yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-19 01:29

phon skrev:
Rain skrev:
Absolut inte irrelevant speciellt inte här där folk tydligen lever i tron att det finns perfekta högtalare och kommer med skrattretande uttalanden som att det finns små högtalare som har +-1dB frekvensgång från 40Hz och uppåt.

Nu skall vi se här, perfekta vet jag inte om jag skriver under på, men:

Vad är det som hindrar att man bygger en liten högtalare som har +-1dB från 40Hz och uppåt?
Är det enda kravet, det verkar nästan för enkelt.

Lyckas du bygga en liten passiv högtalare som klarar +-1dB från 40 hz och uppåt mätt vid flera olika ljudtrycksnivåer utan kompensering så är du rätt unik....

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-19 01:33

Så om man inte kan göra ett perfekt högtalare så kan man lika gärna ta vilket junk som helst? 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-19 01:35

IngOehman skrev:Bra jobb? :lol: :lol: :lol:

Dessutom tycks ALLA som tror att det går att göra ett bra jobb med hjälp av NS10 (eller på annat sätt lovordar N10) skriva under pseudonym... Verkligen seriöst... :?
Vh, iö

Vi tror inte vi vet...
"Elliott Scheiner has recorded many albums that have become gold standards in the industry. He's responsible for the pristine sound of Steely Dan and Donald Fagen, and his list of credits reads like a Who's Who in the music business, from Aerosmith to Grover Washington, Jr. More importantly, he's become the "go-to" guy for producing and mixing surround music. He's breathed 5.1 life into such great recordings as The Eagles' Hell Freezes Over and Sting's Brand New Day."

" I'm actually going to mix a 5.1 album in the UK (for Porcupine Tree). It's in a new studio for me, which I haven't done in a long time. I've really only done 5.1 mixes in about 3 or 4 studios. But, I'm going to insist that they have my speakers — I still use Yamaha NS-10's for stereo.
! I still find that they're the most reliable and accurate speakers ever built!"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-19 01:40

Rain skrev:

Lyckas du bygga en liten passiv högtalare som klarar +-1dB från 40 hz och uppåt mätt vid flera olika ljudtrycksnivåer utan kompensering så är du rätt unik....

:D

Nu skärptes ju kraven lite ser jag. Dom allra flesta krav jag kan tänka mig är dock ännu inte ställda, det tackar jag extra för :)

Vid flera olika ljudtrycksnivåer är inte ett problem, om du inte också börjar speca nivåerna till lite mer än vad som är enkelt.

Utan kompensering, det förstår jag inte. Jag vill ju gärna använda baffel, låda, filter, dämpsatser och annat när jag bygger. Inte bara ta ett löst element och hålla upp i luften. Det är klart att det blir kompenserat mest överallt, på alla behövliga sätt.

Verkar fortfarande inte särskilt svårt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-19 01:42

phon skrev:Verkar fortfarande inte särskilt svårt.

Bygg ett par då, jag garanterar att du inte kommer lyckas.
Senast redigerad av Rain 2007-06-19 01:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-19 01:42

phon skrev:
Rain skrev:

:D

Nu skärptes ju kraven lite ser jag. Dom allra flesta krav jag kan tänka mig är dock ännu inte ställda, det tackar jag extra för :)

Vid flera olika ljudtrycksnivåer är inte ett problem, om du inte också börjar speca nivåerna till lite mer än vad som är enkelt.

Utan kompensering, det förstår jag inte. Jag vill ju gärna använda baffel, låda, filter, dämpsatser och annat när jag bygger. Inte bara ta ett löst element och hålla upp i luften. Det är klart att det blir kompenserat mest överallt, på alla behövliga sätt.

Verkar fortfarande inte särskilt svårt.

Kör hårt! Du kanske har en hit på G...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-19 01:48

Rain skrev:

Bygg ett par sådana då, jag garanterar att du inte kommer lyckas.

Jag väljer alltså själv hur stort litet är, vilken miljö dom skall spela i, hur många/få element jag skall använda, hur höga ljudtryck dom skall prestera, hur hög dist som är acceptabel, i vilken riktning dom skall mätas, hmmm .... är det nåt jag glömt?

Javisst ja, 40Hz och uppåt ja, räcker 50Hz då, eller skall vi ta en bit till? :)

Vem betalar det hela?

Det är nog mest tid som går åt, materialet blir inte många procent av det hela. Mina pluttar blev hyfsat raka, det tog bara några månader.

Får jag en årslön så är jag på. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-19 01:53

Lust skrev:

Kör hårt! Du kanske har en hit på G...

G... ja, det finns ju redan en på G...

Den är säkert rätt rak redan som den är, med ett års putsande och donande kan man alldeles säkert få en sådan att ligga inom 2dB från 40Hz och uppåt, ganska långt uppåt till och med.
Senast redigerad av phon 2007-06-19 01:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-19 01:54

phon skrev:
Rain skrev:

Bygg ett par sådana då, jag garanterar att du inte kommer lyckas.

Jag väljer alltså själv hur stort litet är, vilken miljö dom skall spela i, hur många/få element jag skall använda, hur höga ljudtryck dom skall prestera, hur hög dist som är acceptabel, i vilken riktning dom skall mätas, hmmm .... är det nåt jag glömt?

Javisst ja, 40Hz och uppåt ja, räcker 50Hz då, eller skall vi ta en bit till?

Skriv inte om reglerna nu, med 40 Hz och uppåt så menas givetvis upp till minst 20.000Hz som tidigare skrevs men diskanten är ju inget större problem att få rak, givetvis så får högtalaren inte vara större än en normal närfältsmonitor som NS10.
Skulle du lyckas så lär du säkert sälja en hel del till de som tror att fina mätkurvor är viktigare än hur det låter.
Lycka till.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-19 02:01

Rain skrev:
Skulle du lyckas så lär du säkert sälja en hel del till de som tror att fina mätkurvor är viktigare än hur det låter.
Lycka till.

Ja, alltså det låter ju som mätkurvorna. :)

Ungefär som att bilen i verkligheten går ungefär så fort som mätaren visar när man kör.
Om allt är helt vill säga.

Du menar kanske att man kan mäta upp att en högtalare inte har någon signal ut alls under 500Hz, och ändå låter det jordbävningsbas ur den?

Eller att en sub, som mäter bra upp till 100Hz ändå har en jättefin diskant?

Tror inte du att mätningar och verkliga upplevelser hänger ihop alls?

Man mäter en skruv, 10mm i diameter, och den har en helt annan storlek när man skall skruva i den?

Har faktiskt aldrig tänkt på det, är det så?

.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-19 02:06

Rain skrev:Skriv inte om reglerna nu, med 40 Hz och uppåt så menas givetvis upp till minst 20.000Hz som tidigare skrevs men diskanten är ju inget större problem att få rak, givetvis så får högtalaren inte vara större än en normal närfältsmonitor som NS10.
Lycka till.

Jag är ju än så länge inte "kontant" med dina synpunkter. Du verkar med en begränsad kunskap slå vilt omkring dig.

Men du har en poäng i att en enkel frekvensgångsmätning inte ger hela sanningen om hur en högtalare "låter". Så enkelt är det givetvis inte. Det finns tyvärr en del här på forumet som tror så.

I övrigt har du dock, tyvärr, haft fel. För mig känns det som om du väljer bland tio kassa inspelningar och den som låter minst dåligt låter "bra". Lyssna istället på de som här samstämmigt menar att de flesta moderna pop-produktioner låter illa. Fundera på varför dessa åsikter finns istället för att med ryggmärgen försvara dessa inspelningar. Visa med exempel att du har rätt i dina påståenden. Tro mig, många här lyssnar gärna och är beredda att byta åsikt - om du kan bevisa dina påståenden.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-19 02:09

Lust skrev:
IngOehman skrev:
Det är väl bara att konstatera att de som kommer med sådana påståenden ändå inte kan peka ut en enda musikproduktion som mixats i NS10 och som låter bra.

Hur stor andel av inspelningarna från 80-talet och framåt anser du "låta bra"?

Lite grovt uttryckt i procent.

Kan inte ge någon exakt siffra, av flera skäl.

Ett skäl är att "låta bra" är lite subjektivit.

Ett annat att soundet* (hur man hör att musiken låter bakom förvrängningarna) kan låta väldigt bra, medan just förvrängningarn är lika illaljudande som de är onödiga.

Ett tredje är att det bland de fonogram jag äger så är antagligen procenten högre än den är i snitt. Det är därför vansligt att försöka gissa noga bland de fonogram som jag inte äger, även om jag förstås hört väldigt mycket flera än de jag äger.

Hur som helst är min uppfattning att färre än 1 fonogram på marknaden per 100 är rimligt nära så bra ljudkvalitetsmåssig, som de borde ha varit.

Dock är praktiskt taget varenda fonogram jag äger så bra musik på att de trots allt är kul att spela, trots att de flesta av dem är ljudkvalitetivt sett alldeles för dåliga jämfört med hur bra de skulle kunnat ha varit.

Jag tror inte jag äger fler än max 100 fonogram som är så bra att jag inte har några invändningar alls på dem. Dock äger jag många tusen som är så bra att jag har stor glädje av dem - även om de låter väldigt långt ifrån så bra som de skulle ha kunnat låta. :(

Vh, iö

- - - - -

*Jag brukar säga att ett fonograms sound är det som låter likadant i vilken anläggning man än spelar det (alla kan därför uppleva inspelningens sound, och även i rätt enkla anläggningar). I och för sig kan det i en extremt dålig uppspelning (via en GSM-förbindelse exempelvis) börja bli svårt att höra till och med soundet...

Ljudkvaliteten (eller rättare sagt dess invers) däremot är produkten av de fel som finns på själva fonogrammet och i anläggningen. Med ett väldigt bra fonogram stiger ljudkvlaiteten i takt med att man förbättrar anläggningen. :P Med ett ljudkvalitativt väldigt dåligt fonogram lyser sådan förbättringspotential med sin frånvaro. :(

PS. Kan nämna att ett sätt att "mäta" just ljudkvaliteten är att se hur positivt överraskad man blir av att höra ett fonogram på en riktigt bra anläggning. I en transistorradio är skillnaderna mycket mindre än i en högvärdig musikanlägging. Ju mera ett fonogram vinner på att återges i en kvalificerad anäggning - desto bättre ljudkvalitet har fonogrammet helt enkelt.

Man kan även uttycka det som så, att man när man lyssnar på en inspelning i en riktigt sunkig anläggning hör soundet långt där inne i ljudet - och om man inte kommer fram dit när man lyssnar i en kvalificerad anläggning så är inspelningen dålig.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-19 02:21

phon skrev:
Rain skrev:
Lycka till.

Tror inte att du i ett lyssningstest (med MUSIK) skulle kunna identifiera liknande högtalare efter hur dom mäter..

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-19 02:22

Jag tror faktiskt att Rain inte är här för att skoja med forumet utan att han/hon faktiskt vet en hel del(har fått veta på ett eller annat sätt) om studio,och ljudteknik förknippat med detta. Det som jag tror upprör många (men inte mig som tycker det mesta är upp till var och en) är den personliga inställningen till ljud och att vissa inspelningar kan vara ok utan att vara alls molt eler faktiskt-audiofila.

Titta gärna i musikstuge tråden som behandlar icke svensk, eng.-amerikanska musiktips och lyssna på det jag lade upp med bandet Guitar wolf. Man kan knappast tro att en del av låtarna är inspelade i Sony musics största japan studio med allsköns utrustning av värsta spec. I princip och med intention låter inspelningarna som om någon
spräckt alla trummskinn, slitit loss alla stränginstrumentens strängar och släpat dem genom en gödselstack! Fräckt tycker jag, som även uppskattar audiofila inspelningar, trots att jag vet att många ej skulle orka igenom ens en halv låt då det låter som värsta bootleg-ljudet. Hur bra hade audiofilt producerad Philemon Arthur and the dung varit?
Hur kul hade pistols första utgåvor varit med audiofil certifierad ackuratess varit?

Det bästa som finns med the King Brothers och Guitar wolfs plattor är att dom har en "i don't give a fuck" attityd som inspelningstekniskt gör att frekvenser skär i öronen där allt låter klippt, instängt, burkigt och jävligt likt bandet live. Dom ska ha högsta cred för att spela in i fin-studios och komma ut med sitt äkta konceptuella sound ändå.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-19 02:36

Rain skrev:
IngOehman skrev:Bra jobb? :lol: :lol: :lol:

Dessutom tycks ALLA som tror att det går att göra ett bra jobb med hjälp av NS10 (eller på annat sätt lovordar N10) skriva under pseudonym... Verkligen seriöst... :?
Vh, iö

Vi tror inte vi vet...

Första tecknet på religiositet är när den som tror något kallar sin tro att "veta" - utan att kunna hänvisa till några som helst sakargument!

Det du gör alltså.

Och sedan säger de "vi" också, där alla som tror samma sak (utan några argument de också) ingår i "vi".

Populärt är det däremot att hänvisa till just vad andra tror eller tycker (precis som om någon förnuftig person bryr sig om att en troendes hänvisning till att fler gått på samma sak, och de allihopa har det gemensamt att ingen av dem kan berätta varför (sakargument) de tror så! :lol: ). Det förklarar ju liksom deras tro - de är allihopa benägna att INTE tänka.

Din auktoritetsdyrkan Rain är dock unik, såsom varande både blind, okritisk och inkonsis - du skriver ibland att NS10 är en dålig och färgande högtalare avsedd att representera vad folk har hemma - men du hänvisar ändå till folk som kallar den "the most reliable and accurate speakers ever built!".

Dock är även detta rätt typiskt för religiös dyrkan (den som är kristen hänvisar ju gärna till vad andra kristna tror, på samma sätt som Muslimer känner sig stärkta av attt andra musilimer tror samma som de själv - men ingen av dem tror på vad tillskyndare till andra religioner tror). Oförmåga (blockering) att se luckorna i resonemangen alltså (en mentalt viktig åkomma bland religiösa, eftersom förmågan att tänka rationellt skulle ha dödat den tro de håller sig så krampaktigt fast i).

Det finns något absurt hur människor som inte förstår saker (och därför inte kan argumentera rationellt/sakligt för dem utan bara kan tro något och berättar vem mer som tror samma sak) tror att de kan ävertyga de som kan tänka - genom att använda sig egen bedömning av någon annans gissningar som en sorts pseudoargument för det de tror på är sant. :?

Om du har en i andras ögon tokig uppfattning (som du visar en obefintlig förmåga att argumentera sakligt) är det ju snarast ett argument för att även din bedömning av andras reliabilitet är opålitlig och troligen fel - men ändå försöker du ge stöd för din tro genom att berätta vilka du tror, tror rätt! (Fortfarande utan några sakargument!)

vilket i praktiken betyder att du definierar de som tror på det du tror på, som de andra skall lyssna på, men fortfarande utan att någon framför några sakliga argument för att det är en vettig uppfattning! :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-19 02:42

Rain skrev:
phon skrev:
Rain skrev:
Lycka till.

Tror inte att du i ett lyssningstest (med MUSIK) skulle kunna identifiera liknande högtalare efter hur dom mäter..

Din egen oförmåga att korrelera mätegenskaper med hur saker låter skall du nog inte projicera på dem som kan det.

Kom ihåg att du ju inte ens förstår de invändningar som de som hör, har framfört. Varför tror du att du kan sätta dig till doms över andras hörförmågor, när du inte ens förstår det de beskriver att de hör?

Du tycker ju att det som de flesta tycker låter illa, inte har några fel. Är det inte dags att fundera på om det inte säger något om DIN hörsel och DITT omdöme?

Du skall förstås tycka som du tycker för din personliga räkning, men du måste respektera att andras rätt att bedöma vad de själv skall tycka. Om de hör saker som du tydligen inte hör, och om det är ett problem för dem som du inte förstår, så kanske du borde sluta argumentera med dem, och börja lyssna på dem istället?

Även om du inte själv kan höra att det finns några problem så kan du ändå lyssna på vad de som hör problemen säger.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-19 02:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-19 02:42

Bill50x skrev: Lyssna istället på de som här samstämmigt menar att de flesta moderna pop-produktioner låter illa.
/ B

Men det stämmer inte att de flesta pop-produktioner låter illa och menar dom/du på allvar att de flesta pop/rock inspelningar generellt hade bättre ljudkvalitet förr så måste dom/du antingen ha väldigt dåligt minne eller hallucinera.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-19 02:47

Du upplever det så (eller rättare sagt hör inte problemen alls) och ingen ifrågasätter att du inte hör problemen. Men det är inte du som vet bäst vad andra hör! Snarare tvärtom. Du vet ingenting om vad andra hör, för du lyssnar inte på vad de säger. :(

Du borde sluta bete dig som en krokodil (inga öron, stor mun och mycket liten hjärna).

Du måste nog helt enkelt ge upp idén att det är du som dikterar vad andra hör. Lyssna och tänk mera! Det kan du ju, för inte är du väl en krokodil?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-19 02:52

IngOehman skrev:
Rain skrev:
phon skrev:
Rain skrev:
Lycka till.

Din egen oförmåga att korrelera mätegenskaper med hur saker låter skall du nog inte projicera på dem som kan det.

Vh, iö

Så Ingvar du skulle alltså kunna tänka dig att ställa upp i ett blindtest för att identifiera liknande högtalare efter hur deras mätkurvor ser ut?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-19 03:01

IngOehman skrev:Vh, iö

Mycket av det du skriver passar faktiskt mer in på dig och dina lär/kärjungar som oftast är skrämmande okritiska till allt du påstår.

Att Scheiner tycker att NS 10 är de mest pålitliga högtalarna han har hört innebär antagligen att han vid en viss ljudnivå verkligen tycker det och det är han ju inte ensam om, men självklart kan de vid andra nivåer låta sämre, motsäger alltså inget jag har skrivit, däremot en hel del du och din fanclub påstått nämligen att NS10 är sämst konstant.

Allvarligt Ingvar, så NS10 användare som Elliott Scheiner har inte gjort ett enda bra NS10 jobb enligt dig? http://hsifilms.com/hollywood-studios-i ... edits.html visst är många gjorda innan NS10 men säger ju ändå en del om Scheiners kvaliteter han skulle knappast använda och tycka om NS10 om Ingvars sagor var sanna..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-19 03:06

Rain skrev:
IngOehman skrev:Vh, iö

Mycket av det du skriver passar faktiskt mer in på dig och dina lär/kärjungar som oftast är skrämmande okritiska till allt du påstår.

Det tror du bara på grund av att du inte förstår vad ett sakargument är. Om du förstått det hade du försökt formulera något.

Att Scheiner tycker att NS 10 är de mest pålitliga högtalarna han har hört innebär antagligen att han vid en viss ljudnivå verkligen tycker det och det är han ju inte ensam om, men självklart kan de vid andra nivåer låta sämre, motsäger alltså inget jag har skrivit, däremot en hel del du och din fanclub påstått nämligen att NS10 är sämst konstant.

Varför påstår du detta? Det har varken jag eller någon annan jag sett skriva något påstått. Det som påståtts är att den beter sig som den beter sig, och vilka problem det leder till när man skall försöka ta några kreativa beslut med hjälp av dem. Vad de har för fel har ältats till leda. Har du verkligen inte förstått vad som redogjorts för ännu?

De spelar inte fonogrammen som de låter på NÅGON nivå.

Allvarligt Ingvar, så NS10 användare som Elliott Scheiner har inte gjort ett enda bra NS10 jobb enligt dig? http://hsifilms.com/hollywood-studios-i ... edits.html visst är många gjorda innan NS10 men säger ju ändå en del om Scheiners kvaliteter han skulle knappast använda och tycka om NS10 om Ingvars sagor var sanna..

Detta är ju rent löjeväckande - BERÄTTA VAD DET ÄR SOM DU TYCKER LÅTER BRA! Jag har redan sagt vad jag tycker.

När det gäller att "ställa upp på bildtest" som du skriver, så ogillar att blanda in enskilda personer i sådana här sakfrågor. Jag förtår varför du vill utätta mig för det, men det visar bara att du inte förstår vad som är sakfråga och hur man undersöker sådana här saker. Det intressant är om tonkurvorna är relevanta för hur högtalarna låter eller om de inte är det.

Men om du är ärligt intresserad av den här frågan så visar jag dig med glädje att till och med DU kan lära dig att identifiera olika högtalares tonkurvor med lyssning! Orsaken till att du inte kan det nu får vi dock utreda först.

Här är förresten tonkurvan som Shure själva anger för sin SM57:

Bild

Tycker du att den låter så, eller hör du något annat?

Om du tvivlar på min förmåga att identifiera olika grunkors klang i blindtest, så skriv ett PM till Morello och fråga honom hur jag klarade det blindtest på ett antal mikrofoner som han utsatte mig för.

Jag har för övrigt exponerat mig för säkert 30 olika blindtester de senaste 30 åren för att bevisa min hörförmåga, men du inser säkert det orimliga i att jag skulle ställa upp på att bevisa något för dig med tanke på hur du betett dig i den här tråden. Du har redan visat att inget kan övertyga dig, så vad är då poängen?

Men som sagt - om du är ärligt intresserad av att lära dig något så kan jag nog lära dig hur du skall lyssna för att kunna höra de saker som tyligen undslipper dig idag. :o

Kontakta mig om du är intresserad av det. Annars ger jag nog upp med dig.

God natt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-19 03:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-19 03:11

IngOehman skrev:.

Jag har för övrigt exponerat mig för säkert 30 olika blindtester de senaste 30 åren för att bevisa min hörförmåga, men du inser säkert det orimliga i att jag skulle ställa upp på att bevisa något för dig med tanke på hur du betett dig i den här tråden?

Gör det inte för mig då utan för dina trogna supportrar..själv tror jag nog att du inte skulle lyckas peka ut högtalarna efter deras mätkurvor i ett seriöst "blindtest"

Förresten hur många av dessa 30 olika blindtester som du har deltagit i har dokumenterats?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-19 06:34

Rain skrev:Många av er är heller inte speciellt intresserade av modern musik. Nej gamla klassiker gäller. Helst omastrade....

Hmm... skulle det måhända kunna ha något att göra med dålig ljudkvalité på modern musik? Provsmaka den tanken en stund.

Sen så sitter ju många av er på relativt bra men också trögdrivna och sockerfilterbelastade anläggningar utan riktigt basstöd.

Haha... say again! 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-19 06:45

Rain skrev:Gör det inte för mig då utan för dina trogna supportrar..själv tror jag nog att du inte skulle lyckas peka ut högtalarna efter deras mätkurvor i ett seriöst "blindtest"

:lol: Hur många sekunder får han på sig?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-06-19 06:51

IngOehman skrev: men du inser säkert det orimliga i att jag skulle ställa upp på att bevisa något för dig med tanke på hur du betett dig i den här tråden.

Vh, iö

Standardformulering som jag brukar få till svar :D
Se det som ett mentalt sundhetstecken att få det svaret.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-19 06:52

= att IÖ är mentalt sund alltså.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-06-19 06:54

Nattlorden skrev:= att IÖ är mentalt sund alltså.

Sånt är relativt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-19 07:09

Jag har hållit mig lugn sedan starten på denna tråd och vill igentligen bara påminna om att i min signatur finns ett litet add-on till Firefox som kan vara bra i vissa lägen ;)

I övrigt så ser jag Rain och patrikf (igen, igen och igen) som gör samma tråkiga skitsnack som vanligt - bra att ni står på er, men jag betackar mig för att bli utsatt för att grupperas in i era skitåsikter. Håll dom för er själva, dvs inkludera varken mig eller någon annan än er själva.

Dags att låsa denna tråd således - frågan är hur jag kan vrida denna tråd till en politiktråd....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-19 07:27

Skulle vi inte kunna övertyga Kommunikationsministern att ta upp frågan till politik ???

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-19 08:15

Jag tror jag vet varför Rain blir så stingslig när nån dissar hans vördade NS10:Or. Studion han fick koka kaffe i en gång i tiden när han var sisådär 15 år hade endast dessa usla tingestar att monitorera i och varje morgon tyckte Rain att dom tittade på honom när han stod och kokade kaffe. Efter ett tag växte en vänskap fram. "Hej" sa Rain. "Godmorgon Rain..." sa NS10. Rain och NS10 kom mycket bra överens, det var som ett slags kvinnligt varmt väsen tyckte Rain; ett moderligt varmt väsen med en geishaerotisk touch. En morgon när Rainman hade fyllt 16 och som vanligt dök upp först i studion för att koka kaffet hade det som inte fick hända, hänt.... dom goa yamahaorna var utbytta mot ett par fula finska riskspelemän vid namn Genelec!!! Rain sprang runt och letade i alla skrymslen, men ingenstans stod dom att finna. Han gick ut på gatan och se där! Där åkte just sopbilen iväg och han såg en liten skymt av föremålen för hans trånad. En sista grym skymt. Hans enda vänner i livet, dumpade för finska beläten.

Efter denna traumatiska händelse i en känslig ålder blev Rain alltmer asocial och introvert. För pengarna han tjänat på kaffekokningen köpte han en japansk motorcykel, men det hjälpte inte. Hans längtan efter NS10 blev till en nedåtgående spiral, och för att straffa sig själv och sina känslor sökte han sig ut på sjön, långt bort från traumat, blev kär i en holländsk sjöman (en blek kopia av dom varma känslorna han en gång förnummit) gifte sig ändå med Rudy Flenschburger och flyttade in med honom i en tvåa i Dronten, Holland. Aldrig mer såg eller hörde vi av Rainman, förrän vidunderliga postningar på ett svensk hifi-fourm började dyka upp, signerade kort och gott:
"Rain".

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi