yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-17 23:06

Rain skrev:Blood sugar sex and magic låter mycket BRA. Kanske lyssnade du på någon sämre överföring? (som en kassettinspelning eller en sämre CD pressning)

Ja, tydligen (trots att jag som det verkar delar uppfattning med de flesta här som kommenterat den hittills). Min CD är köpt på skivbutik i Linköping för några år sedan. Troligtvis måste det vara en särdeles dålig pressning av en helt annan master en den som låter "mycket BRA".

Kassett har jag tyvärr aldrig använt mig av eftersom jag aldrig haft råd att skaffa nåt som ens närmat sig acceptabel ljudkvalitet. Jag har dock köpt kassettbandare tre gånger i hopplösa försök men alltid gjort mig av med dem kort efter införskaffandet.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-17 23:09

Jag håller med Rain om det där med de dynamiska mik'arnas förträfflighet i vissa lägen. Det är troligtvis inte lite inspelningar där man velat ha ett fläskigt el-gitarrljud och spelat in på djävulsvolym där tex nämnda shure mikar förekommit. Jag har aldrig ens tänkt tanken att sätta nån av mina AKG och Audiotechnika kondensator mikar framför en 100w 1x12' combo på fullt flås.

Är det nån som har koll på trista svenska inspelningar? Jag nämnde att jag ogillar det mesta där Chips från Sator varit inblandad.

Jag har en del Springsteen plattor och jag har aldrig spelat dem mycket jag heller, men i mitt fall beror det på att han för mig är en trist artist.
Senast redigerad av matereo 2007-06-17 23:12, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2007-06-17 23:09

Rain skrev:
Naqref™ skrev: Sen kan vi ju ta upp Red hot chillipeppers oxå om någon verkligen vill lida...

Lida? Red Hots flesta plattor låter ju mycket bra speciellt Blood sugar sex and magic & Californication! Men du kanske inte gillar musiken..

8O Just Californication låter i mina öron olidigt dåligt, vilket är synd på så rara ärtor :( . Trodde aldrig jag skulle få läsa att någon tycker den låter mycket bra :? 8O :roll: .

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-17 23:12

matereo skrev:Jag håller med Rain om det där med de dynamiska mik'arnas förträfflighet i vissa lägen. Det är troligtvis inte lite inspelningar där man velat ha ett fläskigt el-gitarrljud och spelar in på djävulsvolym där tex nämnda shure mikar förekommit. Jag har aldrig ens tänkt tanken att sätta nån av mina AKG och Audiotechnika kondensator mikar framför en 100w 1x12' combo på fullt flås.

Är det nån som har koll på trista svenska inspelningar? Jag nämnde att jag ogillar det mesta där Chips från Sator varit inblandad.

Jag har en del Springsteen plattor och jag har aldrig spelat dem mycket jag heller, men i mitt fall beror det på att han för mig är en trist artist.

Varför använda scen/replokalsmikrofoner just till elgura? :roll:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-17 23:15

Rain skrev:Blood sugar sex and magic låter mycket BRA. Kanske lyssnade du på någon sämre överföring? (som en kassettinspelning eller en sämre CD pressning)
Jag kör över all min musik till kasset och sen via en cd-press som jag byggt av bark och jag måste säga att jag tycker det mesta i musikväg låter RIKTIGT USELT.
:o

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-17 23:15

Rain skrev:
UrSv skrev:
Men herregud, du kan inte mena allvar! Det där är en platta jag lyssnat hyggligt mycket på (Blood sugar sex and magic) och det finns inte en chans i världen att man kan beskylla den för att den låter bra.

Och jag gillar musiken.

Blood sugar sex and magic låter mycket BRA. Kanske lyssnade du på någon sämre överföring? (som en kassettinspelning eller en sämre CD pressning)

Nu tror jag inte skillnaderna är sådana att det beror på en kassettinspelning...

Men, det kan vara skillnad beroende på vad man lyssnar efter. Alltså vilka komponenter i återgivningen som är de viktiga. Vissa vill extremt rent ljud, andra spanar efter rak frekvensgång. Några fokuserar på det musikaliska och vill ha svänget oavsett hur det låter.

Vi har alla olika aspekter på musiken som vi fokuserar på och anser viktigt. Innan vi pratar om vad som är bra eller dåligt kanske vi ska deklarera VAD vi tycker är bra eller dåligt?

/ B

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 23:16

b_lindroos skrev:
Rain skrev:
Naqref™ skrev: Sen kan vi ju ta upp Red hot chillipeppers oxå om någon verkligen vill lida...

Lida? Red Hots flesta plattor låter ju mycket bra speciellt Blood sugar sex and magic & Californication! Men du kanske inte gillar musiken..

8O Just Californication låter i mina öron olidigt dåligt, vilket är synd på så rara ärtor :( . Trodde aldrig jag skulle få läsa att någon tycker den låter mycket bra :? 8O :roll: .

Nu var det ju ett tag sedan jag hörde Californication men jag kommer ihåg hur jäkla bra jag tyckte den var och lät i ett par rätt stora JBL högtalare, kanske sitter ni alla med små stativstackare som ofta inte är särskilt dynamiska i basen? Sen så har ju RHCP ett rätt säreget sound som jag tycker förstärker deras musik men ni verkar tycka annorlunda.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-17 23:18

Skivan ifråga är svårt sönderlimiterad i masteringledet och någon dynamik och därmed krav på dynamiskt omfång finns inte.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 23:20

Morello skrev:
Varför använda scen/replokalsmikrofoner just till elgura?

För att SM57 där ger ett riktigt bra inspelningsresultat och fungerar bättre än många mikrofoner som kostar 20-100 ggr. så mycket som SM57.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 23:21

Morello skrev:Skivan ifråga är svårt sönderlimiterad i masteringledet och någon dynamik och därmed krav på dynamiskt omfång finns inte.

Vet du hur ljud fungerar?

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-17 23:22

Rain skrev:
Morello skrev:Skivan ifråga är svårt sönderlimiterad i masteringledet och någon dynamik och därmed krav på dynamiskt omfång finns inte.

:lol: :lol: :lol: :mrgreen:

Var du verkligen allvarlig när du skrev det där?
Senast redigerad av BACH 2007-06-17 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-17 23:24

Rain skrev: ... kanske sitter ni alla med små stativstackare som ofta inte är särskilt dynamiska i basen?

Förutsätt inget som du inte vet något om. Jag vet att många här har baskapabla anläggningar men oavsett detta behövs inga monster för att avslöja dåliga mixar. Vi diskuterar inte volym här, vi pratar dynamik. Det finns anledning varför vissa diskuterar begreppet "mikrodynamik".

Bra dynamik och realism har inget med baskapacitet att göra. Dynamik finns faktiskt i alla register. Att pressa ihop en röst är heller ingen bra idé - om man inte gillar att det låter som på Prince´ plattor...

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-17 23:25

Rain skrev:Nu var det ju ett tag sedan jag hörde Californication men jag kommer ihåg hur jäkla bra jag tyckte den var och lät i ett par rätt stora JBL högtalare, kanske sitter ni alla med små stativstackare som ofta inte är särskilt dynamiska i basen?

Jag undrar fortfarande om du skämtar, jag har hittills inte träffat någon som tycker att den skivan låter bra, däremot flera (även icke hifi-intresserade) som klagar på att den låter dåligt... Jag har hört den i både små och stora högtalare och den låter lika illa i alla lägen. Den är helt enkelt en tekniskt sett undermålig produktion. Tyvärr, för även jag gillar musiken.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-17 23:26

Jag har väl rätt stora JBL-högtalare, jag tycker skivan är riktigt kass tyvärr för jag gillar musiken.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-17 23:29

Rain är ett stort skämt. Skrattar ni ?
Senast redigerad av i 2007-06-17 23:35, redigerad totalt 1 gång.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 23:33

Bill50x skrev:Bra dynamik och realism har inget med baskapacitet att göra. Dynamik finns faktiskt i alla register.
/ B

Klart dynamik finns i alla register men de flesta högtalare återger dynamik sämst i basen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-17 23:35

Rain skrev:

Jag vet inget annat om Morello än att han ofta(st) kommer med tekniskt relevanta kommentarer. Jag kan inte det tekniska speciellt bra men det låter logiskt i mina öron. Min erfarenhet är att ett hårdkomprimerat material ställer mindre krav på ljudutrustningen. Max ljudtryck skiljer inget, men däremot upplevd (eller faktisk) medelnivå. Ett komprimerat material låter givetvis högre och kan därför upplevas låta "bättre". Vissa utrustningar kan mycket väl låta bättre med komprimerad musik eftersom den högre kvaliteten i ett mer dynamiskt material inte kommer till sin rätt.

För att kunna jämföra gäller det förstås att veta vilka typer av utrustning som används.

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-17 23:42

Är det någon som vet vad Cranberries Dreams är mixad/mastrad/processad på för h-lådor? Skulle inte förvåna mig om det var NS10 faktiskt, men jag har ingen aning.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-17 23:44

i skrev:Rain är ett stort skämt. Skrattar ni ?

Nä. Antingen så utgår han ifrån en annan verklighet (annan utrustning, annan musiksmak, annan ljudpreferens..) eller så lever han i en annan värld.

Jag är inte helt säker på att han har helt fel, för ibland hamnar även jag i korsdrag här med mina åsikter att det musikaliska kan bero på ljudanläggningens kvalitet. Få här anser (eller håller med mig) att ljudförmedlingens kvalité kan påverka den musikaliska presentationen. Dvs att en anläggning kan låta sämre ur Hifi-synpunkt men ändå förmedla det musikaliska på ett bättre sätt. Californication var det länge sedan jag lyssnade på och jag ska inte kommentera den. Men kanske det finns en anledning till att jag inte återkommer till skivan fast jag spelar annat från samma period och samma typ av musik?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-17 23:45

Rain skrev:

Ja.

Problemet med dig är att du inte har möjlighet att avgöra huruvida någon kan något eller inte eftersom du inte kan något själv förutom de dogmer du lärde dig vid ljudteknikerutbildningen och kanske något som du snappat upp i böcker från kommunala skolbiblioteket.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-17 23:48

Morello skrev:
matereo skrev:Jag håller med Rain om det där med de dynamiska mik'arnas förträfflighet i vissa lägen. Det är troligtvis inte lite inspelningar där man velat ha ett fläskigt el-gitarrljud och spelar in på djävulsvolym där tex nämnda shure mikar förekommit. Jag har aldrig ens tänkt tanken att sätta nån av mina AKG och Audiotechnika kondensator mikar framför en 100w 1x12' combo på fullt flås.

Varför använda scen/replokalsmikrofoner just till elgura? :roll:

Ett väldigt enkelt skäl är väl att jag blivit lite skrajsen då kondensator mikar ändå pajat i andra sammanhang än elgitarr upptag då ljudtrycket ändå blivit hårt.

Om jag ska ta tillbaka "liite" av vad jag skrev innan så är det uförtiden inte helt ovanligt att även kondensatormikar och ännu känsligare bandmikrofoner används i elgitarr samanhang. Det är sägs av sådana jag känner med mycket mer erfarenhet än mig att det finns lite utav två olika skolor där britter oftare använder dynamiska mikar och amerikaner mera kondensator varianter. Resultatet skulle vara att Brittiska gitarrupptag ofta har lite mera rondör och mulligare(mindre) högt register medan amerikanska är linjärare uppåt. Idag processar man ofta elgittarr och kan få fram liknande maxvolym/häng ljud på lägre volym så jag skulle tro att det experimenteras mer med olika mikar idag, även dyra känsliga. Men visst är det vanligt att man spelar in hög överstyrd gitarr med mikar som SM57 och Beta58, och bra låter det ofta också.
Senast redigerad av matereo 2007-06-17 23:54, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-17 23:52

Tror minsann att Morello börjar ilskna till.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-17 23:58

Morello skrev:
Rain skrev:

Ja.

Problemet med dig är att du inte har möjlighet att avgöra huruvida någon kan något eller inte eftersom du inte kan något själv

Att du inte kan så mycket om ljudinspelning är dock ganska lätt att konstatera efter dina otaliga dissningar. Håller du inte med om att högtalare med mer dynamisk återgivningsförmåga än ett par (små) stativare bättre återger även en "söndermastrad" platta över hela registret så är det ganska solklart att DU borde bege dig till närmaste bibliotek eller studicirkel..

Att skriva att en söndermastrad platta inte har någon dynamik är väldigt k-at.
Menar du att den är tyst?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-18 00:05

Laila skrev:Tror minsann att Morello börjar ilskna till.

Det behöver han verkligen inte :D Jag tror absolut att han och vet att IÖ som tvärr försvunnit (tröttnat) ur debatten kan en massa om ljud, mätningar och akustik.

Det är lite svårt att mäta konst dock. Likaså att tekniskt fastslå vad som är det goda eller bästa ljudet, då individers hörorgans, fysiologiska beskaffenhet måste räknas in. Även icke att förglömma individens hjärnas sätt att positivt och negativt tolka ljuds nyanser.
Senast redigerad av matereo 2007-06-18 00:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-06-18 00:09

Nä nu... 8O

Ett söndermastrat fonogram kan vara helt utan dynamik, att det finns en nivå lagrad har ingenting med dynamik eller vilken högtalare som detta spelas upp på att göra.

Tilläggas skall att jag är en av de mest inkompetenta på detta forum vad gäller den tekniska biten bakom ljud...men detta var ta mej f_n droppen.

Du måste vara helt "utcyklad" eller tycka om att driva med folk?

Vilket är det?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-18 00:10

matereo skrev:
Laila skrev:Tror minsann att Morello börjar ilskna till.

Det behöver han verkligen inte :D Jag tror absolut att han och även IÖ som försvunnit (tröttnat) ur debatten kan en massa om ljud, mätningar och akustik.

Det är lite svårt att mäta konst dock. Likaså att tekniskt fastslå vad som är det goda eler bästa ljudet, då individers hörorgans, fysiologiska beskaffenhet måste räknas in. Även icke att förglömma individens hjärnas sätt att positivt och negativt tolka ljuds nyanser.

Mmm, men dynamiskt omfång är något objektivt, om man gillar komprimerat ljud eller inte är däremot subjektivt.

Om det dynamiska omfånget är mycket litet så är det rätt logiskt att såväl högtalare som förstärkare utan större svårighet klarar av dynamiken.

Såvida man inte försöker spela mycket starkt förstås för då är det nog risk att man förstör högtalarna, ja kanske förstärkaren också om den överhettas. 8O

Vh :)
Senast redigerad av BACH 2007-06-18 00:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-18 00:11

Rain skrev:
Morello skrev:
Rain skrev:

Ja.

Problemet med dig är att du inte har möjlighet att avgöra huruvida någon kan något eller inte eftersom du inte kan något själv

Att du inte kan så mycket om ljudinspelning är dock ganska lätt att konstatera efter dina otaliga dissningar. Håller du inte med om att högtalare med mer dynamisk återgivningsförmåga än ett par (små) stativare bättre återger även en "söndermastrad" platta över hela registret så är det ganska solklart att DU borde bege dig till närmaste bibliotek eller studicirkel..

Du vet uppenbarligen inte vad dynamik innebär.

Skillnaden mellan toppnivå och medelnivå på skivan ifråga är mycket liten, dvs den saknar dynamiskt omfång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 00:13

Rain skrev:
Bill50x skrev:Bra dynamik och realism har inget med baskapacitet att göra. Dynamik finns faktiskt i alla register.
/ B

Klart dynamik finns i alla register men de flesta högtalare återger dynamik sämst i basen.

Mycket möjligt, men är du säker på att det är vad som avses här när man talar om odynamiskt?

För min egen del är jag mycket mer intresserad av att mellanregistret låter naturligt och "andas". Att en röst som låter högre också återges högre. Här motarbetas man tyvärr ofta av artister som varierar avståndet till mikrofonen beroende på hur högt dom sjunger. En röst låter givetvis annorlunda beroende på om man viskar eller skriker. Det gör den också även om det är samma utnivå i dB räknat. Och utnivån fixar man lätt med mikrofonavståndet.

Och på liknande sätt hanteras ofta instrumenten, man komprimerar ljudet för att det ska låta ungefär lika högt hela tiden.

Men på den här nivån, dvs under inspelningen, låter det ändå ganska bra. Kanske till och med bättre än okomprimerat eftersom man inte gärna spelar i skala 1:1 hemma....

Men sedan startar loudness-racet. Dvs det färdiga resultatet ska nu "behandlas" och man komprimerar och limiterar för att klämma upp medelnivån. Nu ska det låta fetast i den kommersiella radion, i mp3-pinnar och andra undermåliga återgivare.

Och det är här det börjar börja låta riktigt illa. Distat, grötigt och allmänt ointressant. Det är detta resultat som många av oss här på faktiskt klagar på. Att jämföra olika likaledes komprimerade och misshandlade cd´s är ju ganska lönlöst. Vissa låter dåligt, andra mindre dåligt. Jämfört med goda inspelningar är det bara hur långt som helst.

Men om man inte lyssnar på de riktigt goda inspelningar som finns utan bara jämför de distade och komprimerade släppen - hur bedömmer man dessa? I förhållande till varandra eller i förhållande till hur det skule kunna vara?

Ännu svårare blir jämförelserna när man tar hänsyn till de olika krav och preferenser lyssnarna har....

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-18 00:20

matereo !

Problemet kan ju delvis bero på att det börjat glida över till
tycke o smak. Där finns det ju inga rätt eller fel ?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 00:26

Morello skrev:
Rain skrev:
Morello skrev:
Rain skrev:

Ja.

Skillnaden mellan toppnivå och medelnivå på skivan ifråga är mycket liten, dvs den saknar dynamiskt omfång.

Finns knappast någon platta som saknar dynamiskt omfång. Söndermastrade inkluderade. Klart de har mindre men nej de saknar inte dynamiskt omfång.
Senast redigerad av Rain 2007-06-18 00:31, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi