yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-15 07:21

Rain inser du inte snart att du inte längre trovärdigt kan försvara dina FAKTISKT sanslösa påståenden att NS 10 inte har orsakat något likställt med audiopest överallt där dom varit inblandade...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-15 08:09

Jag skulle vilja att Ingvar och Rain ställer upp sig på 10 meters avstånd och börjar kasta NS10:or på varandra. Den som först ber om nåd är FAKTISKT en mes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-15 08:31

beyond skrev:Jag skulle vilja att Ingvar och Rain ställer upp sig på 10 meters avstånd och börjar kasta NS10:or på varandra.

Med eller utan servett för diskanten?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-15 08:32

Rain

Varför vågar du inte tala om vem du är?
Varför vågar du inte tala om vilka låtar du mixat?
Varför vågar du inte tala om vilken utbildning du har?
Varför vågar du inte tala om hur en bra studiomonitor ska prestera?
Varför vågar du inte svara på Ingvars många releventa frågor?
Varför vågar du inte ställa upp på ett lyssningstest med bl.a. NS10?

8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-15 08:35

Varför kräver vi att någon skall tala om sådanna saker?
Varför vill vi veta vilka alster som han producerat?

Är det för att vi skall kunna håna såväl person som alster offentligt för att bevisa hur dålig en gammal avdankad högtalare är?

Är det så viktigt?

Tycker genomgående att det börjar lukta unket nu.... och det stinker från alla håll.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-15 08:43

Ljudkrav:

Varför vågar du inte tala om vilken kaffesort du dricker?
Varför vågar du inte tala om vilka kalsonger du använder?
Varför vågar du inte tala om vilken bil du har?
Varför vågar du inte tala om hur en bra älgsstudsare ska prestera?
Varför vågar du inte svara på Malenas många releventa frågor?
Varför vågar du inte ställa upp på ett knypplingstest med bl.a. knyppeldynan Exodus 200?

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-15 08:55

Beyond
Varför vågar du inte ställa upp på ett knypplingstest med bl.a. knyppeldynan Exodus 200?

:)

Ditt intresse för mina kalsonger kan vi ta via PM...

:wink:

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-15 08:58

Ljudkrav skrev:Beyond

:)

Ditt intresse för mina kalsonger kan vi ta via PM...

Really?? :oops:
(Hubba hubba)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-15 10:05

Nattlorden skrev:Rain inser du inte snart att du inte längre trovärdigt kan försvara dina FAKTISKT sanslösa påståenden att NS 10 inte har orsakat något likställt med audiopest överallt där dom varit inblandade...

Jag har aldrig påstått att NS10 är perfekta men Ingvar påstår ju gång på gång att deras inblandning i musikproduktion ALLTID lett till dåligt resultat

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-15 10:14

Rain skrev:Jag har aldrig påstått att NS10 är perfekta men Ingvar påstår ju gång på gång att deras inblandning i musikproduktion ALLTID lett till dåligt resultat

Och du har inte kommit med något vettigt förslag som vederlägger hans påstående. Det behövs bara ett enda litet exempel. Borde ju inte vara så svårt att få fram med tanke på hur vanlig NS10 är. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-15 10:31

Inte nog med att han tycks sakna exempel :o - dessutom tycks han vägra att läsa (eller rättare sagt vägrar bekräfta att han läst det) detta:

1. Det gäller bara de fonogramproduktioner jag har hört. Jag kan ju omöjligt garantera att det inte kan finnas något eller några undantag, men ingen har pekat ut något sådant i den här tråden, trots att jag bett den som har avvikande uppfattning att göra just det! Så det är rimligt att dra slutsatsen att exempel faktiskt saknas. De som hävdar motsatsen kan ju inte klämma fram något enda ynkligt exempel. Idén om existensen av (minst) ett "välljudande fonogram mixat i NS10" kan därför bara betraktas som en hypotes.

2. Det är en fysikalisk självklarthet att en produktion inte påverkas av att BARA ha avlyssnas i en färgande lyssning - någon måste ju självklart ha gjort något som påverkar i signalvägen dessutom. Att min erfarenhet är vad den är, har sålunda BARA med det praktiska verkligheten att göra och överhuvudtaget inte med någon teoretisk bedömning. Min erfarenhet skall alltså inte betraktas som ett påstående om att saker blir dåliga bara av att ha avlyssnats i NS10. Naturligtvis måste någon ha gjort ett processningsval av inspelningen av något slag också - och vad jag säger är att det tycks vara så att sådana val undantagslöst har gjorts när NS10 varit inblandad. Det kan dock gälla även val av mikrofoner och/eller val av eq- och andra färgande insater. Det behöver alltså inte vara någon insats som gjorts på ett redan inspelat programmaterial.

Till synes hur många gånger jag än skriver detta eller något liknande, låtsas Rain som om det inte är skrivet. :o

Sådan falsk retorik faller nog bara tillbaka på honom själv, eftersom det visar att han har ett ont uppsåt, för jag tror ingen går på att han inte skulle ha sett det jag skrivit. :lol:

- - - - -

Det finns nog inget skäl att förtydliga mig ytterligare en gång till för Rains skull, men för alla andra kan jag skriva detta:

A. Jag har hittills inte någon enda gång i mitt liv när jag reagerat på att en produktion varit ljudkvalitetsmässigt bra - funnit att någon NS10 varit inblandad som monitor. (Därmed inte sagt att jag utesluter att det KAN finnas något exempel på det.)

B. Jag har påfallande ofta noterat att NS10 varit inblandad när saker låtit riktigt dåligt. Naturligtvis inte varje gång dock, för det går ju att misslyckas med ljudkvalteten även utan NS10. :wink: Det som kännetecknat ljudet när NS10 använts har varit det nasal insjunkna registret i oktaven/oktaverna 1-2 kHz, ett skränigt register därovan, och an bas som kunnat låta i stort sätt hur som helst. Denna notering gjorde jag många år innan jag hade någon aning om NS10's tonkurve- och spridningsegenskaper. Att få se hur de såg ut förklarade mycket.

För den som vill leka lite med detta själv rekommenderar jag att bygga den krets som fanns i artikeln jag skrev om NS10 (efter att den hade slutat tillverkas nota bene, det skulle inte falla mig in att offentligt kritisera en produkt som var i tillverkning). Den som inte själv äger NS10 kan sålunda roa sig med att välja ut några nasala, skräniga och basoartikulerade inspelningar, koppla in kretsen och notera hur basen plötsligt försinner men låter mera artikulerad, hur det skräniga registret plötsligt låter snällare, och hur det nasala försvinner...

Poängen med att använda kretsen och inte högtalaren är flerfaldig.

1. Den visar effekterna av tonkurvan isolerat (NS10 har ju andra problem också, som dock inte behövs för att förklara de största konsekvenserna den utsatt inspelningarna för).

2. Den kan kopplas in i valfri välljudande kedja, och eliminerar image skift, placeringsrelaterade förändringar och liknande effekter som gör jämförelsen svårare.

3. Vem som helst kan göra det, man behöver inte äga NS10.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-06-15 11:35

Almen skrev:
beyond skrev:Jag skulle vilja att Ingvar och Rain ställer upp sig på 10 meters avstånd och börjar kasta NS10:or på varandra.

Med eller utan servett för diskanten?

En såkalt "monitor" som behøver serviett(eller dasspapir :lol: ) foran diskanten er i utganspunket kass, hørte du det, rain?? eller er du døv??

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-15 11:39

Kaffekoppen skrev:Varför kräver vi att någon skall tala om sådanna saker?

Är det för att vi skall kunna håna såväl person som alster offentligt för att bevisa hur dålig en gammal avdankad högtalare är?

Är det så viktigt?

Tycker genomgående att det börjar lukta unket nu.... och det stinker från alla håll.

Jo det kan jag hålla med om!Det känns som om inte huvudkombatanterna kommer särskilt mycket vidare nu.

Däremot kanske man kan konstatera fler NS10 inspelningar och lyssna av. Jag ska försöka beta av de listor som redan angivit i den mån jag kan.
Jag är inte så säker på att jag vare sig anser att de är felfria på något sätt, eller helt usla. Vi får se!

beyond skrev:Ljudkrav:

:) :D :mrgreen:
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-15 12:25

Kaffekoppen skrev:Varför kräver vi att någon skall tala om sådanna saker?

Det är väl ingen som krävt något, bara frågat upprepeade gånger. Orsaken har nog varit att han själv ställer en massa frågor, och dessutom går till personangrepp mot andra men själv gömmer sig bakom en pseudonym. 8O

Därför att det kan vara intressant att få veta vad han anser är bra förstås! Det kan ge de förklaringar som behövs för att förstå hans inställning, och framförallt gör det att alla därmed kan ta stlling själv till hans omdöme.

Om du inte vill veta det är det helt ok, men varför klaga på att andra vill?

Hupp! 8O Du inser väl att det är dina egna tankar du förmedlar nu? Vem har talat om att någon skall hånas? Poängen väl snarare att folk som slutar gömma sig bakom pseudonymer ofta också slutar vara hånfulla.

Målet är att diskussionen skall kunna återgå till sakfrågan. Varför tror du något annat?

Är det så viktigt?

Vad är "det"? Att håna folk (som du skrev)? Nej det är motsatsen till viktigt.

Att folk som hånar folk men gömmer sig bakom pseudonymer? Nej det är också dåligt.

Tycker allvarligt talat att ditt inlägg hade en rätt trist bismak. :?

Försvarar du att folk under pseudonym går till personangrepp mot namngivna personer, det vill säga beter sig som Rain betett sig? 8O

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2007-06-15 12:37

Jag funderar på att fråga min polare om han inte kunde koppla in sina gamla NS10:or, göra en mix på dem, sedan en annan mix på samma ljudmaterial där han använder sina KRK 6000 och sen skicka ljudfilerna till mig.

Därefter kunde alla få ta del av dem (blindtest) och kommentera ev. skillnader :P (om han vågar bli utsatt för faktiskt.se's hårda domare)

Va sägs om det? :wink:

// Tompa

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-15 12:50

Bra idé.

Fast KRK .... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-15 13:16

Men, men....titta här vad en av sveriges bästa låtskrivare har för högtalare:

http://www.jorgenelofsson.com/

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-15 13:17

Har just lyssnat på REM's UP platta(sju spår har mixats av Godrich) och den känns iaf inte vare sigspeciellt hissad eller sänkt, rätt ok ljud faktiskt.

Nu har jag börjat lyssna till Air's Pocket symphony platta (som Godrich också mixat, samt producerat), hittils har inspelningen nära på mysfaktor :)

Jag lyssnar vidare!

beyond skrev:Men, men....titta här vad en av sveriges bästa låtskrivare har för högtalare:

Nämen oj! Ser man på!
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-06-15 13:26

IngOehman skrev:För den som vill leka lite med detta själv rekommenderar jag att bygga den krets som fanns i artikeln jag skrev om NS10

Kan inte någon vänlig människa skapa en kurva för Adobe Audition istället... eller i alla fall bidra med en kurva som jag själv kan återskapa i Audition?

Har inte riktigt tid att bygga kretsar tyvärr. :/
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-15 13:59

Egentligen skulle man ha en motsatskrets också (men utan skenande bashöjning, för sådana gör ju ingen förnuftig människa bara för att det låter som om det behövs en när man lyssnar med NS10).

En sådan kan man ju använda på valfri riktigt god inspelning för att se om man känner igen den karaktären som skapas då...

Vh, iö

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-15 18:37

beyond skrev:Men, men....titta här vad en av sveriges bästa låtskrivare har för högtalare:

Men ... dom står ju upp? Det är ju den liggande modellen, med texten på längden. Då blir ju ljudet roterat 90 grader.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-15 18:40

90 grader? Det beror väl förresten på vart huvet är?

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-15 19:18

Vem orkar bry sig om hans monitorer när det på hans hemsida finns en bild på honom och ALEX LIFESON!!!!!!!!!!!!

Jag menar; Alex Lifeson, större än så blir det knappast....Tänk den som fick äran att vara på samma bild som honom. I´m not worthy!!!

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-15 19:48

Alex Lifesson....vad är väl det mot....AGNES!!! :P
Och för att få det LITE on topic lägger jag till: Undrar om Agnes låtar är mixade på NS10, tycker det låter som om det fattas lite runt 1 khz.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-15 20:30

beyond, akta skumkanterna
Senast redigerad av MP_inaktiv 2007-06-15 22:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-15 21:32

Rabiesrisk ? :wink:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-15 21:33

Plausibelt :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-15 21:37

MP verkar vara på bettet i afton ! :D

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-15 22:05

Ja man är väl lite på näbben så att säga

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-15 22:18

Förstör inte tråden bara för att ni har tagit fredagsgroggen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi