Viktgivare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

knegolf

Viktgivare

Inläggav knegolf » 2007-06-07 15:32

jag är inte säker på om det här är rätt forum, men beskrivningen var ju "Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum." så det borde inte vara allt för fel.

Jag har ett litet projekt på gång där jag behöver en viktgivare som inte är allt för dyr, givaren ska vara av tvålägestyp, dvs sända en signal när en vikt går under en viss nivå. Den ska vara driven av ca 12vDC och gå att koppla till ett relä, alternativt ha ett inbyggt relä som kan bryta spänningar på 230vAC, och klara ev ca 20W effekt. Givaren får inte vara för dyr, och brytningsvikten ska gå att variera steglöst.

Annars har jag en annan idé som behöver synpunkter. Jag funderar på att införskaffa en analog våg, och sedan ansluta en potentiometer till vågens axel så att spänningen varieras beroende på hur mycket vikt vågen belastas med. Potentiometern ska sedan kopplas till ett relä som klarar av att släppa igenom 230v 20w.
Eller så tänkte jag ansluta en roterande tvålägesbrytare på vågens axel som ger mer distinkt övergång. Denna metoden verkar ganska bra om man vill slippa ha små strömmar liggande i kontaktorns spole helatiden.

Någon som har tips och idéer? Eller kanske känner till komponenter som kan användas i sammanhanget?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-06-08 19:39

Hur stora vikter rör det sig om, gram, kilo eller ton?
Det går att bygga en våg av ett högtalarelement men isåfall inom gram området förståss.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

knegolf

Inläggav knegolf » 2007-06-10 12:51

vikten ska gå att variera mellan 30-50kg, så ett element är nog inte så lyckat. Men jag tror att jag har löst problemet på ett annat vis som kommer bli billigare och stabilare än en modifierad analog våg

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-06-10 19:27

Låter som en fråga för dubbel-vedubbelve-dubbelve.-elektronikforum-punkt-se.
Får jag fråga din fråga där (jag är medlem).
:)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-06-10 23:47

Kanske läge att släkta en billig digital våg. Koppla signalen till ena ingången på en OP-förstärkare och ha en pot för att reglera signalen till den andra ingången (dvs för att ställa brytpunkten).
Givetvis går det säkert att köpa bara en tryckgivare, men i styckepris så kostar det nog minst lika mycket som en massproducerad billig digitalvåg.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-06-12 14:23

Absolut, lastceller är oftast inga billiga grejer.
Kan kanske vara svårt att anpassa en billig personvåg till syftet.

Annars: 2 töjningsgivare limmas på
Lämplig metallbit (skall beräknas)
Instrumentförstärkare tex INA123? eller liknande till
antingen en PIC med AD eller diskret som silvervarg
pekade på.

Sten R

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2007-06-12 14:51

soundbrigade skrev:Låter som en fråga för dubbel-vedubbelve-dubbelve.-elektronikforum-punkt-se.

Ett alternativ är annars elektronikforumet.com (där jag är medlem)

\\Sky

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-06-12 18:42

sky_eye skrev:
soundbrigade skrev:Låter som en fråga för dubbel-vedubbelve-dubbelve.-elektronikforum-punkt-se.

Ett alternativ är annars elektronikforumet.com (där jag är medlem)

\\Sky

Menade det, men skulle vara lite krånglig bara .........

Skulle det inte kunna med en piezolelektrisk cell. Köp en Motoral skrikare och plocka isär. Lägg keramikklossen i klämm och kolla spänningen UT.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

knegolf

Inläggav knegolf » 2007-06-13 06:22

tack för tipsen.
Att bygga om en digital våg kommer nog att bli relativt mycket dyrare än att bygga en helt mekanisk lösning bestående av plywoodskivor, fjädrar och en brytare som sluter när den inte är påverkad. vikten kan då justeras genom att man lägger gummibitar i fjädrarna så att de blir styvare.

Piezoelementen kan vara en bra idé tror jag, man kanske kan koppla dem direkt till ett transistorbaserat förstärkarsteg som sedan styr ett relä.

Återgå till DIY-forum