BACH skrev:matereo skrev:Laila skrev:Tror minsann att Morello börjar ilskna till.
Det behöver han verkligen inteJag tror absolut att han och även IÖ som försvunnit (tröttnat) ur debatten kan en massa om ljud, mätningar och akustik.
Det är lite svårt att mäta konst dock. Likaså att tekniskt fastslå vad som är det goda eler bästa ljudet, då individers hörorgans, fysiologiska beskaffenhet måste räknas in. Även icke att förglömma individens hjärnas sätt att positivt och negativt tolka ljuds nyanser.
Mmm, men dynamiskt omfång är något objektivt, om man gillar komprimerat ljud eller inte är däremot subjektivt.
Om det dynamiska omfånget är mycket litet så är det rätt logiskt att såväl högtalare som förstärkare utan större svårighet klarar av dynamiken.
Såvida man inte försöker spela mycket starkt förstås för då är det nog risk att man förstör högtalarna, ja kanske förstärkaren också om den överhettas.![]()
Vh
Min mor lyssnar mycket på musik, det är inte sån som skvalar mest på radio, men hon är ej förtjust i vare sig dynamiska partier eller att spela högt. Hon har rätt bra anläggning, är musikalisk, och ogillar stökiga disharmoniska inspelningar(som jag ibland gillar). Eftersom det helst skall vara en jämn relativt lågvolym så har hon loudness knapp. Alla gillar inte allt, eller tycker det är skönt med stort dynamiskt omfång. Jag gör det ofta iofs.