yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-11 02:49

matereo skrev:
phloam skrev:Vart ska alla dessa NS10 ta vägen nu då? Mala ner och bygga vägar av dem? Dumpa dem högvis i smyg i tysta skogsgläntor? Skeppas till u-länder?

Jag börjar känna att jag skulle vilja ha ett par hemma... de lär ju vara billiga :)

Skriv ut allt dåligt om modellen som dryftats här samt IÖ's artikel och skicka till närmsta NS-studio tillsammans med ett erbjudande om att ta hand om "skräpet"! :D

Jag ska ta mej fasen skaffa ett par. Bara för att vara anti. Perfekt för min blivande "Devil-may-care"-stereo. Så slipper man dessutom en massa hifi-nördar som kommer på besök för att finlyssna på medtagna frijazzskivor och progressiv rock *hähä* :twisted:

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-11 03:04

phloam skrev:Jag ska ta mej fasen skaffa ett par. Bara för att vara anti. Perfekt för min blivande "Devil-may-care"-stereo. Så slipper man dessutom en massa hifi-nördar som kommer på besök för att finlyssna på medtagna frijazzskivor och progressiv rock *hähä* :twisted:

Säg inte det...

Alla inspelningar som har förstörts tack vare NS-10 kommer ju då att låta som i studion hos dig... :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-11 03:08

Lust skrev:Säg inte det...

Alla inspelningar som har förstörts tack vare NS-10 kommer ju då att låta som i studion hos dig... :wink:

*Doh!* :D Jaja jag får iaf den där coola monitor-looken. Kan skryta inför okunniga om "Den här monitorn används av både SR och en lång rad kända pop-producenter..." :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-11 03:14

Har du kollat in NS-40? De har både bättre look och ljud som passar bättre i hemmet

Bild
Senast redigerad av Lust 2007-06-11 03:23, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-11 03:15

Morello skrev:
IngOehman skrev:
*Men jag vet att det finns minst ett, nämligen någon tjej som Morello känner, som inte hörde någon skillnad alls! 8O Jag kan dock tänka mig att det rå-materialet inte lät speciellt bra från början.

Jo, det var faktiskt ett tämligen smakfullt producerat spår med Barber, som jag misshandlade med EQ och kompressor. :wink:

Tycker nog det är rätt fel att "testa och döma" masting genom att göra det själv. Vad du åstadkommer därhemma kan ju ingen mastringstekniker ta ansvar för, men nu hörde hon ju förvisso ingen skillnad, så:

Isåfall måste jag dra slutsatsen att dina ingrepp antingen inte var lika destruktiva som en normal mastring, eller också är hon inte är att betrakta som normalt perseptiv/omdömesgill i vad gäller ljudkvalitet.

Jag har hittills inte hittat något enda exempel på någon som inte hört skillnaden på original och mastrad version, vilket är att vänta eftersom insatserna vanligtvis är >>10-faldigt större än hörtröskeln för förändringar.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-11 12:12, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-11 08:19

Kollade lite på bilder på denna och det ser identiska ut med mina Ns-244 förutom att min har en 10" bas medan ns10 ser ut att ha en 8" fast diskanten är precis lika.
Nåja.
Om det är så torde ljude vara väldigt lika och jag tycker nog att de vara prisvärda för 75:- som jag betralade för dem men som studiomonitor är jag väldigt skeptisk. Det känns inte så bra alls. :?

Bild
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-11 10:09

Lust skrev:Har du kollat in NS-40? De har både bättre look och ljud som passar bättre i hemmet

Nice!! Sen lite slutsteg och EQ med rackmontering så blir det perfekt... ok dags att börja leta! Nån som vill bli av med sina? Om ni betalar mig typ 200:- och frakten hit så kan jag befria er från dem, diskret, utan besvärande frågor eller avslöjanden här :D

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-11 10:18

IngOehman skrev:Jag är inte någon stor fan av Svensk film (även om viss svenska filmet är mycket bra) men jag måste försiktigt hålla med - svensk film är i snitt klart ljudkvalitetssämre än de typiska Hollywoodproduktionerna. :(
En Hollywoodproduktion har ofta en större buget för postproduktionsljudet än vad en hel, eller kanske två svenska filmer har, i sin totala buget. Därav resultatet. Och som nån skrev att det borde vara lättare för svenskar att mixa svensk film än tex engelsk film när det gäller tydligheten på dialogen, så stämmer detta tyvärr inte. Svenskan är väldig melodiös i jämförelse med engelskan, man kan vara mycket "ruffare" i sin behandling av engelskan och fortfarande ha bra tydlighet. Dessutom sluddrar svenska filmskådespelare en del, dom talar inte ut skägget helt enlkelt och gör dom det, låter det väldigt mycket "Dramaten" om det hela. Det blir teatraliskt.

Jag håller med om att det som är eftersynkat i svensk film ofta låter riktigt illa. Detta har att göra med framförallt två saker:

Det finns inte tid/pengar att ta om tills det sitter. Det andra är att ganska få svenska skådespelare har vana att eftersynka och tycker dessutom riktigt, tillsammans med viss regissörer, illa om att göra detta. Tex amerikanska skådisar har stor vana av eftersynk och många har haft momentet i sin utbilning.

Men visst, precis som med högtalaren (ns-10) och teknikerna som anväder den, finns det en helt del slentrian, vilket är tråkigt.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-06-11 11:21

Det märks att IÖ och andra inte vet så mycket om arbetsförhållandena i filmvärlden. I Sverige är det så att om fotografen lägger ner 1 timme på ljussättning så är det helt i sin ordning men om ljudteknikern behöver 10 minuter då stönas det från regisör och andra i teamet. Dåligt ljud på svensk film har det talats om i flera decenier och jag minns en diskussion vi hade med en kompis som numera är ljudprofessor på DI. Han menade att felet låg i det svenska språket och att det engelska språket fungerade bättre vad beträffar uppfattbarheten. Sedan är det också förvisso så att det läggs inte ner så mycket pengar på ljudbearbetningen inom svensk film. Jag vill också säga att den här tråden har varit förskräcklig, rena drevet mot Rain och oss andra som VÅGAR ha en annan åsikt. Rain har varit modig och jag mår illa över att ingen har insett vad som försiggått. Skäms på er.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-11 11:34

IngOehman skrev:
Rain skrev:
IngOehman skrev:Dessutom är en av de värsta problemen med NS10 det sätt på vilket högtalarlementen interfererar med varandra, det vill säga den låter extremt olika om man lyssnar på den i lite olika vinkel sidledes. Detta fel kan inte kompenseras bort i den endimensionella elektriska världen före högtalaren.
Vh, iö

Men snälla Ingvar detta är ju knappast NS10 ensamma om, och detta problem är inget problem för en tekniker som i princip alltid sitter i sweetspoten.

Jasså? Med vilket öra då, ditt vänstra eller ditt högra? (Våglängden vid 20 kHz är 1,7 cm. Hur stort är ditt huvud?)

NS10 är (tvärt emot vad du tror) rätt unik när det gäller problemen i den horisontella utstrålningen. Huvudorsaken till detta är att diskant- och baselement sitter bredvid varandra och inte ovanför och under (bara ytterst lite så) som i princip alla vettiga högtalare avsedda för närfältslyssning är gjorda.*

Att jag frågade "med vilket öra" beror dock bara delvis på att två högtalare inte kan arbeta koherent mot mer än max ett öra. Det beror mera på att tonkurvan hos NS10 kastar våldsamt med horisontell avlyssningsvinkel i registret 2-4 kHz, och bara några få grader räcker i vissa intervall, för att tonkurvan skall ändra sig flera dB!

Att det är så illa beror i sin tur på att NS10 utöver att ha elementen bredvid varandra - dessutom har osedvanligt stora akustiska fasfel mellan elementen, som därtill är frekvensberoende! :? Så blir det när det inte funnits någon som kan konstruera delningsfilter i närheten när högtalaren konstruerades...

Filtret i NS10 är synligen taget direkt från en exempelsamling. :oops: Någon hänsyn till högtalarelementens egenskaper finns i princip inte. Därav den unkt dåliga integrationen mellan elementens akustiska utsignaler, tillika den extremt krokiga tonkurvan. :?

Nej, det är faktiskt inte lätt att hitta några högtalare som är sämre utförda än NS10 ur denna aspekt. Bortsett ifrån några no name-leverantörer, räknar jag då in rätt många PC-högtalare..

Vh, iö

- - - - -

*HiFi-högtalare som är gjorda för att avlyssnas i diffusfältet behöver inte nödvändigtvis drabbas på samma sätt av ha högtalarelement placerade bredvid varandra, se exempelvis DQ10. Men dessa (liksom NS10) låter anka om man lyssnar på dem i närfältet i ett rum med kort efterklang.

PS. Producenten båda öron, får de också plats i sweetspoten?

Frågan är:

I vilka lägen har du låst alla dessa variabler i "NS-10 simuleringskretsen" du påtalar?

.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-11 11:40

Nagrania skrev:Jag vill också säga att den här tråden har varit förskräcklig, rena drevet mot Rain och oss andra som VÅGAR ha en annan åsikt. Rain har varit modig och jag mår illa över att ingen har insett vad som försiggått. Skäms på er.

Det är inget drev mot Rain och andra, inte från min sida i alla fall. Att vi är många som tycker att dagens musikproduktion stinker är en annan sak. En bra och dynamiskt mastrad musikproduktion låter alldeles utmärkt även i enklare apparatur, att "man" lägger ner så mycket tid och möda på att komprimera ihop musiken till oigenkännlighet är för mig en gåta.

Svaret verkar vara att det gäller att låta högst i reklamradion och då kan vi ju diskutera varför alla som köper skivor ska behöva lida för den sakens skull? Varför inte helt sonika släppa speciella "radio-edits"?

Dagens musikkonsumenter tror ju att det inte går att få bättre ljud och att det är så det ska låta.

Om nu Rain och andra försvarar denna misshandel av musiken får dom också finna sig att bemötas med argument. Intressant för debatten kunde ju tex vara att lägga upp lite olika lyssningsprover (vilket någon annan ljudtekniker gjort här, men jag minns inte hans nick) där vi med egna öron får lyssna på originalinspelning och en mastrad version som tex Rain anser vara bättre. Gärna då "omärkta" så vi inte vet vilken version som är vad.

/ B

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-11 11:49

Nagrania skrev: Jag vill också säga att den här tråden har varit förskräcklig, rena drevet mot Rain och oss andra som VÅGAR ha en annan åsikt. Rain har varit modig och jag mår illa över att ingen har insett vad som försiggått. Skäms på er.

Skäms själv!! Ni vägrar svara på frågor, verkar inte kunna elementär logik, och är ytterligt arroganta!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-11 11:49

Han heter "popedh" och driver Nacksving Studios i Göteborg. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-11 11:57

Nagrania skrev:Det märks att IÖ och andra inte vet så mycket om arbetsförhållandena i filmvärlden. I Sverige är det så att om fotografen lägger ner 1 timme på ljussättning så är det helt i sin ordning men om ljudteknikern behöver 10 minuter då stönas det från regisör och andra i teamet. Dåligt ljud på svensk film har det talats om i flera decenier och jag minns en diskussion vi hade med en kompis som numera är ljudprofessor på DI. Han menade att felet låg i det svenska språket och att det engelska språket fungerade bättre vad beträffar uppfattbarheten. Sedan är det också förvisso så att det läggs inte ner så mycket pengar på ljudbearbetningen inom svensk film.

Nagrania, trist att se attityden i ditt inlägg. :(

Jag är väldigt insatt i hur det går till i Svensk film eftersom jag varit inblandad i massor av filmproduktioner (den frågan har varit upp tidigare i den här tråden). Därutöver har jag byggt flera filmmixstudior. 8)

Dessutom delar jag din uppfattning att vissa av problemen som finns har med budgetering och allmänna resursfrågor att göra.

Att skylla på svenska språket :o när de finns massor av svenska filmer som har utmärkt hörbarhet är huvudlöst dock. Tänk innan du skriver. Nästan all svensk film som har problem med hörbarheten har det på grund av för mycket ljudbearbetning (och felgjord) inte för lite. Eller det vanligaste: Att upptagningen redan från början varit för dålig. Är så fallet går det bara att rädda med eftersynk. Trots det görs ofta försök att tillgripa en massa skruvande.

Att många svenska skådespelare alltför ofta är "dramatensmittade" är ett problem dock, och det är som störst när de tvingas hoppa mellan scen- och duk-världen. Man kan ifrågasätta hur bra det är att ta med sig scen-manér till filmvärlden. Men det är en fråga för sig, och näppeligen något som bidrar till hörbarhetsproblemen.

Nagrania skrev:Jag vill också säga att den här tråden har varit förskräcklig, rena drevet mot Rain och oss andra som VÅGAR ha en annan åsikt. Rain har varit modig och jag mår illa över att ingen har insett vad som försiggått. Skäms på er.

Verkligen modigt att komma med en massa arroganta inlägg och förolämpa människor som bara vill diskutera sakfrågan... I synnerhet visar det på stort mod att gömma sig bakom en pseudonym när man gör det, det vill säga att inte ens våga berätta vad man heter. :lol:

Att som du joina kören som över hela världen som utan hjärnan inkopplad sjunger NS10's lovsång, och kalla det att "ha en annan åsikt" är ju patetiskt. :lol: :lol: :lol:

Att säga ifrån och försöka göra något åt problemet, det är om något att ha en annan åsikt. Att som du ställa dig i ledet, tro på och repetera samma lögner som alla andra medlallare, och därmed jobba aktivt för att inget skall bli bättre, är det inte. :(

Tyvärr verkar det vara typiskt för alla de som gillar både NS10 och det mastringsvansinne som pågår - de är helt blinda för att den ens finns något ljudkvalitetsproblem! :?

(Vilket i sin tur förklarar varför problemet inte försvinner utan snarare blir allt värre...)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-11 13:59, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-11 11:57

Morello skrev:Han heter "popedh" och driver Nacksving Studios i Göteborg. :)

Det märks att du är yngre och har några hjärnceller kvar :D

Vad kom vi fram till när vi lyssnade på hans filer?

/ B

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-06-11 11:57

En tråd fra et annet forum rundt kompresjomstemaet. Har sett et enda
bedre eksempel med jazzmusikk, men har ikke klart å finne det.

http://www.hifisentralen.no/forum/index ... 769.0.html

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-11 12:02

Bill50x skrev:

Det märks att du är yngre och har några hjärnceller kvar :D

Vad kom vi fram till när vi lyssnade på hans filer?

/ B

Att "omastrad lät bättre" är en lågoddsare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-11 12:05

Om du kallar något som inträffat i 100% av de fall jag tittat på för en lågoddsare så... :lol:

phloam skrev:
matereo skrev:
phloam skrev:Vart ska alla dessa NS10 ta vägen nu då? Mala ner och bygga vägar av dem? Dumpa dem högvis i smyg i tysta skogsgläntor? Skeppas till u-länder?

Jag börjar känna att jag skulle vilja ha ett par hemma... de lär ju vara billiga :)

Skriv ut allt dåligt om modellen som dryftats här samt IÖ's artikel och skicka till närmsta NS-studio tillsammans med ett erbjudande om att ta hand om "skräpet"! :D

Jag ska ta mej fasen skaffa ett par. Bara för att vara anti. Perfekt för min blivande "Devil-may-care"-stereo. Så slipper man dessutom en massa hifi-nördar som kommer på besök för att finlyssna på medtagna frijazzskivor och progressiv rock *hähä* :twisted:

Väldigt anti att skaffa ett par av en av världens mest sålda högtalare... :lol:

Är själv NS10-ägare, bara så du vet.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-11 13:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-11 12:07

IngOehman skrev:Är själv NS10-ägare, bara så du vet.

För att ta fram några riktiga högtalare ibland när du tröttnar på hembyggena?

hahahaha!

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-11 12:07

Nej, jag har bara en. Den andra "gick åt" i en offerritual. :wink:

Vad var det ovanstånde inlägget egentligen ett svar på?

Vh, iö

- - - - -

PS. Isak (Popedh) är en hyvens snubbe, och en höjdarblandare av dödsgrogg! :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-11 12:11

IngOehman skrev:

Vad var det ovanstånde inlägget egentligen ett svar på?

- - - - -

PS. Isak (Popedh) är en hyvens snubbe, och en höjdarblandare av dödsgrogg! :wink:

Det ser du på mitt förrförra inlägg ovan.

/ B

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-11 12:14

IngOehman skrev:Att skylla på svenska språket :o när de finns massor av svenska filmer som har utmärkt hörbarhet är huvudlöst. Tänk innan du skriver. Nästan all svensk film som har problem med hörbarheten har det på grund av för mycket ljudbearbetning, inte för lite. Eller att upptagningen redan från början varit för dålig. Är så fallet går det bara att rädda med eftersynk. Trots det görs ofta försök att tillgripa en massa skruvande.
Du har rätt i att man inte bara kan skylla på språket (gjorde jag också) men det är en förklaring. Sen att det skulle skruvas för mycket på dialogen i svensk film, vad har du fått det från!? :o DET SKRUVAS FÖR LITE! Eller missförstår jag dig på nåt sätt. Även hyffsat bra inspelad dialog behöver snyggas till.

Förresten IÖ, vilka filmmixar har du varit inblandad i?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-11 12:31

Leta i tråden. Frågan är redan besvarad.

Jag ställer den gärna tilbaka dock. Vad har du varit inblandad i för filmmixar?

När det gäller det för myckna skruvandet är nästan alltid den bästa åtgärden när det låter konstigt att helt enkelt ta bort alla eq-insatser som gjorts. Det är mångas uppfattning att detta är ett problem.

Jag utgår ifrån att du känner Owe Svensson om du vet något om fillmixning? Om du är nyfiken på hans inställning så lyssna på den paneldebatt om mastring som LTS arrangerade för några år sedan. Den finns om jag minns rätt att avlyssna på LTS hemsida.

Lust skrev:
IngOehman skrev:
Rain skrev:
IngOehman skrev:Dessutom är en av de värsta problemen med NS10 det sätt på vilket högtalarlementen interfererar med varandra, det vill säga den låter extremt olika om man lyssnar på den i lite olika vinkel sidledes. Detta fel kan inte kompenseras bort i den endimensionella elektriska världen före högtalaren.
Vh, iö

Men snälla Ingvar detta är ju knappast NS10 ensamma om...

Jo, förhållandevis ensamma.

Lust skrev:...och detta problem är inget problem för en tekniker som i princip alltid sitter i sweetspoten.

Jasså? Med vilket öra då, ditt vänstra eller ditt högra? (Våglängden vid 20 kHz är 1,7 cm. Hur stort är ditt huvud? Jag är inte säker, men jag gissar på större.)

NS10 är (tvärt emot vad du tror) rätt unik när det gäller problemen i den horisontella utstrålningen. Huvudorsaken till detta är att diskant- och baselement sitter bredvid varandra och inte ovanför och under (bara ytterst lite så) som i princip alla vettiga högtalare avsedda för närfältslyssning är gjorda.*

Att jag frågade "med vilket öra" beror dock bara delvis på att två högtalare inte kan arbeta koherent mot mer än max ett öra. Det beror mera på att tonkurvan hos NS10 kastar våldsamt med horisontell avlyssningsvinkel i registret 2-4 kHz, och bara några få grader räcker i vissa intervall, för att tonkurvan skall ändra sig flera dB!

Att det är så illa beror i sin tur på att NS10 utöver att ha elementen bredvid varandra - dessutom har osedvanligt stora akustiska fasfel mellan elementen, som därtill är frekvensberoende! :? Så blir det när det inte funnits någon som kan konstruera delningsfilter i närheten när högtalaren konstruerades...

Filtret i NS10 är synligen taget direkt från en exempelsamling. :oops: Någon hänsyn till högtalarelementens egenskaper finns i princip inte. Därav den unkt dåliga integrationen mellan elementens akustiska utsignaler, tillika den extremt krokiga tonkurvan. :?

Nej, det är faktiskt inte lätt att hitta några högtalare som är sämre utförda än NS10 ur denna aspekt. Bortsett ifrån några no name-leverantörer, räknar jag då in rätt många PC-högtalare..

Vh, iö

- - - - -

*HiFi-högtalare som är gjorda för att avlyssnas i diffusfältet behöver inte nödvändigtvis drabbas på samma sätt av ha högtalarelement placerade bredvid varandra, se exempelvis DQ10. Men dessa (liksom NS10) låter anka om man lyssnar på dem i närfältet i ett rum med kort efterklang.

PS. Producenten båda öron, får de också plats i sweetspoten?

Frågan är:

I vilka lägen har du låst alla dessa variabler i "NS-10 simuleringskretsen" du påtalar?

.

Vad menar du?

Berätta gärna vad du menar med "lägen". Även vad du menar med "låst" är oklart. Och sedan får du gärna vara lite mera specifik om vilka det är du kallar "alla dessa variabler". :?

Att en transmissionslänk (som approximerar en högtalares medelklangfel) inte kan skapa en spridning med stora interferensproblem från god högtalare, det hoppas jag du förstår.

Kanske menade du något annat?

Hur som helst är det bättre att du testar "NS-10 simuleringskretsen" än att tycka en massa om den och försöka avfärda den. Det var ju just för att de som har svårt att förstå skulle få chans att testa själv istället, som jag visade den. Learning by doing, du vet. 8)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-11 12:45, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-11 12:34

IngOehman skrev:
Att som du joina kören över hela världen som utan hjärnan inkopplad sjunger NS10's lovsång, och kalla det att "ha en annan åsikt" är ju patetiskt.

Att säga ifrån och försöka göra något åt problemet, det är om något att ha en annan åsikt. Att som du ställa dig i ledet, tro på och repetera samma lögner som alla andra medlallare, och därmed jobba aktivt för att inget skall bli bättre är det inte.

Tyvärr verkar det vara typiskt att alla de som gillar både NS10 och det mastringavansinne som pågår, är helt blinda för att den ens finns något ljudkvalitetsproblem. Vilket i sin tur förklarar varför problemet inte försvinner utan snarare blir allt värre...

Nu förstår jag dig inte igen, Ingvar...

Om man inte delar åsikten angående din påstått stora inverkan NS-10 har haft på 20 års skivproduktion sjunger man alltså NS-10:s lovsång?
Ja, du är verkligen duktig på att dra för långtgående slutsatser...

Jag är ingen motståndare till att byta ut varenda NS-10 som finns till någon annan närfältsmonitor. Jag är precis som du mest intresserad av slutresultatet.

Punkten som skiljer oss åt är att jag tror att den mänskliga faktorn är det som är den avgörande faktorn för ett gott ljud och inte en närfältsmonitor.

Och en närfältsmonitor har heller ingen inverkan på maximeringsvansinnet.

Jag sjunger alltså ingen lovsång, jag skyller bara inte allt som är dåligt ljudmässigt på en liten närfältsmonitor.

.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-06-11 12:40

Ursäkta att jag hoppar in mitt i och utan att ha läst de senaste tio sidorna,
men ...
Lust skrev:Punkten som skiljer oss åt är att jag tror att den mänskliga faktorn är det som är den avgörande faktorn för ett gott ljud och inte en närfältsmonitor.

Har inte den mänskliga faktorn varit osedvanligt lite inkopplad vid såväl val
som konstruktion av nämnda högtalare?

Möjligen kopplades den in när högtalaren togs ur produktion?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-11 12:42

IngOehman skrev:

Frågan är:

.

Vad menar du?

Berätta gärna vad du menar med "lägen" och även vad du menar med "låst" och sedan också "dessa" och "variabler".

Att en transmissionslänk (som approximerar en högtalares medelklangfel) inte kan skapa en spridning med stora interferensproblem från god högtalare, det hoppas jag du förstår.

Det är just därför jag inte anser att din s k "analys" med NS-10 kretsen är verklighetsbaserad utan teoretisk.

IngOehman skrev:Hur som helst är det bättre att du testar "NS-10 simuleringskretsen" än att tycka en massa om den och försöka avfärda den. Det var ju just för att de som har svårt att förstå skulle få chans att testa själv istället, som jag visade den. Learning by doing, du vet.

Enligt ovanstående borde det ju vara bättre med "the real thing" och där är jag sedan länge på det klara.

.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-11 12:47

Testa innan du dömer.

Återkom när du inser att du haft fel.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det du skrivit om mina uppfattningar i de två senaste inläggen stämmer inte. Du väljer avsiktligt att bortse ifrån de förtydligande som jag gjort i den här tråden, för din skull. Trist retorik.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-11 12:55

IngOehman skrev:PS. Det du skrivit om mina uppfattningar i de två senaste inläggen stämmer inte. Du väljer avsiktligt att bortse ifrån de förtydligande som jag gjort i den här tråden, för din skull. Trist retorik.

Tala gärna om vad det är jag utelämnat istället om du vill föregå med gott retoriskt exempel. Har inte bortsett från något med avsikt.

Eller allra enklast, förtydliga dina uppfattningar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-11 13:06

Lust skrev:
IngOehman skrev:
Att som du joina kören över hela världen som utan hjärnan inkopplad sjunger NS10's lovsång, och kalla det att "ha en annan åsikt" är ju patetiskt.

Att säga ifrån och försöka göra något åt problemet, det är om något att ha en annan åsikt. Att som du ställa dig i ledet, tro på och repetera samma lögner som alla andra medlallare, och därmed jobba aktivt för att inget skall bli bättre är det inte.

Tyvärr verkar det vara typiskt att alla de som gillar både NS10 och det mastringavansinne som pågår, är helt blinda för att den ens finns något ljudkvalitetsproblem. Vilket i sin tur förklarar varför problemet inte försvinner utan snarare blir allt värre...

Nu förstår jag dig inte igen, Ingvar...

Det var ju oväntat...

Om man inte delar åsikten angående din påstått stora inverkan NS-10 har haft på 20 års skivproduktion sjunger man alltså NS-10:s lovsång? Ja, du är verkligen duktig på att dra för långtgående slutsatser...

Du demonstrerar att du varken förstår eller tror på att det folk gör i studion påverkas av huruvida de hör vad de gör. :o

Men mest av allt drar du långtgående slutsatser. Vad får dig att tro att det jag skrivit har med just det av det du skrivit, att göra? Du har ju skrivit en hel del i den här tråden.

Att du överhuvudtaget tar åt dig visar ju att du själv kände dig träffad av "Rain och oss andra..." (sagt av nagrania). Det kan inte jag ta ansvar för att du gjorde.

Jag är ingen motståndare till att byta ut varenda NS-10 som finns till någon annan närfältsmonitor. Jag är precis som du mest intresserad av slutresultatet.

Varför tror du plötsligt att slutresultatet skulle påverkas?

Punkten som skiljer oss åt är att jag tror att den mänskliga faktorn är det som är den avgörande faktorn för ett gott ljud och inte en närfältsmonitor.

Tänk hårdare: Det som närfältsmonitorn ställer till med sker VIA den mänskliga faktorn. Det är ju en människa som sitter och lyssnar och som drar i spakarna. Monitorn påverkar resultatet just på grund av att den mänskliga faktorn är med i spelat!

Du kan inte både sälja kakan, äta kakan och ha den kvar. NS10 har marknadsförts just som en mirakelgörare som PÅVERKAR hur resultatet blir. Antingen kan man tro att det är sant att de påverkar resutatet, eller också kan man tro att de inte påverkar reultatet. Tror man det sistnämnda kan man monitorlyssna i precis vad som helst.

Du resonerar som de där människorna som inte "anser" att pistoler i turbulenta hemmiljöer leder till att människor blir skjutna... Grunkorna påverkar utfallet, i båda fallen.

Och en närfältsmonitor har heller ingen inverkan på maximeringsvansinnet.

Jo, monitorerna har bevisligen en betydelse. När lyssning i goda högtalare ger som resultat att INGEN (Morellos tjejkompis undantaget) göredrar maximeringen, är det rätt uppenbart att det, faktiskt, har betydelse vad man lyssnar genom när man tar beslut om vad man vill göra med musiksignalen!

Igen: Hade det ingen betydelse skulle vilken högtalare som helst fungerat precis lika bra som alla de andra.

Försök bara tänka lite logiskt så skall du se att myntet trillar ned.

Jag sjunger alltså ingen lovsång, jag skyller bara inte allt som är dåligt ljudmässigt på en liten närfältsmonitor.

Det har ingen gjort.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-11 13:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-11 13:12

focus skrev:Förresten IÖ, vilka filmmixar har du varit inblandad i?
Ursäkta en liten utsvävning, men jag blev bara så nyfiken. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi