yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-14 16:20

Jo, det är den betydelsen, även om man inte kan översätta "troll" till tråla. Jag tror mera det betyder "fiska med drag efter båt".

Alltså "fiska efter bråk".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-06-14 16:36

Dörja alltså.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: yamaha ns10

Inläggav Harryup » 2007-06-14 16:43

boyafraid skrev:egen tråd för ämnet

jag skulle vilja börja med att få reda på några låtexempel där man vet att endast nämna högtalare använts och det resulterat i ett insjunket mellanregister på slutprodukten
vore intressant att höra

Håller med om att det mesta runt NS-10 diskussionen är OT enligt första inlägget som jag ännu inte sett något svar på.

Som sagt 37 sidor och ingen utpekad låt ännu. Känner inte till någon själv så därför kan jag inte tillföra något till diskussionen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-14 17:03

En fråga, on topic fantastiskt nog:

Är det inte så, att det finns nån slags psykologisk effekt som gör att man kan lyssna på en kassettradio och s.a.s "föreställa sig" hur det låter? Bara man vet hur instrumenten som spelas låter i verkligheten, att man har en referens i huvudet - att man då kan tänka sig resten.

Ex: Man vet exakt hur en trumpet låter "live", kanske spelar själv. Sen hör man en konsert på köksradio och vet ändå automatiskt hur det "borde" låta om man var där.

Svårt att förklara, hoppas ni förstår vad jag syftar på.

Exakta motsatsen skulle vara att höra ett ljud man aldrig hört någonsin - då skulle det krävas en _helt perfekt_ högtalare för att få veta hur det låter "på riktigt".

Då tänker jag: kanske nåt liknande fenomen ligger bakom acceptansen av NS10 - att man "kompenserar mentalt" för dess brister. Ett proffs "kan" både live-ljudet och även precis hur den högtalaren beter sig/låter. Då kanske denne kan få ihop det hyfsat bra ändå - trots att högtalaren inte är helt bra.

Det viktiga är kanske att man har två solida referenspunkter - "live" och "just den högtalaren".

Luddigt nog? :) :oops:

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-14 17:25

phloam: i teorin kan man ju tycka det men i realiteten: njae.

Referensen bör ju vara "verkligheten" om det nu är en realistisk återgivning av ett instrument man strävar efter. Men även om man strävar efter det och kanske till och med har en god uppfattning om ett instruments specifika ljud/klangkaraktär så vill jag påstå att det iallafall blir hart när omöjligt att kompensera för det mentalt när man rattar runt med en undermålig monitor - du måste ju fortfarande styra det med den undermåliga monitorn som hjälpmedel och då är det ytterligt svårt att veta hur nära verkligheten du kan komma - eftersom sagda monitor inte kan återskapa verkligheten.

Men jag håller med till viss del: när jag hör en låt jag tycker om på köksradion så kan jag "tänka mig den" som den låter i min bättre anläggning - om jag någon gång hört den där.

Men skulle jag - som ett tankeexperiment - producera en skiva med hjälp av min köksradio som monitor är det ju inte speciellt givet att det skulle komma att låta bra i min finare anläggning, just för att jag tappar en hel del nyanser och kanske inte uppmärksammar eventuella problem. I bästa fall skulle det låta okej, i värsta fall skulle det låta riktigt dåligt.

Skulle jag däremot producera en platta och använda en bra monitor är jag övertygad om att det skulle låta okej på min köksradio - och framförallt skulle jag inte skylla på något annat än köksradions inneboende svagheter om det inte gjorde det om jag visste att det lät bra annorstädes.
Inaktiv

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-14 18:42

Harryup skrev:

Håller med om att det mesta runt NS-10 diskussionen är OT enligt första inlägget som jag ännu inte sett något svar på.

Som sagt 37 sidor och ingen utpekad låt ännu. Känner inte till någon själv så därför kan jag inte tillföra något till diskussionen.

Sweet Dreams med Eurythmics är nog en sådan ändå.

Kollar igen, och IÖ har rätt, det snittar runt 4dB högre mellan 2 och 5,5 kHz om man tittar efter. Det är i första hand sången som tittar upp. Undrar om dom ville ha det så eller om det är nån liten mixmaxxare som har varit i farten, och då med NS10?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-14 18:48

Johan_Lindroos skrev:Att avkräva folk svar är inte bra tycker jag. Gäller IÖ också.

Medhåll fast om man själv avkräver folk svar så kan man ju räkna med att förväntningarna på att man svarar höjs på en själv.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2007-06-14 20:15

Den här tråden måste ha rekord i antal inlägg på kortast tid. Tänk att en sån liten skitmonitor kan orsaka så mycket engagemang :-)
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-14 20:21

poppop skrev:Den här tråden måste ha rekord i antal inlägg på kortast tid.

Då har du uppenbarligen inte sett denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=16504

;)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-14 21:17

poppop skrev:Den här tråden måste ha rekord i antal inlägg på kortast tid. Tänk att en sån liten skitmonitor kan orsaka så mycket engagemang :-)

Vad har du för syn på monitorn då, ljudteknikern?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-14 22:54

boyafraid skrev:egen tråd för ämnet

jag skulle vilja börja med att få reda på några låtexempel där man vet att endast nämna högtalare använts och det resulterat i ett insjunket mellanregister på slutprodukten
vore intressant att höra

Radio Heads Ok computer platta är enbart mixad med NS10 och Nigel Goodrich's egna AE1or, han använder aldrig de större monitorsystemen i Studios. Kul, han har varit SAE student... Det var länge sedan jag senast såg SAE's grundare Tom Meisner (brorsa till Randy i Eagles), han är/var gift med en Ölands tjej.

Här är ett utdrag ur N. Goodrichs OK Computer kommentarer ang monitorer. Har för mig att den låter riktigt OK :D för att vara en hit/gitarrrock produktion denna plattan.

For monitoring, the studio standard Yamaha NS10's were used, as well as Godrich's own Acoustic Energy AE1's. "The NS10's are a tool; they don't sound nice, but you know what you're listening to. People say I mix loud, but with the NS10's if you turn them up too loud, they're just so bright that you can't tell what the hell's going on. With the AE1's, they're nice to listen to, they sound like my hi-fi at home. They've brought out a newer version with very bright tweeters; mine have the old tweeters, and I'm worried I'm going to bust one, 'cause that'll be it. "I don't use the big monitors in studios for anything, because they don't really relate to anything. Unless you work in a studio a lot and you know what they sound like, they're fairly useless. They're sort of like...you wanna hear the bass? Put on the big speakers, if somebody's complaining.

Här kan man läsa texten i sin helhet: :D

http://www.nigelgodrich.com/press3.htm

Dock kan man ana att han ej använt NS10 till annat än närfälts monitorer för nedmixningen, och förmodligen mera AE1 till slutmix.
Senast redigerad av matereo 2007-06-14 23:22, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2007-06-14 23:20

OK Computer innehåller riktigt bra musik men om den skall sätta ribban för vad en bra pop/rock produktion är vet jag inte. Visst, den låter fylligare än Sweet Dreams men ack vad skräpig den är och i all sin fyllighet väldigt påträngande. Trött i huvudet blir iaf jag efter att ha lyssnat på den. De har iof ett skitigt sound men jag har hört skitigare utan att det blir påträngande. Nasalt? Jo det skulle man nog kunna säga men det kanske är hans röst som lurar mig. :)
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-14 23:23

matereo skrev:... Radio Heads Ok computer platta är enbart mixad med NS10 och Nigel Goodrich's egna AE1or...

Tungt. Karma police är en av mina favvisar från den skivan och den låter då helt OK. Just nu har jag bara den remixade vinylutgåvan tillgänglig men jag ska leta upp original-cd´n sedan och lyssna lite mer. Klart intressant.

/ B

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-14 23:38

Bill50x skrev:
matereo skrev:... Radio Heads Ok computer platta är enbart mixad med NS10 och Nigel Goodrich's egna AE1or...

Tungt. Karma police är en av mina favvisar från den skivan och den låter då helt OK. Just nu har jag bara den remixade vinylutgåvan tillgänglig men jag ska leta upp original-cd´n sedan och lyssna lite mer. Klart intressant.

/ B

Nästan alla b-sidor sedan the Bends där han var tekniker, är hans produktioner med verkar det som.

Här är en lista på annat som förmodligen förstörts då han normalt använder NS10 och AE1. för nedmix resp slutmix.

Beck Mutations (1998) Mixer, Producer
Sea Change (2002) Producer
Divine Comedy Regeneration (2001) Producer
Booth/Badalamenti Booth & The Bad Angel (1996) Engineer
Falkner, Jason Can You Still Feel (1999) Engineer, Producer
Finn, Neil Try Whistling This (1998) Mixer, Remixer
Imbruglia, Natalie Left Of The Middle (1998) Mixer, Producer, Keyboards
Mcalmont & Butler Sound Of (1996) Engineer, Mixer
Pavement Major Leagues Ep (1999) Producer
Spit On A Stranger (1999) Producer
Terror Twilight (1999) Producer
R.E.M. Up (1998) Mixer
Radiohead The Bends(1995) Engineer
Lucky EP/HELP Album (1996) Producer, Mix Engineer
OK Computer (1997) Producer
Kid A (2000) Producer
Amnesiac (2001) Producer
Hail to the thief (2003) Producer, Mixer
Ride Carnival Of Light (1994) Engineer
Silver Sun Silver Sun Producer
Art School (Jam Cover) (1999) Producer
Siouxsie & The Banshees Superstition (1991) Assistant Engineer
Sparks Plagiarism (1997) Engineer
Travis The Man Who (1999) Producer, Mixer
The invisible band (2001) Producer, Mixer
Ultrasound Best Wishes single (1999) Mixer
Stay Young single (1999) Producer
U2 Walk On (single) (2001) Remixer

Många bra plattor det där!
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-15 00:22

matereo skrev:
Radio Heads Ok computer platta är enbart mixad med NS10 och Nigel Goodrich's egna AE1or, han använder aldrig de större monitorsystemen

<snip>

Dock kan man ana att han ej använt NS10 till annat än närfälts monitorer för nedmixningen, och förmodligen mera AE1 till slutmix.

Det där ser ju inget vidare ut. Spår 8 är rätt bedrövligt, slutet på spår 12 ännu värre. Klipper ju hela tiden.

Hur det låter? Ja, inte sätter jag på högtalarna när hela skärmen lyser grönt, lite rädd om dem är man ju ..... :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-15 00:23

Bill50x skrev:

Låter helt ok?

Du skämtar? Eller jämför du med en typisk Hollandpressning från 70-talet? Tyckte du nyss dissade en massa i jämförelse helkvalitativa Prince-plattor. ;)

Jo jag har lyssnat nyss och förstalåten blev inte ens färdigspelad. Några blev färdigspelade på nåder (och på låg volym) för att de är så bra i övrigt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-15 00:24

Vilket spår är det?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-15 00:25

Airbag.

Lyssnar nu på låt 12 på 'inrådan' av phon. ;)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-15 00:26

Que? En annan CD alltså? Den har jag inte.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-15 00:27

Eh du frågade om förstalåten eller de som var bra?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-15 00:31

matereo skrev:
Nästan alla b-sidor sedan the Bends där han var tekniker, är hans produktioner med verkar det som.

<snip>

The Bends verkar vara lite lugnare utstyrd, den kanske man vågar lyssna på efter att ha tittat igenom spåren. :D

Var det före den här killen?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-15 00:34

Haha, inrådan .... hjälp !

12 verkar starta lite lugnt, 8 är nog värre. Ettan var inget vidare heller.
Hmmm, från 3:45 nånting är tolvan inte rolig ..... vad tycker du?

Själv lyssnar jag på The Bends nu. Låter väl hyfsat i PC-talarna.

Eh du frågade om förstalåten eller de som var bra?

Nej det var nog Karma Police jag undrade om.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-15 00:42

phon skrev:12 verkar starta lite lugnt, 8 är nog värre. Ettan var inget vidare heller.
Hmmm, från 3:45 nånting är tolvan inte rolig ..... vad tycker du?

Näe det tycker jag inte (om). ;)

Karma Police är spår #6.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-15 00:47

Spår 6, jag kopplar till NS10 med 2 gånger 350 watt, det var ju visst minimum för bra ljud som jag har förstått. Here we go ...... :)

Spår åtta från samma CD:
Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-15 00:56

Karma Police var väl en liten fin låt. Har pinat mig igenom hela nu, ja 97% i vart fall.

Andra halvan kan man nog stryka förstås, den var rutten, men låten kunde nog ha blivit rätt bra tror jag. The Bends får det bli istället.

EDIT:

Nu har jag remastrat Karma Police, det blev jättebra! Boostat 12dB och limiterat, den överstyr inte nånstans längre .... :roll: :roll: -0,1dB under 0 hela vägen ... Konstigt nog hör man fortfarande att det är samma låt. Jag får nog byta yrke, det här är ju kul. Det går att sabba hur mycket som helst. 8O 8)

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-15 01:08

Vad kommer det sig att vissa i den här tråden om och om igen påstår att frågan om inspelningar som låter illa och monitorlyssnats med NS10 är obesvarad? 8O

Är avsikten att bevisa att det är bortkastat att anstränga sig med att svara på frågan, eftesom de inte bryr sig om att läsa svaren? Jag har redan i trådens början utpekat ALLA låtar på en lista, som prima exempel, med undatag av några som jag inte hört och några av de allra äldsta. Räcker inte det??? 8O

I retur bad jag både den som publicerade listan (och gärna alla andra som yttrat posivita uppfattningar om NS10 också) att berätta om de har en avvikande uppfattning om någon enda av låtarna, eller om de håller med om att de alla låter kasst?

Ingen har så vitt jag sett anfört att någon av låterna på listan låter prima, så saken borde vara utagerad för länge sedan - alla tycks ju vara överens om att N10 inte använts till några inspelningar överhuvudtaget som kännetecknas av utmärkt ljudkvalitet! :o

FINE! :P

Så vad tjafsas det om egentligen?

Om ingen tycker att någon inspelning i världshistorien överhuvutaget, mixad på NS10, har prima ljudkvalitet är fallet att betrakta som avslutat! Den som anser att det finns något exempel på att NS10 används i något som blivit en ljudkvalitativt högvärdig produkt är rimligtvis svaret skyldig - inte de som säger ALLA produktioner låter kasst. De har ju redan svarat. ALLA betyder alla.

Jag vill dock för protokollet (vilket jag redan gjort flera gånger för övrigt i den här tråden) reservera mig / närmare bestämt säga att det är ett påstående som gäller med två reservationer:

1. Det gäller bara de fonogramproduktioner jag har hört. Jag kan ju omöjligt garantera att det inte kan finnas något eller några undantag, men ingen har pekat ut något sådant i den här tråden, trots att jag bett den som har avvikande uppfattning att göra just det! Så det är rimligt att dra slutsatsen att exempel faktiskt saknas. De som hävdar motsatsen kan ju inte klämma fram något enda ynkligt exempel. Idén om existensen av (minst) ett "välljudande fonogram mixat i NS10" kan därför bara betraktas som en hypotes.

2. Det är en fysikalisk självklarthet att en produktion inte påverkas av att BARA ha avlyssnas i en färgande lyssning - någon måste ju självklart ha gjort något som påverkar i signalvägen dessutom. Att min erfarenhet är vad den är, har sålunda BARA med det praktiska verkligheten att göra och överhuvudtaget inte med någon teoretisk bedömning. Min erfarenhet skall alltså inte betraktas som ett påstående om att saker blir dåliga bara av att ha avlyssnats i NS10. Naturligtvis måste någon ha gjort ett processningsval av inspelningen av något slag också - och vad jag säger är att det tycks vara så att sådana val undantagslöst har gjorts när NS10 varit inblandad. Det kan dock gälla även val av mikrofoner och/eller val av eq- och andra färgande insater. Det behöver alltså inte vara någon insats som gjorts på ett redan inspelat programmaterial.

(Att annan lyssning i förekommande fall även förekommit har ingen betydelse ens som teoretiskt motargument, eftersom rester av mikrofonval och eq baserat på NS10 ju lever vidare även om andra lyssningar renderat ytterligare skruvning senare i processen.)

-------

I övrigt är min kommentar, att frågan om det är ok att avkräva någon ett svar på en fråga, tämligen irrelevant. Att svara har ju med den egna trovärdigheten att göra, och undelåtenhet att svara drabbar ju mest den som duckar i prinip varje gång, om frågorna av andra bedöms vara adekvata.

Så, frågan borde istället vara om det är ok att i skydd av en pseudonym spy galla över verkliga personer (som inte gömmer sig bakom pseudonymer) som bara vill diskuera sakfrågan?

Min uppfattning är att sådant beteende inte bara är typexempel på trolleri, utan är dessutom ynkligt fegt. Att jag skriver det har bara göra med att jag tycker det är rimligt att fegisarna får veta att det är det de är, i mina ögon.

Riktiga människor är rakryggade nog att stå bakom sina åsikter, i synnerhet när åsikterna inkluderar utpekade av individer som överöses med spydiga kommentarer, kritiseras och ironiseras över.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-15 01:44

IngOehman skrev:Vad kommer det sig att vissa i den här tråden om och om igen påstår att frågan om inspelningar som låter illa och monitorlyssnats med NS10 är obesvarad? 8O

Är avsikten att bevisa att det är bortkastat att anstränga sig med att svara på frågan, eftesom de inte bryr sig om att läsa svaren? Jag har redan i trådens början utpekat ALLA låtar på en lista, som prima exempel, med undatag av några få som jag inte hört och några av de allra äldsta.

I retur bad jag både den som publicerade listan och andra som yttrat posivita uppfattningar om NS10 att berätta om de har en avvikande uppfattning om någon av låtarna, eller om de håller med om att de alla låter kasst.

Ingen har så vitt jag sett anfört att någon av låterna på listan låter prima, så saken borde vara utagerad för länge sedan - alla tycks ju således vara överens om att N10 inte använts till några inspelningar överhuvudtaget som kännetecknas av utmärkt ljudkvalitet?

Så vad tjafsas det om egentligen? Om ingen tycker att någon inspelning i världshistorien överhuvutaget, mixad på NS10, har prima ljudkvalitet är fallet att betrakta som avslutat. Den som anser att det finns något exempel på att NS10 används i något som blivit en ljudkvalitativt högvärdig produkt är svaret skyldig, inte de som säger ALLA produktioner låter kasst. De har ju redan svarat.

Jag vill dock för protokollet (vilket jag redan gjort flera gånger för övrigt i den här tråden) reservera mig / närmare bestämt säga att det är ett påstående som gäller med två reservationer:

1. Det gäller bara de fonogramproduktioner jag har hört. Jag kan ju omöjligt garantera att det inte kan finnas något undantag, men ingen har pekat ut något sådant i den här tråden, trots att jag bett den som har avvikande uppfattning att göra just det. Så det är rimligt att dra slutsatsen att exempel saknas. De som hävdar motsatsen kan ju inte klämma fram något exempel, så idén om existensen av et "välljudande fonogram mixat i NS10" kan bara betraktas som en hypotes.

2. Det är en fysikalisk självklarthet att en produktion inte påverkas av att BARA ha avlyssnas i en färgande lyssning, någon måste ju ha gjort något i signalvägen dessutom. Att min erfarenhet är vad den är, har sålunda BARA med det praktiska verkligheten att göra och överhuvudtaget inte med någon teoretisk bedömning. Min erfarenhet skall alltså inte betraktas som ett påstående om att saker blir dåliga bara av att ha avlyssnats i NS10. Naturligtvis måste någon ha gjort ett processningsval av inspelningen av något slag också - och vad jag säger är att det tycks vara så att sådana val undantagslöst har gjorts när NS10 varit inblandad. Det kan gälla val av mikrofoner och/eller val av eq- och andra färgande insater.

(Att annan lyssning i förekommande fall även förekommit har ingen betydelse, eftersom rester av mikrofonval och eq baserat på NS10 ju lever vidare även om andra lyssningar renderat ytterligare skruvning senare i processen.

Nu slingrar du dig igen, och gör bort dig rejält när du återigen påstår att allt som mixats i NS 10 låter kasst även om annan lyssning också använts.

Listan med Bob Clearmountains mixar/produktioner avfärdar du utan att tveka men jag VET att de flesta tycker hans mixar och ljudteknikerinsatser åt Robbie Robertson (fr. the Band), Aimee Mann,Tears for fears, Springsteen Roxy music (Avalon för tusan!) Corrs INXS Crowded House, Bryan Ferry och Lisa Loeb m.fl. m.fl. låter prima eller mer än prima.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-15 01:54

Du "vet" inte - du tycker, det är en subjektivi fråga.

Tänk efter så förstår du kanske vad det betyder. Du får fortsätta att tycka som du gör (självklart) men du bör acceptera att det faktiskt betyder att du inte förstår det problem som adresseras av andra. :?

Det bör du fundera på. Så - ge dig inte förrän du förstår det jag skriver!

Detta är inte en majoritetsfråga som du tycks tro. Det är en fråga om att vissa har högre krav än andra, och de som har de lägre kraven (du t ex) har inte mandat att diktera vilka krav som andra skall ha.

Hur gärna du än vill göra det!

Hur rätt du än har i din uppfattning, så har de som har en annan subjektiv åsikt i ljudkvalitetsfrågan än du, lika rätt - även om du inte hör det de hör och även om du inte förstår deras uppfattning!

Att du inte tycks acceptera detta är något du måste arbeta på.

När någon säger att ett fonogram inte duger i vad avser ljudkvaliteten för dem, så har de rätt - de vet nämligen bäst vad de själva kräver. Oavsett om fonogrammets ljudkvalitet råkar duga för dig.

Ok? Trillar myntet ned någon gång snart, eller? :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-15 02:13

IngOehman skrev:Du "vet" inte - du tycker, det är en subjektivi fråga.

Tänk efter så förstår du kanske vad det betyder. Du får fortsätta att tycka som du gör (självklart) men du bör acceptera att det faktiskt betyder att du inte förstår det problem som adresseras av andra. :?
Det bör du fundera på. Så - ge dig inte förrän du förstår det jag skriver!
Detta är inte en majoritetsfråga som du tycks tro. Det är en fråga om att vissa har högre krav än andra, och de som har de lägre kraven (du t ex) har inte mandat att diktera vilka krav som andra skall ha.
Hur gärna du än vill göra det!

Ingvar inser du inte snart att du inte längre trovärdigt kan försvara dina FAKTISKT sanslösa påståenden att NS 10 har orsakat något som du verkar likställa med audiopest överallt där dom varit inblandade...

Att ha höga krav är inte fel men när du börjar nedvärdera extremt duktiga tekniker/mixare som Clearmountain som ligger bakom massvis av i princip perfekta produktioner, som t.e.x. Aimee Manns Bachelor No2 Roxy Musics Avalon och Crowded House Weather without you, så undrar man hur högt du sätter dina krav, absurt högt skulle nog de flesta säga men om inte det bästa duger så får du väl göra bättre produktioner själv men det tror jag du får svårt med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-15 03:17

Som sagt - innan du hör det andra hör, kommer du nog inte heller förstå det de skriver.

Och det tycker jag är lite synd om du nu verkligen arbetar med musik på något sätt överhuvudtaget... Frågan är om det finns något skäl att tro att du gör det dock? Jag vet inte vad jag skall tro, men du vågar uppenbart inte berätta om det (skäms du för vad du åstadkommit?) och i skuggan av vad jag sett dig skriva vet jag inte ens om jag hoppas att du gör det. :?

För protokollet kan jag dessutom tillägga/upprepa att jag inte klankat ned på någon av de specifika tekniker du nämner. De spelar ju ingen större roll hur duktig någon är när de tvingas arbeta "i dövo", har krav på sig att göra dåliga arbeten, och dessutom får sitt jobb ytterligare förstört i senare skeden. :x

Dessutom skiljer jag på sound och ljudkvalitet.

En inspelnings sound skiljer sig i princip inte när man spelar upp det i olika anläggningar. Det gör däremot ljudkvaliteten (gränsen för hur bra ljudkvalitet det kan bli när man spelar fonogrammet i bättre och bättre anläggningar - sätts av fonogrammets inneboende kvalitet).

Soundet är helt enkelt en egenskap som ligger närmare själva musiken, och som skapas under tillblivelseprocessen, men som liksom överiga musik-komponenter på inspelningen inte skadas så lätt av uppspelningsapparaturen.

Till syvende och sist är soundet kommersiellt mycket viktigare än ljudkvaliteten, och det som kännetecknar de flesta goda producenter är deras goda känsla för sound. Visst kan man klaga på att ljudkvaliteten så ofta och helt i onödan får stryka på foten, men jag pekar ogärna ut någon person som är speciellt skyldig därvidlag. Vet inte varför du tycks vilka ha mig att göra det? (Och låtsas som om jag gjort det! 8O )

Man kan få känslan av att du håller på på det viset för att hitta på något att klandra mig för. :?

Det sedan många år nedlagda "verkyget" NS10 och den skada den gjort ljudkvalitetsmässigt förtjänar dock att pekas ut, men det handlar inte om att göra någon illa. Högtalare är ju redan satt ur produktion! Det handlar bara om att inte samma misstag bör upprepas - för framtiden förtjänar en mycket bättre utveckling av ljudkvaliteten, än den tragedi vi sett under de gångna 15-20 åren. :(

Senast jag blev abrupt påmind och eländet var för några dagar sedan hemma hos Pekka, som spelade några inspelningar med Julie London, mer än 40 år gamla. Och ja - där kan vi faktiskt tala om "i princip perfekta produktioner"! :P

De du nämner - inte ens i närheten. :(

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi