Lust skrev:IngOehman skrev:
Det är väl bara att konstatera att de som kommer med sådana påståenden ändå inte kan peka ut en enda musikproduktion som mixats i NS10 och som låter bra.
Hur stor andel av inspelningarna från 80-talet och framåt anser du "låta bra"?
Lite grovt uttryckt i procent.
Kan inte ge någon exakt siffra, av flera skäl.
Ett skäl är att "låta bra" är lite subjektivit.
Ett annat att soundet* (hur man hör att musiken låter bakom förvrängningarna) kan låta väldigt bra, medan just förvrängningarn är lika illaljudande som de är onödiga.
Ett tredje är att det bland de fonogram jag äger så är antagligen procenten högre än den är i snitt. Det är därför vansligt att försöka gissa noga bland de fonogram som jag inte äger, även om jag förstås hört väldigt mycket flera än de jag äger.
Hur som helst är min uppfattning att färre än 1 fonogram på marknaden per 100 är rimligt nära så bra ljudkvalitetsmåssig, som de
borde ha varit.
Dock är praktiskt taget varenda fonogram jag äger så bra musik på att de trots allt är kul att spela, trots att de flesta av dem är ljudkvalitetivt sett alldeles för dåliga jämfört med hur bra de skulle kunnat ha varit.
Jag tror inte jag äger fler än max 100 fonogram som är så bra att jag inte har några invändningar alls på dem. Dock äger jag många tusen som är så bra att jag har stor glädje av dem - även om de låter väldigt långt ifrån så bra som de skulle ha kunnat låta.
Vh, iö
- - - - -
*Jag brukar säga att ett fonograms sound är det som låter likadant i vilken anläggning man än spelar det (alla kan därför uppleva inspelningens sound, och även i rätt enkla anläggningar). I och för sig kan det i en extremt dålig uppspelning (via en GSM-förbindelse exempelvis) börja bli svårt att höra till och med soundet...
Ljudkvaliteten (eller rättare sagt dess invers) däremot är produkten av de fel som finns på själva fonogrammet och i anläggningen. Med ett väldigt bra fonogram stiger ljudkvlaiteten i takt med att man förbättrar anläggningen.

Med ett ljudkvalitativt väldigt dåligt fonogram lyser sådan förbättringspotential med sin frånvaro.
PS. Kan nämna att ett sätt att "mäta" just ljudkvaliteten är att se hur positivt överraskad man blir av att höra ett fonogram på en riktigt bra anläggning. I en transistorradio är skillnaderna mycket mindre än i en högvärdig musikanlägging. Ju mera ett fonogram vinner på att återges i en kvalificerad anäggning - desto bättre ljudkvalitet har fonogrammet helt enkelt.
Man kan även uttycka det som så, att man när man lyssnar på en inspelning i en riktigt sunkig anläggning hör soundet långt där inne i ljudet - och om man inte kommer fram dit när man lyssnar i en kvalificerad anläggning så är inspelningen dålig.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).