phloam skrev:Efter att ha följt tråden känns det trots allt som om det inte finns någon lättförklarlig korrelation mellan NS-10's uselhet och kvalitén på skivutbudet.
Detta uttalande tycker jag är intressant och belysande. Jag har nämligen en tes om att den största orsaken till "bråket" i denna tråd härrör sig till kulturskillnader. Olika språkliga definitioner, olika referensramar, olika erfarenheter, etc gör att vi pratar förbi varann.
Ta citatet ovan. Innan jag läste det tänkte jag ungefär så här: "Efter att ha följt tråden känns det trots allt som om det finns en bra förklaring (NS-10) till varför det finns så många uselt klingande skivor".
ploam tycker nästan (nåja) tvärt om. Och ändå har vi läst (utgår jag från) samma tråd. Jag menar inte att han har fel och jag har rätt. Jag bara menar att vi läser och tolkar det vi läser olika. Det kan mycket väl vara så (som phloam anser) att tråden inte bevisar något samband mellan NS-10 och illa ljudande skivor. (Tråden är dock för lång och objektet för ointressant för mig för att jag skall orka bena ut vad som egentligen visas/bevisas eller inte.)
Ett annat exempel är när Rain litet svepande avfärdar stativhögtalare. I hans normala sammanhang är detta säkert inget konstigt. Jan kan föreställa mig att om han berömmer en högtalares basåtergivning och för att riktigt understryka detta säger något i stil med "det var ju inte direkt någon stativare inte..." så tänker sig alla en liten förskrämd högtalare som börjar skära vid 70 Hz och finner inget konstigt i detta uttalande.
Här på Faktiskt. däremot, där åtskilliga har hört stativhögtalare som går rimligt rakt ned till både 40 och 30 Hz (och i vissa fall ännu lägre) med hyfsat ljudtryck och låg dist, känns det konstigt att automatiskt sätta likhetstecken mellan stativare och dålig basåtergivning.
Om många av oss skall dra sig till minnes högtalare som låtit dåligt i basen, så passerar högtalare av alla möjliga principer revy. Inte specifikt stativare.
Men i den värld Rain normalt befinner sig är utgångspunkten en annan. Jag gissar att Rain generaliserar (säkerligen helt korrekt - jag kan inget om sådant) om att det är enklare att nå kraftig, ren och djup bas i en större låda än i en mindre låda. Alltså blir en liten låda sämre än en större (ur bassammanhang). Vad som inte ingår i hans kultur, är välkonstruerade högtalare som ger en djup, ren och kraftig bas, trots att de är relativt små. Till och med så små, att det måste till stativ för rätt höjd på elementen. Dvs. Även om Rains sanning är adekvat i hans "normala" miljö, så är den sanningen inte universell.
Kulturkrocken är ett faktum.
Jag tycker dock att Rain skall ha en eloge för att han över huvud taget orkar stå emot den anstormning av synpunkter han drabbas av. Och trots att inte alla synpunkter framförs "i vänskaplig och kamratlig anda" lyckas han (i allt väsentligt) behålla en god ton. Att han någon gång hemfaller till viss raljans är bara mänsligt med tanke på omständigheterna och den som har synpunkter på detta skall nog sopa egen farstu först.
Hälsn. Michael