yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-11 13:13

Jag tror Lust menar ungefär att ska man höja nivån tex. 8 dB, låter det pyton oaktat vilken monitorn är. Nivån vinner man inte utan att förlora kvalitet, vilket man kan vara helt medveten om trots att man väljer att vinna nivå. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-11 13:18

Morello skrev:Jag tror Lust menar ungefär att ska man höja nivån tex. 8 dB, låter det pyton oaktat vilken monitorn är. Nivån vinner man inte utan att förlora kvalitet, vilket man kan vara helt medveten om trots att man väljer att vinna nivå. :)

Det stämmer, men jag menar snarare att man inte använder sig av närfältsmonitorer vid mastring. Då ska man ha fullregisterhögtalare.
Senast redigerad av Lust 2007-06-11 13:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-11 13:19

IngOehman skrev:Väldigt anti att skaffa ett par av en av världens mest sålda högtalare... :lol:

Är själv NS10-ägare, bara så du vet.

Jag tror du missade en del dubbelbottnad ironi där. Du slarvläser väl inte? ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-11 13:32

Tror nog det var du som missade ironin. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-11 13:34

Lust skrev:
Morello skrev:Jag tror Lust menar ungefär att ska man höja nivån tex. 8 dB, låter det pyton oaktat vilken monitorn är. Nivån vinner man inte utan att förlora kvalitet, vilket man kan vara helt medveten om trots att man väljer att vinna nivå. :)

Det stämmer, men jag menar snarare att man inte använder sig av närfältsmonitorer vid mastring. Då ska man ha fullregisterhögtalare.

Jasså?

Varför det? Högtalarna spelar ju ingen roll skrev du ju. Allt berodde på mänskliga faktorn, eller har du ändrat dig?

Allra bäst är dock att du vidimerar det Morello skrev: ...ska man höja nivån tex. 8 dB, låter det pyton oaktat vilken monitorn är. Nivån vinner man inte utan att förlora kvalitet, vilket man kan vara helt medveten om trots att man väljer att vinna nivå. :)

Du väljer alltså medvetet att göra produktioner som låter pyton, för att skapa en nivåökning som gör att den som lyssnar måste dra ned volymen med 8 dB för att det inte skall bli starkare, och kanske 5-10 dB ytterligare för att det inte skall låta alldeles för illa. :(

Kort sagt: Du vet att du förstör musikupplevelsen för dem som bryr sig. 8O

Helt ok att du gör såna skitval, om du är tvungen på grund av att du är pressad från skivbolag och radion, men VARFÖR FÖRSVARAR DU SKITEN???

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-11 14:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-11 13:51

focus skrev:
focus skrev:Förresten IÖ, vilka filmmixar har du varit inblandad i?
Ursäkta en liten utsvävning, men jag blev bara så nyfiken. :)

Helt ok, svar finns redan i tråden. Du svarade inte själv dock, så igen:
Vilka filmmixar har du varit inblandad i?

Vad heter du förresten?

(Det gäller även herrarna Rain och Lust.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-11 14:02

Jag måste säga att jag är väldigt skeptisk till allsköns simuleringskretsar, det blir helt enkelt aldrig samma sak. Jag har en hel del sådant gammaalt utstyr i lådorna i musik och instrument förrådet.

Det finns de som ska få det att låta som om man spelade genom en marshall stack med 2x4 12or, eller genom en 100 watts marshallcombo med 1x12, det finns dom som ska simulera roterande leslie burkar och andra som ska ge det rätta Fendet Twin reverb ljudet. Det finns instrument gadgets som ska ge ett helt annat instruments ljud och moderna fenderguror som ska låta som tex 70tals strator men aldrig lyckas.
Den där simuleringskretsen är väl bättre att lämna utanför debatten? Vad tillför den?

I övrigt kan jag inte ha någon bestämd uppfattning i debatten. Men jag är samidigt övertygad om att en hel del sjyssta inspelningar(som låter ungefär så som intentionen varit) har gjorts även via mera oväntade monitor system.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-11 14:04

IngOehman skrev:Du demonstrerar att du varken förstår eller tror på att det folk gör i studion påverkas av huruvida de hör vad de gör.

Jo, jag både förstår och tror att man måste höra vad man gör i studion. Det anser jag också att man kan göra med NS-10 som närfältare. Sedan bör man veta hur ljudet ur närfältarna förhåller sig till hur det kommer låta genom linjära fullregisterhögtalare. Det gäller för alla närfältare och inte bara NS-10.
Det är bl a här den mänskliga faktorn är avgörande.

Varför tror du plötsligt att slutresultatet skulle påverkas?

Det jag säger är att så länge samspelet mellan utrustning (bl a monitorer) och människa är bra så kan även slutresultatet bli bra.

Tänk hårdare: Det som närfältsmonitorn ställer till med sker VIA den mänskliga faktorn. Det är ju en människa som sitter och lyssnar och som drar i spakarna. Monitorn påverkar resultatet just på grund av att den mänskliga faktorn är med i spelat!

Det var just det där med samspelet människa - verktyg. Kan man sina verktyg är man även duktig med sina verktyg och kan uppnå ett gott resultat.

Du kan inte både sälja kakan, äta kakan och ha den kvar. NS10 har marknadsförts just som en mirakelgörare som PÅVERKAR hur resultatet blir. Antingen kan man tro att det är sant att de påverkar resutatet, eller också kan man tro att de inte påverkar reultatet. Tror man det sistnämnda kan man monitorlyssna i precis vad som helst.

Man kan ha vilken monitor som helst så länge man hör det man behöver höra för att nå ett gott resultat. Vissa föredrar NS-10, andra Genelec osv.

Du resonerar som de där människorna som inte "anser" att pistoler i turbulenta hemmiljöer leder till att människor blir skjutna... Grunkorna påverkar utfallet, i båda fallen.

Nej, det gör jag inte. Kan man inte hantera luftpuffran NS-10 ska man välja något annat. Enkelt.

Jo, monitorerna har bevisligen en betydelse. När lyssning i goda högtalare ger som resultat att INGEN (Morellos tjejkompis undantaget) göredrar maximeringen, är det rätt uppenbart att det, faktiskt, har betydelse vad man lyssnar genom när man tar beslut om vad man vill göra med musiksignalen!

Man använder sig inte av närfältare vid mastring.

Det har ingen gjort.

Nej, där var mitt ordval fel. Menar inte att du skyllt allt som är dåligt ljudmässigt på monitorn, bara alltför stor del.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-11 14:06

IngOehman skrev:
Lust skrev:

Jasså?

Varför det? Högtalarna spelar ju ingen roll skrev du ju. Allt berodde på mänskliga faktorn, eller har du ändrat dig.

Man använder sig av olika verktyg för olika uppgifter. Inget konstigt eller motsägelsefullt med det. Vissa klarar sig helt utan närfältare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-11 14:13

Slingra dig inte - du påstod att man kan använda NS10 eftersom man hör det man behöver höra, och när man lär känna verktyget fungerar det dessutom även om det färgar.

Förklara då varför man inte skall använda NS10 för mastring. :lol:

Påminnelse om vad du skrev:
Lust skrev:...man måste höra vad man gör i studion. Det anser jag också att man kan göra med NS-10 som närfältare. Sedan bör man veta hur ljudet ur närfältarna förhåller sig till hur det kommer låta genom linjära fullregisterhögtalare. Det gäller för alla närfältare och inte bara NS-10.

Märker du inte hur motsägelsefullt det du skriver är? Det gör många andra kan jag lova dig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-11 14:24

Nu börjar det sticka i ögonen av all sand som yr ... 8)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-11 14:31

Bill50x skrev:Nu börjar det sticka i ögonen av all sand som yr ... 8)

/ B

Har du ramlat ned i sandlådan? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-11 14:33

IngOehman skrev:
focus skrev:

Vad heter du förresten?

Vh, iö
Har du frågat mig något, det har jag missat, sorry!

En film film som jag är stolt över, där jag gjort nästan all ljudläggning samt stått för mixningen är "Brunnen" eller "The Well" av Kristian Petri. En långfilmsdokumentär om Orson Wells.

Jag var otydlig: Du sa att du hade varit inblandad i bygget av filmmixar, vilka, är det Owes?

Jag känner inte Owe personligen, men har varit i hans mix i gamla stan, i samband med en genomkörning av en kortfilm. Otroligt fin, och lät bra gjorde den också vill jag minnas!

Jag vet att det är lätt att "mixa bort" sig med för mycket EQ osv, och ibland måste man ta ett steg eller två tillbaka men mjukavaran till Protools som kommit de senare åren är alldeles utmärkt och kan användas flitigt utan att tappa tydlighet.

Jag vill minnas att Owe inte är nån Protools-älskare, utan helt gör de mesta i bordet.
Senast redigerad av _Fredrik_ 2007-06-21 12:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-11 14:38

IngOehman skrev:Slingra dig inte - du påstod att man kan använda NS10 eftersom man hör det man behöver höra, och när man lär känna verktyget fungerar det dessutom även om det färgar.

Förklara då varför man inte skall använda NS10 för mastring. :lol:

Påminnelse om vad du skrev:
Lust skrev:...man måste höra vad man gör i studion. Det anser jag också att man kan göra med NS-10 som närfältare. Sedan bör man veta hur ljudet ur närfältarna förhåller sig till hur det kommer låta genom linjära fullregisterhögtalare. Det gäller för alla närfältare och inte bara NS-10.

Märker du inte hur motsägelsefullt det du skriver är? Det gör många andra kan jag lova dig.

Om du har god studioerfarenhet vet du likaväl som jag vid vilka moment man använder sig av en närfältare. Det är vid inspelning och mixning - inte mastring. En närfältare är ingen fullregisterhögtalare.

Och om du rekapitulerar lite så kanske du kan minnas det jag sagt om "förstoringsglas" och användandet av flera monitorer än bara en.

Vad är så motsägelsefullt?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-11 14:47

IngOehman skrev:
Lust skrev:

Jasså?

Varför det? Högtalarna spelar ju ingen roll skrev du ju. Allt berodde på mänskliga faktorn, eller har du ändrat dig?

Allra bäst är dock att du vidimerar det Morello skrev: ...ska man höja nivån tex. 8 dB, låter det pyton oaktat vilken monitorn är. Nivån vinner man inte utan att förlora kvalitet, vilket man kan vara helt medveten om trots att man väljer att vinna nivå. :)

Du väljer alltså medvetet att göra produktioner som låter pyton, för att skapa en nivåökning som gör att den som lyssnar måste dra ned volymen med 8 dB för att det inte skall bli starkare, och kanske 5-10 dB ytterligare för att det inte skall låta alldeles för illa. :(

Kort sagt: Du vet att du förstör musikupplevelsen för dem som bryr sig. 8O

Helt ok att du gör såna skitval, om du är tvungen på grund av att du är pressad från skivbolag och radion, men VARFÖR FÖRSVARAR DU SKITEN???

Vad är det du säger?

Det jag höll med om var att en överstyrd inspelning låter skit på de flesta monitorer, inte något annat.

Du måtte vara slutledningarnas mästare...

.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-11 14:58

Jag vill bara inflika att jag inte talat om överstyrning, utan om kompression för att vinna nivå. I mitt exempel rörde det sig om 8 dB - underförstått medelst kompressor/limiter av godtycklig sort.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-11 15:06

Morello skrev:Jag vill bara inflika att jag inte talat om överstyrning, utan om kompression för att vinna nivå. I mitt exempel rörde det sig om 8 dB - underförstått medelst kompressor/limiter av godtycklig sort.

OK, lade nog mest vikt vid "låta pyton" och inte hur man nått dit. Sorry.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-11 15:42

Morello skrev:

/ B

Nej, jag står och tittar ner i den medan smågrabbarna slåss :D

/ B

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-11 16:15

Bill50x skrev:
Morello skrev:

/ B

/ B

Ja jag tänkte kliva i på allvar men avstår nog.

Särskilt nu när somliga dessutom uppmanas tala om namn, personnummer och referenser för att inte dissas och sakna rätt att ha en lika gällande åsikt om vad som är problem och inte så stora problem med högtalare i det ena eller andra sammanhanget.

Helt absurt ju, vad händer om inte bara lokalt småkända Svenska Hifi och studiosnubbar slår sig för bröstet utan ngn verkligt erkänd, erfaren, meriterad internationellt känd person lade sig i?

Jaja alla är dogmatiker och besservissrar innom något område.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-11 16:17

Bill50x skrev:
Morello skrev:

/ B

/ B

Samtidigt som du zippar på en drink och drar några djupa halsbloss ur pipan? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-06-11 16:33

Loadness war, fant det endelig!

http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-11 16:38

Morello skrev:Samtidigt som du zippar på en drink och drar några djupa halsbloss ur pipan? :)

Cigarren Morello, cigarren. Med en Cognac förstås... 8)

/ B

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-11 17:01

realist skrev:Loadness war, fant det endelig!

När vi nu ändå är är inne på youtube! :D

http://www.youtube.com/watch?v=D7iMbS7jFzw

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-11 17:02

realist skrev:Loadness war, fant det endelig!

En utmärkt och lättfattlig demo! Tack.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-11 18:12

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-11 18:14

focus skrev:
IngOehman skrev:
focus skrev:

Vad heter du förresten?

Vh, iö
Har du frågat mig något, det har jag missat, sorry!

Jag heter Fredrik Jonsäter och jobbar på Ljudligan. En film film som jag är stolt över, där jag gjort nästan all ljudläggning samt stått för mixningen är "Brunnen" eller "The Well" av Kristian Petri. En långfilmsdokumentär om Orson Wells.

Jag var otydlig: Du sa att du hade varit inblandad i bygget av filmmixar, vilka, är det Owes?

Jag gjort en filmmixstudio hos Owe, där uppe i gamla stan, åt Peter Adolfsson.

Har även byggt filmmixstudiorna 'Vinden hus 16' (norrtull) och 'PAMP' (på söder). Därutöver ett tjugotal studior för reklamfilmmixare, ljudbibliotek (snarare ministudior) och förstås några flerkanalsstudior för mixning av musik.

Jag känner inte Owe personligen, men har varit i hans mix i gamla stan, i samband med en genomkörning av en kortfilm. Otroligt fin, och lät bra gjorde den också vill jag minnas!

Ja, tyvärr har han ju fått flytta därifrån. Tragiskt det hela. Han drabbades av mer eller mindre ett halvår av omöjliga arbetsbetingelser när de byggde om huset och körde med tryckluft borrar och fan och hans moster nästan dygnet runt. Jag var inblandad som (arbetsmiljö-)akustiker i samband med processandet vid det tillfället.

Jag vet att det är lätt att "mixa bort" sig med för mycket EQ osv, och ibland måste man ta ett steg eller två tillbaka men mjukavaran till Protools som kommit de senare åren är alldeles utmärkt och kan användas flitigt utan att tappa tydlighet.

Ja, exempelvis genom att inte använda filtren alls. :wink: En bra sak med pro tools (om allt förarbete gjorts av vettiga tekniker som givit tusan i att göra destruktiva kopieringar) är att inget filter ligger destruktivt (istället finns det oskadade originalljudet kvar och filtret är bara en plugg som processar ljudet vid lyssning).

Det är således lätt att snygga upp bland mer eller mindre välavvägda filterinsatserna genom att helt enkelt ta bort dem! Sedan kan man reducera filtrering till minsta möjliga - närmare bestämt bara använda filter som reverserar fel i mikrofonerna som använts, och möjligen sådana som tar bort störljud som inte gått att undvika.

Tyvärr är sådana "uppstädningar" oftast omöjliga att göra i musikvärlden, där det finns en livskraftig myt om att det är bra att förstöra ljudet så snabbt (tidigt i kedjan) och permanent som möjligt.

Därför är det ofta så, att inte ens det äldsta möjliga digitalspåret man kan hitta i musikproduktioner är oskadat. :? Nästan alltid är det avsiktligt färgat av obskyra mikförstärkare och mer eller mindre hårt limiterat, redan innan musiksignalen nått fram till AD-omvandlaren. :(

Sådana saker kan man tyvärr aldrig laga i efterhand.

Jag vill minnas att Owe inte är nån Protools-älskare, utan helt gör de mesta i bordet.

Han får ju ofta material i pro tools-format, men det första han brukar göra är att ta bort alla filter. Bara det brukar vara en stor förbättring och uppstädning av ljudkvaliteten! :wink:

(Kan tillägga som en allmän kommentar, att det brukar vara MYCKET tydligt när olika lyssningar har använts för olika delar av filminspelningen, och detta sagt för den som fortfarande inte tror att folk eq:ar olika beroende på vilken lyssning de har... Att det är lyssningen det handlar om, och mera sällan val av mikrofoner, framgår med önskvärd tydlighet således att allting passar bättre ihop klangligt direkt bara man kopplar bort alla filter. :o Visst finns vissa skillnaden mellan olika mikrofoner också, men dessa betyder oftast inte alls lika mycket som de tokiga eq-insatser som gjorts på grund av dåliga monitorlyssning.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-11 18:49

Ok, vi definerar nog "filmmix" olika. Jag ser det nog mer som något som motsvarar en medelstor biosalong, med svenska mått mätt i yta och framförallt som är utrustad med högtalare som är "fullrange" i alla kanaler och inte delat 80/85 hz. Det finns ju inte så många sådana i Sverige, så vitt jag vet. Därav min nyfikenhet.

Självklart använder man sig av ickedestuktiva pug.ins, allt annat är otänkbart i "förmix-skedet". Jag tycker nog också att ju mindre eq desto bättre, men verkligeheten med undermåligt inspelade dialog är ju ett tyvärr ett faktum.

Jag trodde att det var Ingemar som hade ritat Owes filmmix i Gamla Stan, men det har jag kanske fått om bakfoten....

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-11 20:04

Förstår fortfarande inte varför vissa ska försvara en högtalare som verkar vara helt kass. Och så har man mage att hoppa på folk som försöker förmedla kunskap med tarvliga saker. Pinsamt.

matereo, Tycker det är helt rätt att fråga namn på folk som säger sig jobba inom branschen som påstår vissa saker som kanske inte stämmer. Har man rent mjöl i påsen så kan man stå för sina påståenden.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 20:13

subjektivisten skrev:Förstår fortfarande inte varför vissa ska försvara en högtalare som verkar vara helt kass. Och så har man mage att hoppa på folk som försöker förmedla kunskap med tarvliga saker. Pinsamt.

Nog mer pinsamt att du och ett flertal andra för en hatkampanj mot en högtalare som de flesta av er inte verkar ha hört. Sen så är det FAKTISKT inte NS10 försvararna som har gjort de hätskaste utfallen läs gärna tråden igen..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-11 20:16

Rain skrev:Nog mer pinsamt att du och ett flertal andra för en hatkampanj mot en högtalare som de flesta av er inte verkar ha hört. Sen så är det FAKTISKT inte NS10 försvararna som har gjort de hätskaste utfallen läs gärna tråden igen..

Nej, jag har aldrig påstått jag hört den men:
*Den är ju långt ifrån någon mästare på mätningar.
*Flera personer, som jag har väldigt bra förtroende för, har hört och förklarar hur illa den låter.

Att du, okänd och vågar inte stå för vem du är, är värsta sorterns troll.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi