yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-13 13:43

Om man särskriver kulmikrofon blir det extra kul. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-13 13:45

Morello skrev:
IngOehman skrev:
noncardiocitet

Vh, iö

:mrgreen: Jag förstår mycket väl vad du menar, men termen är väl knappast vedertagen? :)

(..för övrigt har det väl inget med frågan att göra..)

Nåja, vad jag skrev var "några saker", och inte begrepp eller term.

Menade i det fallet att fenomenet är fysikaliskt känt, men att det inte betyder att alla (t ex inte Rain) känner till det, trots att han arbetar med saker där det skulle kunna vara en poäng att vara insatt i sådana saker (eftersom det påverkar tonkurvans avståndsberoende, det vill säga kan påverka de beslut som man vill ta i studion, och som för övrigt föriggår i ett frekvensregister som man vid bruk av NS10 arbetar helt i blindo i :wink: ).

Själva ordet noncardiocitet är ju bara ett ord, på samma sätt som t ex icke-kausalt. Begreppet i fråga är förstås bara halva ordet, men det var fenomenet jag åsyftade, inte begreppet. Frågan var avsedd att demonstrera att något som är okänt för vissa ändå kan vara välkänt för andra - för dem som är insatta i ämnet.

Kul-mikrofon (eller omni-mick) är till exempel något extremt välkänt (även Rain vet säker ungafär vad det är för något), men om man går in på en damfrisering och frågar folk om det är ett välkänt begrepp så får man säkert en respons som tyder på att det inte är det. Vad jag ville visa var alltså bara att den som inte känner till något är fel person att komma med påhopp och antydningar om fabrikation.

Jag tror säkert att även begreppet japanmontering är okänt för de allra flesta (säkert för Rain, eller?) men om jag säger till dig att en apparat har japanmonterade komponenter skulle du veta vad det betyder, eller hur?

Du kanske rent av skulle känna till vad som avsågs om jag skrev att apparaten ifråga inte klarar helikopterkraven...

Nå, vet du vad ett helikoptertest är, i elektronikvärlden? :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-13 13:54, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-13 13:49

Morello skrev:Om man särskriver kulmikrofon blir det extra kul. :wink:
ja

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-13 14:00

phon skrev:NS10M, platta höga nätburar (som tydligen är ett tecken på olika årgångar). Texten på längden, alltså liggande 'talare.

Vet du mer om de olika varianterna? eller någon?

Din variant ersattes av NS-10 M Studio 1987. Den påstås vara modifierad så att man kan glömma bort mjukpapperet framför diskanten.

Kolla sista sidan här för Yamahas pressrelease:

http://www.lts.a.se/artiklar/YamahaNS10.pdf

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-06-13 14:17

Ingvar jag hoppas dina vänner ljudteknikerna får mer att säga till om så att vi får bättre fonogram :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-13 14:30

Lust skrev:
phon skrev:Din variant ersattes av NS-10 M Studio 1987. Den påstås vara modifierad så att man kan glömma bort mjukpapperet framför diskanten.

Rolig läsning!

”You can throw away the tissue paper”

Nedanstående mening är ju knappast med sanningen överensstämmande. Någon precision i ljudbilden tillför knappast den liggande placeringen med...

”The exceptionally tight, clean reproduction and precise overall response of this system is a must for accurate sound evaluation and image positioning”

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-13 14:35

IngOehman skrev:
Rain skrev:2. Japan-kurvor är inget vitt använt begrepp, du kanske hittade på det själv nyss? Vilket ursprung har egentligen kurvorna påstår du?

Om du tror att det jag skrev var att det var ett för dig känt begrepp så missförstod du. Jag är inte alls förvånad över att du inte känner till det.

Svaret på frågan är hur som helst ett ritkontor. Dock har de som ritar kurvorna ibland tillgång till de verkliga mätningarna.
.

Du är rolig du Ingvar menar du på allvar att detta skulle vara typiskt japanskt?
Har märkt att detta förekommer även i Sverige...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-13 14:40

IngOehman skrev:
Dumheter! Många av mina bästa vänner är ljudtekniker, och därtill duktiga dito. Jag arbetar ju till och med som lärare år ljudtekniker. ,

Du borde nog läsa lite mer vad du själv har skrivit glåporden och de generella sågningarna mot ljudtekniker från dig är FAKTISKT rätt många vid det här laget, men kul att du tycker att dina ljudteknikervänner är bra I ALLA FALL.

Användarvisningsbild
Radikalrealist

Inläggav Radikalrealist » 2007-06-13 14:42

Rain skrev:Du är rolig du Ingvar menar du på allvar att detta skulle vara typiskt japanskt?

Ursäkta det paradoxala i frågan, men varför är du så fruktansvärt dålig på att svara på frågor?

Hur kan du på något sätt tro att folk tar dig seriöst (förutsatt att du vill bli tagen seriöst, jag har inte riktigt förstått det än) när du häver ur dig både det ena och det andra men aldrig svarar på frågor du själv högljutt kräver svar på?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-13 14:47

Radikalrealist skrev:
Rain skrev:Du är rolig du Ingvar menar du på allvar att detta skulle vara typiskt japanskt?

Ursäkta det paradoxala i frågan, men varför är du så fruktansvärt dålig på att svara på frågor?

Jag har nog svarat på fler frågor än de flesta andra i den här tråden.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-13 14:52

Ingvar,

Hur kunde itt inlägg förflytta sig i tiden? 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-13 14:53

Rain.
Du har undvikit alla viktiga frågor.
Hur ska vi kunna ta dig seriöst?

Varför hänger du här om du inte kan/vill svara på frågorna?

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-13 14:57

Beyond
Förresten kan jag glädja medlemmarna här att det verkar som om NS10 blir mer och mer ovanliga i studios. ÄNTLIGEN!

Hurra! :D

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2007-06-13 15:11

IngOehman skrev:Tompa_39: Din kompis verkar vara en förnufig och bra ljudtekniker!

Vh, iö

min "kompis" använder numera dessa monitorer:

* KRK 6000 som närfältsmonitor

och

* Westlake bbsm10 till "Raggarlyssning"

har du någon efarenhet/åsikter om dessa? skulle vara kul och höra, kanske man kan påverka honom att byta om de inte är *bäst* :wink:

Vh

// Tompa
Senast redigerad av Tompa_39 2007-06-13 15:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-13 15:28

Tompa_39 skrev:Ingvar,

min "kompis" använder numera dessa monitorer:

* KRK 6000 som närfältsmonitor

Alltid kul med en bild på dom

Bild

Gissar på att han inte har subwoofern som den står på?

Bild
Senast redigerad av Lust 2007-06-13 15:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-13 15:30

Snygga. Synd bara på elementvalet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-13 15:44

Lust skrev:

Din variant ersattes av NS-10 M Studio 1987. Den påstås vara modifierad så att man kan glömma bort mjukpapperet framför diskanten.

Kolla sista sidan här för Yamahas pressrelease:

http://www.lts.a.se/artiklar/YamahaNS10.pdf

Den heter NS-10 M Studio, producerad våren 1987.

Ja just det, pressreleasen ja ...

Inte mycket som stämmer där. Remarkably flat .... inte mycket så inte !

Ny diskant, men det är inte där felet sitter även om det hörs som om det vore så.

Det går att fixa basen, som är det stora problemet. Ny surround + viss coatning av konen så är man i stort sett på banan igen.

Motorn är inte så dålig, ingen stor modulering av Le. Konen är väldigt vit, och väldigt tveksam. Det mesta av höjningen 1-2k gick att få bort rätt enkelt, likaså den enorma resonansen vid 2,8k.

Le på 0.66mH och Re på 6.4 ohm, fs runt 70Hz, Sd 154cm^2, .....
Senast redigerad av phon 2007-06-13 15:59, redigerad totalt 2 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2007-06-13 15:47

Lust skrev:
Gissar på att han inte har subwoofern som den står på?

nää, det tror jag inte.... men den va häftig :mrgreen:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-13 16:19

Rain skrev:
IngOehman skrev:
Rain skrev:2. Japan-kurvor är inget vitt använt begrepp, du kanske hittade på det själv nyss? Vilket ursprung har egentligen kurvorna påstår du?

Om du tror att det jag skrev var att det var ett för dig känt begrepp så missförstod du. Jag är inte alls förvånad över att du inte känner till det.

Svaret på frågan är hur som helst ett ritkontor. Dock har de som ritar kurvorna ibland tillgång till de verkliga mätningarna.
.

Du är rolig du Ingvar menar du på allvar att detta skulle vara typiskt japanskt?

Jag har inte påstått att det bara förekommer i japan, bara att sådana kurvor brukar kallas Japankurvor.

Begreppet är för övrigt inte synonymt med handritade kurvor, utan brukar användas även för kurvor som gjorts av en mätapparat, men med pennhastigheten ställd extremt lågt och skrivarhastigheten ställd extremt högt. :?

Jag tror det var någon på statens provningsanstalt som myntade uttrycket någon gång på 70-talet när de fann få eller inga likheter mellan verkliga mätkurvor och broschyrkurvorna från just Japan (i samband med att HiFi-institutet gav ut HiFi-handboken under ett antal år och därvid anlitade Statens provningsanstalt för mätningarna).

Men jag är inte helt säker på att begreppet myntades där. Det kom nog fram under den tiden (mitten eller sent 70-tal) i varje fall. För det fanns då, och det fanns mig veterligen inte under 60-talet, vilket inte är så konstigt eftersom Japan inte ännu hade börjat dominera HiFi-scenen på 60-talet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-13 16:22

Rain skrev:
Radikalrealist skrev:

Jag har nog svarat på fler frågor än de flesta andra i den här tråden.

Säkert... :lol: :lol: :lol:

Du berättar ju inte ens vad du heter din pajas! :evil:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-13 16:30

Ljudkrav skrev:Vem är du?

Hur ska en bra studiomonitor vara?

Vilken utbildning har du?

Fick du lära dig att NS10 är en bra monitor på utbildningen och i så fall på vilka grunder och vem påstod detta?

Ställer du upp på en lyssningsträff?

Förresten, hur tycker du att NS10 låter när du lyssnar på musik?

Ett flertal här vill veta vad du mixat för musik, dags att visa din goda vilja och tala om det så vi kan få lyssna.

Ett gäng obesvarade frågor. ;)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-13 16:31

IÖ det är inte snällt att kalla folk pajasar :evil: (oavsett om de är det). :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-13 16:35

Ännu sunkigare att i egensklap av moderator först påpeka att Ingvars beteende är olämpligt och sedan göra samma sak själv, ehuru implicit. 8O

Vilken jäkla sandlåda!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-13 16:39

Eh... ja det var det nog om man ser det i detta sammanhang. Ber om ursäkt för om det tolkades så. :oops:

Vad jag menade att vissa saker kan vara sanna men därmed behöver de inte vara snälla att säga trots detta.

Visst finns det många pajjasar här men just i detta fall vet jag för lite för att avgöra om Rain är det. Således skulle jag inte ens vilja antyda det (även om du tolkade det så).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-13 17:19

Naqrefs inlägg var inte i rött, så det finns nog inget skäl att se det som en moderering. Han påpekade bara att jag inte var snäll, och det hade han ju rätt i. Jag är inte snäll mot pajasar som vill förstöra för andra. Att vara osnäll mot det onda kan vara det snällaste faktiskt.

Men kanske jag skulle ha kallat honom troll istället, för det är ju trolla han sysslar med (enligt alla troll-definitioner jag sett).

En debatt som handlar om de fysikaliska egenskaperna hos en högtalare som dessutom gått ur produktion för många år sedan, och de konsekvenser det haft för ljudkvaliteten, kan var en både intressant och nyttig debatt! :P

Men Rain har gjort stora ansträngningar för att förstöra debatten genom att bemöta sakargument med okunniga spekulationer och krydda dem med spydigheter och oräkneliga arroganta personangrepp (alltihopa samtidigt som han fegt gömmer sig bakom en pseudonm dessutom).

Då får han nog finna sig i att bli kallad för den pajas han är. Kanske är det så enkelt som att han innerst inne inser sin inkompetens, och helt enkelt håller både vem han är och vad han gjort hemligt, eftersom han inte står för kvaliteten på det han gjort?

Det lär vi aldrig få veta, för har han inte vågat berätta vem han är och vad han gjort så här långt, kommer han nog inte våga göra det imorgon heller. :?

Ett troll är han, och ett ynkligt troll dessutom, som inte vågar stå för det han skriver. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-13 17:41

IngOehman skrev:Jag är inte snäll mot pajasar som vill förstöra för andra. Att vara osnäll mot det onda kan vara det snällaste faktiskt.

Men kanske jag skulle ha kallat honom troll istället, för det är ju trolla han sysslar med (enligt alla troll-definitioner jag sett).

[snip]*

Men Rain har gjort stora ansträngningar för att förstöra debatten genom att bemöta sakargument med okunniga spekulationer och krydda dem med spydigheter och oräkneliga arroganta personangrepp (alltihopa samtidigt som han fegt gömmer sig bakom en pseudonm dessutom).

Då får han nog finna sig i att bli kallad för den pajas han är. Kanske är det så enkelt som att han innerst inne inser sin inkompetens, och helt enkelt håller både vem han är och vad han gjort hemligt, eftersom han inte står för kvaliteten på det han gjort?

Det lär vi aldrig få veta, för har han inte vågat berätta vem han är och vad han gjort så här långt, kommer han nog inte våga göra det imorgon heller. :?

Ett troll är han, och ett ynkligt troll dessutom, som inte vågar stå för det han skriver. :(

Vh, iö

Nu är Rain inte bara en pajas, nu är han Ond också. Numera i PatrikF-kategorin alltså. Se där vad man kan lära sig på faktiskt.se!

*[snip] = tog bort ett kort stycke som var "on topic" :roll:

Allvarligt talat, är det inte rätt onödigt att belasta allas sinnen med ovanstående? Jag blir iaf trött. Snacka om att mata troll (glömde att de var troll också ja, måste notera det).

Tänk om vi andra själva kunde få dra slutsatser om vilka som är onda troll. Tänk om sakfrågan belystes utan affekt. Det, om något, skulle väl tjäna eventuella högre syften.

Vh, phloam

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-13 17:46

För mig handlar den här tråden lika mycket om trovärdighet som om NS10 och dess inneboende svagheter.

Så långt har Rain kört en slags "offensiv defensiv" dvs undvikande av relevanta frågor rörande hans kompetens/utbildning genom att komma med subjektiva påståenden av svepgenerell natur - eller som när han ombeds komma med bevis för sina påståenden, tiga ihjäl dem.

Att man vill vara anonym förstår jag till fullo. I sammanhanget blir det lite skevt eftersom IÖ framträder som "sig själv" och ger därmed var och en chansen att bedöma hans påståenden efter vad som är känt om hans kunskap och verksamheter samt inblandning i allt mellan himmel och jord vad gäller ämnet akustik och inspelningsteknik. Dessutom gör han ju sig tillgänglig med sin kunskap och bemöter ifrågasättande av tekniska frågor med tekniska svar.

Rain väljer däremot att hölja sin eventuella kunskap i dunkel. Han vill inte berätta vem han är - eller i vilka produktioner han haft fingrarna/öronen med i spelet. Speciellt det senare är tråkigt eftersom det skulle ge en fingervisning om huruvida han de facto har koll - eller inte. En person som känner sig trygg och säker i sin kunskap/yrkesval borde ju inte behöva skämmas för sin produktion om det nu inte är så att han kanske inser att han är ute på djupt vatten - med en grund inställning.

Hur som haver så kan jag inte uppfatta Rain som en seriös producent, baserat på de ibland motsägelsefulla uttalanden han gjort här och utan att ha någon hänvisning till en enda vettig produktion som han själv kan stå bakom / hänvisa till. Det känns mer som att Rain tycker att han ska tycka.
Men proffstyckare kan man ju vara, precis som Frisören/Taxichauffören och alla andra som "vet bäst" och gärna talar om hur det är/borde vara.
Mycket tyck och lite man kan ta till sig.

Ledsen, Rain, om det känns som en sågning men det kan inte bli bättre än så när du inte kommer med något kött på benen.

IÖ har jag haft personligt utbyte av under ett par års tid och jag har lärt mig att han inte uttalar sig om saker av teknisk natur som han inte har belägg för - då säger han att han inte vet, eller inte har en uppfattning om det. De saker han har haft en uppfattning om har han alltid kunnat redogöra för på ett lättförståeligt och övertygande sätt och han har för mig varit en bra och matnyttig källa för kunskap.
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-13 17:56

phloam: jag håller absolut med dig att man bör hålla en artig och civil ton i alla lägen - att det går så långt att man kallar någon för pajas är olyckligt.

Jag tycker också att man ska belysa sakfrågan på ett så konstruktivt sätt som möjligt men det känns lite som att Rain målat in sig lite i ett hörn med sin argumentation, han plockar ju inte poäng i kunskapsbiten direkt.

Däremot HOPPAS jag att han kommer med ett sakligt, väl grundat och teknik-späckat inlägg som gör att jag kan se honom som en upplyst person istället för en dunkel person, insvept i rökridåerna han omger sig med. :wink:

Däremot har jag full förståelse för om han nu verkligen inte vill framträda med namn/produktion - han kanske känner sig sågad på förhand.

Men han kan inte heller kräva att man tar honom som seriös om han inte vill framträda med exempel på en bra produktion som han törs stå bakom. På det här forumet är trots allt de flesta som läser vuxna människor och om man vill framstå som en sådan bör man skriva därefter - och föregå med gott exempel.

IÖ: blev det bara en kaffe imorse? Nu tyckte jag du var lite hätsk mot Rain - även om du känner att du inte kommer någonvart i sakutbytet.
Jag vet ju att du är klart mycket trevligare än ditt senaste inlägg - låt kunskapen skina istället. Om Rain ÄR ett troll så ser folk det. Fram till dess ger vi honom lite slack. Lite till.

:)
Senast redigerad av pingvinlakrits 2007-06-13 17:59, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiv

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-13 17:57

Lås skiten! :oops:

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-13 18:00

Instämmer med föregående talare, nu börjar det spåra ur och sakfrågan känns mycket avlägsen. :(
Inaktiv

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi