Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:
Att ATIn låter bättre beror antagligen på lite högre dist och lägre effekt.
philip skrev:Är det någon annan som har något tips på hur man mäter utan konstlast?
philip skrev:jo jag läste lite om f/e test men jag förstår inte hur det kan fungera men det är en helt annan fråga.
Almen skrev:philip skrev:Är det någon annan som har något tips på hur man mäter utan konstlast?
Kan du inte mäta ett frekvenssvep över högtalarna med respektive högtalare? Då ser du ju litet mer hur de fungerar i praktiken.
Kanske inte vara i rummet under själva mätningen, bara...
perstromgren skrev:philip skrev:jo jag läste lite om f/e test men jag förstår inte hur det kan fungera men det är en helt annan fråga.
Det finns en numera förnämlig Wikipedia-sida om F/E-lyssning som kanske kan reda ut saken: http://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning!
philip skrev:perstromgren skrev:philip skrev:jo jag läste lite om f/e test men jag förstår inte hur det kan fungera men det är en helt annan fråga.
Det finns en numera förnämlig Wikipedia-sida om F/E-lyssning som kanske kan reda ut saken: http://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning!
Nja, hur ska uttrycka mig utan att starta ett bråk, jag tror helt enkelt inte på f/e test![]()
så, nu pratar vi aldrig mer om det.
philip skrev:men fortsätt för all del att berätta hur jag gör för att mäta slutstegen.
Morello skrev:Max_Headroom skrev:
Att ATIn låter bättre beror antagligen på lite högre dist och lägre effekt.
Ganska meingslös spekulation. Steget lämnar 300 W/ kanal.
philip skrev:jag vill helt enkelt mäta frekvensomfång och distortion.
f/e ger mig varken frekvenskurva eller distortionsmätning, Jag vill kunna mäta dessa två variabler för att se om det finns några "fel" i ATI slutsteget som gör att jag borde använda NAD steget istället trots att det subjektivt låter sämre.
Det jag undrar är alltså, hur gör man för att sänka utsignalen från slutsteget så att jag kan koppla det till linjeingången på min AD? (om det går alls dvs)
Tack på förhand!
Max_Headroom skrev:philip skrev:jag vill helt enkelt mäta frekvensomfång och distortion.
f/e ger mig varken frekvenskurva eller distortionsmätning, Jag vill kunna mäta dessa två variabler för att se om det finns några "fel" i ATI slutsteget som gör att jag borde använda NAD steget istället trots att det subjektivt låter sämre.
Det jag undrar är alltså, hur gör man för att sänka utsignalen från slutsteget så att jag kan koppla det till linjeingången på min AD? (om det går alls dvs)
Tack på förhand!
En spänningsdelare borde klara det fint, väl? Alltså, koppla in lasten som en högtalare, använde en spänningsdelare för att få ned spännignen till vettiga nivåer att mäta på:
+ på högtalarutgång --- 10kohm --- mät här --- 1 kohm ---- minus på högtalarutgång.
Borde väl bli rätt? En vill du sänka nivån mer så kör 20kohm istället för 10.
perstromgren skrev:philip skrev:jo jag läste lite om f/e test men jag förstår inte hur det kan fungera men det är en helt annan fråga.
Harryup skrev:Per Strömgren skrev:Det finns en numera förnämlig Wikipedia-sida om F/E-lyssning som kanske kan reda ut saken: http://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning!
Nja. "Lyssningsförstärkaren är en vanlig förstärkare utan några större krav" har väl diskuterats här att det faktiskt kan spela stor roll hur lyssningsförstärkaren beter sig för att den inte skall maskera vissa typer av fel.
philip skrev:jag mätte upp utgångarna på stegen utan last och jag tror inte man kan göra så för hej och hå vad konstiga frekvenskurvorna var, men distortionen var låg på bägge och de konstiga frekvenskurvorna var nästan identiska så... jag drar ingen slutsats av det.
perstromgren skrev:philip skrev:jag mätte upp utgångarna på stegen utan last och jag tror inte man kan göra så för hej och hå vad konstiga frekvenskurvorna var, men distortionen var låg på bägge och de konstiga frekvenskurvorna var nästan identiska så... jag drar ingen slutsats av det.
Det borde du. Ett "normalt" slutsteg ska ha en tonkurva rak som en linjal utan last, i alla fall inom sina specade gränser. Konstiga tonkurvor bör felsökas.
RogerGustavsson skrev:Det tycker jag också. Blir som att mäta på en CD-spelare eller kassettdäck utan last. De kurvorna bör också bli rimligt raka.
RogerGustavsson skrev:Mitt gamla Nakamichi LX-5 mäter då 30-18000 Hz inom ungefär +- 0.5 dB.
Konstlasten är en besvärligare last!rikkitikkitavi skrev:ja eftersom en riktig högtalare, dvs en last som inte är resistiv lockar fram det "sämsta" i förstärkaren.
Distortion mm blir ju högre pga den icke-resistiva lasten.
Huruvida det är hörbart vet jag ej...
perstromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Mitt gamla Nakamichi LX-5 mäter då 30-18000 Hz inom ungefär +- 0.5 dB.
Grattis! De flesta har inte så väljusterade kassettdäck, och även om de har det, sällan använder samma kassetter hela tiden så att prestanda bibehålls.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster