yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 20:36

subjektivisten skrev:
Rain skrev:Nog mer pinsamt att du och ett flertal andra för en hatkampanj mot en högtalare som de flesta av er inte verkar ha hört. Sen så är det FAKTISKT inte NS10 försvararna som har gjort de hätskaste utfallen läs gärna tråden igen..

Nej, jag har aldrig påstått jag hört den men:
*Den är ju långt ifrån någon mästare på mätningar.
*Flera personer, som jag har väldigt bra förtroende för, har hört och förklarar hur illa den låter.

Mätningar säger verkligen inte allt om hur högtalare låter det borde du veta. Hade du hört NS10 IRL med en bra förstärkare så hade du nog inte påstått att de låter illa.

Det är inte bra att lita för mycket på folk som desperat vill ha rätt och till viss del FAKTISKT är partiska. Ingvars monitorer mäter säkert bättre och är säkert bättre på flera punkter än NS10 men det är inte det som den här diskussionen handlar om utan om Ingvars halsbrytande påstående att NS10 har "förstört" i princip varenda inspelning de har varit inblandade i, vilket helt enkelt inte är sant.
Förresten för er mätfreaks så vore det nog intressant om någon mätte upp Ingvars monitorer och ett par NS10 i exakt samma position för en jämförelse och med samma kringutrustning, tror en del skulle bli förvånade över mätkurvorna...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-06-11 20:45

Rain skrev:Förresten för er mätfreaks så vore det nog intressant om någon mätte upp Ingvars monitorer och ett par NS10 i exakt samma position för en jämförelse och med samma kringutrustning, tror en del skulle bli förvånade över mätkurvorna...

Och vad menar du med det egentligen?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 20:47

Rydberg skrev:
Rain skrev:Förresten för er mätfreaks så vore det nog intressant om någon mätte upp Ingvars monitorer och ett par NS10 i exakt samma position för en jämförelse och med samma kringutrustning, tror en del skulle bli förvånade över mätkurvorna...

Precis det jag skrev...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-06-11 21:00

Rain skrev:
Rydberg skrev:

Precis det jag skrev...

Du har alltså information om Ingvars högtalare som du vet vid en jämförelse med de sunkiga Yamahalådorna skulle göra oss förvånade? 8O

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 21:05

Rydberg skrev:
Rain skrev:
Rydberg skrev:

Precis det jag skrev...

Du har alltså information om Ingvars högtalare som du vet vid en jämförelse med de sunkiga Yamahalådorna skulle göra oss förvånade? 8O

Jag menar att skillnaderna med stor sannolikhet inte skulle bli så stora som det påstås och tros här. Men som sagt mätningar är inte allt.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-11 21:33

subjektivisten skrev:matereo, Tycker det är helt rätt att fråga namn på folk som säger sig jobba inom branschen som påstår vissa saker som kanske inte stämmer. Har man rent mjöl i påsen så kan man stå för sina påståenden.

Jo det kan jag tycka med i många fall, men här har det där med "jag har gjort ditten och datten professionellt" känts mest som ett slagträ i diskussionen där vissa verkar anse att diskussioner är till för att vinnas, inte för att öka förståelsen för problematiken, och för varandras åsikter.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-06-11 21:44

Rain skrev:
Rydberg skrev:
Rain skrev:
Rydberg skrev:

Precis det jag skrev...

Jag menar att skillnaderna med stor sannolikhet inte skulle bli så stora som det påstås och tros här. Men som sagt mätningar är inte allt.

Om du inte tror att det är stor skillnad mellan en av de sunkigaste högtalarna som tillverkats och en av världens absolut bästa konstruktioner så får du leva i den tron. Dina grundlösa spekulationer är smått komiska.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-06-11 21:47

Kan man missförstå Rain så gör ni det. Jag tycker att ni ska lägga av, det räcker nu. Jag gillar inte heller IÖ:s sätt att degradera folk som tycker annorlunda en han själv. Det är inte så att jag försvarar NS10 men jag har också haft lyckan att aldrig behöva mixa med den typen av högtalare. Däremot så kan man i små högtalare lyssna på resultatet av en mix gjord med stora monitorer. Vi har själva Genelec 4020 för PFL och kontroll lyssning men det händer ibland att jag också lyssnar genom en vanlig TV-högtalare. Sedan det där med Pro Tool .... jag tror knappast att någon jobbar destruktivt i PT. Varför skulle man göra det för, det finns liksom ingen anledning till det. Man kan också om man så vill backa tillbaka till den första inspelningen eller den första provmixen. När jag spelar in något initialt så sker det alltid linjärt utan några pluggar. Jag tänker nu jobba på att inte mera skriva en rad på Faktiskt. Det här har bara fått mig att må illamående.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-11 21:54

matereo skrev:Jo det kan jag tycka med i många fall, men här har det där med "jag har gjort ditten och datten professionellt" känts mest som ett slagträ i diskussionen där vissa verkar anse att diskussioner är till för att vinnas, inte för att öka förståelsen för problematiken, och för varandras åsikter.
Jag håller med. Det kanske var töntigt att svara iö, men han frågade ju...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 22:11

Rydberg skrev:Om du inte tror att det är stor skillnad mellan en av de sunkigaste högtalarna som tillverkats och en av världens absolut bästa konstruktioner så får du leva i den tron. Dina grundlösa spekulationer är smått komiska.

Rydberg vad har du egentligen för täckning för ditt påstående att NS 10 skulle vara en av de mest sunkiga högtalare som har tillverkats? Jag vet ju att det INTE är sant men det vore ändå intressant att få höra din argumentation.

Eftersom det har pratats en hel del om hur dåligt NS 10 mäter så vore det intressant att se en jämförelse mot t.e.x. Ingvars monitorer, en rättvis jämförelse alltså, mätta i samma rum samma position och med samma kringutrustning, Jag VET att många mätfreaks skulle bli förvånade över resultatet...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-11 22:15

Jag vet hur NS10 mäter i olika stråliningsriktningar och jag vet hur Ingvars högtalare mäter. Vi pratar om junk respektive spitzeklasse.

För övrigt tror jag inte att någon annan förutom Ingvar himself har mätt så många olika Ino vid så många tillfällen som jag. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-11 22:18

Rain skrev:Eftersom det har pratats en hel del om hur dåligt NS 10 mäter så vore det intressant att se en jämförelse mot t.e.x. Ingvars monitorer, en rättvis jämförelse alltså, mätta i samma rum samma position och med samma kringutrustning, Jag VET att många mätfreaks skulle bli förvånade över resultatet...

Eftersom du VET att många mätfreaks skulle bli förvånade kanske du kunde utveckla exakt vad förvåningen skulle bestå av? Menar du att de skulle bli förvånade över att NS10 mäter ännu värre i den positionen än i de mätningar som visats tidigare i tråden eller vad? Jag VET med samma säkerhet som du att DU skulle bli förvånad...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 22:19

Morello skrev:Jag vet hur NS10 mäter i olika stråliningsriktningar och jag vet hur Ingvars högtalare mäter. Vi pratar om junk respektive spitzeklasse.

För övrigt tror jag inte att någon annan förutom Ingvar himself har mätt så många olika Ino vid så många tillfällen som jag. 8)

Morello strålningsriktningsmätningar är inte så intressant i studiosammanhang eftersom man oftast sitter i sweetspoten när man spelar in.

Men du kanske skulle kunna göra jämförelsemättestet?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 22:23

UrSv skrev:
Rain skrev:Eftersom det har pratats en hel del om hur dåligt NS 10 mäter så vore det intressant att se en jämförelse mot t.e.x. Ingvars monitorer, en rättvis jämförelse alltså, mätta i samma rum samma position och med samma kringutrustning, Jag VET att många mätfreaks skulle bli förvånade över resultatet...

Eftersom du VET att många mätfreaks skulle bli förvånade kanske du kunde utveckla exakt vad förvåningen skulle bestå av? Menar du att de skulle bli förvånade över att NS10 mäter ännu värre i den positionen än i de mätningar som visats tidigare i tråden eller vad? Jag VET med samma säkerhet som du att DU skulle bli förvånad...

Förvåningen skulle bestå i att mätna i ett kontrollrum med allt lika så skulle frekvensgångsskillnaderna inte bli så stora som de här har påskinats. Men som sagt mätningar säger inte allt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-06-11 22:32

Rain skrev:
UrSv skrev:

Förvåningen skulle bestå i att mätna i ett kontrollrum med allt lika så skulle frekvensgångsskillnaderna inte bli så stora som de här har påskinats. Men som sagt mätningar säger inte allt.

Tonkurva är en mätning. Som att jämföra en Ferrari och en Lada och enbart kolla på däcken för att försöka kvantifiera skillnaderna dem emellan.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-11 22:34

Rain skrev:Mätningar säger verkligen inte allt om hur högtalare låter det borde du veta. Hade du hört NS10 IRL med en bra förstärkare så hade du nog inte påstått att de låter illa.

Visst, räcker man lägger en special sten på högtalaren så låter det kanon, oavsett mätningar och dyl. Gisses vilket trams 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 22:34

Rydberg skrev:
Frekvensgång är en parameter. Finns ju mängder av andra mätningar man kan göra

Visst men det är det som det har tjatats mest om här.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 22:36

subjektivisten skrev:
Rain skrev:Mätningar säger verkligen inte allt om hur högtalare låter det borde du veta. Hade du hört NS10 IRL med en bra förstärkare så hade du nog inte påstått att de låter illa.

Visst, räcker man lägger en special sten på högtalaren så låter det kanon, oavsett mätningar och dyl.

Subjektivisten du verkar vara ett hopplöst fall, att bara gå efter vad andra säger gör dig knappast några tjänster.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-11 22:50

Vem säger jag gör det? Testat SATANS massa saker, och delar med mig. Något jag inte sett du göra alls här.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-06-11 22:53

Rain skrev:
UrSv skrev:

Nehej. Skulle NS10 mäta bättre helt plötsligt nu då? Snälla förklara för oss vad du menar. Jag är jättenyfiken på vad dina jämförande mätningar uppvisar!

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 23:04

subjektivisten skrev:Vem säger jag gör det? Testat SATANS massa saker, och delar med mig. Något jag inte sett du göra alls här.

Men varför sitter du och vräker ur dig negativa åsikter om NS10 som du inte ens har testat?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-11 23:07

subjektivisten skrev:

Visst, räcker man lägger en special sten på högtalaren så låter det kanon, oavsett mätningar och dyl. Gisses vilket trams 8O

Alltså, jag är ingen tillskyndare av Rains åsikter, men jag beundrar hans (?) uthållighet :-)

Men att lägga någon specialsten (inte special sten - språkpolisen i farten...) på högtalaren tror jag inte att Rain förordat. Var har du fått det ifrån?

När Rain skriver att mätningar inte säger allt om hur det låter så tror jag, utan att veta, att han menar samma som jag när jag skriver så. Dvs "vanliga" mätningar, typ on-axis frekvensgång och distmätning.

Själv har jag aldrig hört ett par NS10:or, men jag skulle aldrig döma ut dem efter en presenterad frekvensgångskurva. Jag skulle däremot naturligtvis lyssna på bedömningen av personer som jag litar på. Och i skenet av deras preferenser. Vet jag att någon gillar mycket bas, tar jag naturligtvis saken med en nypa salt om denne säger att basen är något svag :-)

I vilket fall som helst, skickliga yrkesmän brukar kunna använda verktyg av sekunda kvalitet och ändå få till det. Där skiljer sig min åsikt från IÖ och vissa andra. Om jag ska vara lite elak, med tanke på hur många inspelningar låter, verkar tyvärr många som mixar och mastrar INTE vara speciellt skickliga. Ingen monitor i världen skulle göra deras arbeten bättre.

/ B

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 23:09

nilsviktor skrev:Nehej. Skulle NS10 mäta bättre helt plötsligt nu då? Snälla förklara för oss vad du menar. Jag är jättenyfiken på vad dina jämförande mätningar uppvisar!

Eftersom alltför många här verkar hänga upp sig på mätningar så vore det ju intressant om NS10 mättes upp mot t.e.x. Ingvars pipmonitorer på exakt samma villkor. I samma kontrollrum med samma utrustning o.s.v.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-11 23:12

Herrejävlar. :) Rain, har du ställt upp ett par NS10 bredvid en riktig bra högtalare någon gång? Jämför tex. NS10 med B&W801 eller någon annan vettig produkt på marknaden. Jag kan inte tänka mig att du skulle uppfata NS10 som något annat än extremsunk i en sådan komparativ uppställning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 23:17

Morello skrev:Herrejävlar. :) Rain, har du ställt upp ett par NS10 bredvid en riktig bra högtalare någon gång? Jämför tex. NS10 med B&W801 eller någon annan vettig produkt på marknaden. Jag kan inte tänka mig att du skulle uppfata NS10 som något annat än extremsunk i en sådan komparativ uppställning.

Sjuk jämförelse eftersom B&W högtalaren kostar ofantligt mycket mer. dessutom lite svårt att få upp ett par 801:or på mixerbordet...

Rydberg kallade NS 10 en av de sunkigaste högtalare som har tillverkats men jag vidhåller att det säkert har tillverkats 10.000 tals sämre modeller av högtalare...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-11 23:18

Rain skrev:Men varför sitter du och vräker ur dig negativa åsikter om NS10 som du inte ens har testat?

Sålänge du och några till ska försöka hylla denna högtalare, utan några vettiga förklaringar så kommer jag fortsätta. Dock så har jag insett att du är bara ute efter bråk.

Behöver inte testa saker som är dåliga för att inse det inte är värd min tid och pengar med detta.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-11 23:19

Rain skrev:Rydberg kallade NS 10 en av de sunkigaste högtalare som har tillverkats men jag vidhåller att det säkert har tillverkats 10.000 tals sämre modeller av högtalare...

Säg 20 st som är klart sämre. Serieproducerade under senaste 30 åren.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-11 23:20

Rain skrev:
Morello skrev:Herrejävlar. :) Rain, har du ställt upp ett par NS10 bredvid en riktig bra högtalare någon gång? Jämför tex. NS10 med B&W801 eller någon annan vettig produkt på marknaden. Jag kan inte tänka mig att du skulle uppfata NS10 som något annat än extremsunk i en sådan komparativ uppställning.

Sjuk jämförelse eftersom B&W högtalaren kostar ofantligt mycket mer. dessutom lite svårt att få upp ett par 801:or på mixerbordet...

Rydberg kallade NS 10 en av de sunkigaste högtalare som har tillverkats men jag vidhåller att det säkert har tillverkats 10.000 tals sämre modeller av högtalare...

Ok, tag en B&W805. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 23:20

subjektivisten skrev:Behöver inte testa saker som är dåliga för att inse det inte är värd min tid och pengar med detta.

Nej det vore ju alltför vettigt tänk om du FAKTISKT provade högtalare innan du uttalade dig om hur dåliga dom är? Jag börjar tro att du representerar rätt många här.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-11 23:21

Bill50x skrev:Själv har jag aldrig hört ett par NS10:or, men jag skulle aldrig döma ut dem efter en presenterad frekvensgångskurva. Jag skulle däremot naturligtvis lyssna på bedömningen av personer som jag litar på. Och i skenet av deras preferenser. Vet jag att någon gillar mycket bas, tar jag naturligtvis saken med en nypa salt om denne säger att basen är något svag :-)

/ B

Nej, varför dömma ut något som det redan finns saker som verkar vara klart bättre. Eller menar du på, vanlig magisk hifi manér, att mätningar säger inget alls?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi