subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Själv har jag aldrig hört ett par NS10:or, men jag skulle aldrig döma ut dem efter en presenterad frekvensgångskurva. Jag skulle däremot naturligtvis lyssna på bedömningen av personer som jag litar på. Och i skenet av deras preferenser. Vet jag att någon gillar mycket bas, tar jag naturligtvis saken med en nypa salt om denne säger att basen är något svag

/ B
Nej, varför dömma ut något som det redan finns saker som verkar vara klart bättre. Eller menar du på, vanlig magisk hifi manér, att mätningar säger inget alls?
Nej, det menar jag inte. Mätningar säger ganska mycket, speciellt om det är relevanta mätningar OCH att man är duktig nog att analysera resultaten. Kombinationen är rätt ovanlig, tyvärr. Att man sorterar bort apparater pga en enstaka mätning och dessutom utan att veta hur man ska tolka resultaten är tyvärr mycket vanligt.
Min åsikt är att varje hörbar förändring också är mätbar. OM man mäter rätt sak eller kombination av rätt saker. OCH tolkar denna/dessa mätningar på rätt sätt.
Att mäta maxhastighet på en bil säger inget om hur bekväm den är att åka i, eller hur bra väghållning den har. Att enbart mäta, eller bry sig om, en frekvensgång på en apparat säger inget om hur bra musikåtergivare den är. Den mätningen säger bara hur bra frekvensgång apparaten har.
Ibland är det faktiskt så enkelt.
/ B