yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-08 11:11

Bill50x skrev:Om man nu jobbar med ljud, varför inte satsa på att leverera bättre istället för att alltid springa en okunnig kunds ärenden? Någon vision och önskan om bättre resultat finns väl?

/ B

Antagligen, men det är väl samma för dom som för mig ibland:

Om kunden (dvs den som egentligen betalar din mat och hyra) säger hoppa, då hoppar du. Annars får du inga pengar. Det har hänt massor av gånger att jag har fått göra teksinskt undermåliga saker fast jag skulle kunnat gjort bättre och billigre grejjor. Men kunden vill ha på sitt sätt och om inte jag gör det så skaffar kunden någon annan och jag blir utan jobb. Troligen likadant för en ljudtekniker.

Kunden säger: Gör en mix som låter fet i en enkel radio, starkt ska det låta också. Då har du 2 val:

- Skaffa nytt jobb.
- Gör vad kunden vill ha.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-08 11:12

Rain skrev:Att påstår att 80% av remastringarna låter sämre är inte trovärdigt för fem öre.

Håller med. 90% eller mer låter mer trovärdigt.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-08 11:15

Morello skrev:Du kanske kan berätta vad som är så fantastiskt med NS10?

Nej du har säkert rätt. Det måste vara en fruktansvärt usel produkt, den har ju knappt sålts i några exemplar alls, och den finns inte i någon enda studio. Några awards har den inte fått heller.

I likhet med många andra som har skrivit i denna tråd så har jag inte lyssnat till denna högtalare. Dock har jag svårt för att förstå hur den kan stinka så rejält. Skulle Volvo V70 säljas i samma omfattning som den gör om den t.ex. hade svåra motorproblem? Dålig liknelse kanske, men du fattar nog vinken.

Nu har vi iaf lyckats med att dra tillbaka tråden i den riktning den var avsedd, istället för en massa utsvävningar om dynamik och "min pappa är starkare än din pappa"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-08 11:36

Floyd: Det beror ju på hur man mäter hur bra en produkt är. Genom att räkna antalet suckers som köpt och använder produkten eller helt enkelt undersöka produktens egenskaper och se om de passar ändamålet bra.

Personligen tycker jag det första alternativet är en omväg och lite som ett cirkelbevis. Lite som sättet man bevisar att Markoolio gör bra musik.

Hamburgare och pomesfrittes måste ju vara rena gourmetmaten eftersom så många har den goda smaken att inta ett bigmac&co på de många resturangerna med den gyllene måsen som symbol för kvalitet och repeterbarhet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-08 11:50

Floyd skrev:

Nej du har säkert rätt. Det måste vara en fruktansvärt usel produkt, den har ju knappt sålts i några exemplar alls, och den finns inte i någon enda studio. Några awards har den inte fått heller.

I likhet med många andra som har skrivit i denna tråd så har jag inte lyssnat till denna högtalare. Dock har jag svårt för att förstå hur den kan stinka så rejält. Skulle Volvo V70 säljas i samma omfattning som den gör om den t.ex. hade svåra motorproblem? Dålig liknelse kanske, men du fattar nog vinken.

Nu har vi iaf lyckats med att dra tillbaka tråden i den riktning den var avsedd, istället för en massa utsvävningar om dynamik och "min pappa är starkare än din pappa"

Raljant pladder blandat med auktoritetsretorik, men några argument i sak kunde du inte frambringa. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-08 11:53

Max_Headroom skrev:Kunden säger: Gör en mix som låter fet i en enkel radio, starkt ska det låta också. Då har du 2 val:

- Skaffa nytt jobb.
- Gör vad kunden vill ha.

Val 3:
Gör mixen, lägg in den som bonusspår på plattan med tillnamn "Radio Mix" och behåll det bättre originalet som originalspår.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-08 11:59

Efter att ha följt tråden känns det trots allt som om det inte finns någon lättförklarlig korrelation mellan NS-10's uselhet och kvalitén på skivutbudet.

Det känns som om det finns ett "gap" som ingendera sida lyckas täcka in i sin argumentation.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-08 12:40

phloam skrev:Efter att ha följt tråden känns det trots allt som om det inte finns någon lättförklarlig korrelation mellan NS-10's uselhet och kvalitén på skivutbudet.

Nja, båda pekar väl på ett allmän ointresse för att leverera produkter av god kvalitet, framför allt på lednings och marknadsavdelningarna, det är ju i regel dom som sitter på pnegarna och bestämmer vad som skall ges ut.
I viss mån verkar det ju saknas kunskap om såväl ljud som vilka potenteilla kunder man har.Något intresse från branchenatt skaffa den kunskapen verkar ju inte finnas, tvärtom.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-08 12:43

phloam skrev:Efter att ha följt tråden känns det trots allt som om det inte finns någon lättförklarlig korrelation mellan NS-10's uselhet och kvalitén på skivutbudet.

Det känns som om det finns ett "gap" som ingendera sida lyckas täcka in i sin argumentation.

Jasså? :o

Om du förljt tråden har du kanske läst den gamla artilem jag skrev om NS10, och isåfall har du tillgång till en "anti-NS10-skade-eq", och kan undersöka själv om högtalarens resulterar i inspelningar vars mellanregiterområde är klangligt förvrängt (således att det låter bättre om man vränger det med den eq jag visar i artikeln).

Testar man detta behöver man inte spekulera i huruvida den ena eller andra sidans argument "känns" trovärdiga. :P

(Om man använde just NS10 när man lyssnar kommer inte eq:n att tillföra något positivt dock, vilket med önskvärd tydlighet visar att analysen är riktig.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-08 12:46

korrellationen är väl att ingen studiotekniker skulle någonsin få lov att använda undermålig utrustning för att sätta kvalitetsnivån. Det leder enbart till suboptimering.

Inga NS10, inga MP3spelare, ingen bilradio m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-08 12:53

Floyd skrev:

Inte nog med att du duckar att säga någonting överhuvudtaget som skulle vara bra med NS10 utan istället bara hänvisar till att en miljard flugor inte kan ha fel :lol: - dessutom spekulerar du om att de flesta som ogillar NS10 inte skulle ha hört dem! :o

Du är inte den första som gjort det i den hä tråden, men vilken grund har ni som häver ur er sådant att göra det? Jag har hört NS10 till leda och känner den i minsta detalj, och jag vet med säkerhet att många av dem som beskrivit problemen med dem i den här tråden känner högtalarens lika bra som jag. 8)

Att du sedan berättar att du inte hört den själv går ju ditt inbrott i debatten helt absurt. Varför har du en åsikt om den överhuvudtaget, när du varken kan tolka en tonkurva (förstår hur deras tekniska tillkortakommanden fördärvar deras musikåtergivningsförmåga) eller har hört dem, eller hör problemen som finns på fonogrammen?

Är du i tråden bara för att trolla?

Om du har svårt att förstå hur en produkt som alla gillar kan vara usel, så läs på: NS10 är den mest kritiserade högtalaren i audiohistorien! De påtvingades tusentals och åter tusentals tekniker, som blev tvugna att använda den på grund att den blev en sorts psuedostandard. Ingen annan haögtalare i veräldshistorien har blivit "hedrad" med så många artiklar om hur illa den låter och hur man kan modifiera den så att den låter mindre illa.

Är det verkligen nyheter för dig? 8O

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-08 13:07

IngOehman skrev:Jasså? :o

Om du förljt tråden har du kanske läst den gamla artilem jag skrev om NS10, och isåfall har du tillgång till en "anti-NS10-skade-eq", och kan undersöka själv om högtalarens resulterar i inspelningar vars mellanregiterområde är klangligt förvrängt (således att det låter bättre om man vränger det med den eq jag visar i artikeln).

Testar man detta behöver man inte spekulera i huruvida den ena eller andra sidans argument "känns" trovärdiga. :P

(Om man använde just NS10 när man lyssnar kommer inte eq:n att tillföra något positivt dock, vilket med önskvärd tydlighet visar att analysen är riktig.)

Det är ju ingen verklighetsbaserad utan en rent teoretisk "analys" du hela tiden tar upp.

Du utgår ifrån att man i studion EQ:ar fram en exakt invers av NS-10:ans frekvenskurva som du sedan kan kompensera med den kretsen.

Förutom att det förutsätter att ljudteknikern klarar av att EQ:a fram en sådan exakt invers så får inspelningen ej heller EQ:as med några andra högtalare involverade vare sig vid inspelning, mix eller mastring.

Sedan måste man också vara säker på vilken uppställning och lyssningsvinkel ljudteknikern använt sig av.

Du lever i det blå och inte i verkligheten om du anser att din "analys" är något annat än en lek med en kul manick för att simulera något som ytterst sällan inträffar.

Något "gap" täcker det då rakt inte in.
Senast redigerad av Lust 2007-06-08 13:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-08 13:12

Nej du har missförstått igen.

Det handlar om en synnerligen handfast studie på den praktiska verkligheten, så lite teoretisk som det kan bli! Hur du inbillat dig motsatsen för svårt att förstå, men det tycks vara så (helt snett) du tänker för det mesta.

Gör dig själv en tjänst och tro på dem som rättar dig när du missförstått det de skrivit. De vet vad de menat bättre än du.

Om du vill skaffa dig samma erfarenheter som de som hör de problemen de bärättat för dig om i den här tråden så gör du klokt i att sluta stoppa huvudet i sanden. Innan du tar upp huvdet och kopplar på sinnena så kommer du inte förstå vad de pratar om, och då lär du inte kunna vara med och diskutera problemen heller - alltså som det varit hittills i den här tråden där du med önskvärd tydlighet agerat vägg att försöka tala till. Eller krokodil kanske?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-08 13:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-08 13:14

IngOehman skrev:Nej du har missförstått igen.

Det handlar om en synnerligen handfast studie på den praktiska verkligheten, så lite teoretisk som det kan bli! Hur du inbillat dig motsatsen för svårt att förstå, men det tycks vara så (helt snett) du tänker.

Gör dig själv en tjänst och tro på dem som rättar dig när du missförstått det de skrivit. De vet vad de menat bättre än du.

Nu är du riktigt djävla korkad, Ingvar...

Jag loggar av och går ut i solen.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-06-08 13:16

Detta uttalande tycker jag är intressant och belysande. Jag har nämligen en tes om att den största orsaken till "bråket" i denna tråd härrör sig till kulturskillnader. Olika språkliga definitioner, olika referensramar, olika erfarenheter, etc gör att vi pratar förbi varann.

Ta citatet ovan. Innan jag läste det tänkte jag ungefär så här: "Efter att ha följt tråden känns det trots allt som om det finns en bra förklaring (NS-10) till varför det finns så många uselt klingande skivor".

ploam tycker nästan (nåja) tvärt om. Och ändå har vi läst (utgår jag från) samma tråd. Jag menar inte att han har fel och jag har rätt. Jag bara menar att vi läser och tolkar det vi läser olika. Det kan mycket väl vara så (som phloam anser) att tråden inte bevisar något samband mellan NS-10 och illa ljudande skivor. (Tråden är dock för lång och objektet för ointressant för mig för att jag skall orka bena ut vad som egentligen visas/bevisas eller inte.)

Ett annat exempel är när Rain litet svepande avfärdar stativhögtalare. I hans normala sammanhang är detta säkert inget konstigt. Jan kan föreställa mig att om han berömmer en högtalares basåtergivning och för att riktigt understryka detta säger något i stil med "det var ju inte direkt någon stativare inte..." så tänker sig alla en liten förskrämd högtalare som börjar skära vid 70 Hz och finner inget konstigt i detta uttalande.

Här på Faktiskt. däremot, där åtskilliga har hört stativhögtalare som går rimligt rakt ned till både 40 och 30 Hz (och i vissa fall ännu lägre) med hyfsat ljudtryck och låg dist, känns det konstigt att automatiskt sätta likhetstecken mellan stativare och dålig basåtergivning.

Om många av oss skall dra sig till minnes högtalare som låtit dåligt i basen, så passerar högtalare av alla möjliga principer revy. Inte specifikt stativare.

Men i den värld Rain normalt befinner sig är utgångspunkten en annan. Jag gissar att Rain generaliserar (säkerligen helt korrekt - jag kan inget om sådant) om att det är enklare att nå kraftig, ren och djup bas i en större låda än i en mindre låda. Alltså blir en liten låda sämre än en större (ur bassammanhang). Vad som inte ingår i hans kultur, är välkonstruerade högtalare som ger en djup, ren och kraftig bas, trots att de är relativt små. Till och med så små, att det måste till stativ för rätt höjd på elementen. Dvs. Även om Rains sanning är adekvat i hans "normala" miljö, så är den sanningen inte universell.

Kulturkrocken är ett faktum.

Jag tycker dock att Rain skall ha en eloge för att han över huvud taget orkar stå emot den anstormning av synpunkter han drabbas av. Och trots att inte alla synpunkter framförs "i vänskaplig och kamratlig anda" lyckas han (i allt väsentligt) behålla en god ton. Att han någon gång hemfaller till viss raljans är bara mänsligt med tanke på omständigheterna och den som har synpunkter på detta skall nog sopa egen farstu först.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-08 13:17

Lust skrev:Nu är du riktigt djävla korkad, Ingvar...

Och där fick vi ännu ett bra och insatt argument för NS10 från din sida! :lol: :lol: :lol:

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-08 13:26

Lust skrev:Nu är du riktigt djävla korkad, Ingvar...

Jag loggar av och går ut i solen.

Gå till skolan du. 8)

Men ärligt. Tycker du har en otrolig dålig grund och det enda du är ute efter verkar vara att "sätta dit" Ingvar. Exakt vad har han gjort dig?

Bete dig som en man och LÄR dig något istället för vara som en liten unge som skall ha rätt, oavsett konsekvenserna.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-08 13:31

Morello skrev:Aaaaa, jättebra verkligen.

Vilken idiot som helst kan gå till hifikit och köpa tvenne element, snickra en låda och nå samma dignitet av återgivningen som NS10M bjuder på.

Ja du skulle säkert kunna det men, du missar poängen. NS 10 kom för nästan 30 år sedan och sitter i 10.000-tals studios världen över. Den ÄR på gott och ont en referens det lär inte din hopsnickrade högtalare bli.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-08 13:37

Det där var det första inlägget jag sett från dig i den här tråden som var vettigt och inte det minsta oförskämt mot någon. Applåd till dig!

Eftersom det inte har med huvudfrågeställningen att göra ändrar det dock inte sakfrågan - en illa färgande pseudoreferens som NS10 är och har varit MYCKET mer till skada än nytta. Visst kan det finnas en marginell poäng i att det låter likadant överallt, men inte när det där "likadantet" är så dåligt. :(

Ungefär som om man skulle stadardisera gul motorvägsbelysning till alla oljemålare. Förutsättningarna skulle förvisso bli lika, men ingen skulle se vad de gjorde. :?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-08 13:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-08 13:38

:lol: Undrar jag om Rain har den minsta aning om på vilken nivå Morellos hemsnickrade spelar :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-08 13:39

Jo alltså, jag kan i någon mening förstå tjusningen med att ha en "referens" i olika studios eftersom de flesta högtalare för såväl konsument- som studiobranschen färgar ganska mycket. Å andra sidan verkar det dumt att välja den sämsta tänkbara skithögtalaren för detta ändåmål. 8) Dessutom är basåtergivningen onödigt klen givet dess storlek.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-06-08 13:41

Nattlorden skrev::lol: Undrar jag om Rain har den minsta aning om på vilken nivå Morellos hemsnickrade spelar :lol:

Den er vel temmelig nøytral, og derfor ubrukelig i Rain sitt studio....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-08 13:50

Morello skrev:Jo alltså, jag kan i någon mening förstå tjusningen med att ha en "referens" i olika studios eftersom de flesta högtalare för såväl konsument- som studiobranschen färgar ganska mycket. Å andra sidan verkar det dumt att välja den sämsta tänkbara skithögtalaren för detta ändåmål. 8) Dessutom är basåtergivningen onödigt klen givet dess storlek.

Men tycker du att det finns tillräckligt stora likheter mellan hur alla olika "konsumentanläggningar" låter för att man skall kunna generalisera ihop det till en "referensburk"? (Förutom möjligtvis då att basen är för klen...)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-08 13:53

Nej, så skrev jag inte och varför du tolkade det så har jag ingen aning om.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-08 13:59

Morello skrev:Jo alltså, jag kan i någon mening förstå tjusningen med att ha en "referens" i olika studios eftersom de flesta högtalare för såväl konsument- som studiobranschen färgar ganska mycket. Å andra sidan verkar det dumt att välja den sämsta tänkbara skithögtalaren för detta ändåmål. .

Fast nu är ju NS10 knappast den sämsta tänkbara högtalaren till det ändamål de används och de används som sagt aldrig ensamma i studios av klass.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-08 13:59

Möjligen finns det ännu sämre tänkbara högtalare än NS10 för de ändamål de används till. Jag kommer inte på någon såhär på direkten dock. :wink: Men låt oss kalla den "en av de sämsta tänkbara" då.

Oavsett vilket är det en kulturtragedi att de fått förstöra så många av möjligheterna för uppkomst av välljud, som de har under ungefär 30 års tid. :(

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Jo alltså, jag kan i någon mening förstå tjusningen med att ha en "referens" i olika studios eftersom de flesta högtalare för såväl konsument- som studiobranschen färgar ganska mycket. Å andra sidan verkar det dumt att välja den sämsta tänkbara skithögtalaren för detta ändåmål. 8) Dessutom är basåtergivningen onödigt klen givet dess storlek.

Men tycker du att det finns tillräckligt stora likheter mellan hur alla olika "konsumentanläggningar" låter för att man skall kunna generalisera ihop det till en "referensburk"? (Förutom möjligtvis då att basen är för klen...)

Referens i det här fallet betyder bara "samma i alla studior", inte att det skulle vara på något sätt representativt för hur det låter hemma hos folk.

För det är det inte, och har aldrig varit. NS10 har ett tämligen eget sound.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-08 14:06, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-08 14:04

Rain skrev:
Morello skrev:Jo alltså, jag kan i någon mening förstå tjusningen med att ha en "referens" i olika studios eftersom de flesta högtalare för såväl konsument- som studiobranschen färgar ganska mycket. Å andra sidan verkar det dumt att välja den sämsta tänkbara skithögtalaren för detta ändåmål. .

Fast nu är ju NS10 knappast den sämsta tänkbara högtalaren till det ändamål de används och de används som sagt aldrig ensamma i studios av klass.

Nej, jag har faktiskt hört några enstaka högtalare som varit sämre och dessa har varit av den typ man brukar få med vid köp av en persondator.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-08 14:05

Jajäsiken, dom tänkte jag inte på.

Du har helt rätt, de brukar (inte alltid dock) vara ännu sämre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-08 14:07

Kanske kunde dessa datorhögtalare bilda en ny framtida studio referens ???

90% av befolkningen lyssnar väl på högtalare av den kvalitén ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-08 14:09

Problemet är ånyo att olika typer av skithögtalare liksom NS10 färgar oerhört olika, förutom basregistret som inte återges alls.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi