yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 23:21

subjektivisten skrev:
Rain skrev:Rydberg kallade NS 10 en av de sunkigaste högtalare som har tillverkats men jag vidhåller att det säkert har tillverkats 10.000 tals sämre modeller av högtalare...

Säg 20 st som är klart sämre. Serieproducerade under senaste 30 åren.

Nu är du ju totalt ute och cyklar...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-11 23:22

Rain skrev:Nej det vore ju alltför vettigt tänk om du FAKTISKT provade högtalare innan du uttalade dig om hur dåliga dom är? Jag börjar tro att du representerar rätt många här.

Så du skulle provköra en bil som gick max i 50 km/t, för att "mätningar visar ju inte allt"?
Du säger allt möjligt, men ALDRIG kommer du med någon grund.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-11 23:23

Rain skrev:Nu är du ju totalt ute och cyklar...

Jag? Du som säger det finns 10 000-tals sämre högtalare. Säg nu då, eller sitter du bara och hittar på?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 23:25

subjektivisten skrev:
Rain skrev:Nej det vore ju alltför vettigt tänk om du FAKTISKT provade högtalare innan du uttalade dig om hur dåliga dom är? Jag börjar tro att du representerar rätt många här.

Så du skulle provköra en bil som gick max i 50 km/t, för att "mätningar visar ju inte allt"?
.

Nu cyklar och svamlar du på samma gång.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-11 23:26

Tycker att det här är värt att upprepas tills det fastnar:

Rain skrev:Ingvars monitorer mäter säkert bättre och är säkert bättre på flera punkter än NS10 men det är inte det som den här diskussionen handlar om utan om Ingvars halsbrytande påstående att NS10 har "förstört" i princip varenda inspelning de har varit inblandade i, vilket helt enkelt inte är sant.
Senast redigerad av Lust 2007-06-11 23:29, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-11 23:26

:mrgreen: Ja jag säger då det! Vilken dj%¤#a frenesi och uthållighet ni har, bravo :D hehe...

Jag orkade inte ens gaffla och ange mina synpunkter på det där med uppfattningarna ang sk. "färgande" utrustning samt "absolut transparans" i hälften så många inlägg. Det är aldrig för sent att ge upp, att göra något skoj istället. Lyssna på en bra platta genom favorit monitorn kanske?

Klart att ingen känd monitor har gjort alla inspelningar genom densamma dåliga. Det håller väl även IÖ med om?
Senast redigerad av matereo 2007-06-11 23:29, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-11 23:27

Rain skrev:
Morello skrev:Jag vet hur NS10 mäter i olika stråliningsriktningar och jag vet hur Ingvars högtalare mäter. Vi pratar om junk respektive spitzeklasse.

För övrigt tror jag inte att någon annan förutom Ingvar himself har mätt så många olika Ino vid så många tillfällen som jag. 8)

Morello strålningsriktningsmätningar är inte så intressant i studiosammanhang eftersom man oftast sitter i sweetspoten när man spelar in.

Men du kanske skulle kunna göra jämförelsemättestet?
Du kanske missade det jag skrev tidigare om att man sitter mitt i förändringarnas centrum när man sitter mellan ett par NS10 pga fasförhållandet och interferensen mellan elementen. Eller du kanske helt enkelt inte lyssnar på det örat. Utstrålningsegenskaper är jätteviktiga även om man sitter i sweetspot. Även om man skulle sitta med huvudet fastskruvat (vilket man iofs i praktiken inte gör) så spelar spridningsegenskaperna roll för hur högtalarna låter och presenterar ljudbilden.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 23:28

subjektivisten skrev:
Rain skrev:Nu är du ju totalt ute och cyklar...

Jag? Du som säger det finns 10 000-tals sämre högtalare. Säg nu då, eller sitter du bara och hittar på?

Du vet väl att det har tilllverkats en hel del högtalare genom åren världen över...

Så ditt Rydbergs och Morellos påstående att NS 10 skulle vara den sunkigaste eller bland dom sunkigaste högtalare som någonsin har tillverkats är bara löjligt.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 23:32

Martin skrev:
Rain skrev:
Morello skrev:Jag vet hur NS10 mäter i olika stråliningsriktningar och jag vet hur Ingvars högtalare mäter. Vi pratar om junk respektive spitzeklasse.

För övrigt tror jag inte att någon annan förutom Ingvar himself har mätt så många olika Ino vid så många tillfällen som jag. 8)

Morello strålningsriktningsmätningar är inte så intressant i studiosammanhang eftersom man oftast sitter i sweetspoten när man spelar in.

Men du kanske skulle kunna göra jämförelsemättestet?
Du kanske missade det jag skrev tidigare om att man sitter mitt i förändringarnas centrum när man sitter mellan ett par NS10 pga fasförhållandet och interferensen mellan elementen. Eller du kanske helt enkelt inte lyssnar på det örat. Utstrålningsegenskaper är jätteviktiga även om man sitter i sweetspot.

Du inser väl att man sitter väldigt nära närfältsmonitorerna i studion? Med rätt vinkling så är det du skriver inget större problem.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-11 23:34

Rain skrev:
Så ditt Rydbergs och Morellos påstående att NS 10 skulle vara den sunkigaste eller bland dom sunkigaste högtalare som någonsin har tillverkats är bara löjligt.

Fast du skrev faktiskt att det fanns tiotusentals modeller som är sämre. Det är inte helt lite om man säger så. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det finns högtalare som är sämre än NS10, även om man undantar uppenbart skräp som datorhögtalare o.dyl. men tiotusentals modeller? Hur många olika högtalarmodeller har tillverkats genom åren egentligen?

Hur som helst förstår jag inte vad det har med saken att göra. Alla är så vitt jag vet överens om att högtalare kan vara bättre än NS10 (för att uttrycka det hela extremt diplomatiskt). Varför i så fall inte använda det som bevisligen är bättre?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-11 23:36

Vad är rätt vinkling på ett par högtalare som inte har en samlad lobe framåt? Alltså om du får antingen en svacka vid en frekvens eller en puckel vid en annan frekvens när du kontinuerligt rör dig i sidled (handlar om cm här) vilken vinkel är rätt?

En bra högtalare är ju gjord så att elementen spelar i fas i en större sektor rakt framför högtalaren (huvudloben) så att man kan röra sig lite i sidled utan att ljudet förstörs. Så är inte NS10 gjord.

Är du med på hur jag menar?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-11 23:37

Lust skrev:Tycker att det här är värt att upprepas tills det fastnar:

Rain skrev:Ingvars monitorer mäter säkert bättre och är säkert bättre på flera punkter än NS10 men det är inte det som den här diskussionen handlar om utan om Ingvars halsbrytande påstående att NS10 har "förstört" i princip varenda inspelning de har varit inblandade i, vilket helt enkelt inte är sant.

En monitor som ger totalt felaktig bild av hur ljudet verkligen ÄR, gör alltså inga fel med ljudet? Den lurar inte folk att tro något som det facto inte är?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-11 23:39

Rain skrev:Du vet väl att det har tilllverkats en hel del högtalare genom åren världen över...

Hur skulle det vara om du kunde backa upp ditt påstående? Du är som värsta politikern, säger en sak om om man frågar om det så pratar du förbi det. Så kom igen nu. 20 modeller som är sämre. Visst, datorhögtalare kan såkalrt i vissa fall vara sämre, men jag hoppas du kan hitta 20 st vanliga hifi högtalare/monitorer som är sämre? Du sa ju att det fanns 10 000 sämre.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-11 23:39

Här ligger en hund begraven 8)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 23:40

Magnuz skrev:
Rain skrev:

Fast du skrev faktiskt att det fanns tiotusentals modeller som är sämre. Det är inte helt lite om man säger så. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det finns högtalare som är sämre än NS10, även om man undantar uppenbart skräp som datorhögtalare o.dyl. men tiotusentals modeller? Hur många olika högtalarmodeller har tillverkats genom åren egentligen?

Hur som helst förstår jag inte vad det har med saken att göra. Alla är så vitt jag vet överens om att högtalare kan vara bättre än NS10 (för att uttrycka det hela extremt diplomatiskt). Varför i så fall inte använda det som bevisligen är bättre?

Men det gör man ju! Som jag tidigare skrev så har alla studios av någorlunda klass ett par huvudmonitorer förutom NS10 eller några andra närfältsmonitorer.

Vad gäller antal tillverkade högtalare så har det säkert tillverkats betydligt fler än 10.000 tals modeller tillverkade genom åren det har säkert funnits 1000 tals tillverkare och säg att de tillverkat i snitt 30 modeller så är man uppe i 30.000 modeller av högtalare men det har säkert tillverkats ännu fler.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-11 23:42

Inte en enda högtalare har jag sett du sagt varit sämre. Och du påstodd det fanns 10 000-tal! :roll:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-06-11 23:42

IÖ kan du inte göra oss alla den tjänsten att mäta denna (du har väl en kvar?) mot piP så vi kan få slut på det här förödande tramset. :roll:

Allternativt: Erbjuda en lyssning på piP i Rain's studio?

Kanske magstarkt efter allt detta men skulle förmodligen gynna mer än detta ordbajserikrig. Dessutom kanske övertygelsen skulle få positiva spinoff-effekter i.o.m. att stenen därmed är kastad för någon att plocka upp o.s.v....

Rain i all välmening:
IÖ är enligt mitt förmenande "oomkullrunkelig" i något som han själv har studerat fram resultaten av, och jag kan förstå det. Jag skulle inte heller låta mig övertygas om något annat i en sak jag är absolut säker på med eget framforskande för verifiering.

Det skulle bidra mer om ni kunde komma överens om en gemensam lyssning eller test i stället för att försöka "slå ihjäl" varandra med argument. :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-11 23:43

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Själv har jag aldrig hört ett par NS10:or, men jag skulle aldrig döma ut dem efter en presenterad frekvensgångskurva. Jag skulle däremot naturligtvis lyssna på bedömningen av personer som jag litar på. Och i skenet av deras preferenser. Vet jag att någon gillar mycket bas, tar jag naturligtvis saken med en nypa salt om denne säger att basen är något svag :-)

/ B

Nej, varför dömma ut något som det redan finns saker som verkar vara klart bättre. Eller menar du på, vanlig magisk hifi manér, att mätningar säger inget alls?

Nej, det menar jag inte. Mätningar säger ganska mycket, speciellt om det är relevanta mätningar OCH att man är duktig nog att analysera resultaten. Kombinationen är rätt ovanlig, tyvärr. Att man sorterar bort apparater pga en enstaka mätning och dessutom utan att veta hur man ska tolka resultaten är tyvärr mycket vanligt.

Min åsikt är att varje hörbar förändring också är mätbar. OM man mäter rätt sak eller kombination av rätt saker. OCH tolkar denna/dessa mätningar på rätt sätt.

Att mäta maxhastighet på en bil säger inget om hur bekväm den är att åka i, eller hur bra väghållning den har. Att enbart mäta, eller bry sig om, en frekvensgång på en apparat säger inget om hur bra musikåtergivare den är. Den mätningen säger bara hur bra frekvensgång apparaten har.

Ibland är det faktiskt så enkelt.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2007-06-11 23:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 23:44

Martin skrev:Vad är rätt vinkling på ett par högtalare som inte har en samlad lobe framåt? Alltså om du får antingen en svacka vid en frekvens eller en puckel vid en annan frekvens när du kontinuerligt rör dig i sidled (handlar om cm här) vilken vinkel är rätt?

En bra högtalare är ju gjord så att elementen spelar i fas i en större sektor rakt framför högtalaren (huvudloben) så att man kan röra sig lite i sidled utan att ljudet förstörs. Så är inte NS10 gjord.

Ja men det finns ju i ärlighetens namn knappt någon högtalare som sprider perfekt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-11 23:47

Rain skrev:Men det gör man ju! Som jag tidigare skrev så har alla studios av någorlunda klass ett par huvudmonitorer förutom NS10 eller några andra närfältsmonitorer.

Visst, men varför har man kvar NS10:orna? Det finns ju även bättre närfältsmonitorer.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-11 23:49

Rain skrev:
Martin skrev:Vad är rätt vinkling på ett par högtalare som inte har en samlad lobe framåt? Alltså om du får antingen en svacka vid en frekvens eller en puckel vid en annan frekvens när du kontinuerligt rör dig i sidled (handlar om cm här) vilken vinkel är rätt?

Ja men det finns ju i ärlighetens namn knappt någon högtalare som sprider perfekt.
Det finns ingen kvinna som är perfekt så då kan jag lika gärna gifta mig med en 97-årig gammal psykopat med ett finax telefonlån på 100'000?

Det är ett jättedåligt argument tycker jag.

Det svarar inte på frågan varför man ska välja en sämre återgivande högtalare.

Att ingenting är perfekt inser man ju lätt är helt irrelevant. Det hör helt enkelt inte hit.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 23:50

subjektivisten skrev:
Rain skrev:Du vet väl att det har tilllverkats en hel del högtalare genom åren världen över...

Hur skulle det vara om du kunde backa upp ditt påstående? Du är som värsta politikern, säger en sak om om man frågar om det så pratar du förbi det. Så kom igen nu. 20 modeller som är sämre. Visst, datorhögtalare kan såkalrt i vissa fall vara sämre, men jag hoppas du kan hitta 20 st vanliga hifi högtalare/monitorer som är sämre? Du sa ju att det fanns 10 000 sämre.

Orkar av förståeliga skäl inte räkna upp alla men gå till ebay och sök på speakers så får du upp 158276 poster alla poster är inte relevanta så klart men där kan du sitta och kolla i någon vecka så kommer du förstå hur korkat ert utalande om att NS 10 är en av de sunkigaste högtalare som har tillverkats är.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-11 23:52

Magnuz skrev:
Rain skrev:Men det gör man ju! Som jag tidigare skrev så har alla studios av någorlunda klass ett par huvudmonitorer förutom NS10 eller några andra närfältsmonitorer.

Visst, men varför har man kvar NS10:orna? Det finns ju även bättre närfältsmonitorer.

För att det finns folk som är inkörda på dom och därför även får fram ett bra resultat med dom.
Skulle de byta behöver de lära sig de nya monitorerna först innan resultatet blir bra.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-06-11 23:56

Eller tvärtom. Det finns folk som är inkörda på dem och därför aldrig får bra resultat med dem. Om de skulle byta skulle de troligtvis få lättare att göra inspelningar som fler kan njuta av och inte skräpet de sitter och pillar med idag. Det är detta diskussionen handlade om från början och det är här åsikterna går isär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-11 23:56

Lust skrev:
Magnuz skrev:

För att det finns folk som är inkörda på dom och därför även får fram ett bra resultat med dom.
Skulle de byta behöver de lära sig de nya monitorerna först innan resultatet blir bra.
Kan det inte bli mycket bättre då när de lärt känna igen ett par bra högtalare och att de på köpet hör mer av vad som kommer på inspelningen (mindre maskering av ljudet)?

Det är ju det som man får vittnat om från de studios som bytt ut sina gamla NS-10:or mot i stort sett vilken proffessionell monitor som helst. Att de hör mer och de har lättare att göra ett bra jobb.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-11 23:57

Martin skrev:
Rain skrev:

Det finns ingen kvinna som är perfekt så då kan jag lika gärna gifta mig med en 97-årig gammal psykopat med ett finax telefonlån på 100'000?

Det är ett jättedåligt argument tycker jag.

Det svarar inte på frågan varför man ska välja en sämre återgivande högtalare.
.

*Inse att de flesta som använder NS10 också har ett par huvudmonitorer.

100000 i lån var inte mycket..

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-06-11 23:58

Lust skrev:

Vore det inte enklast om monitorerna återger det som spelas?

Då finns det väl inget att "lära" av dom? :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-12 00:01

Lust skrev:...För att det finns folk som är inkörda på dom och därför även får fram ett bra resultat med dom.

Det kan vi nog vara överrens om allihop.
Bra inlägg som tydligt beskriver ett problem som det omtalade objektets undermåliga återgivning har orsakat. :)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-12 00:01

nilsviktor skrev:Eller tvärtom. Det finns folk som är inkörda på dem och därför aldrig får bra resultat med dem. Om de skulle byta skulle de troligtvis få lättare att göra inspelningar som fler kan njuta av och inte skräpet de sitter och pillar med idag. Det är detta diskussionen handlade om från början och det är här åsikterna går isär.

Fast det där håller inte, det är för hård konkurrens idag för att man ska kunna leverera produktioner av dålig kvalitet utan att någon reagerar.

Av egen erfarenhet så har inte musiken/inspelningens kvalite egentligen så mycket med monitorer att göra utan mer med att man har skön stämning i studion och att de inblandade inte känner sig alltför stressade och att musikerna är peppade.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-12 00:02

Rain skrev:Orkar av förståeliga skäl inte räkna upp alla men gå till ebay och sök på speakers så får du upp 158276 poster [...]

Njae, 19811 poster blev det. :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi