Hur mäter man sitt slutsteg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip

Hur mäter man sitt slutsteg?

Inläggav philip » 2007-06-14 13:56

Hej, jag har ett ATI3002 och ett NAD 208 slutsteg.
Nu är det så att jag tycker att ATI steget låter överlägset NAD steget så jag använder det men jag är osäker. ATI steget är inte ens bättre på pappret, högre dist och mindre effekt.

Jag har tillgång till Dirac mätprogram och Apogees högklassiga rosetta 200 AD/DA så visst borde jag kunna mäta själv? Men hur gör man?

Skickar man in fullt spätt in i slutsteget och dämpar utgången eller skickar man in signal som motsvarar en volt eller så på utgången på ingången?

Om man ska dämpa på utgången, hur gör man då?

tack på förhand!

//Philip

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-14 14:19

Några tusendels procentsiffror på ett mätprotokoll är ganska ointressant. Intressantare är väl en F/E-lyssning? Då kan man ju direkt höra på vilket sätt förstärkaren påverkar klangen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-14 14:24

Häng på en konstlast på slutsteget och mät. Jag tror LTS har en del om det på sin hemsida.

Att ATIn låter bättre beror antagligen på lite högre dist och lägre effekt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-06-14 15:52

jo jag läste lite om f/e test men jag förstår inte hur det kan fungera men det är en helt annan fråga.

Är det någon annan som har något tips på hur man mäter utan konstlast?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-14 16:09

Max_Headroom skrev:

Ganska meingslös spekulation. Steget lämnar 300 W/ kanal.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-14 16:15

philip skrev:Är det någon annan som har något tips på hur man mäter utan konstlast?

Kan du inte mäta ett frekvenssvep över högtalarna med respektive högtalare? Då ser du ju litet mer hur de fungerar i praktiken.

Kanske inte vara i rummet under själva mätningen, bara... 8O
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-14 16:21

philip skrev:jo jag läste lite om f/e test men jag förstår inte hur det kan fungera men det är en helt annan fråga.

Det finns en numera förnämlig Wikipedia-sida om F/E-lyssning som kanske kan reda ut saken: http://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-06-14 16:26

Almen skrev:
philip skrev:Är det någon annan som har något tips på hur man mäter utan konstlast?

Kan du inte mäta ett frekvenssvep över högtalarna med respektive högtalare? Då ser du ju litet mer hur de fungerar i praktiken.

Kanske inte vara i rummet under själva mätningen, bara... 8O

Jo för frekvenskurvan funkar det men inte för distortion, fast helst mäter jag utan mik så slipper jag fundera på frekvensomfång på mik och mikförstärkare.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-06-14 16:29

perstromgren skrev:
philip skrev:jo jag läste lite om f/e test men jag förstår inte hur det kan fungera men det är en helt annan fråga.

Det finns en numera förnämlig Wikipedia-sida om F/E-lyssning som kanske kan reda ut saken: http://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning!

Nja, hur ska uttrycka mig utan att starta ett bråk, jag tror helt enkelt inte på f/e test :)
så, nu pratar vi aldrig mer om det.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-06-14 16:43

men fortsätt för all del att berätta hur jag gör för att mäta slutstegen. :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-14 16:50

philip skrev:
perstromgren skrev:

Nja, hur ska uttrycka mig utan att starta ett bråk, jag tror helt enkelt inte på f/e test :)
så, nu pratar vi aldrig mer om det.

Ett tips är att inte förkasta metoden på helt dogmatiska grunder. Gör en analys och berätta varför du inte "tror" på den.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-14 16:50

philip skrev:men fortsätt för all del att berätta hur jag gör för att mäta slutstegen. :D

Men varför vill du mäta, då? Vad vill du bevisa?

Du säger ". Nu är det så att jag tycker att ATI steget låter överlägset NAD steget så jag använder det men jag är osäker. " Jag ser inte problemet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-14 17:16

Morello skrev:
Max_Headroom skrev:

Ganska meingslös spekulation. Steget lämnar 300 W/ kanal.

Gör det?

Edit: Oj!
Senast redigerad av Max_Headroom 2007-06-14 17:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-06-14 17:17

jag vill helt enkelt mäta frekvensomfång och distortion.
f/e ger mig varken frekvenskurva eller distortionsmätning, Jag vill kunna mäta dessa två variabler för att se om det finns några "fel" i ATI slutsteget som gör att jag borde använda NAD steget istället trots att det subjektivt låter sämre.

Det jag undrar är alltså, hur gör man för att sänka utsignalen från slutsteget så att jag kan koppla det till linjeingången på min AD? (om det går alls dvs)

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-14 17:33

philip skrev:jag vill helt enkelt mäta frekvensomfång och distortion.
f/e ger mig varken frekvenskurva eller distortionsmätning, Jag vill kunna mäta dessa två variabler för att se om det finns några "fel" i ATI slutsteget som gör att jag borde använda NAD steget istället trots att det subjektivt låter sämre.

Det jag undrar är alltså, hur gör man för att sänka utsignalen från slutsteget så att jag kan koppla det till linjeingången på min AD? (om det går alls dvs)

Tack på förhand!

En spänningsdelare borde klara det fint, väl? Alltså, koppla in lasten som en högtalare, använde en spänningsdelare för att få ned spännignen till vettiga nivåer att mäta på:

+ på högtalarutgång --- 10kohm --- mät här --- 1 kohm ---- minus på högtalarutgång.

Borde väl bli rätt? En vill du sänka nivån mer så kör 20kohm istället för 10.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-06-14 17:38

Max_Headroom skrev:
philip skrev:jag vill helt enkelt mäta frekvensomfång och distortion.

Tack på förhand!

En spänningsdelare borde klara det fint, väl? Alltså, koppla in lasten som en högtalare, använde en spänningsdelare för att få ned spännignen till vettiga nivåer att mäta på:

+ på högtalarutgång --- 10kohm --- mät här --- 1 kohm ---- minus på högtalarutgång.

Borde väl bli rätt? En vill du sänka nivån mer så kör 20kohm istället för 10.

Tack!! och så får du gärna förklara det som du hade förklarat det för en femåring :roll:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-14 21:30

perstromgren skrev:

Nja. "Lyssningsförstärkaren är en vanlig förstärkare utan några större krav" har väl diskuterats här att det faktiskt kan spela stor roll hur lyssningsförstärkaren beter sig för att den inte skall maskera vissa typer av fel.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-15 10:11

Harryup skrev:
Per Strömgren skrev:Det finns en numera förnämlig Wikipedia-sida om F/E-lyssning som kanske kan reda ut saken: http://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning!

Nja. "Lyssningsförstärkaren är en vanlig förstärkare utan några större krav" har väl diskuterats här att det faktiskt kan spela stor roll hur lyssningsförstärkaren beter sig för att den inte skall maskera vissa typer av fel.

Det är en Wiki, det är bara att gå in och redigera artikeln direkt! Det är liksom det som är själva poängen med en Wiki... :wink:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-06-19 17:04

för er som legat sömnlösa några nätter nu och undrat, "hur gick det egentligen för philip och hans mätningar" så kommer nu svaret.

jag mätte upp utgångarna på stegen utan last och jag tror inte man kan göra så för hej och hå vad konstiga frekvenskurvorna var, men distortionen var låg på bägge och de konstiga frekvenskurvorna var nästan identiska så... jag drar ingen slutsats av det.

Men, jag fick iallfall tummen ur och lödade bananer på EKK kablen och där kan man snacka skillnad mot Tara Labskabeln som jag fått. En klar förbättring. Men det blev lite ljust och när jag bytte över till Nad steget så blev det otroligt bra.

En blindtest med kollegan/sambon gav vid handen att NADsteget lät subjektivt bättre, hade en tydligare bas och var mer musikalisk. Ungefär vad jag själv tyckte mao.

//Philip

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-19 23:45

Prova och häng på lite last när du mäter. Det är ju så steget anävnds, eller?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-20 06:51

Om du bara ska mäta behövs ingen konstlast som vid F/E-lyssning, högtalaren själv är då den ultimata lasten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-06-20 11:08

ja eftersom en riktig högtalare, dvs en last som inte är resistiv lockar fram det "sämsta" i förstärkaren.

Distortion mm blir ju högre pga den icke-resistiva lasten.

Huruvida det är hörbart vet jag ej...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-20 13:38

philip skrev:jag mätte upp utgångarna på stegen utan last och jag tror inte man kan göra så för hej och hå vad konstiga frekvenskurvorna var, men distortionen var låg på bägge och de konstiga frekvenskurvorna var nästan identiska så... jag drar ingen slutsats av det.

Det borde du. Ett "normalt" slutsteg ska ha en tonkurva rak som en linjal utan last, i alla fall inom sina specade gränser. Konstiga tonkurvor bör felsökas.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-20 14:36

perstromgren skrev:
philip skrev:jag mätte upp utgångarna på stegen utan last och jag tror inte man kan göra så för hej och hå vad konstiga frekvenskurvorna var, men distortionen var låg på bägge och de konstiga frekvenskurvorna var nästan identiska så... jag drar ingen slutsats av det.

Det borde du. Ett "normalt" slutsteg ska ha en tonkurva rak som en linjal utan last, i alla fall inom sina specade gränser. Konstiga tonkurvor bör felsökas.

Det tycker jag också. Blir som att mäta på en CD-spelare eller kassettdäck utan last. De kurvorna bör också bli rimligt raka.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-20 15:23

RogerGustavsson skrev:Det tycker jag också. Blir som att mäta på en CD-spelare eller kassettdäck utan last. De kurvorna bör också bli rimligt raka.

Kassettdäck? Nu tog du väl i? Men vi kan nog vara eniga om att elektronik som inte är en tonkontroll eller filter bör vara rak som en linjal inom det hörbara området.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-20 17:07

Mitt gamla Nakamichi LX-5 mäter då 30-18000 Hz inom ungefär +- 0.5 dB.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-20 22:41

RogerGustavsson skrev:Mitt gamla Nakamichi LX-5 mäter då 30-18000 Hz inom ungefär +- 0.5 dB.

Grattis! De flesta har inte så väljusterade kassettdäck, och även om de har det, sällan använder samma kassetter hela tiden så att prestanda bibehålls.
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-21 01:11

rikkitikkitavi skrev:ja eftersom en riktig högtalare, dvs en last som inte är resistiv lockar fram det "sämsta" i förstärkaren.

Distortion mm blir ju högre pga den icke-resistiva lasten.

Huruvida det är hörbart vet jag ej...
Konstlasten är en besvärligare last!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-21 08:01

perstromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:Mitt gamla Nakamichi LX-5 mäter då 30-18000 Hz inom ungefär +- 0.5 dB.

Grattis! De flesta har inte så väljusterade kassettdäck, och även om de har det, sällan använder samma kassetter hela tiden så att prestanda bibehålls.

Använder bara mitt kassettdäck för avspelning numera och då är det helt andra avvikelser som dyker upp, dessvärre. Har annars mängder med inspelningar gjorda med samma bandtyp och inspelare.

Återgå till Teknikforum