Nagrania skrev:Det märks att IÖ och andra inte vet så mycket om arbetsförhållandena i filmvärlden. I Sverige är det så att om fotografen lägger ner 1 timme på ljussättning så är det helt i sin ordning men om ljudteknikern behöver 10 minuter då stönas det från regisör och andra i teamet. Dåligt ljud på svensk film har det talats om i flera decenier och jag minns en diskussion vi hade med en kompis som numera är ljudprofessor på DI. Han menade att felet låg i det svenska språket och att det engelska språket fungerade bättre vad beträffar uppfattbarheten. Sedan är det också förvisso så att det läggs inte ner så mycket pengar på ljudbearbetningen inom svensk film.
Nagrania, trist att se attityden i ditt inlägg.
Jag är
väldigt insatt i hur det går till i Svensk film eftersom jag varit inblandad i massor av filmproduktioner (den frågan har varit upp tidigare i den här tråden). Därutöver har jag byggt flera filmmixstudior.
Dessutom delar jag din uppfattning att vissa av problemen som finns har med budgetering och allmänna resursfrågor att göra.
Att skylla på svenska språket

när de finns massor av svenska filmer som har utmärkt hörbarhet är huvudlöst dock. Tänk innan du skriver. Nästan all svensk film som har problem med hörbarheten har det på grund av för
mycket ljudbearbetning (och felgjord) inte för lite. Eller det vanligaste: Att upptagningen redan från början varit för dålig. Är så fallet går det bara att rädda med eftersynk. Trots det görs ofta försök att tillgripa en massa skruvande.
Att många svenska skådespelare alltför ofta är "dramatensmittade" är ett problem dock, och det är som störst när de tvingas hoppa mellan scen- och duk-världen. Man kan ifrågasätta hur bra det är att ta med sig scen-manér till filmvärlden. Men det är en fråga för sig, och näppeligen något som bidrar till hörbarhetsproblemen.
Nagrania skrev:Jag vill också säga att den här tråden har varit förskräcklig, rena drevet mot Rain och oss andra som VÅGAR ha en annan åsikt. Rain har varit modig och jag mår illa över att ingen har insett vad som försiggått. Skäms på er.
Verkligen modigt att komma med en massa arroganta inlägg och förolämpa människor som bara vill diskutera sakfrågan... I synnerhet visar det på stort mod att gömma sig bakom en pseudonym när man gör det, det vill säga att inte ens våga berätta vad man heter.
Att som du joina kören som över hela världen som utan hjärnan inkopplad sjunger NS10's lovsång, och kalla det att "ha en annan åsikt" är ju patetiskt.
Att säga ifrån och försöka göra något åt problemet, det är om något att ha en annan åsikt. Att som du ställa dig i ledet, tro på och repetera samma lögner som alla andra medlallare, och därmed jobba aktivt för att inget skall bli bättre, är det inte.
Tyvärr verkar det vara typiskt för alla de som gillar både NS10 och det mastringsvansinne som pågår - de är helt blinda för att den ens finns något ljudkvalitetsproblem!
(Vilket i sin tur förklarar varför problemet inte försvinner utan snarare blir allt värre...)
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).