Den som vill slippa bli kallad troll för klokt i att sluta trolla.
Att bemöta sakfrågor i sakdiskussioner med hjälp av hänvisning till en massa påstådda autoriteter (vars främsta merit tycks vara att dela missuppfattning med den som hänvisar till dem...) och därtill komma med en massa förklemande personangrepp - och dessutom göra det under hemlig identitet!

Det är fel metod!
Den pajas som beter sig så får finns sig i att inte bli respekterad, och att bli stämplad som troll. Det är självförvållat. Den som trollar är ett troll, helt enkelt.
Rain skrev:Bill50x skrev:Om det är några skivor som har trist "sound" så är det Eurythmics/Lennox´ skivor (hårt, vässat, distat, framför allt sången).
Håller inte med om att deras skivor har trist sound däremot så kan jag hålla med om att ljudkvaliteten på deras inspelningar varierar, mycket av det du inte verkar gilla är dock deras kyliga avskalade sound som är väldigt 80 tals aktigt med inte så mycket djupbas men mycket mellanregister och mycket diskant alltså tvärtemot hur det borde låta enligt Öhman om man använt NS10or vid mixningen..
Eftersom du (uppenbarligen) inte begriper det jag skriver är det kanske bättre att du avstår från att berätta vad jag påstått!
Eurythmics-soundet är - tvärtom vad du påstår att jag anser - rätt typiskt för ett NS10-skadat ljud, med svagt 1-2 kHz-register men hissat i det skräniga registret 2,5 - 7 kHz, det vill säga där NS10 är svag på grund av urfasning.
Basregistret brukar kunna låta precis hur som helst när NS10 varit framme, eftersom man inte hör vad som händer där. Rätt vanligt är att det som händer under 100 Hz blivit konturlöst och illaljudande, vilket väl stämmer in rätt bra på eurythmics-produktionerna.
Bill50x skrev:Rain skrev:Om du hade problem med att orka komma igenom hela deras album så måste du nog ha lyssnat genom en ganska ljus anläggning, för så jobbigt ljud har inte deras plattor i mitt minne, fast det är klart jag sätter ju musiken först...
Har för mig att soundet på Annie Lennox soloplattor skiljer sig rätt mycket från Eurythmics, men det var dock ett tag sedan jag lyssnade på hennes plattor.
Det var framför allt sången jag irriterade mig på. Samma distade hårda ljud som tex Prince har på sina skivor och som är sååå vanligt på svenska produktioner. Lyssna tex på "Känn ingen sorg för mig, Göteborg" med Håkan Hellström.
Du har helt rätt Bill!
Om Rain släppte tron att "mellanregister" är något entydigt skulle han kanske förstå också? 1 - 2 kHz är inte alls samma sak som 2,5 - 7 kHz. Inte audiologiskt.
I NS10 hör man alldeles på tok för mycket mellan 1 - 2 kHz, medan registret några oktaver däröver (det som låter illa om det blir för mycket av det) hålls tillbaka av NS10. Det leder till att skränregitret ofta blir alldeles för starkt på inspelningarna, vilket i sin tur leder till att inspelningarna låter just skränigt, och distiga.
Vh, iö
- - - - -
PS. Är stor fan av Eurythics dock. Bra musik överlever även rätt usla produktioner. Frågan är bara om det är ett argument för att åstakomma usla produktioner? Jag tycker inte det.
De LP jag har med gruppen är klangligt rent förfärliga, och tillika rätt illa komprimerade i enskildheter, men är inte allvarligt "mastringskomprimerade" (=kompressorinsatser som görs EFTER mix

). Det missgreppet hade inte ännu escallerat så illa på den tiden.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).