yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-15 22:24

Fegisar :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-16 00:24

Que?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-16 00:36

Syftar på MP o beyond som ju så påpassligt ändrade sina avatarer. :)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-16 01:11

IngOehman skrev:B. Jag har påfallande ofta noterat att NS10 varit inblandad när saker låtit riktigt dåligt.

Jaha men då borde det inte bara så svårt för dig att ange några inspelningar som låter RIKTIGT dåligt, upp till bevis nu Ingvar vi har väntat 40 sidor för exempel på av NS 10 orsakade "ljudkulturtragedier av stora mått" (Ingvars ord)

Användarvisningsbild
Linda

Inläggav Linda » 2007-06-16 01:33

Rain skrev:
IngOehman skrev:B. Jag har påfallande ofta noterat att NS10 varit inblandad när saker låtit riktigt dåligt.

Jaha men då borde det inte bara så svårt för dig att ange några inspelningar som låter RIKTIGT dåligt, upp till bevis nu Ingvar vi har väntat 40 sidor för exempel på av NS 10 orsakade "ljudkulturtragedier av stora mått" (Ingvars ord)

Jag hejar på dej Rain, du verkar ha rätt och vet hur man är trevlig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-16 02:21

Att beskylla folk för att ljuga, för att vara anvundsjuka och att dessutom häva ur sig nedvärderande spydigheter på löpande band och allt detta under pseudonym(!), sorterar inte jag under "trevligt"... :?

Rain skrev:

Jag har svarat på den frågan många gånger redan. Varför ställer du den om och om igen när du redan fått svar? :o :?

Du har däremot inte givit ett enda exempel på något enda fonogram på listan (fonogram där NS10 använts) som låter prima. Tolkar det som att du håller med om att NS10 inte varit inblandad i en enda ljudkvalitetsmässigt excellent produktion - vilket betyder att vi är överens och att frågan alltså torde vara utagerad.

Dock har du fortfarande inte vågat berätta vem du är, eller vad du själv har gjort för produktioner. Varför?

(Skall jag berätta vem du är istället?)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-16 02:48, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-16 02:28

IngOehman skrev:
Dock har du fortfarande inte vågat berätta vem du är, eller vad du själv har gjort för produktioner. Varför?

(Skall jag berätta vem du är istället?)

Nej, du skall respektera allas rätt till anonymitet. Det är på de premisserna de flesta regisrerat sig här.
Senast redigerad av Lust 2007-06-16 13:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-16 02:40

Du menar att folk får ironisera och förolämpa personer de oblygt hänger ut och namnger - men jag får inte berätta ens vem de är?

Skämtare där. :lol: :lol: :lol:

Du skall få chansen att berätta vem du är själv du också, innan någon annan gör det åt dig.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-16 02:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-16 02:49

IngOehman skrev:Du har däremot inte givit ett enda exempel på något enda fonogram på listan (fonogram där NS10 använts) som låter prima. Tolkar det som att du håller med om att NS10 inte varit inblandad i en enda ljudkvalitetsmässigt excellent produktion - vilket betyder att vi är överens och att frågan alltså torde vara utagerad.

Vh, iö

Ingvar jag har ju FAKTISKT gett några exempel ,men det är du som ska upp till bevis och exemplifiera riktigt dåliga NS10 inspelningar eftersom du in absurdum nedvärderat produktioner där NS10:orna varit inblandade.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-16 02:50

IngOehman skrev:Du menar att folk får ironisera och förolämpa personer
Vh, iö

Ingvar läser du ens dina egna inägg?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-16 02:52

Trolla på du. :roll:

Rain skrev:...det är du som ska upp till bevis och exemplifiera riktigt dåliga NS10 inspelningar eftersom du in absurdum nedvärderat produktioner där NS10:orna varit inblandade.

ALLA!!!

(Och jag lär behöva påminna dig om reservationerna eftersom du gör vad du kan för att missuppfatta.)

Hur svårt är det att fatta vad jag skriver? ALLA! De betyder att du kan välja vilken du vill.

Nu är det faktiskt din tur att berätta om ETT enda exempel på motsatsen*, innan jag berättar vem du är.

Vh, iö

- - - - -

*=en inspelning med excellent (läs invändningsfri) ljudkvalitet, producerad med hjälp av NS10.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-16 03:02

IngOehman skrev::

Rain skrev:...det är du som ska upp till bevis och exemplifiera riktigt dåliga NS10 inspelningar eftersom du in absurdum nedvärderat produktioner där NS10:orna varit inblandade.

ALLA!!!

Och så gjorde du bort dig igen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-16 03:03

Har du några sakargument överhuvudtaget, eller är oförskämdheter det enda du förmår att komma med? :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-16 03:20

IngOehman skrev:Har du några sakargument överhuvudtaget, eller är oförskämdheter det enda du förmår att komma med? :(

Jag har kommit med en hel del sakargument och betydligt färre förolämpningar än vad du har åstadkommit, men allvarligt Ingvar du har gång på gång påstått att NS10 ligger bakom massvis av riktigt dåliga fonogram/inspelningar/mixar/filtreringar, men du har inte kunnat namnge en enda av dessa, att referera till Clearmountains lista och implicera att ALLA hans mixar/produktioner låter riktigt illa är riktigt pinsamt av dig, för det gör dom verkligen inte.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-16 03:24

Kan vi inte göra det enkelt för oss, för att slippa fortsatt pajkastning:

1) Rain berättar om en (1) välljudande inspelning, mixad genom ett par NS10:or

2) IÖ berättar om en (1) illalåtande inspelning, gjord genom ett par NS10:or.

Detta utan invektiv och hänvisning till att det redan är gjort. Tråden är 40 sidor lång, och jag kan inte minnas något svar på vare sig punkt ett eller två. Jag har säkert fel, men jag orkar inte plöja genom alltsammans igen....

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-16 12:35

Nämnt Eurytmics-fonogram duger gott, men det gör alla andra av de fonogram på listan (som jag hört) också.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-16 12:45

Men om nu sådana som jag, som inte alls tänkt på att Eurythmics låter NS-10 eller att all musik låter illa överhuvudtaget, så borde man kanske ändra till "ljudkulturtragedi av stora mått - för hifi-intresserade"? :D

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-16 12:50

IngOehman skrev:Nämnt Eurytmics-fonogram duger gott, men det gör alla andra av de fonogram på listan (som jag hört) också.

Vh, iö

Eurytmics tycker jag är goda exempel med.

Plattor som producerades i begynnelsen av den tidsålder då musik genom TV, apparaten(MTV) hade sin peak kan man väl även understryka att det är.

En intressant följdråga och spekulation för en ev. annan tråd vore om
sådana som Clearmountain vaerkligen hade mixat med audiofil återgivning som mål ens med dom bästa av prylar...!?
Phil Spector skulle nog tex. tycka att sånt bara vore trams och att produktion lika mycket som de instrumentala insatserna handlar om att förmedla känslor, vara de månde både messy, och tom. "A wall of sound".

Samtidigt finns rätt många över-hypade producenter ju.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-16 13:05

Vilket larv! Det är bara att göra samma kompensation i sinnet som ljudteknikern har gjort i studion så har man en fullständigt transparent upplevelse - det låter exakt lika illa som det lät i studion och det måste ju för bövelen vara målet - en korrekt återgivning.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-16 13:10

Rain skrev:
IngOehman skrev:Har du några sakargument överhuvudtaget, eller är oförskämdheter det enda du förmår att komma med? :(

Jag har kommit med en hel del sakargument

Jag har sett ett enda (om det var du och inte Lust som kom med det?) nämligen att NS10 finns överallt, och att det är ett argument för högtalaren eftersom det är bra att det är samma överallt.

Rain skrev:och betydligt färre förolämpningar än vad du har åstadkommit,

Jag har inte skrivit en enda oprovocerad förolämpning i den här tråden. Du har bara skirivit ett fåtal inlägg utan oprovocerade förolämpningar, förklemande tilltal, beskyllningar om osanning, avundsjuka, brist på erfarenhet, okunskap...

Rian skrev:men allvarligt Ingvar du har gång på gång påstått att NS10 ligger bakom massvis av riktigt dåliga fonogram/inspelningar/mixar/filtreringar, men du har inte kunnat namnge en enda av dessa, att referera till Clearmountains lista och implicera att ALLA hans mixar/produktioner låter riktigt illa är riktigt pinsamt av dig, för det gör dom verkligen inte.

Sedär där kom en till! :? :(

- - - - - -

IÖ: Jag tycker att all pepparrot smakar illa.

Rain: Nu gör du bort dig. Nämn en som smakar illa.

IÖ: Kolla den här listan [vanlig svensk hel pepparrot, riven pepparrot i tub, wasabi, hajskinnsriven wasabi...] Du kan välja vilken du vill på listan, de smakar alla illa. Och det beror på att det är pepparrot i dem.

Rain: Det visar hur lite koll du har. Det är pinsamt att du inte kan peka ut en illasmakande pepparrot. Det visar bara att du inte har koll på att kockar över hela världen gillar pepparrot. Det vet inte vad du gör, nä, nä... :lol:

IÖ: Du får tycka om Pepparrot om du vill, men du måste respektera att jag inte gör det.

Rain: Du gör verkligen bort dig nu. Du förstår nog inte har man arbetar i ett kök.

IÖ: Allt jag säger är att jag är rädd för en uveckling där det är pepparrot på all mat. Jag gillar inte när det smakar pepparrot.

Rain: Hur vet du att det är pepparroten som gör att det smakar pepparrot. Att du skyller på pepparroten är pinsamt för dig, man kryddar faktiskt med andra kryddor också, det är en myt att man bara använder pepparrot. Det är inte kockens fel dessutom, utan restaaurangägare över hela världen kräver att det skall vara pepparrot i alla mat. Få har snackat mera skit om kockarna än du.

IÖ: Jag känner massor av bra kockar, och jag vet att många av dem skulle vilja använde mindre pepparrot, men att de är tvugna att göra det, eftersom råvarona är så dåliga, ungefär som

Lust: Hur svår är det att förstå att det är slutresultatet som räknas! Maten måste ju smaka bra hos folk även efter att den transporterats i några dagar och börjat ruttna. Då behöver man ha mycket pepparrot så inte den skämda smaken skall märkas. Ungefär som när man spelar skivor i dåliga anläggningar - det kräver att man förstör inspelningen i förväg.

IÖ: Vad jag säger är ju bara att allt skulle bli bättre om man kunde känna smaken på maten när man lagar den, och så länge man häller jättemycket pepparrot på all mat är det svårt att veta vad man gör. Tänk på att många kanske vill åka direkt till restaurangen, och äta där, och då kan det ju vara trevligt om maten inte är förstörd av en massa papparrot bara för att restaurangdirektören har krav på sig från matutkörningsfirman att det måste vara jättemycket pepparrot på maten, för annars tål den inte transporten ut till de som konsumerar den.

Rain: Det är det skälet som gäller ja, inte pepparroten! Och dessutom är det så att de kockar som har kockar i precis allting kan känna hur maten smakar därunder. De lär sig att smaka genom pepparroten helt enkelt. Då smakar det inte pepparrot. I mat som skall transporteras behöver det vara massor av pepparrot. Och då smakar det bättre på alla tallrikar, även när man åter på restaurangen. Kockarna vet vad de gör.

IÖ: Jomen de hör ihop. Bara för att transporten är huvudproblemet blir ju inte smaken av papparrot i all mat ett icke-problem. Jag känner att det smakar pepparrot.

Rain: Du har fel, och det är pinsamt för dig. Märker att du inte kan nämna en enda pepparrot som smakar dåligt.

IÖ: Det har jag ju gjort - jag gillar inte någon av dem.

Rain: Pinsamt för dig. Det var ett dåligt påstående. Du gör verkligen bort dig. Jag har jobbar 15 år i branschen, och jag är framgångsrik!

IÖ: Visst, men om vi tar grundproblemat med att d försvarar dem som har massor av pepparrot i allting.

Rain: Du kan ju inte ens nämna ett enda exempel på pepparrot som smakar dåligt. Jag har inte stött på någon som rackar ned på kockar och restaurangägare mera än du.

IÖ: Jag har inte pekat ut något. Jag säger bara att pepparroten sätter en gräns för hur god maten kan bli när man har den på alla mat. I min mening är det dessutom en myt att de långa transporterna kräver att maten är helt mättad med pepparrot för att den skall gå att äta när den kommit fram. Dels ökas inte hållbarheten nämnvärt och dessutom har deti oberoende studier visat sig att folk föredrar att det inte är pepparrot i all mat, även efter att den transporterats från restaurangen och hem till folk.

Och så vidare...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-16 13:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-16 13:14

Dags att stänga?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-16 13:15

Eller starta en tråd om pepparrot?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-16 13:30

phloam skrev:Men om nu sådana som jag, som inte alls tänkt på att Eurythmics låter NS-10...

Det gör den inte, den låter NS10-skadad. Det är inte alls samma sak.

phloam skrev:...eller att all musik låter illa överhuvudtaget, så borde man kanske ändra till "ljudkulturtragedi av stora mått - för hifi-intresserade"? :D

All musik låter inte illa. 8O Vem har påstått det? :o

Men vem är det som bryr sig om en ljudkulturtragedi? Jo, de som bryr sig om ljudet!

Att den sunkiga ljudkvaliteten skulle vara ett problem för de som inte bryr sig har väl ingen påstått. :o
Däremot kan det ses som en underlighet att de ljudkvalitetsdestruktiva åtgärderna så ofta försvaras med att de görs för dem som inte bryr sig om ljudkvlaiteten. Men till vad nytta är det att förstöra ljudkvaliteten för dem som ändå inte bryr sig om den?

Min uppfattning är att det är rimligt att sikta på att åtadkomma en ljudkvalitet som gör dem som bryr sig om nämnd ljudkvalitet glada! De som inte gör det kan ju spela inspelningarna i hur sunkiga apparater de vill. Att få ljudkvaliteten att bli dålig är ingen större svårighet och idén att ljudtekniker och producenter behöver hjälpa till med att förstöra ljudkvaliteten för dem som ändå inte bryr sig om den, är det dags att skrota!

Det enda hindret i den omedelbara framtiden är reklamradion som ser den dåliga ljudkvaliteten (obefintlig dynamik och skränig grundklang) som en poäng för att kunna fånga lyssnare på etern genom att låta högst av alla. När det problemet är löst kommer ljudkvalitetsfrågan förmodligen att lösa sig av sig själv. Det kommer självklart att finnas kvar en massa illaljudande produktioner eftersom den konstnärliga friheten att göra sådana måste finnas kvar, men förhoppningsvis öppnar ett nytt system med massor av headroom, möjligheter för alla de som vill att musiken skall ha möjlighet att inkludera en levande dynamik.

Vi får väl se hur det går med SVT/Dolby-projektet...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-16 16:02

Oavsett hur nu NS-10 låter, vet vi att det inte är exakt så producenten vill att Eurytmics skall låta? Bara för att dom låter illa i våra öron så har jag väldigt svårt att acceptera att det är endast NS-10's fel. Om man hade velat ha ett annat "ljud" så inbillar jag mig iaf att det otal provlyssningar som måste ha gjorts av bandmedlemmar, producenter etc etc skulle väl folk ha undrat varför låter det så dåligt överallt där vi spelar skivan.
Jag tycker inte att pop är ett särskilt bra vertyg att använda för att veta om man han gjort fel eller om man har gjort rätt.
Finns det inga akustiska jazz eller klassiska skivor som man kan använda som värdemätare som är mixade och mastrade med NS-10 så vi bättre kan isolera den påverkan som borde finnas?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-16 23:04

IngOehman skrev:Det enda hindret i den omedelbara framtiden är reklamradion som ser den dåliga ljudkvaliteten (obefintlig dynamik och skränig grundklang) som en poäng för att kunna fånga lyssnare på etern genom att låta högst av alla. När det problemet är löst kommer ljudkvalitetsfrågan förmodligen att lösa sig av sig själv.
Detta måste, enligt mig, vara den största orsaken till att det mesta som produceras i dag låter tråkigt.

Jag säger bara LEQ mätning! Tänk om man kunde applicera denna "mätregel" i tex radio sammanhang. Den har införts i bioreklamsammanhang med stor framgång, vilket resulterat i att hårt komprimerade/limiterade reklamspotar sänks så att dom inte blir påfrestande för publiken. En spot med rejält dynamiskt programmaterial kan spelas upp mycket högre, rent mätmässigt.

Lite luddigt kanske, men jag har tyvärr inte jättebra koll på metoden, vet bara hur man genomför mätningen.

Någon som är bekant med LEQ som har några tankar på hur man skulle kunna använda mätningen i olika sammanhang.

Användarvisningsbild
Linda

Inläggav Linda » 2007-06-16 23:25

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-16 23:41

Linda skrev:Menar du nått sånt här?
Ungefär så. Jag tänkte främst på "LEQ (M)". Men länken förklarar på ett väldigt förenklat sätt.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 00:23

IngOehman skrev:Jag har inte skrivit en enda oprovocerad förolämpning i den här tråden.

En del lever i en fantasivärld...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 00:35

IngOehman skrev:Nämnt Eurytmics-fonogram duger gott, men det gör alla andra av de fonogram på listan (som jag hört) också.

Så du tycker att Avalon med Roxy Music låter riktigt illa och Aimee Manns Bachelor No2? Och 3 av Crowded House bästa plattor? INXS - Kick, Robbie Robertsons- Music for native americans? Springsteen - Seeger Sessions? O.s.v.

Att du inte skulle ha hört de flesta av dessa vore ytterst märkligt.

Användarvisningsbild
Linda

Inläggav Linda » 2007-06-17 04:03

Rain skrev:
IngOehman skrev:Jag har inte skrivit en enda oprovocerad förolämpning i den här tråden.

En del lever i en fantasivärld...

Han kanske inte mår så bra bara

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi