jag är inte säker på om det här är rätt forum, men beskrivningen var ju "Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum." så det borde inte vara allt för fel.
Jag har ett litet projekt på gång där jag behöver en viktgivare som inte är allt för dyr, givaren ska vara av tvålägestyp, dvs sända en signal när en vikt går under en viss nivå. Den ska vara driven av ca 12vDC och gå att koppla till ett relä, alternativt ha ett inbyggt relä som kan bryta spänningar på 230vAC, och klara ev ca 20W effekt. Givaren får inte vara för dyr, och brytningsvikten ska gå att variera steglöst.
Annars har jag en annan idé som behöver synpunkter. Jag funderar på att införskaffa en analog våg, och sedan ansluta en potentiometer till vågens axel så att spänningen varieras beroende på hur mycket vikt vågen belastas med. Potentiometern ska sedan kopplas till ett relä som klarar av att släppa igenom 230v 20w.
Eller så tänkte jag ansluta en roterande tvålägesbrytare på vågens axel som ger mer distinkt övergång. Denna metoden verkar ganska bra om man vill slippa ha små strömmar liggande i kontaktorns spole helatiden.
Någon som har tips och idéer? Eller kanske känner till komponenter som kan användas i sammanhanget?