yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 03:03

Rain skrev:
subjektivisten skrev:haha, vad ska man säga?

Ja hur seriöst är det att mäta upp en mp3a...

Ja, det fanns en mening med det. För hade du haft någon som helst koll på ljud så hade du förstått att en MP3 gör inga större ingrepp alls på dynamiken*. Och detta kan jag visa igen, men samma låt från wav originalet 8)

Bild

*såklart kan urusla kodningar och sånt påverka lite, men alla tester jag och andra gjort visar att det ger knappt någon skillnad alls om man använder vanliga bra kodningar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 03:05

Rain skrev:
subjektivisten skrev:Det är ju knappast svårt att se en eller ett par personer här som det är öppenbart att dom mer är intresserad att bråka med en viss person istället för syssla med meningfulla debatter. Dessa personer ska vara glada över Faktiskt väldigt generösa policy att stänga av folk.

Ja det bör du och i nog vara glada för

:lol: :lol: :lol: :lol:
Visst grabben 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 03:05

subjektivisten skrev:Då tar vi denna logiska fråga till Lust, Rain och alla andra som gillar försvara NS10.

*Skulle ni vilja att företaget som bygger erat hus/lägenhet skiter i pass och mätningar och sätter ihop det på "känn"?

*Skulle ni gå med erat barn till en läkare som skiter i instrument och istället använder sin erfarenhet och "känn"?

*Skulle ni vilja flyga med ett flygplan som också är ihopsatt på känn?

*Skulle ni föredra om alla program och filmer är färgkorrekerade och masterade på svart vita monitorer med stora brister i kontrast och gråbalans?

Ja de flesta uppskattar mer en läkare med praktisk erfarenhet istället för en med teoretisk dito och ja en bra byggare kan få till bra resultat även om arkitekterna har mätt/ritat fel...skita i instrumenten låter lite äckligt dock..

Liknelserna med flygplanet och bildmonitorerna är way off....

Sen får jag ÅTER påpeka att NS10 i princip alltid används i kombination med ett par huvudmonitorer.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 03:10

Rain skrev:Liknelserna med flygplanet och bildmonitorerna är way off....

Visst, sure, säkert. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-18 03:17

subjektivisten skrev:
Rain skrev:Liknelserna med flygplanet och bildmonitorerna är way off....

Visst, sure, säkert.

Verkligen eftersom ett flygplan antingen kan lyfta/flyga eller inte. Not so med en ljudmonitor och en bildmonitor kan visa en perfekt kalibrerad bild vid stilbild men inte med rörliga dito.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 03:20

:lol: :lol: :lol:
Vem behöver hyra komedier när humorn finns gratis här?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-06-18 07:19

Då tar vi denna logiska fråga till Lust, Rain och alla andra som gillar försvara NS10.

*Skulle ni vilja att företaget som bygger erat hus/lägenhet skiter i pass och mätningar och sätter ihop det på "känn"?

*Skulle ni gå med erat barn till en läkare som skiter i instrument och istället använder sin erfarenhet och "känn"?

*Skulle ni vilja flyga med ett flygplan som också är ihopsatt på känn?

*Skulle ni föredra om alla program och filmer är färgkorrekerade och masterade på svart vita monitorer med stora brister i kontrast och gråbalans?

kudos till subjektivisten
kan inte hålla med mera
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-18 07:21

subjektivisten skrev:Vad sägs om klippningarna under den låten?
Bild

8O 8O 8O

*Edit: för övrigt så är vinylen lika usel. Samma master som till CDn*

Fyfan säger jag, visserligen så kan man väl tänka sig att kanske inte alla "Possibly Clipped Samples" verkligen är klippta, det kan ju ha råkat vara full nivå bara... :wink: fast jag gissar att en hel del faktiskt är klippningar på riktigt. :?

Jag har inte hört den där, men jag antar att det låter förjävligt. :x

Själv så har jag ju mest Mozart, Händel och Bach (surprise, surprise :wink: ) tack och lov så brukar dom ju inte misshandla den musiken på det där viset i alla fall, även om jag förstås har en hel del värdelösa inspelningar jag också, fast dom är värdelösa av andra anledningar, inte för att dom är vansinneskomprimerade/limiterade.

Vh :)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-18 08:05

Den här är ljudmässigt inget vidare, något av det värsta jag har tror jag:

Bild

Jag vet inte vem som har mastrat den, har försökt hitta det men har inte lyckats än i alla fall.

Hursomhelst låter diskanten väldigt obehagligt, det är det värsta med den här skivan, det är helt enkelt plågsamt att spela den starkt! :x

För att jag skall stå ut med att spela skiten så får jag ta bort rejält i diskantområdet, eller spela svagt.

Jag har två möjliga förklaringar:

Värdelösa monitorhögtalare, eller hörselskadad ljudtekniker.

Eller möjligtvis båda delarna. 8)

Eller så är det bara meningen att man skall spela den svagt, bra för varuhus kanske, muzak. :lol:

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-18 08:13

Rain:
... men vi andra som vet lite bättre drar mycket nytta av dessa FAKTISKT underbara mikrofoner, speciellt SM57.

8O
:lol:

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-18 08:24

iofs inte förvånande att du gillar den micken - du gillar ju NS10 och RHCPs Californication oxå...

Det säger ju en del om din uppfattning angående bra ljud.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-18 08:27

subjektivisten skrev:För det är exakt vad ni säger när ni försvarar NS10. Att det skulle funka lika bra med något mkt sämre än välja något som är bättre.
Det är ju knappast svårt att se en eller ett par personer här som det är öppenbart att dom mer är intresserad att bråka med en viss person istället för syssla med meningfulla debatter. Dessa personer ska vara glada över Faktiskt väldigt generösa policy att stänga av folk.

Ja jag försvarar iaf inte NS10 eller annan populär monitor utan hävdar bara att det slutliga resultatet ofta skulle blivit med eller utan ändå. Om det uppfattas som om att jag bråkar med ngn särskild så vill jag försäkra att det ej är så. Vidare tycker jag ej att någon är dum, ointelligent eller annat.

De flesta lär sig sina grejoroch mixar på känn, så är det.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-18 08:57

Är det inte bättre att monitorerna verkligen visar vad som finns på inspelningen, så kanske man slipper såna där äckliga diskanthöjningar som på CD:n jag nyss visade till exempel.

Jag kan förstås inte veta att det inte är meningen att det skall låta som det gör, men det låter SKIT i alla fall. :x

Min förstärkare går nu på extrem tomgång när jag spelar den där skivan, ändå hör jag diskanten mycket tydligt...

Om jag vrider upp till lite starkare nivå så blir jag tvungen att tillgripa diskantkontrollen till max, och då skär den bort ganska rejält.

Riktigt bra blir det ändå inte, jag skulle förstås kunna använda en mer avancerad EQ, men det är jag för lat för. :wink:

Är inte liksom vitsen med en monitor att den skall vara så högpresterande som möjligt?

Annars kan man ju lika gärna använda precis vilken vanlig högtalare som helst, om man ändå inte bryr sig om ifall det är skräp eller inte. :wink:

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-06-18 08:58

rain, eller kan jeg si rainman? :wink: , du har sikkert et talent du også, kanksje et riktig stort ett, men jeg tror ikke det har så mye med lyd å gjøre.....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 09:14

Rain skrev:
Bill50x skrev:t.

Vi ska inte glömma att vi som kräver en högre kvalitet tillhör en minoritet.

Iaf de som liksom du sitter och premiärlyssnar CD i datorhögtalare..

Jag premiärlyssnar inte efter ljudkvalité utan efter om jag gillar skivan eller inte. Många lyssnar aldrig i något annat än iPods och liknande och det är väl därför musiken så ofta är mixad och mastrad för att låta bra i den miljön, eller?

Men eftersom många, inklusive undertecknad, tycker att dynamiska och distfria skivor låter bättre även i sunkig utrustning kan man ju undra varför ni som mixar gör ett (ur den synvinkeln) så uselt jobb? Jag menar, ni börjar ju faktiskt med ett någorlunda bra meterial och sedan lägger ni tid och kraft på att förstöra det. Varför vill ni och era uppdragsgivare att det ska låta på det viset?

Och med tanke på att ni försöker anpassa materialet till sunkig lyssningsmiljö är det väl helt OK att premiärlyssna i mina datorhögtalare (som för övrigt är relativt bra)??

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-18 09:18

Bill, jag avundas ert tålamod. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-18 09:44

Om alla härdar ut exakt 43 sidor till och verkligen kommer med bra argument om varför dynamik med mer än 1db och andra monitorer än ns-10 kan vara bra, så kommer nog Rain att ändra inställning.

Jag tycker mig se en viss förändring i Rain sätt at argumentera.:lol:

Eller vad tror du, Rain? :?

Nu kör vi!!!!!!!!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 11:07

Morello skrev:Bill, jag avundas ert tålamod. :)
Du får gärna säga "Du" till mig :-)

Tålamod, ja. Jag är så nyfiken på vart det ska sluta. Jag blir inte klok på Rain. Antingen har han inte en susning utan har bara lärt sig allmän bransch-codec. Dvs önskar kunden att man klämmer ihop skiten så gör man det - plus lite till så man gör ett bra jobb.

Eller så vet han precis vad han gör och vet att det är mest lönsamt.

Båda alternativen är ur välljudets synvinkel lika bedrövliga.

Ett tredje alternativ är att karln är fejk och bara trollar. Det vore det bästa för då finns det i alla fall något hopp inför framtiden.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-18 11:11

Laila skrev:matereo !

Problemet kan ju delvis bero på att det börjat glida över till
tycke o smak. Där finns det ju inga rätt eller fel ?

Om man är snäll så kanske man t.o.m. _får_ tycka om NS-10 som monitor. Bara man inser att man har fel. Det är viktigt. Men du får inte tycka att den är _bra_, för då tänker du _fel_. Alltså; tycker du att NS-10 är bra, så är du jättefel och måste fås att tänka om (det är därför alla blir så arga! Nån tänker FEL!!!!)

Eller vänta hur var det nu; det finns inga rätt och fel, är du nöjd med din anläggning så är det bra... eh... fast fel ändå... tekniken är fel, men du är rätt...eller nej, jag är fel men det är rätt att vara fel.... ehm....

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-06-18 11:45

Om alla härdar ut exakt 43 sidor till och verkligen kommer med bra argument om varför dynamik med mer än 1db och andra monitorer än ns-10 kan vara bra, så kommer nog Rain att ändra inställning.

Evolution tar tid.. 8)

Som vanligt så är det tvärtom den inverterade korgen möjliggör betydlligt bättre kylning vilket leder till lägre distortion högre volym och jämnare ljudkvalite under längre tid.

Ja det vore ju bra.

Om det nu verkligen resulterar i det, men å andra sidan får du en högtalarkorg ivägen istället och det är bara ett fabrikat(elementtilverkare) jag sett använda den lösningen hittills.
Vilket kan betyda.. 1) patent eller 2) att lösningen inte är särskilt bra egentligen..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-18 11:49

Som vanligt så är det tvärtom den inverterade korgen möjliggör betydlligt bättre kylning vilket leder till lägre distortion högre volym och jämnare ljudkvalite under längre tid.
Ja det vore ju bra.

Om det nu verkligen resulterar i det, men å andra sidan får du en högtalarkorg ivägen istället och det är bara ett fabrikat(elementtilverkare) jag sett använda den lösningen hittills.
Vilket kan betyda.. 1) patent eller 2) att lösningen inte är särskilt bra egentligen..
Har du någon bild på det?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-06-18 12:00

Morello skrev:Bill, jag avundas ert tålamod. :)

Jepp håller med, avundas även ditt tålamod Bill :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-06-18 12:00

PMC BB5

Kommer inte ihåg vad tillverkaren av elementen heter just nu.. får fundera lite..

Men om jag inte kommer ihåg helt fel såg den ut som vilken annan högtalare som helst bakom konen... :wink:

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-18 12:12

Vet inte om jag någonsin har sett NÅGON tråd på NÅGOT forum som har innehållit så många personliga påhopp, förlämpningar och hån...

Men så är det ju i HiFi-världen. Detta är den värld som har minst tolerans mot oliktänkade och oliktyckande. Lite Stalin-feeling här inne faktiskt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-18 12:15

Floyd skrev:Vet inte om jag någonsin har sett NÅGON tråd på NÅGOT forum som har innehållit så många personliga påhopp, förlämpningar och hån...

Men så är det ju i HiFi-världen. Detta är den värld som har minst tolerans mot oliktänkade och oliktyckande. Lite Stalin-feeling här inne faktiskt.

Ska skapa en tråd om det :mrgreen:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-18 12:19

Floyd skrev:Lite Stalin-feeling här inne faktiskt.
Är det bra eller dåligt?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-18 12:28

Rain skrev:
Syntesis skrev:Är det bara jag som tycker att huvudmonitorerna i väggen..BB5? inte ser särskilt ljudkvalitetsmässigt väl ihopkomna ut? (Med den inverterade korgen) :?

Bild

PMC BB5-A
Built using the same technology as the MB2-A's however the BB5 monitors are designed for larger control rooms that require accurate main monitoring. The BB5A would provide suitable bass response and SPL and will power the largest of rooms to perfection.

Den är säkert bra, stort är det i vart fall. Något mer info här med ritning och allt.
Lite ATC över det hela ? Bilden från aktuell studio.

Om jag återvänder till min lilla Dreams, så kan man konstatera att den inte är särskilt hårt utstyrd, eller radio-maxad på nåt sätt, snarare tvärtom. Den verkar ha gjorts med tanke att låta någorlunda snyggt och dynamiskt.

Det alla kan vara överens om dock, är att den är behäftad med en tonkurva som är inversen av en NS10. Om det beror på just NS10, eller något annat vet ingen av oss, vi vet alla bara att låten ser ut så.

Facit finns att köpa och titta på, nu gäller det att lista ut övningsuppgiften som ger precis det svaret.

Jag tror på den självklara och enkla, den är mastrad med NS10, enbart eller i huvudsak.

Rain tror att mer huvudmonitor har varit inblandad, och om vi förutsätter att dessa låter hyfsat rakt och fint så måste mastern avsiktligt ha gjorts ur balans för att få till ett anti-NS10-sound. Inte helt omöjligt, men mycket svårare.

Eller så blev det bara som det blev, killen hade ingen koll alls och var nöjd efter en stund.

Har Rain möjligen någon annan teori om hur det gått till?

Som sagt, facit har vi så där är det ju ingen diskussion. Alla kan köpa låten.

.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 12:38

Floyd skrev:Vet inte om jag någonsin har sett NÅGON tråd på NÅGOT forum som har innehållit så många personliga påhopp, förlämpningar och hån...

Som man bäddar får man ligga. Påstår man saker, skiter i svara på frågor och hoppar på folk som har koll så får man allt vara berädd på ta lite skit. Hur fan skulle det annars se ut på ett forum om det var total anarki och vi har fullt med Rain personer, som man verkligen kan ifrågasätta om dom är seriösa, som vägrar svara på frågor och fortsätter med väldigt generaliserade påstående.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-18 12:46

focus skrev:
Floyd skrev:Lite Stalin-feeling här inne faktiskt.
Är det bra eller dåligt?

Det får väl var och en avgöra själva, men undertecknad är inget större fan av den gamla Stalinistiska läran...

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-18 12:49

Angående dynamiska mikar, är dom ett mycket vanligt verktyg i mången studio för att spela in bl.a gitarrförstärkare. Skulle vilja påstå att en stor del av musiken ni lyssnar på varje dag, har minst en Fender bassman eller Marshall inspelad med hjälp av en sådan. So don't knock 'em just 'cause they're dynamic.

:P
™Skriver enbart trams™

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi