yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-06-13 00:19

Det er snart St. Hans, den 23. juni. I Norge brenner vi bål, steker pølse (korv) og annet på grill. Som sagt så skal det være et bål, gjerne et stort ett. Hvis den samme skikken finnes i Sverige, så kan man starte en innsamling hvor alle forhatte Yamaha NS10 monitor blir samlet i en stor hög og satt fyr på :twisted: . Hvis jeg hadde hatt noen sånne, så skulle de være noen av de første på bålplassen. Har tidligere foreslått div. Infinity, men det er en annen historie... :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-13 00:23

Eller också behåller man dem alla och har dem till att titta på dem och analýserar dem i utbildningssyfte.

Alla dåliga inspelningar de har på sitt samvete använder man som varnagel att giffua för androm, ty de (NS10) bekenna thet som aldrigh war sant, så oskyldige mennisker lida pino og plågho. Man skal framdeles icke pina och plågha then som intet saak haffuer att betyga öffuer. Thet som skal befestas medh vppenbara skääl och bewijs, äro på hedher och ähro rett sagdt! :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-13 00:48, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-13 00:24

MP !

Din gynnare ! 8)

Edit: tog bort oklar syftning. :wink:
Senast redigerad av Laila 2007-06-13 01:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-13 00:37

IngOehman skrev:
1. Underbart att höra att det finns förnuftiga tekniker med öronen i behåll!
(Jag vet det ju förstås redan tidigare eftersom jag känner massor av vettiga ljudtekniker, men i den här tråden har de som anmält sig vara ljudtekniker varit en stor besvikelse. :( Fast å andra sidan kanske de bara är ute efter att kasta skit på ljudteknikerkåren? Ingen av dem vågar ju ens berätta vad de heter. :lol: )

Dom låter faktiskt rätt märkligt, min snabba förtjusning byttes mot örontrötthet på bara några minuter ..... det gäller att spela svagt med dom här.

IngOehman skrev:
2. Så du tyckte att tonkurvan såg annorlunda ut än i broschyren? :wink:
Kan nämna att det finns ett namn ingenjörer brukar använda för den typ av tonkurvor som finns i Yamaha-broschyren. De kallas "Japan-kurvor". Kan nämna att de inte kommer ut ur mätinstrument, utan har ett helt annat ursprung.

Tonkurvan blev mer lika de andra mätningarna i basen senare, jag har hunnit med en del mätningar nu. Avstånd och vinkel spelar spratt hela tiden. Jag fortsätter väl ...

IngOehman skrev:
3. Nej, basresonansen är inte så farlig, bara någon dryg dB överbetoning, men Q-värdet är klart över 0,707. Tänk på att en de av resonansen maskeras av stigningen från baffelstödet.

Jo, jag hade räknat med att det var ett Q på 1 eller så, redan innan jag fick tag på dom. Det syns mycket tydligare mätt nära basen, på pricken lika de andra kurvorna. Jag vet hur jag kan ändra på det också, om jag nu gör det. Men, ett par hyfsat bra NS10 har väl inget andrahandsvärde ... :)

IngOehman skrev:
4. Håller med om att diskanten egentligen inte är märkvärdigt mycket för stark, det är något annat som gör att folk med omdöme som arbetar i studiobranschen har tyckt att den behöver täckas av en (eller några lager) servett för att inte låta för illa. :? Tyvärr gör ju servett-tricket att klangen blir färgad på ett nytt, rätt kamfilterskadat sätt, så det är ju egentligen ingen bra lösning heller, även om de flesta omdömesgilla lyssnare tycker att det blir lite bättre med än utan. Dock har rätt få koll på om de har en NS10 före eller efter det att Yamaha försökte bygga bort behovet av servett...

Nu har jag hunnit med att mäta och pilla på lösa element också, och visserligen distar diskanten lite väl mycket, men jag tänker mig just nu att det huvudsakligen är baselementet som ställer till det mesta av vassheten.

Det ställer inte bara till det uppe i diskanten utan på flera olika sätt. Servetten på diskanten försöker bara skyla över problemet basen ställer till med.

Servetten försvann direkt, det blev ju helt kass med den monterad. Den borde snarare ha suttit framför basen, eller limmad på baskonen kanske ... :)

IngOehman skrev:
5. Lycka till med dissekeringen! Du kommer nog inte att upptäcka några märkligheter, för det finns inga. Det är en sluten låda dämpad med glasull, försedd med ett andra ordningens skolboksfilter (utan ens konjugatlänkar!) som ungefär approximerar LR, men som i verkligheten blir något helt okontrollerat både elektriskt och akustiskt.

Jodå, jag har redan hunnit se, och också redan funderat ut en hel del man kan göra för att det möjligen skulle bli bättre. Lite är redan provat, det gäller att hålla tempot ... :)

Filtret är ingen höjdare, vare sig komponenter eller branthet, eller delning ... ja faktiskt inte på nåt sätt. Jo, spolarna verka fina, men fel värde .... haha

IngOehman skrev:
6. Lustigt är, att NS10 nästan alltid placeras på konsollen med diskanterna utåt, det vill säga så att lyssningen sker närmare baselementet. Få tekniker upplever att inspelningen INTE behöver presas (höjas i skränregistret över 2,5 kHz) i en sådan lyssning...
Vh, iö

Hmmm, ja, jag vet inte .... hur skall den stå? Jag ställde den med basen utåt, jag tänkte inte närmare på det. Kändes naturligast på nåt sätt.

Just att välja det ena av de två lägena kan vara enda möjligheten att något hantera de mekaniska fasförhållandena. Jag har inte hunnit mäta vågcentrum än, det får bli imorgon.

Lustig bas, den har ju ingen tillverkad kon, det är ett platt papper som är hoplimmat i konform ... ? Alltså, helt raka sidor då, som i KON.

Det händer en hel del saker redan vid 800Hz, som inte alls ser bra ut. Jag vet inte hur mycket breakups respektive kantreflexer det är, skall försöka undersöka det. Låter hemskans illa i vart fall.

Jag får en känsla av alu-kon-uppförande, och helt utan dämpning i surrounden .... impregnerad textil .. sic. Världens resonans vid 2800Hz är det iaf.

Känns som jag skulle vilja dela basen vid 1k istället, diskanten verkar nästan klara av det. Vi får väl se.

Fast vilken distande diskant .... även om den faktiskt är rätt rak och fin, ensam alltså ...

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-06-13 00:38

IngOehman skrev:Eller också behåller man dem alla och har dem till att titta på dem och analýserar dem i utbildningssyfte. Alla dåliga inspelningar de har på sitt samvete använder man som varnagel. :P

Vh, iö

Eller den kanksje burde være risset inn i en stor gravsten og alle undermålige innspillinger/masteringer som ble "dödad" av denne NS 10 skulle hatt sin rettmessige plass under.........så kan lust rain og noen få andre komme å besøke gravstedet og kanksje de sånn smått om senn etter som tiden går tenker med seg selv, hva har vi varit med på?.....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-13 00:51

Dream on... :wink:

De kommer aldrig att förstå/vakna. Det andra hör och lider av tror de ju inte ens finns! För att kunna förstå måste man först höra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-13 01:05

IngOehman skrev:1. Underbart att höra att det finns förnuftiga tekniker med öronen i behåll!
(Jag vet det ju förstås redan tidigare eftersom jag känner massor av vettiga ljudtekniker, men i den här tråden har de som anmält sig vara ljudtekniker varit en stor besvikelse. :( Fast å andra sidan kanske de bara är ute efter att kasta skit på ljudteknikerkåren? Ingen av dem vågar ju ens berätta vad de heter. :lol: )

Kan nämna att det finns ett namn ingenjörer brukar använda för den typ av tonkurvor som finns i Yamaha-broschyren. De kallas "Japan-kurvor". Kan nämna att de inte kommer ut ur mätinstrument, utan har ett helt annat ursprung.

Vh, iö

1. Ingen här har väl dock kastat så mycket skit på ljudteknikerkåren som du regelbundet gör.
2. Japan-kurvor är inget vitt använt begrepp, du kanske hittade på det själv nyss? Vilket ursprung har egentligen kurvorna påstår du?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-13 01:11

phon skrev:

.

Vilken förstärkare använde du och vilket lyssningsmaterial? Du refererade tidigare mest till radiomaterial kanske inte så lyckat, är ju lite skillnad att lyssna på livespelat originalmaterial och burkat dito.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-13 09:44

phon skrev:
IngOehman skrev:
3. Nej, basresonansen är inte så farlig, bara någon dryg dB överbetoning, men Q-värdet är klart över 0,707. Tänk på att en de av resonansen maskeras av stigningen från baffelstödet.

Jo, jag hade räknat med att det var ett Q på 1 eller så, redan innan jag fick tag på dom. Det syns mycket tydligare mätt nära basen, på pricken lika de andra kurvorna. Jag vet hur jag kan ändra på det också, om jag nu gör det. Men, ett par hyfsat bra NS10 har väl inget andrahandsvärde ... :)

Du kan ju få ner Q-värdets effekter genom att sätta en lagom stor seriekonding. Helt ofarlig manöver som gör att de går att återställas helt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2007-06-13 10:08

Halloj igen, vi fortsatte lite vår mail växling min studio-kompis o jag, citerar lite vidare från hans mail, han har en ganska sund och realistisk inställning till sitt jobb och NS10, (som han inte använder numera, men jag tror han gjort det förr) 8)

Vill bara delge en syn från en profesionell mixare här i tråden.

Den viktigast aspekten varför man använde NS10:or förr var, tror jag, att tekniker och producenter som hoppade mellan studios och olika typer av lyssningsrum skulle ha en referens som var likvärdig överallt, och NS10:orna låter faktiskt lika dåligt i alla rum ;-)

Andy Stewart i Eurythmics sa en gång att "om ni ger mig ett par NS10:or så kan jag mixa vad som helst, vart som helst och det kommer att låta bra"

Bruce Swedien hade en clinic i Sverige för en massa år sedan och det enda han behövde i studion han skulle undervisa i var.... just det NS10:or. Behöver jag tillägga att inget låtit så bra ur den studion någonsin, varken tidigare eller senare.

Till sist kommer man ändå alltid fram till att man måste lära sig sin lyssning, noga, oavsett vilka högtalare man väljer eftersom det är väldigt personligt vad man kan jobba fram bästa resultat med..

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-13 10:23

Rain skrev:
Vilken förstärkare använde du och vilket lyssningsmaterial? Du refererade tidigare mest till radiomaterial kanske inte så lyckat, är ju lite skillnad att lyssna på livespelat originalmaterial och burkat dito.

Radio varade bara i några minuter medan jag kopplade upp det hela.

Sedan körde jag livekonsert. :)

Tombstone Symphoni i ... hmm .. alla tonarter,
KTH Elektronmusikorkester under ledning av Svante Granqvist.

Kort Menuett Trolldist, Matlabkören, arr. Lilltroll

Förstärkaren, det är en kvasikomplementär transistorhistoria, med 3055 i slutet, om jag minns rätt. Preppad för att passa in i mätsystemet.

Den har nog aldrig fått nåt bra namn, vi får väl hitta på nåt. :)
Den bor i alla fall i ett hölje från Motala, som det står Luxor på.

Molux kan den få heta, det blir enkelt att komma ihåg.

.
Senast redigerad av phon 2007-06-13 10:52, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-13 10:26

Naqref™ skrev:
Du kan ju få ner Q-värdets effekter genom att sätta en lagom stor seriekonding. Helt ofarlig manöver som gör att de går att återställas helt.

Det kan jag ju prova också, tänkte annars lite mer Carlssonskt, om du förstår.
Man är väl lite biaserad antagligen .... :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-13 10:28

IngOehman skrev:(Jag vet det ju förstås redan tidigare eftersom jag känner massor av vettiga ljudtekniker, men i den här tråden har de som anmält sig vara ljudtekniker varit en stor besvikelse. :( Fast å andra sidan kanske de bara är ute efter att kasta skit på ljudteknikerkåren? Ingen av dem vågar ju ens berätta vad de heter. :lol: )
Vad snackar du om!? Du bad om mitt namn och du fick det, sluta yla om namn och meriter om du ändå inte kan tillgodogöra dig dom.

Eller som du brukar säga: Läs igen!

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-13 11:03

Här är en kul tråd om NS10 för dom som vill veta ännu mer.

länk

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-13 11:19

Förresten kan jag glädja medlemmarna här att det verkar som om NS10 blir mer och mer ovanliga i studios. ÄNTLIGEN!

:P

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-13 11:28

beyond skrev:Förresten kan jag glädja medlemmarna här att det verkar som om NS10 blir mer och mer ovanliga i studios. ÄNTLIGEN!

Har det medfört att skivorna blir bättre och bättre som finns ute i butikerna? Eftersom jag inte har uppfattat det så kanske inte NS-10 är den dominerande faktorn till varför nyare skivor låter som dom gör, om man nu skall generalisera en aning.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-13 11:33

Harryup skrev:
beyond skrev:Förresten kan jag glädja medlemmarna här att det verkar som om NS10 blir mer och mer ovanliga i studios. ÄNTLIGEN!

Har det medfört att skivorna blir bättre och bättre som finns ute i butikerna? Eftersom jag inte har uppfattat det så kanske inte NS-10 är den dominerande faktorn till varför nyare skivor låter som dom gör, om man nu skall generalisera en aning.

Det har nog mer med mastering att göra än vilka högtalare det är mixat på.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-13 12:17

beyond skrev:Här är en kul tråd om NS10 för dom som vill veta ännu mer.

länk

Kul länk med lite olika åsikter och info om NS-10:orna, mestadels från användare av dom.

Ganska läsvärt för de som har ett öppet sinne och inte dömer ut att det finns olika sätt att se på saker och ting.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-13 12:21

länk

Vem är "Audiopool"? Ser ut som vederbörande översatt inlägg från svenska forum utan att veta vad han skriver.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-13 12:39

Bra länk.

Jag snodde bästa punchlinen i min sig 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-13 12:41

Lust skrev:

länk

Kul länk med lite olika åsikter och info om NS-10:orna, mestadels från användare av dom.

Ganska läsvärt för de som har ett öppet sinne och inte dömer ut att det finns olika sätt att se på saker och ting.

Word!

Dessutom - vad skönt att läsa i en tråd där folk inte bitchar som grälsjuka tvättstugekärringar :)

Jag tycker vissa inlägg där åtminstone delvis visar på vad man kanske kan kalla "workarounds", att de hittar vägar förbi problemen, använder tekniken på egna sätt och rentav utnyttjar avvikelser hos tekniken i sitt personliga arbetssätt. Intressant!

Edit: Tompa_39, ditt inlägg med citat var också ett sådant intressant inlägg. Tack för att du bemödade dig att fråga..!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-13 12:56

Fast vissa av de som skriver där tror ju att de är "raka" och neutrala. Det är ju lite anmärkningsvärt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-13 13:02

Rain skrev:
IngOehman skrev:1. Underbart att höra att det finns förnuftiga tekniker med öronen i behåll!

Vh, iö

1. Ingen här har väl dock kastat så mycket skit på ljudteknikerkåren som du regelbundet gör.

Dumheter! Många av mina bästa vänner är ljudtekniker, och därtill duktiga dito. Jag arbetar ju till och med som lärare år ljudtekniker. De enda jag kritiserat är de som gör ett dåligt jobb och som AKTIVT arbetar för att se till så att en massa ljudkvalitetsfördärvande myter skall leva vidare. Ni är i klar minoritet.

Att sedan tyvärr väldigt många av de duktiga och klarsynta ljudteknikerna (finns väl flera tiotal av dem här på faktiskt) av marknadsskäl (dåliga beställare, dålig lyssning...) inte alltid har möjlighet att göra ett så bra jobb som de skulle ha velat, det vill säga tvingas göra dåliga jobb för att det är sådana som kunden vill betala för, är en fråga för sig - men det betyder ju inte att man som du behöver ta beställarens part och försvara dumheterna! :x

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-13 13:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-13 13:07

focus skrev:
IngOehman skrev:(Jag vet det ju förstås redan tidigare eftersom jag känner massor av vettiga ljudtekniker, men i den här tråden har de som anmält sig vara ljudtekniker varit en stor besvikelse. :( Fast å andra sidan kanske de bara är ute efter att kasta skit på ljudteknikerkåren? Ingen av dem vågar ju ens berätta vad de heter. :lol: )
Vad snackar du om!? Du bad om mitt namn och du fick det, sluta yla om namn och meriter om du ändå inte kan tillgodogöra dig dom.

Eller som du brukar säga: Läs igen!

Jag syftade inte på dig, utan på Rain och Lust.

Att du är en reko snubbe är ju tydligt. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-13 13:13

phon skrev:Bra länk.

Jag snodde bästa punchlinen i min sig 8)

Vilken variant av NS-10 fick du tag i?

Kul att du redovisar det du får fram här.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-13 13:16

NS10M, platta höga nätburar (som tydligen är ett tecken på olika årgångar). Texten på längden, alltså liggande 'talare.

Vet du mer om de olika varianterna? eller någon?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-13 13:16

Rain skrev:2. Japan-kurvor är inget vitt använt begrepp, du kanske hittade på det själv nyss? Vilket ursprung har egentligen kurvorna påstår du?

Om du tror att det jag skrev var att det var ett för dig känt begrepp så missförstod du. Jag är inte alls förvånad över att du inte känner till det.

Svaret på frågan är hur som helst ett ritkontor. Dock har de som ritar kurvorna ibland tillgång till de verkliga mätningarna.

Här kommer några saker till som är välkända men som jag skulle gissa att du inte känner till:

Inverterade proximityeffekten.

Förekomsten av noncardiocitet i sub- och subkontraoktaven.

IACC

T/I-trading vid alternativ panorering (tsp, till skillnad från asp).

Listan kan nog göras rätt lång på saker som kan var bra för en inspelningstekniker att känna till, men som jag tror kan tänkas vara okändheter för dig. Därmed inte sagt att man behöver vara en dålig inspelningstekniker bara för att man inte känner till alla begrepp som kan vara av betydelse för en inspelningstekniker att känna till*. Men man kanske kan avhålla sig från att komma med arroganta och oförskämda beskyllningar om fabricering av begrepp, när man bara med sådant demonstrerar sin egen okunnighet?

Vh, iö

- - - - -

*Att den utbildning som står till buds för inspelningstekniker på de flesta ställen i landet har enorma brister med avseende på att lära ut fysiken runt ljud, är ju inte ljudteknikernas fel.
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-13 13:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-13 13:23

IngOehman skrev:
noncardiocitet

Vh, iö

:mrgreen: Jag förstår mycket väl vad du menar, men termen är väl knappast vedertagen? :)

(..för övrigt har det väl inget med frågan att göra..)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2007-06-13 13:33

phloam skrev:
Edit: Tompa_39, ditt inlägg med citat var också ett sådant intressant inlägg. Tack för att du bemödade dig att fråga..!

joo..jag kände att jag var tvungen att försöka få in en aspekt från någon jag känner personligen från "studio-sidan", och höra hans syn på NS10 och dess begränsningar och ev. "kvaliteter"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-13 13:35

Tompa_39: Din kompis verkar vara en förnufig och bra ljudtekniker!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-13 13:46, redigerad totalt 3 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi