yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-18 00:28

BACH skrev:
matereo skrev:
Laila skrev:Tror minsann att Morello börjar ilskna till.

Det behöver han verkligen inte :D Jag tror absolut att han och även IÖ som försvunnit (tröttnat) ur debatten kan en massa om ljud, mätningar och akustik.

Det är lite svårt att mäta konst dock. Likaså att tekniskt fastslå vad som är det goda eler bästa ljudet, då individers hörorgans, fysiologiska beskaffenhet måste räknas in. Även icke att förglömma individens hjärnas sätt att positivt och negativt tolka ljuds nyanser.

Mmm, men dynamiskt omfång är något objektivt, om man gillar komprimerat ljud eller inte är däremot subjektivt.

Om det dynamiska omfånget är mycket litet så är det rätt logiskt att såväl högtalare som förstärkare utan större svårighet klarar av dynamiken.

Såvida man inte försöker spela mycket starkt förstås för då är det nog risk att man förstör högtalarna, ja kanske förstärkaren också om den överhettas. 8O

Vh :)

Min mor lyssnar mycket på musik, det är inte sån som skvalar mest på radio, men hon är ej förtjust i vare sig dynamiska partier eller att spela högt. Hon har rätt bra anläggning, är musikalisk, och ogillar stökiga disharmoniska inspelningar(som jag ibland gillar). Eftersom det helst skall vara en jämn relativt lågvolym så har hon loudness knapp. Alla gillar inte allt, eller tycker det är skönt med stort dynamiskt omfång. Jag gör det ofta iofs.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-18 00:31

Laila skrev:matereo !

Problemet kan ju delvis bero på att det börjat glida över till
tycke o smak. Där finns det ju inga rätt eller fel ?

Precis! Vi diskuterar ju nu olika skivor som vi sitter hemma och spelar och sedan (tjafsar :lol: )om.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 00:31

Rain skrev:Att du inte kan så mycket om ljudinspelning är dock ganska lätt att konstatera efter dina otaliga dissningar. Håller du inte med om att högtalare med mer dynamisk återgivningsförmåga än ett par (små) stativare bättre återger även en "söndermastrad" platta över hela registret så är det ganska solklart att DU borde bege dig till närmaste bibliotek eller studicirkel..

Att skriva att en söndermastrad platta inte har någon dynamik är väldigt k-at.
Menar du att den är tyst?

Det beror på hur man menar. Alltså, vad är en "söndermastrad" platta? En dynamiskt kapabel högtalare kan ju aldrig återge ("återkskapa") något som inte finns från början. Har du ett dynamiskt omfång på tex 50 dB så kan det aldrig bli högre än så oavsett hur bra högtalarna än är. Å andra sidan kan man ju anse (med rätt eller fel) att alla högtalare komprimerar i olika hög grad och att en högtalare som ligger nära noll ger ett bättre ljud.

Men diskussionen blir ju inte enklare av att komprimeringen kan vara olika mycket vid olika frekvenser. Dessutom kan komprimeringen upplevas olika beroende på dist etc. Örat ger tex ökad dist vid ökad nivå. Om en apparat ger ökad dist vid högre in-nivå kan detta upplevas som bibehållen dynamik därför att man vid lyssning tolkar den högre disten som ökad nivå, trots att den aktuella nivån inte har ökat.

Men dynamik handlar (återigen) inte bara om baskapacitet. För mig är i alla fall mellanregistret mycket viktigare.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2007-06-18 00:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-06-18 00:33

hehe
Rain! Det var väldans vad snabbt du ändrade ditt ursprungssvar, kom du på att det var korkat skrivet då morello nämnt dynamiskt omfång redan från början? :)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 00:37

Lazyworm skrev:hehe
Rain! Det var väldans vad snabbt du ändrade ditt ursprungssvar, kom du på att det var korkat skrivet då morello nämnt dynamiskt omfång redan från början? :)

Kan ju diskuteras eftersom Han menade att det INTE finns NÅGON dynamik,vilket inte stämmer.

Citat Morello: "Någon dynamik och därmed krav på dynamiskt omfång finns inte."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 00:39

Rain skrev:Finns knappast någon platta som saknar dynamiskt omfång. Söndermastrade inkluderade. Klart de har mindre men nej de saknar inte dynamiskt omfång.

Semantik. Alla skivor har dynamiskt omfång, visst. Men om ett instrument normalt sett har massor med dB i dynamiskt omfång och slutresultatet i en mix/mastering (alla instrument och röster inkluderat) ligger på <5dB så kanske man rent språkligt kan kalla det för "saknar dynamiskt omfång"?

När samma platta sedan passerat radiostationen "Rock-klassiker" och deras 26 kompressorer, resulterar i mindre än en (1) dB´s dynamik - hur bra tror du då att det låter?

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-18 00:42

phon skrev:Är det någon som vet vad Cranberries Dreams är mixad/mastrad/processad på för h-lådor? Skulle inte förvåna mig om det var NS10 faktiskt, men jag har ingen aning.

Ingen som visste sådär blixtsnabbt alltså, men nätet är underbart!
Den är mastrad på Soundmasters av Gordon Vicary.

Storyn är förljande:

Jag känner igen låten från tidigare, hörde den på radion i morse, kom på att jag faktiskt gillar den, skaffade fram den och lyssnade hemma.

Det lät taskigt, så jag kollade in den närmare. Ser, och hör, direkt vad som är fel. Skränfrekvenserna höga och nasalfrekvenserna låga, misstänkt NS10-fall alltså.

I det här läget visste jag inte alls, kastade därför ut frågan på Faktiskt.

Nu vet jag mer:

Bild

Mastrad på NS10 alltså, precis vad jag trodde.

Jag mastrade snabbt om låten, nu låter det ju riktigt hyfsat. (ja, allt är ju relativt ... )

Inget skrän längre och bra bett fortfarande. Skitenkelt. :)

Att jag kände igen det hela så snabbt beror på att jag har ägnat en mängd timmar nu åt att mäta på nämnda högtalare ......
.
Senast redigerad av phon 2007-06-18 00:45, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-18 00:45

Bill50x skrev:

När samma platta sedan passerat radiostationen "Rock-klassiker" och deras 26 kompressorer, resulterar i mindre än en (1) dB´s dynamik - hur bra tror du då att det låter?

Smaksak.

:wink:
Senast redigerad av Laila 2007-06-18 00:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-06-18 00:49

Rain skrev:

Kan ju diskuteras eftersom Han menade att det INTE finns NÅGON dynamik,vilket inte stämmer.

Förklara gärna vad det innebär då det inte finns någon dynamik och varför det inte stämmer så att jag vet att du åtmindstone vet. :)

Morello menade nog brist på dynamik, även den mest oinsatte borde väl veta vad hårt limiterat och komprimerat innebär för produktionen?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 00:50

phon skrev:
Mastrad på NS10 alltså, precis vad jag trodde.
.
.

Du missade nog? vad som sitter bakom mixern inbyggt i väggen.

Förövrigt så är väl Dolores i CBs sångstil rätt nasal i sig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 00:52

Rain skrev:

Redan Albert sade att allting är relativt. Visst spetsar Morello till uttlandet lite men att han menar exakt +/- 0 dB i dynamik föresvävade inte ens mig som brukar leka språkpolis....

Om jag får lägga orden i hans mun... han menar att cd´n (den aktuella diskuterade) är odynamisk och därför en enklare last för en ljudåtergivningsanläggning...

Och där håller jag med till 100 %. Ett dynamiskt material är mycket (mycket!) svårare att återge någorlunda korrekt.

Men. En dynamisk och korrekt inspelning låter bättre i nästan vilken anläggning som helst. Det är bara när de tekniska kraven i inspelningen pressar anläggningen för mycket som det blir problematiskt. Men det är ytterst sällan...

/ B

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 00:53

Lazyworm skrev:
Rain skrev:

Förklara gärna vad det innebär då det inte finns någon dynamik

Det var ju Morellos påstående att det inte fanns NÅGON dynamik...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 00:55

Laila skrev:Billx skrev:

Smaksak.

:wink:

Jovisst. Men finns det någon liknelse med hur det lät i inspelningsstudion?

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-18 00:57

Rain skrev:

Nej. Monitoring är enligt vad jag förstår av den som byggt det kopplade på inte bara 2st NS10 utan ett helt gäng NS10 för surround också. Vad dom har sina BB5 till vet jag inte.

Sen både hör och ser man tydligt spåren av NS10 i just det här fallet. Jag skaffade tre CD med Cranberries, men har inte kollat några andra spår ännu.

Rain skrev:
Förövrigt så är väl Dolores i CBs sångstil rätt nasal i sig.

Sådär, inte så farligt ändå när man lyssnar efter om-mastring. Låter rätt skönt tycker jag. Får väl skaffa några live-spår så kanske man kan göra en analys på rösten. Tror nog mer på mastringen.

Det finns ett samlingsalbum som är mastrat en gång till av Ellen Fitton i NY på Universal. Det kanske man skulle kolla in som jämförelse?
Senast redigerad av phon 2007-06-18 01:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 01:00

Rain skrev:Det var ju Morellos påstående att det inte fanns NÅGON dynamik...

Hos mig har det slutat regna....

Läs vad "folk" avser istället för att märka ord (gäller inte bara dig!)... Du påstod ju tex att jag dissade NS10 vilket är helt fel. Kanske andra gör fel misstag?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-18 01:00

Bill50x skrev:
Jovisst. Men finns det någon liknelse med hur det lät i inspelningsstudion?

Förhoppningsvis är det samma låt i alla fall. :roll:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-18 01:03

Bill50x skrev:Kanske andra gör fel misstag?

/ B

Ja, antingen det eller rätt rätt. :roll:

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 01:05

phon skrev:
Rain skrev:

Nej. Monitoring är enligt vad jag förstår av den som byggt det kopplade på inte bara 2st NS10 utan ett helt gäng NS10 för surround också.

Du skämtar va? Klart de använder huvudmonitorerna också.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-18 01:15

Ja, det gör dom säkert, fast till vad vet jag inte.

Man ser spåren av NS10 inte bara i rösten, även i basen. Fast jag kan ju inte säkert veta hur dom har gjort förstås. Konstaterar bara att det låter som om dom använt NS10, och mycket.

Det går säkert att få fram sånt ljud med vadsomhelst på bänken om man verkligen vet vad man vill ha, och känner igen det sedan tidigare.

Jag menar, jag lyckades ju rätt snabbt, på mindre än fem minuter, få bort det mesta av ljudet igen, med hjälp av ett par sketna datorhögtalare. Eller snarare, med hjälp av ögonen, jag behövde inte ens lyssna på det under processen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 01:49

dubbelpost...

men varför blir det sådana numera....

OP - help!

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2007-06-18 01:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 01:50

phon skrev:
Bill50x skrev:Kanske andra gör fel misstag?

/ B

Ja, antingen det eller rätt rätt. :roll:

:mrgreen:

Ville bara vara extra tydlig med tanke på diskussionsnivån.....
Men dubbla attribut kan ju förstås förvirra.

/ B♦

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-18 02:18

Bill50x skrev:
i skrev:Rain är ett stort skämt. Skrattar ni ?

Nä. Antingen så utgår han ifrån en annan verklighet (annan utrustning, annan musiksmak, annan ljudpreferens..) eller så lever han i en annan värld.

...

Uppenbart är att antingen är han ett stort troll som roar sig kungligt på faktiskt.se eller också är han den mest obotliga av de okunniga - den som inte förstår vidden av sin okunnighet.

Det i sig är inte det som retar mig mest utan mera att det faktiskt kan vara så att han mastrar skivor - och då orsakar den musikaliska misär som dominerar bland de nyutgivna skvorna. :(
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-06-18 02:34

Är det bara jag som tycker att huvudmonitorerna i väggen..BB5? inte ser särskilt ljudkvalitetsmässigt väl ihopkomna ut? (Med den inverterade korgen) :?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 02:45

Syntesis skrev:Är det bara jag som tycker att huvudmonitorerna i väggen..BB5? inte ser särskilt ljudkvalitetsmässigt väl ihopkomna ut? (Med den inverterade korgen) :?

Som vanligt så är det tvärtom den inverterade korgen möjliggör betydlligt bättre kylning vilket leder till lägre distortion högre volym och jämnare ljudkvalite under längre tid.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 02:45

i skrev:Det i sig är inte det som retar mig mest utan mera att det faktiskt kan vara så att han mastrar skivor - och då orsakar den musikaliska misär som dominerar bland de nyutgivna skvorna. :(

Jovisst, detta är värre än åsikterna. Men orsaken till varför han orsakar förstörelsen i våra fonogram är ju bra att kartlägga, för då vet vi ju också bevekelsegrunderna. Och vet vilken typ av info han och kolleger behöver. Vi måste ju jobba på lång sikt och inte förstöra relationerna med dom som faktiskt skapar eländet.

Vi ska inte glömma att vi som kräver en högre kvalitet tillhör en minoritet. Vill vi skapa en förändring måste vi göra det med kreativa lösningar och inte med gnäll.

I botten finns det en kund. Med rätt eller fel önskar denne att hans/hennes musikproduktion ska låta på ett visst sätt. Eftersom kunden betalar är det också denne som bestämmer. Men ingen, jag säger INGEN, bestämmer något som inte lönar sig. Så frågan är varför dålig kvalitet lönar sig? Tänk tanken och kom med kreativa förslag till förändring istället för att bara gnälla.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 02:46

haha, vad ska man säga? Det bör ju vara klart för alla att en viss person inte är seriös och verkligen jobbar med det han påstår. Det vore som en bilmekaniker som inte vet skillnaden mellan mejsel och hammare 8)

Just det, RHCP urusla ljud på den berömnda plattan med samma namn som Arnolds nya domän. Vad sägs om enh "lugn" låt?

Bild

Vad sägs om klippningarna under den låten?
Bild

8O 8O 8O

*Edit: för övrigt så är vinylen lika usel. Samma master som till CDn*
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 02:48

Bill50x skrev:t.

Vi ska inte glömma att vi som kräver en högre kvalitet tillhör en minoritet.

Iaf de som liksom du sitter och premiärlyssnar CD i datorhögtalare..

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 02:50

subjektivisten skrev:haha, vad ska man säga?

Ja hur seriöst är det att mäta upp en mp3a...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 02:54

Då tar vi denna logiska fråga till Lust, Rain och alla andra som gillar försvara NS10.

*Skulle ni vilja att företaget som bygger erat hus/lägenhet skiter i pass och mätningar och sätter ihop det på "känn"?

*Skulle ni gå med erat barn till en läkare som skiter i instrument och istället använder sin erfarenhet och "känn"?

*Skulle ni vilja flyga med ett flygplan som också är ihopsatt på känn?

*Skulle ni föredra om alla program och filmer är färgkorrekerade och masterade på svart vita monitorer med stora brister i kontrast och gråbalans?

För det är exakt vad ni säger när ni försvarar NS10. Att det skulle funka lika bra med något mkt sämre än välja något som är bättre.
Det är ju knappast svårt att se en eller ett par personer här som det är öppenbart att dom mer är intresserad att bråka med en viss person istället för syssla med meningfulla debatter. Dessa personer ska vara glada över Faktiskt väldigt generösa policy att stänga av folk.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 02:59

subjektivisten skrev:Det är ju knappast svårt att se en eller ett par personer här som det är öppenbart att dom mer är intresserad att bråka med en viss person istället för syssla med meningfulla debatter. Dessa personer ska vara glada över Faktiskt väldigt generösa policy att stänga av folk.

Ja det bör du och i nog vara glada för

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi