yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-17 09:03

Rain skrev:Springsteen - Seeger Sessions?.
Den låter för övrigt riktigt uselt. Totalt sönderlimiterad.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-06-17 09:10

LINDA skrev
Han kanske inte mår så bra bara

ahh en tjej på forumet
jag är singel 188cm lång snygg välordnad ekonomi
eget hus på landet
och har en sjudjäkla stereo
NÄR SKA VI SES? :wink: :wink:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-17 10:56

profbd skrev:ahh en tjej på forumet
jag är singel 188cm lång snygg välordnad ekonomi
eget hus på landet
och har en sjudjäkla stereo
NÄR SKA VI SES? :wink: :wink:
Och antagningarna till "Bonde söker fru" har så vitt jag vet inget med Yamaha ns-10 att göra.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 11:01

focus skrev:
Den låter för övrigt riktigt uselt.

Det gör den inte alls.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-17 11:10

Rain skrev:
focus skrev:

Det gör den inte alls.
Om man älskar ingreppet från en limiter så gör den förstås inte det. :wink:

Jag tyckte faktiskt att den lät onödigt hårt "tryckt", den hade verkligen tjänat på lite microdynamik. Den är utmärkt exempel på något som mastrats sönder.

Tycker jag.

Och jag tycker absolut inte att all musik ska vara jättedynamisk, men just soundet som tex en L2 skapar blir för framträdande i vissa/många produktioner.

L2 är en limiter som används flitigt i alla möjliga sammanhang.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-17 11:24

Rain, 5 av 6 exempel som du skrev ger mig en mycket snabb lyssningströtthet inte bara p.g.a. musiken.
1 av de 6 har jag inte hört.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 11:46

MP skrev:Rain, 5 av 6 exempel som du skrev ger mig en mycket snabb lyssningströtthet inte bara p.g.a. musiken.
1 av de 6 har jag inte hört.

Du skämtar nog men vilka högtalare har du?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-17 11:47

Rain skrev:
focus skrev:

Det gör den inte alls.

Det min herre gör den visst det.. Och vad du än säger så säger jag en gång mer så kan du aldrig vinna..

Shack matt. Du förlorar Rain..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 11:50

Mayro skrev:
Rain skrev:
focus skrev:

Det gör den inte alls.

Det min herre gör den visst det..
.

Mayro vem som helst kan ju höra att den skivan inte låter RIKTIGT Uselt.
Påstår man att en skiva låter RIKTIGT USELT så ska den ju vara olyssningsbar och det är inte Seeger Sessions.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-17 11:59

Avalon låter i mina öron tämligen bra. Springsteen låtar riktigt kasst.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-17 12:01

Rain skrev:
Mayro skrev:
Rain skrev:
focus skrev:

Det gör den inte alls.

Det min herre gör den visst det..
.

Mayro vem som helst kan ju höra att den skivan inte låter RIKTIGT Uselt.
Påstår man att en skiva låter RIKTIGT USELT så ska den ju vara olyssningsbar och det är inte Seeger Sessions.

Rain, är det ett problem om musiken låter jämntjock på grund av obefintlig dynamik? Är det dåligt för dig, eller är dåligt för dig när det distar och låter t.ex. alldeles för ljust? För mig är båda exemplen dåliga. Vore bra om man kunde definiera vad som är dåligt innan diskuterar om något är det eller inte.
Annars riskerar frekvengsgångsfelet på NS-10 att kombinerad med allmänna komprimeringsdebatten och debatten går OT.
Denna tråd gäller ju NS-10 och dess enskilda påverkan på musiken.
Komprimering lär ju gå att utföra med vilken högtalare som helst som monitor.
Finns det någon akustiskt skiva med NS-10 fel?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-17 12:08

Rain skrev:Mayro vem som helst kan ju höra att den skivan inte låter RIKTIGT Uselt.
Men Rain, tycker du det låter bra, som i detta fall, när man tydligt att en extremt snabb kompressor har kapat benhårt? Jag kan fatta att man gör så på nåt som endast ska spelas på MTV eller liknande, men i det här fallet rör det sig om solklar gubbrock.

Skulle du tom önska att man limterade Springsteens gamla alster, det kan du ju göra själv om du jobbar i studio och det kanske du redan gjort förresten?

Jag bir så jävla provocerad av du är så impad av vad en limiter kan göra! :wink:

Men du skulle väl aldrig provocera på ett forum?

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-17 13:55

Jag blir inte provocerad av Rain, jag tycker bara han är rätt så fantasilös. Helt utan klös.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-17 14:23

beyond skrev:Jag blir inte provocerad av Rain, jag tycker bara han är rätt så fantasilös. Helt utan klös.
Lite som Springsteen, faktiskt! :D

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-06-17 15:55

Rain skrev:
focus skrev:

Det gör den inte alls.

Ett mycket forutsigbart uttalande från en pepperrotälskare... :wink: som deg, rain

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-17 16:02

Oavsett NS10 eller inte, ge gärna nåt exempel på något album där ni anser att att riktigt "dåligt ljud" föreligger. Vilken genre som helst.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-17 16:38

beyond skrev:Oavsett NS10 eller inte, ge gärna nåt exempel på något album där ni anser att att riktigt "dåligt ljud" föreligger. Vilken genre som helst.

Det kan jag inte, inte om dåligt ljud skulle innebära att bra musik är nära på outhärdlig att lyssna på. Jag har många plattor som är ljudtekniskt obefintliga (philemon arthur & the dung eller värre) men en snygg produktion eller ett ljudmässigt snyggt upptag hade nog sabbat hela grejen!? Trist musik kan ingen tekniker, producent(jo kanske) eller monitor i världen råda bot på dock. Kanske någon själ gillar space faggots från Kalmar?

En skiva som låter väsig, bas-mysko, hård och misstänkt är Green on reds "here come the snakes" platta, en platta som är riktigt juste men ändå inte. Ett riktigt saknat band!
Senast redigerad av matereo 2007-06-17 18:31, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 16:48

realist skrev:
Rain skrev:
focus skrev:

Det gör den inte alls.

Ett mycket forutsigbart uttalande

Möjligt men den skivan låter verkligen inte RIKTIGT USELT.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-17 16:57

Problemet tycks alltså vara att många av forumets medlemmar har en annan uppfattning än dig Rain, om vad som låter illa och vad som inte låter illa.
Kommer vi längre kan man fråga sig ?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-17 17:02

Rain skrev:Möjligt men den skivan låter verkligen inte RIKTIGT USELT.
Och då ändrar jag mig då. :?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-06-17 17:02

MP skrev:Problemet tycks alltså vara att många av forumets medlemmar har en annan uppfattning än dig Rain, om vad som låter illa och vad som inte låter illa.

Man kan lätt tro så när man läser här ja. Jag tror snarare att det är ett svansfenomen där förhållandevis många dras med i en polariserad ståndpunkt.
Senast redigerad av patrikf_inaktiv 2007-06-17 17:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 17:05

MP skrev:Problemet tycks alltså vara att många av forumets medlemmar har en annan uppfattning än dig Rain, om vad som låter illa och vad som inte låter illa.

Nu handlade det inte om att det lät illa utan om att det påstods låta RIKTIGT USELT. Detta stämmer inte alls, så antingen ljuger de andra eller så överdriver de EXTREMT mycket vilket knappast hjälper deras argument.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-17 17:09

patrikf skrev:

Man kan lätt tro så när man läser här ja. Jag tror snarare att det är ett svansfenomen där förhållandevis många dras med i en polariserad ståndpunkt.

Intressant, kan du utveckla det ?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-17 17:11

Rain skrev:Nu handlade det inte om att det lät illa utan om att det påstods låta RIKTIGT USELT. Detta stämmer inte alls, så antingen ljuger de andra eller så överdriver de EXTREMT mycket vilket knappast hjälper deras argument.

Vadå stämmer inte? Det är ju deras personliga uppfattning det handlar om. Om nu någon tycker den låter riktigt uselt gör den ju det i deras öron. Jag kan själv inte minnas att jag tyckte den lät särskilt uselt, men jag har bara hört den ett par gånger eftersom jag inte var alltför förtjust i låtarna (förutom Erie Canal och ett par till som jag gillar).

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-17 17:14

Produktionen, eller den personliga hand(touch) vissa producenter lägger över inspelningar (samt deras följa strömmen attityder) anser jag trots ev mindre bra utrustning är det största problemet.

Stooges Raw Power platta som förstördes av Bowie (som inte gillar gitarr-rock särskilt) är ett exempel. Todd Rundgren anses av många music-lovers ha förstört (tillrättalagt) New york dolls 1:a platta, bandets energi återfannsfanns aldrig på på de två albumen. En som förlagt många svenska band och artisters sound och ersatt det med sitt egna sunkiga är ju Chips från fd. Sator. En annan, Jeff Lynne.
Senast redigerad av matereo 2007-06-17 17:25, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 17:16

Magnuz skrev:
Rain skrev:Nu handlade det inte om att det lät illa utan om att det påstods låta RIKTIGT USELT. Detta stämmer inte alls, så antingen ljuger de andra eller så överdriver de EXTREMT mycket vilket knappast hjälper deras argument.

Vadå stämmer inte? Det är ju deras personliga uppfattning det handlar om. Om nu någon tycker den låter riktigt uselt gör den ju det i deras öron. .

Det måste ju finnas åtminstone lite rim och reson! Att kalla något RIKTIGT USELT är ett väldigt starkt uttalande och det finns inget belägg för att det stämmer varken subjektivt eller objektivt när det kommer till den inspelningen.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-17 17:26

Rain skrev:Det måste ju finnas åtminstone lite rim och reson! Att kalla något RIKTIGT USELT är ett väldigt starkt uttalande och det finns inget belägg för att det stämmer varken subjektivt eller objektivt när det kommer till den inspelningen.

Ja, alltså, subjektivt kan det ju alltid stämma, det krävs ju bara att den som påstår att han tycker så verkligen tycker så och man kan onekligen tycka precis vad som helst. Det är liksom det som är meningen med att något är subjektivt. Objektivt är det värre, eftersom man då måste definiera kriterier för vad som är bra och dåligt och eftersom "riktigt uselt" är ett värdeomdöme blir det mer eller mindre subjektivt lik förbaskat.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-17 18:05

patrikf skrev:ag tror snarare att det är ett svansfenomen där förhållandevis många dras med i en polariserad ståndpunkt.
Tjoff! Där förändrades hela min världsbild! :wink:

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-06-17 19:25

beyond skrev:Oavsett NS10 eller inte, ge gärna nåt exempel på något album där ni anser att att riktigt "dåligt ljud" föreligger. Vilken genre som helst.

Senaste Depeche Mode. Synd eftersom det är en riktigt bra skiva.

Mycken 80-tals hårdrock.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-17 20:06

Välj valfritt album med E-Type. Tveksamt om det ens kan kallas ljudkvalitet i sin vidaste bemärkelse. Låt oss ta "Last Man Standing" som exempel.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi