Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag tror Lust menar ungefär att ska man höja nivån tex. 8 dB, låter det pyton oaktat vilken monitorn är. Nivån vinner man inte utan att förlora kvalitet, vilket man kan vara helt medveten om trots att man väljer att vinna nivå.
IngOehman skrev:Väldigt anti att skaffa ett par av en av världens mest sålda högtalare...![]()
Är själv NS10-ägare, bara så du vet.
Lust skrev:Morello skrev:Jag tror Lust menar ungefär att ska man höja nivån tex. 8 dB, låter det pyton oaktat vilken monitorn är. Nivån vinner man inte utan att förlora kvalitet, vilket man kan vara helt medveten om trots att man väljer att vinna nivå.
Det stämmer, men jag menar snarare att man inte använder sig av närfältsmonitorer vid mastring. Då ska man ha fullregisterhögtalare.
focus skrev:Ursäkta en liten utsvävning, men jag blev bara så nyfiken.focus skrev:Förresten IÖ, vilka filmmixar har du varit inblandad i?
IngOehman skrev:Du demonstrerar att du varken förstår eller tror på att det folk gör i studion påverkas av huruvida de hör vad de gör.
Varför tror du plötsligt att slutresultatet skulle påverkas?
Tänk hårdare: Det som närfältsmonitorn ställer till med sker VIA den mänskliga faktorn. Det är ju en människa som sitter och lyssnar och som drar i spakarna. Monitorn påverkar resultatet just på grund av att den mänskliga faktorn är med i spelat!
Du kan inte både sälja kakan, äta kakan och ha den kvar. NS10 har marknadsförts just som en mirakelgörare som PÅVERKAR hur resultatet blir. Antingen kan man tro att det är sant att de påverkar resutatet, eller också kan man tro att de inte påverkar reultatet. Tror man det sistnämnda kan man monitorlyssna i precis vad som helst.
Du resonerar som de där människorna som inte "anser" att pistoler i turbulenta hemmiljöer leder till att människor blir skjutna... Grunkorna påverkar utfallet, i båda fallen.
Jo, monitorerna har bevisligen en betydelse. När lyssning i goda högtalare ger som resultat att INGEN (Morellos tjejkompis undantaget) göredrar maximeringen, är det rätt uppenbart att det, faktiskt, har betydelse vad man lyssnar genom när man tar beslut om vad man vill göra med musiksignalen!
Det har ingen gjort.
IngOehman skrev:Lust skrev:Morello skrev:Jag tror Lust menar ungefär att ska man höja nivån tex. 8 dB, låter det pyton oaktat vilken monitorn är. Nivån vinner man inte utan att förlora kvalitet, vilket man kan vara helt medveten om trots att man väljer att vinna nivå.
Det stämmer, men jag menar snarare att man inte använder sig av närfältsmonitorer vid mastring. Då ska man ha fullregisterhögtalare.
Jasså?
Varför det? Högtalarna spelar ju ingen roll skrev du ju. Allt berodde på mänskliga faktorn, eller har du ändrat dig.
Lust skrev:...man måste höra vad man gör i studion. Det anser jag också att man kan göra med NS-10 som närfältare. Sedan bör man veta hur ljudet ur närfältarna förhåller sig till hur det kommer låta genom linjära fullregisterhögtalare. Det gäller för alla närfältare och inte bara NS-10.
Bill50x skrev:Nu börjar det sticka i ögonen av all sand som yr ...![]()
/ B
Har du frågat mig något, det har jag missat, sorry!IngOehman skrev:focus skrev:Ursäkta en liten utsvävning, men jag blev bara så nyfiken.focus skrev:Förresten IÖ, vilka filmmixar har du varit inblandad i?
Helt ok, svar finns redan i tråden. Du svarade inte själv dock, så igen:
Vilka filmmixar har du varit inblandad i?
Vad heter du förresten?
(Det gäller även herrarna Rain och Lust.)
Vh, iö
IngOehman skrev:Slingra dig inte - du påstod att man kan använda NS10 eftersom man hör det man behöver höra, och när man lär känna verktyget fungerar det dessutom även om det färgar.
Förklara då varför man inte skall använda NS10 för mastring.![]()
Påminnelse om vad du skrev:Lust skrev:...man måste höra vad man gör i studion. Det anser jag också att man kan göra med NS-10 som närfältare. Sedan bör man veta hur ljudet ur närfältarna förhåller sig till hur det kommer låta genom linjära fullregisterhögtalare. Det gäller för alla närfältare och inte bara NS-10.
Märker du inte hur motsägelsefullt det du skriver är? Det gör många andra kan jag lova dig.
IngOehman skrev:Lust skrev:Morello skrev:Jag tror Lust menar ungefär att ska man höja nivån tex. 8 dB, låter det pyton oaktat vilken monitorn är. Nivån vinner man inte utan att förlora kvalitet, vilket man kan vara helt medveten om trots att man väljer att vinna nivå.
Jasså?
Varför det? Högtalarna spelar ju ingen roll skrev du ju. Allt berodde på mänskliga faktorn, eller har du ändrat dig?
Allra bäst är dock att du vidimerar det Morello skrev: ...ska man höja nivån tex. 8 dB, låter det pyton oaktat vilken monitorn är. Nivån vinner man inte utan att förlora kvalitet, vilket man kan vara helt medveten om trots att man väljer att vinna nivå.
Du väljer alltså medvetet att göra produktioner som låter pyton, för att skapa en nivåökning som gör att den som lyssnar måste dra ned volymen med 8 dB för att det inte skall bli starkare, och kanske 5-10 dB ytterligare för att det inte skall låta alldeles för illa.![]()
Kort sagt: Du vet att du förstör musikupplevelsen för dem som bryr sig.![]()
Helt ok att du gör såna skitval, om du är tvungen på grund av att du är pressad från skivbolag och radion, men VARFÖR FÖRSVARAR DU SKITEN???
Morello skrev:Jag vill bara inflika att jag inte talat om överstyrning, utan om kompression för att vinna nivå. I mitt exempel rörde det sig om 8 dB - underförstått medelst kompressor/limiter av godtycklig sort.
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Nu börjar det sticka i ögonen av all sand som yr ...![]()
/ B
Har du ramlat ned i sandlådan?
Nej, jag står och tittar ner i den medan smågrabbarna slåss![]()
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Nu börjar det sticka i ögonen av all sand som yr ...![]()
/ B
Har du ramlat ned i sandlådan?
Nej, jag står och tittar ner i den medan smågrabbarna slåss![]()
/ B
focus skrev:Har du frågat mig något, det har jag missat, sorry!IngOehman skrev:focus skrev:Ursäkta en liten utsvävning, men jag blev bara så nyfiken.focus skrev:Förresten IÖ, vilka filmmixar har du varit inblandad i?
Helt ok, svar finns redan i tråden. Du svarade inte själv dock, så igen:
Vilka filmmixar har du varit inblandad i?
Vad heter du förresten?
(Det gäller även herrarna Rain och Lust.)
Vh, iö
Jag heter Fredrik Jonsäter och jobbar på Ljudligan. En film film som jag är stolt över, där jag gjort nästan all ljudläggning samt stått för mixningen är "Brunnen" eller "The Well" av Kristian Petri. En långfilmsdokumentär om Orson Wells.
Jag var otydlig: Du sa att du hade varit inblandad i bygget av filmmixar, vilka, är det Owes?
Jag känner inte Owe personligen, men har varit i hans mix i gamla stan, i samband med en genomkörning av en kortfilm. Otroligt fin, och lät bra gjorde den också vill jag minnas!
Jag vet att det är lätt att "mixa bort" sig med för mycket EQ osv, och ibland måste man ta ett steg eller två tillbaka men mjukavaran till Protools som kommit de senare åren är alldeles utmärkt och kan användas flitigt utan att tappa tydlighet.
Jag vill minnas att Owe inte är nån Protools-älskare, utan helt gör de mesta i bordet.
subjektivisten skrev:Förstår fortfarande inte varför vissa ska försvara en högtalare som verkar vara helt kass. Och så har man mage att hoppa på folk som försöker förmedla kunskap med tarvliga saker. Pinsamt.
Rain skrev:Nog mer pinsamt att du och ett flertal andra för en hatkampanj mot en högtalare som de flesta av er inte verkar ha hört. Sen så är det FAKTISKT inte NS10 försvararna som har gjort de hätskaste utfallen läs gärna tråden igen..
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 28 gäster