Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev: T.ex. då är en stor trafo bättre än en liten. Är en kraftigt välmätande bank bättre än en snål. Är stabila TO3.or bättre än billig andra sortering. osv. Efter detta mått är en dyr med logik bättre oavsett värdet.![]()
Richard skrev:
Så är det med de flesta produkter, dyrt är ofta bättre.
En av de falskaste dogmer som sprids på detta forum är att billigt skräp låter lika bra som dyra välkonstruerade grejor.
Kaffekoppen skrev:Om vi skall nämna Ino så finns högtalaren i28 som i vart fall inte kostar mer än 50 papp. Den högtalaren har en storebror där allt är förfinats till absurdum, i34, som går lös för strax under 200 000:-. Är det en förnuftig kostnadsökning pris-prestanda? Vette tusan, med tanke på vilka alternativinvesteringar som kunde gjorts istället - men det är min bedömning - det fins uppenbarliggen många som det annorlunda.
meanmachine skrev:Jag körde t.ex. ett tag en sidoanläggnign med en Arcam Delta 290, Arcam alpha 7se och carlsson oa-12 och detta lät skitbra. Enkelheten gjorde tom att jag oftar använde den än dyranläggningen. Men varje gång jag lyssanr på dyranläggningen känns det ju att den levererar lite mer.
MP skrev:Richard skrev:...En av de falskaste dogmer som sprids på detta forum är att billigt skräp låter lika bra som dyra välkonstruerade grejor.
En av de falskaste dogmer som sprids på detta forum är det påstående du skrev.
MP skrev:Påpekar försynt att du syftar på Sonab oa-12 eftersom Stig Carlsson bara hade modellerna oa-50, 51 och 52 under sitt efternamn.
Max_Headroom skrev:Richard skrev:
En av de falskaste dogmer som sprids på detta forum är att billigt skräp låter lika bra som dyra välkonstruerade grejor.
Självklart är en välkonstruerad produkt bättre än billigt skräp. poängen är att mycket av det dyra är just skräp och får smisk av billig, massproducerad och välkonstruerad japan-HiFi.
HiFi, och speciellt det dyra, är inte vanliga produkter vilka som helst. Man har till sin hjälp att kränga dyrt skräm massor av måttligt seriösa tidskrifter som fungerar som gratisreklam.
trollmachine skrev:Du vet att det finns ett ordspråk som säger: Att märka ord är den vekes sätt att hävda sig..
Richard skrev:Håller med. Det finns ju förstås dåliga dyra grejor, men det finns fler dåliga billiga grejer!
meanmachine skrev:Båda är duktiga ingenjörer som knåpar ihop grymma högtalare som presterar.
meanmachine skrev:Men det kanske är så att det kostar en slat att bygga en verkligt god ljudanläggning... Kanske är 100.000:- inte så tokigt för en god anläggning med CD. försteg, slutsteg och högtalare + allt x-tra.
Magnuz skrev:Richard skrev:...En av de falskaste dogmer som sprids på detta forum är att billigt skräp låter lika bra som dyra välkonstruerade grejor.
Få se nu... jag har hängt på detta forum i snart fyra år eller nåt och jag har aldrig sett någon påstå att det skulle vara så. Var har du läst det?
MP skrev:Jönsson oa-12 låter verkligen fint, grattis !
meanmachine skrev:Vad skiljer då inos system på 200000:- och Wilsons för lika mycket. Båda är duktiga ingenjörer som knåpar ihop grymma högtalare som presterar.
Richard skrev:Detta kan ju verifieras enkelt med mätningar, men framför allt, med hörseln.
Richard skrev:T.ex. att billiga Denon receivrar samt billiga DVD:s låter lika bra som dyra 2-kanalsförstärkare och dedikerade dyra cd-spelare.
Det är helt enkelt inte sant.
Detta kan ju verifieras enkelt med mätningar, men framför allt, med hörseln.
Richard skrev:T.ex. att billiga Denon receivrar samt billiga DVD:s låter lika bra som dyra 2-kanalsförstärkare och dedikerade dyra cd-spelare.
MP skrev:Richards inlägg är troll kommentarer.
meanmachine skrev:Kaffekoppen skrev:Om vi skall nämna Ino så finns högtalaren i28 som i vart fall inte kostar mer än 50 papp. Den högtalaren har en storebror där allt är förfinats till absurdum, i34, som går lös för strax under 200 000:-. Är det en förnuftig kostnadsökning pris-prestanda? Vette tusan, med tanke på vilka alternativinvesteringar som kunde gjorts istället - men det är min bedömning - det fins uppenbarliggen många som det annorlunda.
Hej igen. Länge sedan. Jo men jag undrar och lägger verkligen ingen skgga på IÖ utan tvärt om. Men hans högtalare är ju inom ramen för Hiend alltså det starta vid ca10k för en pytteliten stativare och slutar just under 200000:-..Så jag är helt på det klara med att detta är verkligen bra prylar även om jag skämtat lite ibland då det är lite väl mycket pro-ino snack här på forumet.
Vad skiljer då inos system på 200000:- och Wilsons för lika mycket. Båda är duktiga ingenjörer som knåpar ihop grymma högtalare som presterar.
Eller likanden på andra håll. Jag förstår och håller med mycket av vad som sägs i denna tråd men ser att hiendsegmentet har fallit offer för sin egen dumhet genom att det finns som ni säger mycket skräp för fantasipengar.
Men det kanske är så att det kostar en slat att bygga en verkligt god ljudanläggning... Kanske är 100.000:- inte så tokigt för en god anläggning med CD. försteg, slutsteg och högtalare + allt x-tra.
Sen kan det kanske finnas lågprisalternativ som mycket väl kan låta gott och kanske tom komma nära i upplevelse.
Jag körde t.ex. ett tag en sidoanläggnign med en Arcam Delta 290, Arcam alpha 7se och carlsson oa-12 och detta lät skitbra. Enkelheten gjorde tom att jag oftar använde den än dyranläggningen. Men varje gång jag lyssanr på dyranläggningen känns det ju att den levererar lite mer.
Kaffekoppen skrev:Ino slutar inte direkt vid 200 papp - det rullar på rätt mycket över det med. Exemplet var mest för att elementkonfigurationen mellan 128 och 132 är snarlik.
Richard skrev:Magnuz skrev:Richard skrev:...En av de falskaste dogmer som sprids på detta forum är att billigt skräp låter lika bra som dyra välkonstruerade grejor.
Få se nu... jag har hängt på detta forum i snart fyra år eller nåt och jag har aldrig sett någon påstå att det skulle vara så. Var har du läst det?
T.ex. att billiga Denon receivrar samt billiga DVD:s låter lika bra som dyra 2-kanalsförstärkare och dedikerade dyra cd-spelare.
Richard skrev:För att det, oftast, hör och häpna, faktiskt blir bättre med dyrare grejor, t.ex. Ino audios högtalare låter ju bättre ju dyrare dom är.
Detta är ju helt enkelt inte sant, vilket varje sunt tänkande människa lätt inser.
Johan_Lindroos skrev:Richard skrev:För att det, oftast, hör och häpna, faktiskt blir bättre med dyrare grejor, t.ex. Ino audios högtalare låter ju bättre ju dyrare dom är.
Detta är ju helt enkelt inte sant, vilket varje sunt tänkande människa lätt inser.
Den där dogmen du pratar om verkar konstig, jag har aldrig sett något sådant skrivas om här. Du lägger också in en egen värdering på vad DU anser "billigt" och "dyrt". Det finns exempelvis billiga välkonstruerade prylar (enligt min synvinkel alltså) liksom det finns dyra skräpprylar. Exmeplvis finns det gott om massproducerad utrustning som kostar kanske en kvarts månadslön som ger hörbara prestanda långt bättre än sådant som kostar ett antal månadslöner som ger klart undermåliga hörbara prestanda, men som kanske glittrar fint i somligas ögon.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 23 gäster