har jag gjort bort mig?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-06-13 12:16

IngOehman skrev:
Det som upprör mig en smula är dock att annonsen faktiskt är viljseledande, både med avseende på surroundhögtalarna och årsmodellen på pi60s. :? Det tycker jag är dåligt, även om priset ~40 000:- nog blev rätt.

Efter sänkningen om 7000:- blev det rena fyndet (jag skulle vilja säga att du fick surroundhögtalarna gratis, och drygt det!) vilket kanske kan ses som ett straff för säljarens viljseledande uppgifter. Jag vet ju att han hade kunna sälja dem till flera andra för det oprutade priset.

Hursomhelst: Även om du uppgraderar till pi60s av senaste generation (det är ett rätt signifikant lyft) så har du faktiskt fortfarande betalat klart mindre än vad ett par nya pi60s kostar - och fått resten av högtalarna på köpet!

Grattis. Inte så illa. Tacka Mayro!

Hälsa havshunden förresten! :wink:

Vh, iö

jag tackar såklart Mayro och alla andra som svarat på mitt inlägg, tack!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-13 14:23

Kan nämna att priset för bara pi60s (om du uppgraderar dem till senaste utförande) och NAD208 tillsammans (om vi alltså sätter värdet på den gamla i14 och surroundhögtalarna dice till 0 kronor) blir sisådär 51 700:-+ 8 300:- (NAD 208 i spitzen-skick), det vill säga 60 000:-.

Om du med hjälp av Mayros prisreaktion, baserat på den prisjämförelsen mot vanliga pi60 och dessutom utan ytbehandling som Bamsefar gjorde(!) - lyckades få säljaren att pruta ytterligare 7000:-, alltså till 33 000:- (plus kostnad och besvär för uppgradering förstås) så är du att gratulera. Du har nog gjort tidernas fynd!

Grattis!

Borsett ifrån en god affär avseende pi60s och NAD 208 har du fått i14s och Dice gratis.

(Endera dagen skall jag berätta historien om Dice, eller rättare sagt när och varför jag slutade tillverka dem. Det är faktiskt Ken Kantors fel/förtjänst, och ett resultat av ett mycket märkligt möte/dubbelintervju på Karolinska sjukhuset...)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-13 14:25

IngOehman skrev:(Endera dagen skall jag berätta historien om Dice, eller rättare sagt när och varför jag slutade tillverka dem. Det är faktiskt Ken Kantors fel/förtjänst, och ett resultat av ett mycket märkligt möte/dubbelintervju på Karolinska sjukhuset...)

Var det när han sa att det inte gick att sälja multipla bakkanaler som du fick för dig att ge dig i kast med det? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-13 16:04

Jo, så var det. 8)

Jag blev helt enkelt tvungen att gå tillbaka till mitt ursprungliga koncept (som jag körde med på 70-talet) med multipla surroundhögtalare, när han sa att det var kommersiellt självmord att göra det. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-13 16:30

IngOehman skrev:Jo, så var det. 8)

Jag blev helt enkelt tvungen att gå tillbaka till mitt ursprungliga koncept (som jag körde med på 70-talet) med multipla surroundhögtalare, när han sa att det var kommersiellt självmord att göra det. :wink:

Vh, iö

Känner du ofta dragningskraft till kommersiellt självmord?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-06-13 18:25

Hehe, ett underbart ställningstagande!
Själv är jag programmerare och tvingas ofta göra lösningar i jobbet som inte är vad jag skulle kalla "bästa lösningen". "Bara kunden blir nöjd och betalar" verkar vara det kommersiella ledmottot.
Gör jag något själv får det däremot ta hur lång tid som helst bara jag känner att jag kan stå för produkten (även om ingen någonsin får se den). Det ger en väldig tillfredsställelse att göra något på det sätt man anser vara det rätta.
Applåder! Synd bara att det är det kommersiella som betalar räkningarna....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-15 03:47

paa skrev:
IngOehman skrev:Jo, så var det. 8)

Vh, iö

Känner du ofta dragningskraft till kommersiellt självmord?

Kanske, men... Nej, egentligen inte i det här fallet, men jag utmanar gärna den kommersiella världens bergfasta uppfattningar om vad folk vill ha och vad de accepterar!

Tror det mesta som betraktas som "kommersiellt rätt" bara är upprepningar av vad folk övertygar varandra om (de flesta tycks tro att majoriteten har rätt, och därför kan underliga självsvängningar uppstå när folk förmedlar vad de upplever vara majoritetsuppfattningar, och därmed bidrar till att det skall bli en).

Min upplevelse av verkligheten innehåller å ena sidan en värld full av myter och dogmer, och å andra sidan är samma värld full av individer som, exponerade för ett bättre alternativ, inte alls fortsätter att agera såsom marknadsexperterna trodde! :o

Marknadsexperter är (i snitt) fullare av myter och dogmer än de flesta andra tror jag (det är det intryck jag fått), och den värsta av myterna är idén att alla bara vill ha tumregler och förenklingar (och helst bara en, men vid specialintresse tre...) för att veta vad de skall köpa.

Det stämmer inte alls! Alla (nästan) vill veta och få en mera komplett känsla för saker, även icke-experter. Även om inte alla detaljer alltid går att förmedla (det kan ju vara fysikaliskt komplicerade saker) så går det ändå att förmedla ATT saker är kontemplerade. En positiv potentiell bieffekt av det är att om alla insåg att det var så, så skulle utvecklingsavdelningarna få ägna sig åt att göra bättre produkter - att titta igenom mera än bara det som var årets viktiga sales point...

Det enda fall när man inte är intresserad av att få en känsla för en produkt är möjligen när man helst vill att någon annan som vet mera skall göra valet! Så är i varje fall jag. Antingen vill jag veta på riktigt, eller också vill jag bara veta vem jag skall fråga!*

Den där idén om att alla kunder skall påtvingas en tumregel om varför en grunka är den man skall köpa är minst sagt trist. Avskyvärd rent av.

Så tycker i varje fall jag.

Vh, iö

- - - - -

*Av det skälet är det trist med ung okunnig personal som bara rabblar påståenden från broschyrer!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-15 10:54

IngOehman skrev:(de flesta tycks tro att majoriteten har rätt, och därför kan underliga självsvängningar uppstå när folk förmedlar vad de upplever vara majoritetsuppfattningar, och därmed bidrar till att det skall bli en)

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Föregående

Återgå till Wänner af Ino