Moderator: Redaktörer
boyafraid skrev:egen tråd för ämnet
jag skulle vilja börja med att få reda på några låtexempel där man vet att endast nämna högtalare använts och det resulterat i ett insjunket mellanregister på slutprodukten
vore intressant att höra
Harryup skrev:
Håller med om att det mesta runt NS-10 diskussionen är OT enligt första inlägget som jag ännu inte sett något svar på.
Som sagt 37 sidor och ingen utpekad låt ännu. Känner inte till någon själv så därför kan jag inte tillföra något till diskussionen.
Johan_Lindroos skrev:Att avkräva folk svar är inte bra tycker jag. Gäller IÖ också.
poppop skrev:Den här tråden måste ha rekord i antal inlägg på kortast tid.
boyafraid skrev:egen tråd för ämnet
jag skulle vilja börja med att få reda på några låtexempel där man vet att endast nämna högtalare använts och det resulterat i ett insjunket mellanregister på slutprodukten
vore intressant att höra
matereo skrev:... Radio Heads Ok computer platta är enbart mixad med NS10 och Nigel Goodrich's egna AE1or...
Bill50x skrev:matereo skrev:... Radio Heads Ok computer platta är enbart mixad med NS10 och Nigel Goodrich's egna AE1or...
Tungt. Karma police är en av mina favvisar från den skivan och den låter då helt OK. Just nu har jag bara den remixade vinylutgåvan tillgänglig men jag ska leta upp original-cd´n sedan och lyssna lite mer. Klart intressant.
/ B
matereo skrev:
Radio Heads Ok computer platta är enbart mixad med NS10 och Nigel Goodrich's egna AE1or, han använder aldrig de större monitorsystemen
<snip>
Dock kan man ana att han ej använt NS10 till annat än närfälts monitorer för nedmixningen, och förmodligen mera AE1 till slutmix.
Bill50x skrev:matereo skrev:... Radio Heads Ok computer platta är enbart mixad med NS10 och Nigel Goodrich's egna AE1or...
Tungt. Karma police är en av mina favvisar från den skivan och den låter då helt OK. Just nu har jag bara den remixade vinylutgåvan tillgänglig men jag ska leta upp original-cd´n sedan och lyssna lite mer. Klart intressant.
matereo skrev:
Nästan alla b-sidor sedan the Bends där han var tekniker, är hans produktioner med verkar det som.
<snip>
Eh du frågade om förstalåten eller de som var bra?
phon skrev:12 verkar starta lite lugnt, 8 är nog värre. Ettan var inget vidare heller.
Hmmm, från 3:45 nånting är tolvan inte rolig ..... vad tycker du?
IngOehman skrev:Vad kommer det sig att vissa i den här tråden om och om igen påstår att frågan om inspelningar som låter illa och monitorlyssnats med NS10 är obesvarad?![]()
Är avsikten att bevisa att det är bortkastat att anstränga sig med att svara på frågan, eftesom de inte bryr sig om att läsa svaren? Jag har redan i trådens början utpekat ALLA låtar på en lista, som prima exempel, med undatag av några få som jag inte hört och några av de allra äldsta.
I retur bad jag både den som publicerade listan och andra som yttrat posivita uppfattningar om NS10 att berätta om de har en avvikande uppfattning om någon av låtarna, eller om de håller med om att de alla låter kasst.
Ingen har så vitt jag sett anfört att någon av låterna på listan låter prima, så saken borde vara utagerad för länge sedan - alla tycks ju således vara överens om att N10 inte använts till några inspelningar överhuvudtaget som kännetecknas av utmärkt ljudkvalitet?
Så vad tjafsas det om egentligen? Om ingen tycker att någon inspelning i världshistorien överhuvutaget, mixad på NS10, har prima ljudkvalitet är fallet att betrakta som avslutat. Den som anser att det finns något exempel på att NS10 används i något som blivit en ljudkvalitativt högvärdig produkt är svaret skyldig, inte de som säger ALLA produktioner låter kasst. De har ju redan svarat.
Jag vill dock för protokollet (vilket jag redan gjort flera gånger för övrigt i den här tråden) reservera mig / närmare bestämt säga att det är ett påstående som gäller med två reservationer:
1. Det gäller bara de fonogramproduktioner jag har hört. Jag kan ju omöjligt garantera att det inte kan finnas något undantag, men ingen har pekat ut något sådant i den här tråden, trots att jag bett den som har avvikande uppfattning att göra just det. Så det är rimligt att dra slutsatsen att exempel saknas. De som hävdar motsatsen kan ju inte klämma fram något exempel, så idén om existensen av et "välljudande fonogram mixat i NS10" kan bara betraktas som en hypotes.
2. Det är en fysikalisk självklarthet att en produktion inte påverkas av att BARA ha avlyssnas i en färgande lyssning, någon måste ju ha gjort något i signalvägen dessutom. Att min erfarenhet är vad den är, har sålunda BARA med det praktiska verkligheten att göra och överhuvudtaget inte med någon teoretisk bedömning. Min erfarenhet skall alltså inte betraktas som ett påstående om att saker blir dåliga bara av att ha avlyssnats i NS10. Naturligtvis måste någon ha gjort ett processningsval av inspelningen av något slag också - och vad jag säger är att det tycks vara så att sådana val undantagslöst har gjorts när NS10 varit inblandad. Det kan gälla val av mikrofoner och/eller val av eq- och andra färgande insater.
(Att annan lyssning i förekommande fall även förekommit har ingen betydelse, eftersom rester av mikrofonval och eq baserat på NS10 ju lever vidare även om andra lyssningar renderat ytterligare skruvning senare i processen.
IngOehman skrev:Du "vet" inte - du tycker, det är en subjektivi fråga.
Tänk efter så förstår du kanske vad det betyder. Du får fortsätta att tycka som du gör (självklart) men du bör acceptera att det faktiskt betyder att du inte förstår det problem som adresseras av andra.![]()
Det bör du fundera på. Så - ge dig inte förrän du förstår det jag skriver!
Detta är inte en majoritetsfråga som du tycks tro. Det är en fråga om att vissa har högre krav än andra, och de som har de lägre kraven (du t ex) har inte mandat att diktera vilka krav som andra skall ha.
Hur gärna du än vill göra det!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster