Rain skrev:Bill50x skrev:Bra dynamik och realism har inget med baskapacitet att göra. Dynamik finns faktiskt i alla register.
/ B
Klart dynamik finns i alla register men de flesta högtalare återger dynamik sämst i basen.
Mycket möjligt, men är du säker på att det är vad som avses här när man talar om odynamiskt?
För min egen del är jag mycket mer intresserad av att mellanregistret låter naturligt och "andas". Att en röst som låter högre också återges högre. Här motarbetas man tyvärr ofta av artister som varierar avståndet till mikrofonen beroende på hur högt dom sjunger. En röst låter givetvis annorlunda beroende på om man viskar eller skriker. Det gör den också även om det är samma utnivå i dB räknat. Och utnivån fixar man lätt med mikrofonavståndet.
Och på liknande sätt hanteras ofta instrumenten, man komprimerar ljudet för att det ska låta ungefär lika högt hela tiden.
Men på den här nivån, dvs under inspelningen, låter det ändå ganska bra. Kanske till och med bättre än okomprimerat eftersom man inte gärna spelar i skala 1:1 hemma....
Men sedan startar loudness-racet. Dvs det färdiga resultatet ska nu "behandlas" och man komprimerar och limiterar för att klämma upp medelnivån. Nu ska det låta fetast i den kommersiella radion, i mp3-pinnar och andra undermåliga återgivare.
Och det är här det börjar börja låta riktigt illa. Distat, grötigt och allmänt ointressant. Det är detta resultat som många av oss här på faktiskt klagar på. Att jämföra olika likaledes komprimerade och misshandlade cd´s är ju ganska lönlöst. Vissa låter dåligt, andra mindre dåligt. Jämfört med goda inspelningar är det bara hur långt som helst.
Men om man inte lyssnar på de riktigt goda inspelningar som finns utan bara jämför de distade och komprimerade släppen - hur bedömmer man dessa? I förhållande till varandra eller i förhållande till hur det skule kunna vara?
Ännu svårare blir jämförelserna när man tar hänsyn till de olika krav och preferenser lyssnarna har....
/ B