lika bra. Allt arbete att förbättra ljudet är oftast negativt, dvs det låter sämre. Detta är inte undantag utan snarare regel.

Mina högtalare är knappast några "basmonster" utan snarare återgivare som fokuserar på det viktiga mellanregistret. Dom låter stort, äkta och involverar mig i musiken - om inspelningen är bra.

/ B

Bill50x tvetydigt att du propagerar för bättre och mer balanserade musikutgåvor samtidigt som du skriver att dina högtalare fokuserar på det viktiga mellanregistret, vad gör mellanregistret viktigare än basen eller diskanten?
Visst finns det mycket musikalisk information i mellanregistret men ärligt utan lika bra dynamisk basåtergivning i din anläggning så är det ju svårt att ta din kritik mot dagens mastring på allvar.
Även om jag givetvis inte kan påstå att all mastring blir perfekt så är musiker och producenter oftast väldigt nöjda med mastrat jämfört med omastrat.

Du är verkligen negativ mot CD nyutgåvor du tycker alltså inte att några låter bättre, oj vad trovärdigt...

Det sämsta man kan göra när det gäller kreativt arbete är att låta paneler bestämma vad som är bra.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-07 23:53

subjektivisten skrev:Anledningen varför det låter högre är för dom är mer dynamiskt pressade. Genom olika kompressorer. Alltså, ILLA.
Det man även brukar göra är fixa en EQ som ser ut såhär :) .

Så tyvärr, skulle vilja påstå att 80% av alla remastringar låter sämre än original CDn/LPn.

Du är ute och subjektivitetscyklar de flesta nyutgåvor har körts genom betydligt bättre elektronik än tidigare utgåvor och en del missar har rättats till.
Att påstår att 80% av remastringarna låter sämre är inte trovärdigt för fem öre.
Är du ens medveten om att vinylskivors distortion ökar ju längre in på skivan man spelar?

Tror du skulle ha mycket svårt att påstå att en äldre utgåva skulle låta bättre än en nyare vid ett a/b-blindtest, fast du kanske skulle säga att den som lät bäst var sämst bara för att du har bestämt dig för att det är så.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-08 00:14

Rain !

Du skall ha en stor eloge för din, i mitt tycke, enorma ihärdighet
o tålmodighet . :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-08 00:17

Enligt min skivhandlare (som mest handlar begagnat) har han märkt av en klar uppgång i efterfrågan på äldre cd-utgåvor. Många anger att de anser de äldre utgåvorna låter bättre.

Tärnström

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-08 00:31

JTarnstrom skrev:Enligt min skivhandlare (som mest handlar begagnat) har han märkt av en klar uppgång i efterfrågan på äldre cd-utgåvor. Många anger att de anser de äldre utgåvorna låter bättre.

Tror nog mer på att det beror på att dom utgåvorna har blivit samlarobjekt bland de som vill ha första utgåvor. Förstautgåvor på vinyl är ju lite skojigare eftersom de ofta har snyggare omslag och lite extragrejor (affisch o.s.v.) och bättre pressningar än senare utgåvor, men för CD är det oftast tvärtom.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-08 00:50

Rain skrev:
JTarnstrom skrev:Enligt min skivhandlare (som mest handlar begagnat) har han märkt av en klar uppgång i efterfrågan på äldre cd-utgåvor. Många anger att de anser de äldre utgåvorna låter bättre.

Tror nog mer på att det beror på att dom utgåvorna har blivit samlarobjekt bland de som vill ha första utgåvor. Förstautgåvor på vinyl är ju lite skojigare eftersom de ofta har snyggare omslag och lite extragrejor (affisch o.s.v.) och bättre pressningar än senare utgåvor, men för CD är det oftast tvärtom.

Kanske det men inte enligt min handlare. Har för övrigt inte sett någon större marknad när det gäller gamla cd-utgåvor. Inte som när det gäller vinyl i alla fall.

Tärnström

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-08 00:59

Rain skrev:Du är ute och subjektivitetscyklar de flesta nyutgåvor har körts genom betydligt bättre elektronik än tidigare utgåvor och en del missar har rättats till.
Att påstår att 80% av remastringarna låter sämre är inte trovärdigt för fem öre.
Är du ens medveten om att vinylskivors distortion ökar ju längre in på skivan man spelar?

Tror du skulle ha mycket svårt att påstå att en äldre utgåva skulle låta bättre än en nyare vid ett a/b-blindtest, fast du kanske skulle säga att den som lät bäst var sämst bara för att du har bestämt dig för att det är så.

Nej, det är du som har väldigt liten koll. Rätt skrämmande dålig koll faktiskt. 8O
Så det är du som inte är trovärdig och jag skulle tro det är någon som driver med oss här :lol:

Rem CD
Bild

Org CD
Bild

Rem CD
Bild

Org lp
Bild

Rem CD
Bild
Org lp
Bild

Hur många till ska jag visa? :roll:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-08 01:00

Rain skrev:Tror nog mer på att det beror på att dom utgåvorna har blivit samlarobjekt bland de som vill ha första utgåvor. Förstautgåvor på vinyl är ju lite skojigare eftersom de ofta har snyggare omslag och lite extragrejor (affisch o.s.v.) och bättre pressningar än senare utgåvor, men för CD är det oftast tvärtom.

Antigen driver du med oss eller så är du helt ny för hifi, för du har helt fel. Frågan är, vill du lära dig lite?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-08 06:12

Rain skrev:Bill50x tvetydigt att du propagerar för bättre och mer balanserade musikutgåvor samtidigt som du skriver att dina högtalare fokuserar på det viktiga mellanregistret, vad gör mellanregistret viktigare än basen eller diskanten?
Visst finns det mycket musikalisk information i mellanregistret men ärligt utan lika bra dynamisk basåtergivning i din anläggning så är det ju svårt att ta din kritik mot dagens mastring på allvar.
Även om jag givetvis inte kan påstå att all mastring blir perfekt så är musiker och producenter oftast väldigt nöjda med mastrat jämfört med omastrat.

Du är verkligen negativ mot CD nyutgåvor du tycker alltså inte att några låter bättre, oj vad trovärdigt...

Det sämsta man kan göra när det gäller kreativt arbete är att låta paneler bestämma vad som är bra.

Mina högtalare har egentligen inte med debatten att göra. Remastrade skivor låter ofta dåligt vad du än spelar dem på. Vad jag menar är att man inte behöver några "basmonster" för att njuta av balanserade och bra mixade skivor. Man behöver verkligen ingen extra dynamisk basåtergivning för att uppskatta den dynamiska återgivningen från vinyler och tidigar (=omastrade) cd´s.

Att kalla förstörelsen av gamla inspelningar för "kreativt arbete" är lite magstarkt, har tekniker ingen yrkesstolthet? Att bygga ljudanläggningar till en bil som kan spela så högt som möjligt kräver sin man men det har inget med hifi att göra. Det är samma sak med remastring. Att bara krama ur max volym så skivan låter mest i radio har inte heller något med hifi att göra.

Jag har nyutgåvor som låter alldeles utmärkt, men de är snarare undantag än regel. Ofta låter remastrade skivor "mer", med fetare ljud. Ganska bra i datorhögtalare och i öronproppar. Har man lite tur och det är en kompetent tekniker som rattat så är inte disten så besvärande hög heller. Men spela en sådan skiva i en hygglig anläggning (behöver inte vara något dyrt eller exklusivt) och jämför med originalet så låter det bara trist. En jämntjock smet som bara mullrar på. Sången låter hård och distad. Mycken modern musik låter likadant. Naturligtvis inte allt, det finns goda inspelningar idag också. Men det är långt ifrån majoriteten.

Men allt var absolut inte bättre förr. Lyssna till exempel på Prince´ gamla vinyler, han var långt före sin tid med distat komprimerat ljud. Det finns fler exempel.

Det är bara så synd att vår tekniska utveckling med bättre media inte utnyttjas mer. Att man istället använder tekniken till att skapa skräp som man tror att konsumenten vill ha. Att musiker och producenter tycker att det låter bra betyder inte att det verkligen är bra. Och handen på hjärtat, är det inte besvärande för en "kreativ" ljudtekniker att en modern processad inspelning, komprimerad och limiterad, många gånger låter sämre än low-fi-inspelningar som artisten själv gjort hemma i vardagsrummet?

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-08 09:05

Rain skrev:[...] dina högtalare fokuserar på det viktiga mellanregistret, vad gör mellanregistret viktigare än basen eller diskanten?
Visst finns det mycket musikalisk information i mellanregistret men ärligt utan lika bra dynamisk basåtergivning i din anläggning så är det ju svårt att ta din kritik [...]

Låter nästan som du dissar NS10M nu?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-06-08 09:14

Rain,

Vi är flera på forumet som "roar" oss med att jämföra äldre och nyare utgåvor av framför allt popmusik. Jag skriver "roar" inom citattecken eftersom det är sorgligt att höra hur kvaliteten sjunkit på cd-utgivningar under de senaste tio-femton åren. Om du inte kan höra den nivåhöjning i presensområdet och den dynamiska tillplattning som numera verkar vara legio kanske det är du som borde skaffa dig bättre lyssning? Jag stödjer subjektivistens uppskattning att 80 procent av utgivningarna låter bättre i sin första utgåva. Jag, som handlar 99 procent av min musik begagnad, kan också intyga att även innehavarna av second hand-butiker uppger ljudkvalitetsskäl som orsak till att förstautgåvorna är efterfrågade. Tyvärr går inte dessa goda utgåvor att handla nya längre - ett oerhört svek både mot artisterna och mot den skivköparpublik som, om inget görs, i all framtid kommer att få nöja sig med förfalskningar av originalet.

Jag nämnde tidgare i tråden Sonys Agnetha Fältskog-box från 2005 som ett exempel på en katastrofal återutgivning. Om vi ska hålla oss till svensk musik kan man jämföra skivor med grupper som Ebba Grön och Gyllene Tider (förstautgåvorna på cd) med sådant som Kents skiva "Verkligen". Jag brukar göra det när jag har besök, eftersom det blir så fruktansvärt uppenbart vilken usel kvalitet den senare håller jämfört med de förra - som absolut inte är några audiofila mästerverk, men som ändå har något av dynamik och fräschör kvar. Lyssna framför allt på hur cymbaler och hi-hats låter på nyare popproduktioner. Rena skämtet!

Varför hänger du upp dig på ditt felaktiga antagande att forumdeltagarna generellt lyssnar genom små stativare? Även om så hade varit fallet: en usel utgåva är en usel utgåva oavsett vilka högtalare man lyssnar genom.

Arbetar du i branschen eftersom du så engagerat försvarar den undermåliga kvalitet som många av dagens fonogram håller? Vilken är din roll i så fall?

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Senast redigerad av PekkaJohansson 2007-06-08 09:50, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-08 09:49

Jag håller också med Subjektivisten och därmed även Pekka (och resten av alla förnuftiga inläggare i den är tråden, vilket väl är >95% av dem som skrivit i den).

Rain, du är faktiskt den person med sämst koll jag sett uttala sig på mycket länge! Att du gör det ihärdligt och låter grodorna spruta, men även till synes utan att förstå ett ord av vad folk berättar för dig, är förvisso möjligen lite underhållande, men å andra sidan är trollande av det slaget (person som häver ur sig dumheter i skydd bakom annymitet) är näppeligen bra för debatten. :?

Å andra sidan finns det inte något större skäl att bry sig om vilka villfarelser du lever under så länge du inte ens vågar stå för vad du skriver genom att berätta vem du är. :o Inget annat skäl än att du ger än skrämmande insikt i problemet som sådant - nämligen just de villfarelser du och andra som bidrar till problemen lever under.

Det handlar ju inte bara om debatten, utan även om att man vill veta vem en person som sagt så mycket underligheter är, så att man kan undvika produktionerna han (du) varit inblandad i.

Därutöver är det faktiskt tvingande på Faktiskt att berätta om sina branschanknytningar, om man är i branschen. Läs stadgarna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-08 10:41

Rain skrev:Du är ute och subjektivitetscyklar de flesta nyutgåvor har körts genom betydligt bättre elektronik än tidigare utgåvor och en del missar har rättats till.

...och sen avslutar man med att trycka ihop materialet så att all trovärdighet försvinner... bättre elektronik, sämre kunskap, noll öra.

Nej, du har rätt, det är säkert betydligt mer än 80%.

Inte i närheten av lika stort musikaliskt problem. Du måste inte förstå hur illa sönderkomprimering är för att ens ta upp detta...

Trams. Vad som är mest dynamiskt och naturtroget är en baggis med en bra anläggning.

Skulle tro att du har gått och förälskat dig i hårdkomprimerad och distad musik till en sådan stor utsträckning att du inte längre hör vad som är rätt. Och nu talar jag inte om det som är inom musikernas konsnärliga frihet... utan det som därefter tillkommer.

Att remastra en tidigare utgåva utan att artisten själva får sitta med vid manövern skulle jag helst vilja betrakta som ett brott mot upphovsmannarätten....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-08 11:01

Frodrak skrev:

Fat the whuck??? Hur i h*****e gick det till????

Det är en bra produkt, svårare än så är det inte...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-08 11:04

Aaaaa, jättebra verkligen.

Vilken idiot som helst kan gå till hifikit och köpa tvenne element, snickra en låda och nå samma dignitet av återgivningen som NS10M bjuder på.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-08 11:05

Citat "From its early years in analog recording, Yamaha forever changed the way in which music is recorded." :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-08 11:08

Morello skrev:Aaaaa, jättebra verkligen.

Vilken idiot som helst kan gå till hifikit och köpa tvenne element, snickra en låda och nå samma dignitet av återgivningen som NS10M bjuder på.

Ja det har vi VERKLIGEN sett många exempel på, även här på Faktiskt.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-08 11:11

Du kanske kan berätta vad som är så fantastiskt med NS10?
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi