paa skrev:IngOehman skrev:Jo, så var det.
Jag blev helt enkelt tvungen att gå tillbaka till mitt ursprungliga koncept (som jag körde med på 70-talet) med multipla surroundhögtalare, när han sa att det var kommersiellt självmord att göra det.
Vh, iö
Känner du ofta dragningskraft till kommersiellt självmord?
Kanske, men... Nej, egentligen inte i det här fallet, men jag utmanar gärna den kommersiella världens bergfasta uppfattningar om vad folk vill ha och vad de accepterar!
Tror det mesta som betraktas som "kommersiellt rätt" bara är upprepningar av vad folk övertygar varandra om (de flesta tycks tro att majoriteten har rätt, och därför kan underliga självsvängningar uppstå när folk förmedlar vad de upplever vara majoritetsuppfattningar, och därmed bidrar till att det skall bli en).
Min upplevelse av verkligheten innehåller å ena sidan en värld full av myter och dogmer, och å andra sidan är samma värld full av individer som, exponerade för ett bättre alternativ, inte alls fortsätter att agera såsom marknadsexperterna trodde!
Marknadsexperter är (i snitt) fullare av myter och dogmer än de flesta andra tror jag (det är det intryck jag fått), och den värsta av myterna är idén att alla bara vill ha tumregler och förenklingar (och helst bara en, men vid specialintresse tre...) för att veta vad de skall köpa.
Det stämmer inte alls! Alla (nästan) vill veta och få en mera komplett känsla för saker, även icke-experter. Även om inte alla detaljer alltid går att förmedla (det kan ju vara fysikaliskt komplicerade saker) så går det ändå att förmedla ATT saker är kontemplerade. En positiv potentiell bieffekt av det är att om alla insåg att det var så, så skulle utvecklingsavdelningarna få ägna sig åt att göra bättre produkter - att titta igenom mera än bara det som var årets viktiga sales point...
Det enda fall när man inte är intresserad av att få en känsla för en produkt är möjligen när man helst vill att någon annan som vet mera skall göra valet! Så är i varje fall jag. Antingen vill jag veta på riktigt, eller också vill jag bara veta vem jag skall fråga!*
Den där idén om att alla kunder skall påtvingas en tumregel om varför en grunka är den man skall köpa är minst sagt trist. Avskyvärd rent av.
Så tycker i varje fall jag.
Vh, iö
- - - - -
*Av det skälet är det trist med ung okunnig personal som bara rabblar påståenden från broschyrer!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).