yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-14 00:10

Hmm, vilka låtar är det som låter kass? Dom låter väl som dom .... låter? Eurythmics typ. jag gillar dom i vart fall, eller ja, det var ju ett tag sen.

Kollar just nu in Sweet Dreams och Thorn in my side, ingår de i de vässades skara?

De är då inte utstyrda särskilt högt, når knappt 0dB nånstans. Mastringssnubben måsta ha varit på semester, här syns inga spår av honom.

Sången är ju pregnant, men det skall den väl vara, det är halva nöjet med Eurythmics.

Undrar hur dom låter i NS10 ... vågar jag inte prova ens ..... :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-14 00:44

Rain skrev:
Bill50x skrev:Om det är några skivor som har trist "sound" så är det Eurythmics/Lennox´ skivor (hårt, vässat, distat, framför allt sången).

Håller inte med om att deras skivor har trist sound däremot så kan jag hålla med om att ljudkvaliteten på deras inspelningar varierar, mycket av det du inte verkar gilla är dock deras kyliga avskalade sound som är väldigt 80 tals aktigt med inte så mycket djupbas men mycket mellanregister och mycket diskant alltså tvärtemot hur det borde låta enligt Öhman om man använt NS10or vid mixningen..
Om du hade problem med att orka komma igenom hela deras album så måste du nog ha lyssnat genom en ganska ljus anläggning, för så jobbigt ljud har inte deras plattor i mitt minne, fast det är klart jag sätter ju musiken först...
Har för mig att soundet på Annie Lennox soloplattor skiljer sig rätt mycket från Eurythmics, men det var dock ett tag sedan jag lyssnade på hennes plattor.

Det var framför allt sången jag irriterade mig på. Samma distade hårda ljud som tex Prince har på sina skivor och som är sååå vanligt på svenska produktioner. Lyssna tex på "Känn ingen sorg för mig, Göteborg" med Håkan Hellström.

/ B

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-14 00:47

Bill50x skrev:
Det var framför allt sången jag irriterade mig på. Samma distade hårda ljud som tex Prince har på sina skivor
/ B
??????

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-14 00:53

Naqref™ skrev:
Hetsporren skrev:Lås skiten! :oops:

Vad tycker trådskaparen?

även om jag inte hade räknat med att öppna pandoras ask kan jag inte påstå att jag är missnöjd med den publicitet tråden rönt för både högtalaren ifråga men också mig som trådskapare
om ingen levererat adekvata exempel på låtar med ett typisk ns-10-sound innan sidan 60 kommer jag trots detta skicka ett indignerat pm till någon av forumets moderatorer där jag med nasal röst argumenterar för trådens låsning

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-14 01:08

Rain skrev:
Bill50x skrev:
Det var framför allt sången jag irriterade mig på. Samma distade hårda ljud som tex Prince har på sina skivor
/ B
??????

Vaddå ?????

De allra flesta Prince-skivor jag lyssnat på, i samtliga anläggningar, har uppvisat ett hårt, distat och trist ljud på rösten. Har du inte samma upplevelse? Eller vad avser du med dina frågetecken?

/ B

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-14 01:16

Bill50x skrev:
Rain skrev:
Bill50x skrev:
/ B
??????

Vaddå ?????

De allra flesta Prince-skivor jag lyssnat på, i samtliga anläggningar, har uppvisat ett hårt, distat och trist ljud på rösten. Har du inte samma upplevelse? Eller vad avser du med dina frågetecken?

/ B

Princes sk hårda och processade ljud som förkommer är snarare ett just processat ljud och inget annat. Jag tror verkligen karln vill att det ska låta så.
Jag och många andra ibland kör röst/sång genom passande gitarrförstärkare eller annat för rätt(men fel enl vissa) ljud.
Senast redigerad av matereo 2007-06-14 10:56, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-14 07:55

Rain skrev:
beyond skrev:
Rain skrev:
beyond skrev:Jag har hört dom i ett bra rum i en för övrigt mycket fin studio, samt hemma hos en vän: i båda fall lät dom kyligt, obalanserat samt obehagligt. (En taggig, jobbig känsla i övre mellanregister och diskant)
Som tur är hade den fina studion även andra monitorer, det verkar som om vissa ljudtekniker som hyr in sig på nån enstaka produktion, VILL använda NS10:or.

Om dom lät så jobbigt som du påstår så kan det lika gärna bero på inspelning och förstärkare. Eller kanske på PLACEBO vissa lyssnar som sagt med ögonen.

I det andra fallet var det nåt slags NAD-steg, i det första fallet var det nån Brystonlåda (osäker vilken).

Ja en del NAD steg låter lite rått. Vilken musik lyssnade du på?

En mix av mina "monitortestlåtar":
Daniel lanois, Tori Amos, Shawn Colvin, Nitin Sawhney.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-14 09:53

Bill50x skrev:

Om det är några skivor som har trist "sound" så är det Eurythmics/Lennox´ skivor. Och det var redan för länge sedan, när det "bara" fanns vinyl. Gruppen (och sedemera AL ensam) gjorde storartad musik men jag har aldrig orkat igenom ett helt album pga dåligt ljud (hårt, vässat, distat, framför allt sången).

Är deras skivor mixade med NS10 förstår jag graden av förstörelse....

/ B

Är det inte så att Eurythmics vill att det skall låta så? Det tror jag i vart fall. Inte att det blev sånt ljud för att det inte gick att få till nåt bättre pgs monitorerna eller nåt.

Det är ju helt olika frågor om man underkänner en artist för hans/hennes val av sound, eller om man underjänner en mix för att den är taskigt utförd.

Om artisten själv är helt nöjd med resultatet så kan man välja att inte gilla den artisten, eller gå med i bandet och försöka påverka. Eller kanske som jag gör då, försöka stå ut och mildra det hela med tonkontrollerna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-14 09:57

Men om artisten väljer sitt sound via vad monitorhögtalarna... och det sedan blir annorlunda på skivan när färgningarna strippats bort... så behöver ju inte artisten vara nöjd med slutresultatet.

Väldigt svårt att få reda på, tror ingen artist skulle gå ut officiellt och dissa sin egen nysläpta platta... :?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-14 10:03

Gissningsvis har artisten lyssnat på produktionen i tio andra lyssningar, som tex. bilstereo, MP3-spelaren, hemmastereon osv osv.

Jag tror man ska vara ytterligt försiktig med att tillskriva NS10 någon större del av orsaken till konstigt "sound" på fonogram. Därmed inte sagt att någon eller några trallgökar har mixat en hel produktion i NS10 allena.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-06-14 10:06

Tog en ny lyssning på just "Sweet Dreams" och "Thorn in my side" på original-cd från 1983 respektive 1986. Den förra låter, vilket jag konstaterat tidigare, oerhört mycket bättre än den senare. Kan man misstänka hybris efter det stora genombrottet och den inte helt ovanliga visan med allt mer manipulering av musiken i tron att det ska tilltala massorna?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-14 10:12

Nej, är inte artisten nöjd så vet jag inte. Då borde nästa platta låta annorlunda, dom väljer väl inte samma dåliga snubbe två gånger.

Eller så har inte artisten nåt att säga till om alls, och då är det ju ingen artist längre, bara en spelmaskin. Då utgår upphovsrätten också. Eller masterkillen blir ju upphovsman, så han borde väl tjäna pengarna då.

Vad vet jag.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-14 10:17

PekkaJohansson skrev:Tog en ny lyssning på just "Sweet Dreams" och "Thorn in my side" på original-cd från 1983 respektive 1986. Den förra låter, vilket jag konstaterat tidigare, oerhört mycket bättre än den senare. Kan man misstänka hybris efter det stora genombrottet och den inte helt ovanliga visan med allt mer manipulering av musiken i tron att det ska tilltala massorna?

Med vänlig hälsning

Pekka

Hmmm, mina ligger på min hårddisk, så jag vet inte hur gamla dom är .... :oops:

Men inte är dom hårt utstyrda inte. Jag har nog CD'n liggande här nånstans, eller om det är vinyl, kanske mer troligt vinyl faktiskt.

Vore ju kul att kolla skillnaden, mina är nog de tidiga varianterna. Tycker inte att de låter så illa, eller ja, det låter som Eurythmics.

Pekka, kan du inte lägga upp 10 sekunder av olika versioner av samma låt, så man kan jämföra?
.

Användarvisningsbild
Radikalrealist

Inläggav Radikalrealist » 2007-06-14 10:31

matereo skrev:Troll har även jag ofrivilligt blvit kallad när jag snuddat vid uppenbarligen tungdiskuterade ämnen tidigare, och jag uppskattade det ej.

Nej, du blev inte kallad troll, däremot börjar jag tveka om den bedömningen var rätt. Det har nu gått drygt tre veckor och någon respons på mitt svar har jag ännu inte fått (trots att jag pm:at en påminnelse till dig för nån vecka sen): http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17554

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-06-14 10:52

phon skrev:Vore ju kul att kolla skillnaden, mina är nog de tidiga varianterna. Tycker inte att de låter så illa, eller ja, det låter som Eurythmics.

Nej, det här tilldrog sig ju på den tiden då nivåerna hölls rimligt låga och tilläts variera åtminstone något. Jag har jämfört originalplattorna med samlingen "Greatest Hits" som kom 1993 och där har man klippt topparna och höjt diskanten påtagligt. Ingen som har lyssnat har missat det. Eurythmics har senare getts ut remastrat (alla albumen med bonusspår) vid ytterligare minst ett tillfälle. De har jag inte ens brytt mig om att lyssna på.

Pekka, kan du inte lägga upp 10 sekunder av olika versioner av samma låt, så man kan jämföra?

Jag hinner tyvärr inte lägga upp några filer, men plattan "Sweet Dreams" på RCA (katalognummer ND 71471 i Europa samt PCD1-4681 i USA) är inte ovanlig i begagnatbutikerna eller på Ebay.

Nu börjar vi hamna en bit från trådämnet, eller hur? :-) Å andra sidan kan man ju hoppas att både tekniker och skivbolagsrepresentanter, oaktat de använder NS-10 eller ej, sätter sig ner och gör motsvarande jämförelser så att det kanske går upp för dem vad de ställer till med numera.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-14 11:22

Nattlorden skrev:Men om artisten väljer sitt sound via vad monitorhögtalarna... och det sedan blir annorlunda på skivan när färgningarna strippats bort... så behöver ju inte artisten vara nöjd med slutresultatet.

Väldigt svårt att få reda på, tror ingen artist skulle gå ut officiellt och dissa sin egen nysläpta platta... :?

Det är faktiskt inte så ovanligt som man skulle tro. Jag vet tex att Steve Kilby (the Church) var mycket missnöjd med soundet på deras "Seance" platta, där den co-producern och tillika teknikern John Bee tydligen ställde till en hel del, främst med trummorna.:)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Radikalrealist skrev:
matereo skrev:Troll har även jag ofrivilligt blvit kallad när jag snuddat vid uppenbarligen tungdiskuterade ämnen tidigare, och jag uppskattade det ej.

Nej, du blev inte kallad troll, däremot börjar jag tveka om den bedömningen var rätt. Det har nu gått drygt tre veckor och någon respons på mitt svar har jag ännu inte fått (trots att jag pm:at en påminnelse till dig för nån vecka sen): http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17554

Då jag inte ansåg att den tråden ledde till en fruktbar diskussion och det var jag som startat den, så ansåg jag att den var lika bra att fimpa. Det där du skrev hade jag glömt och lagt bakom mig.

Konstigt att du nu nästan tycker att jag är ett troll, när det enda jag gjort är försvarat vissa teknikers, producenters och forummedlemmars rätt till en oantastad åsikt.
Vad anser du om att både kalla ngn för pajas, troll och även annat osakligt i ett och samma inlägg? Har man själv lätt att ta till sådana grepp i stridens hetta så kanske man ej reagerar? :(
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-14 11:30

Den som vill slippa bli kallad troll för klokt i att sluta trolla.

Att bemöta sakfrågor i sakdiskussioner med hjälp av hänvisning till en massa påstådda autoriteter (vars främsta merit tycks vara att dela missuppfattning med den som hänvisar till dem...) och därtill komma med en massa förklemande personangrepp - och dessutom göra det under hemlig identitet! 8O Det är fel metod!

Den pajas som beter sig så får finns sig i att inte bli respekterad, och att bli stämplad som troll. Det är självförvållat. Den som trollar är ett troll, helt enkelt.

Rain skrev:
Bill50x skrev:Om det är några skivor som har trist "sound" så är det Eurythmics/Lennox´ skivor (hårt, vässat, distat, framför allt sången).

Håller inte med om att deras skivor har trist sound däremot så kan jag hålla med om att ljudkvaliteten på deras inspelningar varierar, mycket av det du inte verkar gilla är dock deras kyliga avskalade sound som är väldigt 80 tals aktigt med inte så mycket djupbas men mycket mellanregister och mycket diskant alltså tvärtemot hur det borde låta enligt Öhman om man använt NS10or vid mixningen..

Eftersom du (uppenbarligen) inte begriper det jag skriver är det kanske bättre att du avstår från att berätta vad jag påstått! :evil:

Eurythmics-soundet är - tvärtom vad du påstår att jag anser - rätt typiskt för ett NS10-skadat ljud, med svagt 1-2 kHz-register men hissat i det skräniga registret 2,5 - 7 kHz, det vill säga där NS10 är svag på grund av urfasning. :?

Basregistret brukar kunna låta precis hur som helst när NS10 varit framme, eftersom man inte hör vad som händer där. Rätt vanligt är att det som händer under 100 Hz blivit konturlöst och illaljudande, vilket väl stämmer in rätt bra på eurythmics-produktionerna.

Bill50x skrev:
Rain skrev:Om du hade problem med att orka komma igenom hela deras album så måste du nog ha lyssnat genom en ganska ljus anläggning, för så jobbigt ljud har inte deras plattor i mitt minne, fast det är klart jag sätter ju musiken först...
Har för mig att soundet på Annie Lennox soloplattor skiljer sig rätt mycket från Eurythmics, men det var dock ett tag sedan jag lyssnade på hennes plattor.

Det var framför allt sången jag irriterade mig på. Samma distade hårda ljud som tex Prince har på sina skivor och som är sååå vanligt på svenska produktioner. Lyssna tex på "Känn ingen sorg för mig, Göteborg" med Håkan Hellström.

Du har helt rätt Bill!

Om Rain släppte tron att "mellanregister" är något entydigt skulle han kanske förstå också? 1 - 2 kHz är inte alls samma sak som 2,5 - 7 kHz. Inte audiologiskt.

I NS10 hör man alldeles på tok för mycket mellan 1 - 2 kHz, medan registret några oktaver däröver (det som låter illa om det blir för mycket av det) hålls tillbaka av NS10. Det leder till att skränregitret ofta blir alldeles för starkt på inspelningarna, vilket i sin tur leder till att inspelningarna låter just skränigt, och distiga.

Vh, iö

- - - - -

PS. Är stor fan av Eurythics dock. Bra musik överlever även rätt usla produktioner. Frågan är bara om det är ett argument för att åstakomma usla produktioner? Jag tycker inte det.

De LP jag har med gruppen är klangligt rent förfärliga, och tillika rätt illa komprimerade i enskildheter, men är inte allvarligt "mastringskomprimerade" (=kompressorinsatser som görs EFTER mix :x ). Det missgreppet hade inte ännu escallerat så illa på den tiden.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Produktioner där ns-10 varit del.

Inläggav Naqref » 2007-06-14 12:39

3lobed skrev:Björn Yttling är medlem i gruppen ’Peter Björn And John’ och intervjun kretsar kring deras låt ’Young Folks’ vilken Björn har producerat.
[...]
Ifall Björn nu använder sig av ns-10 så är ovan några hyfsat nutida produktioner där ns-10 har varit med.

Intressant för jag har bara hört den på radio och tv och har inte varit imponerad över den låtens tekniska kvaliteter (musikaliskt är det en fullträff! :D ) så jag lyssnade nyss på den och den saknar inte alla kvaliteter när det går lugnt till i låten. Visst låter visslingen rejält oren och överstyrd och rösterna är *ähurm* inte helt onasala. När de öser på däremot vill mina öron krypa in i hjärnan. :(

Synd på så rara ärtor.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-14 12:45

Det är dock inte säkert att NS10 är att klandra för problemen. Går det att få fram om de har använts i produktionen?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-14 12:52

Bill50x skrev:Det var framför allt sången jag irriterade mig på. Samma distade hårda ljud som tex Prince har på sina skivor och som är sååå vanligt på svenska produktioner.

Nu vet jag inte vilka skivor av prinsen du har lyssnat på men jag har just lyssnat igenom 4 olika låtar på lika många album och det enda gemensamma när det gäller ljudkvaliteten för hans röst är att han sjunger kasst. Vilket i o f s inte är en stor hemlighet. ;) I övrigt så varierar det från bra (Diamonds & Pearls) till mindre bra (Lovesexy) och inget man kan ta som en statistiskt genomgående sunkighet i inspelningarna.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-14 12:54

Rain skrev:
beyond skrev:I det andra fallet var det nåt slags NAD-steg, i det första fallet var det nån Brystonlåda (osäker vilken).

Ja en del NAD steg låter lite rått. Vilken musik lyssnade du på?

8O
Mycket kan man beskylla NAD för men väldigt sällan att de låter rått. Snarare lite tråkigt och mjäkigt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-14 12:56

Det är min erfarnhet också, möjligen med undantag av steget 2200.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-14 13:17

IngOehman skrev:Den som vill slippa bli kallad troll för klokt i att sluta trolla.

Att bemöta sakfrågor i sakdiskussioner med hjälp av hänvisning till en massa påstådda autoriteter (vars främsta merit tycks vara att dela missuppfattning med den som hänvisar till dem...) och därtill komma med en massa förklemande personangrepp - och dessutom göra det under hemlig identitet! 8O Det är fel metod!

Den pajas som beter sig så får finns sig i att inte bli respekterad, och att bli stämplad som troll. Det är självförvållat. Den som trollar är ett troll, helt enkelt.

Har du någonsin sett mig kalla någon pajas? Eller Ond? Eller trolla? Eller komma med personangrepp? Nej just det, FÖR DET BEHÖVS INTE. Det är enbart trist, destruktivt och totalt onödigt.

Den attityd du påvisar ovan är just det som riktiga eller oavsiktliga troll lever på. Det är i sig ett troll-beteende (!), till skillnad från att komma med "hänvisningar till påstådda auktoriteter", vilket vem som helst kan råka göra. Om någon kommer med personangrepp osv - då ignorerar man det. Annars är man en del av problemet.

"Den som vill slippa bli kallad troll gör klokt i att sluta trolla" är ett påstående som är helt uppåt väggarna tokigt. Istället bör man tänka: Den som vill slippa troll gör klokt i att sluta kalla andra för troll. Oavsett om det är riktiga Troll eller bara någon som råkar ha "fel uppfattning".

Troll (jag tror inte vi har några riktiga internettroll här egentligen) skyr sakliga resonemang och kunskap. De lever på affekt. De älskar att angripa idealister. Kompromisslöshet är en livsbetingelse.

Annars handlar det mest om att man bara kan _bidra_ till ett trevligt diskussionklimat - man når inte dit med konfrontation.

Nog OT, svara gärna i Martins tråd istället. Här

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-06-14 13:38

Språkpolisen anropar:

Uttrycket "troll" som det används i svenskan är helt felaktigt. Det är inga skogstroll vi pratar om alltså. Det kommer från engelskans troll som betyder tråla, alltså i betydelsen "fiska efter bråk". Alltså ett verb och inte omgjort till ett substantiv.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-14 13:43

troll 1 |trōl|
noun
a mythical, cave-dwelling being depicted in folklore as either a giant or a dwarf, typically having a very ugly appearance.
ORIGIN from Old Norse and Swedish troll, Danish trold; adopted into English from Scandinavian in the mid 19th cent.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-06-14 13:43

Radikalrealist skrev:

Att avkräva folk svar är inte bra tycker jag. Gäller IÖ också.

Samt till IÖ; man måste inte berätta vad man heter, det gäller i vardagliga livet också, många känner jag bara till med deras smeknamn, även på jobbet...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Radikalrealist

Inläggav Radikalrealist » 2007-06-14 14:24

Johan_Lindroos skrev:Att avkräva folk svar är inte bra tycker jag. Gäller IÖ också.

Nja, deltar man i en diskussion hör det väl till artigheten att svara. Särskilt om man efter en grov missuppfattning fått saker och ting klargjorda för sig, varefter man använder missuppfattningen (som enligt matereo själv inte längre var en sådan) för att framställa sig själv som offer. Det tycker jag inte är helt ok.

matereo skrev:Vad anser du om att både kalla ngn för pajas, troll och även annat osakligt i ett och samma inlägg?

Det tycker inte heller jag är ok. Däremot är det skillnad på att vara ett troll och att trolla.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-14 15:45

Radikalrealist skrev:
Johan_Lindroos skrev:Att avkräva folk svar är inte bra tycker jag. Gäller IÖ också.

Nja, deltar man i en diskussion hör det väl till artigheten att svara. Särskilt om man efter en grov missuppfattning fått saker och ting klargjorda för sig, varefter man använder missuppfattningen (som enligt matereo själv inte längre var en sådan) för att framställa sig själv som offer. Det tycker jag inte är helt ok.

matereo skrev:Vad anser du om att både kalla ngn för pajas, troll och även annat osakligt i ett och samma inlägg?

Det tycker inte heller jag är ok. Däremot är det skillnad på att vara ett troll och att trolla.

Det är väl så att i försvenskningen av ordet som kommer av trolling så blir de som håller på med det troll?

Jag håller med om att det är viktigt att svara på frågor som är relevanta i sak, om man deltar i en sådan här diskussion, men jag vet ej om namn och yrkesmässig rank är en så oerhört viktig frågeställning.

Däremot så svävar frågan om vilka kassa inspelningar som NS 10 specifikt orsakat fortfarande obesvarad av alla, hoppas det kommer ett svar där.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-14 16:15

matereo skrev:Däremot så svävar frågan om vilka kassa inspelningar som NS 10 specifikt orsakat fortfarande obesvarad av alla, hoppas det kommer ett svar där.

Tråden har nu pågått i 37 sidor, och frågan i första posten har inte fått något svar? Allvarligt? Pinsamt för vårt gäng, måste jag säga...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Radikalrealist

Inläggav Radikalrealist » 2007-06-14 16:16

matereo skrev:Det är väl så att i försvenskningen av ordet som kommer av trolling så blir de som håller på med det troll?

Inte nödvändigtvis. Låt mig citera min kära gamla mor:
-"Magnus; jag tycker om dig, men inte allt du gör!"

Hoppas att du förstår vad jag menar. :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi