yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-09 08:49

Jösses! Som jag trodde – du svarade inte på frågorna.
Jag svarade snällt på dina frågor tidigare, det är din tur nu.
Du har rätt i en sak, jag skarvade, det var inte några veckor sedan jag var i studion där bandet "vill ha en sån där bas som hörs” – utan ganska många veckor sedan, men det var inte poängen såklart.
Du ska få telefonnumret till studiosnubben med Yamaha NS10, det är inga problem.
Du får gärna skriva hur samtalet gick till också och därefter är det på plats med en offentlig ursäkt, jag förutsätter att du trots allt har god karaktär även om du inte tycks begripa hur en bra studiomonitor ska fungera.
Men så lätt kommer du inte undan, först är det dags att du ger oss konkreta svar, inte bara på mina frågor utan t ex Ingvars. Dom har du också undvikit.

Vem är du?

Hur ska en bra studiomonitor vara?

Vad är det som är bra med NS10?
– om du inte KAN svara så skriv det då.
Det är ju helt befängt att svara typ ”dom är bra, så det så”

Vilken utbildning har du?

Fick du lära dig att NS10 är en bra monitor på utbildningen och i så fall på vilka grunder och vem påstod detta?

Din bortförklaring av bildskärmar haltar – försök igen.

Ställer du upp på en lyssningsträff?

Du hänvisar till större studios som bl.a. har NS10or igen men du svarar inte på frågorna.
Hur kan du bevisa att NS10 gjort deras mixningar bättre när dom har ett gäng andra monitorer?

Det enda konkreta du skrivit i ett annat svar
Citat Rain:
En otvivelaktig fördel som NS10 har jämfärt med de flesta andra små monitorer är att de är slutna vilket betyder att de inte lider av svulstig oprecis basåtergivning och därför också är lättare att placera.

Det är alltså din ståndpunkt?
Slutna lådor är bättre än öppna lådor pga att dessa ger svulstig och oprecis basåtergivning enligt dig.
Hur var det nu med basåtergivningen i NS10 herr Rain?
Detta var egentligen det första konkreta svaret från din sida och förklaring var helt åt skogen.

Varför hänvisar du till citat från Internet? Försök istället att svara själv.

Förresten, hur tycker du att NS10 låter när du lyssnar på musik?

Ett flertal här vill veta vad du mixat för musik, dags att visa din goda vilja och tala om det så vi kan få lyssna.

Kom igen nu Rain - RIKTIGA SVAR tack.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-09 09:09

Det här är bara en rent allmän fundering men vad gäller mina egna erfarenheter av inspelningsbranschen så känns det som att många tekniker har kommit in i den bakvägen, så att säga. Det är musiker, eller ibland roddare som har glidit över från att ratta live-ljud till studion, som har fattat tycke för den kreativa process det kan innebära att jobba i studio och någonstans tror jag också att det handlar om en vision om att man själv vet hur det ska låta för att det ska låta bra. Det blir den inre referensen som styr resultatet. Subjektiva värderingar istället för mer objektiva kriterier. Man har alltså inte haft en teknisk ingång i jobbet. Jag har också erfarit hur gränsen mellan producent och tekniker ibland har varit luddig. Den förre har kanske haft idéer om hur ett sound ska förverkligas men det är ändå teknikern som sitter där och säger vad som är möjligt respektive omöjligt (och om det är sant eller inte, det kan inte den inkompetente producenten avgöra). Två inkompetenta människor bakom spakarna, med andra ord.

Nu tror jag att branschen kan ha förändrats sedan jag gjorde mina erfarenheter, sedan många år tillbaka finns ju ljudteknikutbildningar tillgängliga på ett sätt som inte fanns förr och den tekniska kompetensen borde väl vara större i dag än tidigare. Men frågan är egentligen varför ljudtekniker väljer att bli ljudtekniker? Jag tror att alltför många kanske har kreativa grundvalar för sitt beslut snarare än tekniska. Det måste självklart vara en kombination av de två, men det viktiga är ju att de konstnärliga ambitionerna utgår från ett sunt tekniskt tänkande, snarare än att visionen gör våld på tekniken.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-09 09:27

Tjena Tärnström. :)

Du har rätt. Det finns många ljudtekniker som inte har en adekvat utbildning.

Mvh Ljudkrav / Micke

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-09 10:26

Ljudkrav skrev:Du har rätt i en sak, jag skarvade, det var inte några veckor sedan jag var i studion där bandet "vill ha en sån där bas som hörs” – utan ganska många veckor sedan

Men varför ljög/skarvade du om tidpunkten? Vad mer har du ljugit om?

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-09 10:39

:lol:

Jag förstod att det där svaret skulle komma.
Ska vi vara tekniska så är det fortfarande sant - några veckor kan vara många veckor. Eller hur?
Det var ju inte ens det som var poängen, utan den komiska situationen i samtalet.
Svårt att förstå?

Jag har fler roliga anekdoter gällande studioutrustning och andra situationer - har inte du det med din långa erfarenhet i branschen?

Du kan ju kolla vad jag skrivit om Yamaha NS10 och säga vad som är osant eller vilka resonemang jag har som inte stämmer.

138 inlägg av dig hittills, nästan uteslutande till försvar av NS10 utan vettiga argument och den enda gången du verkligen står för något konkret så hade du fel.

Du Rain - vad sägs om att svara på frågorna någon gång...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-09 10:59

Rain skrev: En otvivelaktig fördel som NS10 har jämfärt med de flesta andra små monitorer är att de är slutna vilket betyder att de inte lider av svulstig oprecis basåtergivning och därför också är lättare att placera.

Varför skulle ett andra ordningens system vara befriat från svulstighet medan ett fjärde ordningens skulle vara svulstigt?

NS10 har egentligen ingen bas, men den lilla bas den ändå har runt 100 Hz är verkligen svulstig, så sluten den är.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-09 11:06

Ljudkrav skrev::lol:

Jag förstod att det där svaret skulle komma.
Ska vi vara tekniska så är det fortfarande sant - några veckor kan vara många veckor. Eller hur?

Fast du skrev

Ljudkrav skrev:För bara några veckor satt jag med i just en sådan liten studio som enbart har Yamaha NS10. När jag plågade teknikern med en diskussion så visade det sig att han (som så många andra) hade ingen aning om hur dåliga dom egentligen är

Observerera ordet BARA.
Som jag tidigare skrev, anekdoten verkade passa dina teorier lite för bra för att vara helt sann.

Angående argument för NS10ans användbarhet då har jag radat upp en hel del, men du vill väl inte få in dom i din skalle. Läs om gör rätt...
Senast redigerad av Rain 2007-06-09 13:41, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-09 11:15

Rain skrev:Angående argument för NS10ans användbarhet då har jag radat upp en hel del, men du vill väl inte få in dom i din skalle. Läs om gör rätt...

Det fanns fler frågor som kan besvaras än enbart den (som jah håller med om att du redan har besvarat). ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-09 11:16

Japp, du har alldeles rätt - det var slarvigt av mig, för det var många veckor sedan.
Jag ber verkligen om ursäkt eftersom det har sådan stor relevans kring diskussionen om hur lämpad NS10 är i musikstudios. :roll: 8)

Skulle förstås bli komiskt om man dissikerade dina generaliseringar du gjort på ett flertal ställen men så töntig tänker jag inte vara utan jag vill ha diskussionen fokuserad på det som är relevant.

Du har INTE svarat på frågorna och INTE gett några bra argument.
Hur länge ska vi vänta?

Kramar
Ljudkrav

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-09 11:51

Ja nu har vi i alla fall fått veta varför de flesta inspelningar låter skit. Direkt från hästens mun.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-09 12:06

Rain skrev:
IngOehman skrev:Dessutom är en av de värsta problemen med NS10 det sätt på vilket högtalarlementen interfererar med varandra, det vill säga den låter extremt olika om man lyssnar på den i lite olika vinkel sidledes. Detta fel kan inte kompenseras bort i den endimensionella elektriska världen före högtalaren.
Vh, iö

Men snälla Ingvar detta är ju knappast NS10 ensamma om, och detta problem är inget problem för en tekniker som i princip alltid sitter i sweetspoten.

Jasså? Med vilket öra då, ditt vänstra eller ditt högra? (Våglängden vid 20 kHz är 1,7 cm. Hur stort är ditt huvud?)

NS10 är (tvärt emot vad du tror) rätt unik när det gäller problemen i den horisontella utstrålningen. Huvudorsaken till detta är att diskant- och baselement sitter bredvid varandra och inte ovanför och under (bara ytterst lite så) som i princip alla vettiga högtalare avsedda för närfältslyssning är gjorda.*

Att jag frågade "med vilket öra" beror dock bara delvis på att två högtalare inte kan arbeta koherent mot mer än max ett öra. Det beror mera på att tonkurvan hos NS10 kastar våldsamt med horisontell avlyssningsvinkel i registret 2-4 kHz, och bara några få grader räcker i vissa intervall, för att tonkurvan skall ändra sig flera dB!

Att det är så illa beror i sin tur på att NS10 utöver att ha elementen bredvid varandra - dessutom har osedvanligt stora akustiska fasfel mellan elementen, som därtill är frekvensberoende! :? Så blir det när det inte funnits någon som kan konstruera delningsfilter i närheten när högtalaren konstruerades...

Filtret i NS10 är synligen taget direkt från en exempelsamling. :oops: Någon hänsyn till högtalarelementens egenskaper finns i princip inte. Därav den unkt dåliga integrationen mellan elementens akustiska utsignaler, tillika den extremt krokiga tonkurvan. :?

Nej, det är faktiskt inte lätt att hitta några högtalare som är sämre utförda än NS10 ur denna aspekt. Bortsett ifrån några no name-leverantörer, räknar jag då in rätt många PC-högtalare..

Vh, iö

- - - - -

*HiFi-högtalare som är gjorda för att avlyssnas i diffusfältet behöver inte nödvändigtvis drabbas på samma sätt av ha högtalarelement placerade bredvid varandra, se exempelvis DQ10. Men dessa (liksom NS10) låter anka om man lyssnar på dem i närfältet i ett rum med kort efterklang.

PS. Producenten båda öron, får de också plats i sweetspoten?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-09 12:22

Rain skrev:
IngOehman skrev: Det finns därför alltid ett enormt headroom tillgängligt och något behov av kompressorer finns inte. Därför finns inte dynamikproblemet i filmvärlden,.

Nu skämtar du väl Ingvar?

Nej, varför skulle jag göra det? :o :?

Filmmixar har i regel ett avstånd på mellan 10-40 dB mellan medelvärde och toppvärde!

Det vill säga en (log)dynamik som är oerhört många gånger större än de produktioner jag får förmoda att du (du vågar ju inte berätta) ställer till med.

När det gäller filmmixstandarden får du söka information om det själv om du vill veta hur det fungerar. Det jag berättat för dig tidigare har du i väldigt begränsad omfattning förstått och tagit till dig, så jag bryr mig inte om att slänga bort mera tid på att förklara för dig hur det fungerar.

Men i korthet: Maximering (ihoptryckning av dynamiken och sedan normalisering för att uppnå full styrning och till sist, i förekommande fall - ytterligare nivåökning så att programmaterialet klipper!) används inte alls i filmvärlden, och full utstyrning når man överhuvudtaget inte under hela filmen, på de allra flesta filmproduktioner. Så mycket headroom finns tillgänglig! :P

Nyckeln till denna trevlighet är att man i filmvärlden kodar ljudtryckets absolutnivå. :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-09 13:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-09 13:18

Ljudkrav skrev:För bara några veckor satt jag med i just en sådan liten studio som enbart har Yamaha NS10. När jag plågade teknikern med en diskussion så visade det sig att han (som så många andra) hade ingen aning om hur dåliga dom egentligen är utan hade bara märkt att "det låter för jävla skumt härinne alltså”.

Tänk om denne tekniker var Rain himself?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-09 13:32

Näppeligen. Rain har inte märkt att det låter skumt ännu. Han är ju helt frågande inför att något problem ens finns... :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-09 13:35

Jag har tanken att det är fåtalet tekniker och studiosnubbar mm som över huvud taget vet hur man gör en bra slutprodukt ljudmässigt om dom så använder ino eller yamaha eller what ever... Så varför bråka om denna petitess då ljudproblemen på våra slutprodukter cd skivan är så miserabel så dom inte knappast kan klassas som användbara knappt.

Lägg ner energin på att diskutera om detta MED folk i studiosvängen..Då kanske alla inlägg ni sänder KAN påverka possetivt till slut...

Det är mitt förslag som är lite ot med klart relevant..

Annars kan ni dra och bada en sväng i den härliga sommaren vi har nu äntligen efter en seg grå vinter grabbar.. :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-09 13:48

IngOehman skrev:
Rain skrev:
IngOehman skrev: Det finns därför alltid ett enormt headroom tillgängligt och något behov av kompressorer finns inte. Därför finns inte dynamikproblemet i filmvärlden,.

Nu skämtar du väl Ingvar?

Nej, varför skulle jag göra det? :o :?

Vh, iö

Därför att om det klagas på svenska ljudtekniker någonstans så är det på bio, folk hör ju ofta inte vad som sägs eller så hör dom det för högt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-09 13:53

Rain: Ja, så kan man tro, tydligen.

- - - - -

Angående debatten som varit här på faktiskt, eller rättare sagt det som inte handlat specifikt om NS10, men mera om ljudkvalitetsnedgången det senaste årtiondet:

Jag ser det såhär: Det är svårt att lära gamla hundar att sitta.

Men - som tur är finns det massor av gamla hundar som sitter fint som fan (är extremt dukiga på det de gör), och dessutom finns det hur många unga hundar som helst som vill lära sig. :P

Problemet är således inte att det är svårt att övertyga de gamla hundarna om att det går att göra bättre, utan att problemet inte får tillräcklig uppmärksamhet.
I princip alla som via en god lyssning och med matchade nivåer exponeras för skillnaden mellan ett välgjort rå-material och samma material mastrat (läs "maximerat", mm) - föredrar råmaterialet. I själva verket har jag hittills inte träffat på något enda undantag!*

Så problemet är att ljudkvaliteten inte får någon uppmärksamhet alls, och att nivårejset därför får pågå utan stopp (inte ens full uttyrning räcker, tycks det...). Rejset är framdrivet av reklamradions absurda vilja att höras starkast i etern, och det är accepterat på grund av bruk av usla monotorer där ljudkvalitetsaspekterna ändå går förlorade. :(

Diskussionen är således viktig och bra i rent upplysningssyfte, även om den inte någonsin kommer att omvända de som är själva problemet idag. Det är inte ett omvändande av den lilla minoriteten som orsakar problemet som behövs, utan det är att sätta en spotlight på problemet själv som behövs - så att krav på bättre ljudkvalitet ställs, även från andra än hard core audiofilerna!

Detta är redan på god väg, för nivåkriget är över. :o

Alla förlorade. :(

Vh, iö

- - - - -

*Men jag vet att det finns minst ett, nämligen någon tjej som Morello känner, som inte hörde någon skillnad alls! 8O Jag kan dock tänka mig att det rå-materialet inte lät speciellt bra från början.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-09 14:24

Rain skrev:Därför att om det klagas på svenska ljudtekniker någonstans så är det på bio, folk hör ju ofta inte vad som sägs eller så hör dom det för högt.

Att det ofta låter för taskigt på biografer beror i huvudsak på undermålig utrustning och inte på undermåliga produktioner.

Spisar i skrivande stund Dire Straits första album från 1978. Det är en originalutgåva på LP, som förvisso inte låter lika bra som förstautgåvan på CD, men jämför man med den av Bob Ludwig remastrade utgåvan från 1996 börjar man nästan gråta. Vad i helsefyr håller folk på med? Ljudnivå-rejs-pöbeln håller på att ta död på fonogram efter fonogram. :evil:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-09 15:22

Morello skrev:
Rain skrev:Därför att om det klagas på svenska ljudtekniker någonstans så är det på bio, folk hör ju ofta inte vad som sägs eller så hör dom det för högt.

Att det ofta låter för taskigt på biografer beror i huvudsak på undermålig utrustning och inte på undermåliga produktioner.

Spisar i skrivande stund Dire Straits första album från 1978. Det är en originalutgåva på LP, som förvisso inte låter lika bra som förstautgåvan på CD, men jämför man med den av Bob Ludwig remastrade utgåvan från 1996 börjar man nästan gråta. Vad i helsefyr håller folk på med? Ljudnivå-rejs-pöbeln håller på att ta död på fonogram efter fonogram. :evil:

Jag vill ändå påstå att svenska filmer som regel har ett jäkligt dåligt ljud. Trots att det ändå talas på det egna språket, vilket borde underlätta förmågan att uppfatta vad som sägs, är det ibland omöjligt. När man sedan dubbar i efterhand brukar också resultatet bli bra mycket sämre än i utländska filmer.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-09 15:26

JTarnstrom skrev:
Jag vill ändå påstå att svenska filmer som regel har ett jäkligt dåligt ljud.

Håller med. Detta är ju även märkbart när man ser svenska filmer på TV. Tur att SVT t.ex textar det mesta.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-09 15:52

Ja, när det gäller svensk film får jag nog hålla med. Ofta är det nog dock mixen som är illa, för det är ofta svårt att höra vad dom säger.

Sedan säger jag två ord: Laserdisc PCM 8)
Dom bättre laserdiscarna har ett UNDERBART och enormt dynamiskt ljud. Blir svettig i stolen bara av ljudet när jag kollar.

Några till remastringar som man ska hålla sig ett antal hundra meter ifrån är Deep Purple's 25th years remeastringar av Machine Head och In Rock. Herregud vilken sörja. 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-09 19:57

Jag är inte någon stor fan av Svensk film (även om viss svenska filmet är mycket bra) men jag måste försiktigt hålla med - svensk film är i snitt klart ljudkvalitetssämre än de typiska Hollywoodproduktionerna. :(

Men det har ju inte med ljud-systemet för filmljudläggning att göra. Möjligheten med det fantastiska dynamikområdet uppåt finns där :P , även om inte alla förstår att utnyttja det. :?

Samma sak kommer ju att gälla även om en ny standard för transmission av TV-ljud där >30 dB headroom över medelnivån kommer att finnas. Det hindrar inte att den som vill åstadkomma ett sönderkomprimerat ljud (och sönder-eq:at) kommer att ha möjlighet att göra det.

Anständiga krav på konstnärlig frihet kräver att den som vill göra något som låter skit måste få göra det, men med ett bättre system tar man bort maximeringsmöjligheten så ett skitljud inte ger några konkurrensfördelar mot inspelningar med hög ljudkvalitet. 8)

Poängen med en bättre ljudtransmissionsstandard och en bättre lyssning är ju inte att tvinga någon att göra ett bra jobb - bara att ge den möjligheten för den som vill göra något bra. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-06-10 00:18

nilsviktor skrev:
Rain skrev:Jag har runt 20 års erfarenhet av praktiskt studioarbete jag har jobbat i säkert 20 studios med NS10 och NS10:orna har gort sitt jobb med bravur.
Ok! Vilka studios har du jobbat i? Har du gjort några produktioner som vi kan få tag i och lyssna på?

Svarer han ikke, så er han vel redd for jobben....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-10 12:04

IngOehman skrev:
*Men jag vet att det finns minst ett, nämligen någon tjej som Morello känner, som inte hörde någon skillnad alls! 8O Jag kan dock tänka mig att det rå-materialet inte lät speciellt bra från början.

Jo, det var faktiskt ett tämligen smakfullt producerat spår med Barber, som jag misshandlade med EQ och kompressor. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-10 17:01

PekkaJohansson skrev:Kents skiva "Verkligen". Jag brukar göra det när jag har besök, eftersom det blir så fruktansvärt uppenbart vilken usel kvalitet den senare håller jämfört med de förra - som absolut inte är några audiofila mästerverk, men som ändå har något av dynamik och fräschör kvar. Lyssna framför allt på hur cymbaler och hi-hats låter på nyare popproduktioner. Rena skämtet!

Har Verkligen på vinyl och har för mig den var rätt okej. Får nog ta och jämföra den mot CDn då :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Linda

Inläggav Linda » 2007-06-10 18:08

JTarnstrom skrev:
Morello skrev:

Jag vill ändå påstå att svenska filmer som regel har ett jäkligt dåligt ljud. Trots att det ändå talas på det egna språket, vilket borde underlätta förmågan att uppfatta vad som sägs, är det ibland omöjligt. När man sedan dubbar i efterhand brukar också resultatet bli bra mycket sämre än i utländska filmer.

Tärnström

Visst e de dåligt ljud på svenska filmer, men används ns10 till svensk film? Remastrar man skivor med ns10?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-10 20:43

Linda skrev:

Visst e de dåligt ljud på svenska filmer, men används ns10 till svensk film? Remastrar man skivor med ns10?

Svar nej! Eller iaf. inte i normala fall.

En relevant frågeställning i detta sammanhanget! :)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-10 20:48

Vart ska alla dessa NS10 ta vägen nu då? Mala ner och bygga vägar av dem? Dumpa dem högvis i smyg i tysta skogsgläntor? Skeppas till u-länder?

Jag börjar känna att jag skulle vilja ha ett par hemma... de lär ju vara billiga :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-10 20:55

phloam skrev:Vart ska alla dessa NS10 ta vägen nu då? Mala ner och bygga vägar av dem? Dumpa dem högvis i smyg i tysta skogsgläntor? Skeppas till u-länder?

Jag börjar känna att jag skulle vilja ha ett par hemma... de lär ju vara billiga :)

Skriv ut allt dåligt om modellen som dryftats här samt IÖ's artikel och skicka till närmsta NS-studio tillsammans med ett erbjudande om att ta hand om "skräpet"! :D
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-10 20:57

OT
Pekka, har jämfört nu 3 låter från Verkligen LPn mot CDn (320 kbps MP3or och även en Flac version av den). Och LPn är lite mer dynamisk, mer öppen och Jocke Bergs röst låter klart bättre. Så det var helt klart en förbättring. Dock så är det ingen audiofilinspelning detta så man får det aldrig riktigt bra. Tyvärr så är LPn totalt omöjlig att få tag på, släpptes i 500 ex för 11 år sedan och går säkert på ett antal tusenlappar idag :(

On topic igen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi