Moderator: Redaktörer
Asvent skrev:Hej!
Hedlund, 400 000 Hz (^2?) verkar man inte använt vid kravställningen av bandbredden vid vanliga telefonförbindelser som ju är 300 ~ 3000 Hz. Fast i dessa sammanhang kan det ju vara annat som styr...
Svante skrev:Det här är en sån där ingenjörsmässigt ganska rolig frågeställning tycker jag, där man måste hitta en kompromiss som blir "så bra som möjligt".
Svante skrev:Vilka designmål ska man ha då? Jag inbillar mig att eftersom det inte finns någon djupbas, så vill man kanske ha en liten bulle i tonkurvan vid nästanlåga frekvenser.
Hedlund skrev:Har en gång i tiden lärt mig att 400000Hz är en bra regel för balans i ljudet.
Nedre frekvens 20 Hz, övre frekvens 20000 Hz. 20x20000=400000.
Nedre frekvens 80 Hz, övre frekvens 5000 Hz. 80x5000=400000.

Magnuz skrev:Ren spekulation här men jag tror inte att det gagnar något att sträva efter "balans" i tonkurvan, d.v.s. att den ska vara symmetriskt stympad i båda ändar. Bättre att ha med så mycket som möjligt.
Svante skrev: Det som var "rätt" när 400000-regeln hittades på, behöver inte vara rätt nu.
Magnuz skrev:Svante skrev: Det som var "rätt" när 400000-regeln hittades på, behöver inte vara rätt nu.
Jag tror jag kan förstå tanken bakom idén med balans, men jag tror den är gripen ur luften. Annars skulle man ju uppleva problem med obalans när man lyssnar på kassettband eller små stativhögtalare eller inspelningar med skuren bas, men det gör man väl normalt inte.
phon skrev:Om man kan fixa, menar du fixa med själva elementet? Eller välja element?
Magnuz skrev:Svante skrev: Det som var "rätt" när 400000-regeln hittades på, behöver inte vara rätt nu.
Jag tror jag kan förstå tanken bakom idén med balans, men jag tror den är gripen ur luften. Annars skulle man ju uppleva problem med obalans när man lyssnar på kassettband eller små stativhögtalare eller inspelningar med skuren bas, men det gör man väl normalt inte.
Hedlund skrev:Svante:
Håller inte riktigt med dig om frekvensområdet för t.ex. en soloflöjt.
Vill man höra bara dess egna ljud (mestadels sinustoner) så kan det kanske vara OK, men vill man höra hela musikupplevelsen av en inspelning av en soloflöjt måste hela vårt hörbara frekvensområde vara med.
Från 20-20000 Hz.
Annars missar vi sådana ljud som fingersättning, efterklang i rummet, läpparnas vidröring vid munstycket. Helt enkelt alla dom ljud som ger musikupplevelsen alla dess dimensioner och inte bara instrumentet i sig.
Men jag skulle tro att du har samma åsikt egentligen, bara att du inte tagit hänsyn till det i den här diskussionen om lo-fi.
Kaffekoppen skrev:Med små stativare är det ju kanske så att energikurvan tilltar lite..
Svante skrev:Hehe...
Men inte kan du mena ändå att det är lika viktigt med återgivning ner till 20 Hz för en flöjt som för bassyntar? Visst, det kanske går att höra skillnad på en flöjtinspelning om den är begränsad till 100 Hz nedåt, men inte är skillnaden så hemskt stor (vi pratar lofi nu). Menar du att den 100 Hz-begränsningen skulle vara skäl att begränsa till 4 kHz i diskanten?
Vad jag menar är att vad som är bäst också kan bero på typen av inspelning, det kan ju vara så att inspelningen i sig är begränsad i ena änden. Så även om det finns flöjtinspelningar med golvstamp eller fingerklonk, så behöver inte alla ha det.
Även om man gör klokt i att använda 0,4 MHz-regeln i många fall, så är den knappast någon absolut sanning.
give a wild guessSvante skrev:Kaffekoppen skrev:Med små stativare är det ju kanske så att energikurvan tilltar lite..
Menar du tilltar eller tiltar?
Hedlund skrev:[För lo-fi kan det dock vara en god tumregel att använda.
phloam skrev:Ni tänker helt fel![]()
Bra lowfi bör göras helt på känn samt enligt "man tager vad man haver"-principen. Man måste vara intuitiv, subjektiv, innovativ. Annars bara fastnar man i "de gaur ente" som man säger i Blekinge.
Först i efterhand kan man spekulera och analysera och mäta och kalkylera vad som gick fel eller varför det blev bra...!
Svante skrev:Man eliminerar ju iaf risken att man låter bli att bygga något som är bra bara för att man inte tror att det är det. Å andra sidan bygger man ju inget nytt. Man får nog iterera några varv.
phloam skrev:Svante skrev:Man eliminerar ju iaf risken att man låter bli att bygga något som är bra bara för att man inte tror att det är det. Å andra sidan bygger man ju inget nytt. Man får nog iterera några varv.
Tack för förståelsen
Jo precis - ju mer man vet hur det "borde" vara, desto mer restriktivt tänker man när det borde vara tvärtom. Man måste kunna lura sig själv (här kommer vi in på rätt intressanta grejer egentligen! Placebo, subjektivitet....) på sätt och vis.
Hur menar du, att man inte bygger nåt nytt..?
phloam skrev:Man måste kunna lura sig själv (här kommer vi in på rätt intressanta grejer egentligen! Placebo, subjektivitet....) på sätt och vis.
Hedlund skrev:
Det är ingen konst att lära sig flyga som en fågel...
bara att kasta sig till marken och misslyckas...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster