yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-06-19 08:44

"Vad f*n är en "sockerfilterbelastande" anläggning???? "

Tror han mener Yamaha 10 ns :wink:

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-06-19 09:23

Rain skrev:Lyckas du bygga en liten passiv högtalare som klarar +-1dB från 40 hz och uppåt mätt vid flera olika ljudtrycksnivåer utan kompensering så är du rätt unik....

Det är inte särskilt svårt att få en högtalare att svara neutralt vid olika ljudtrycknivåer (inom rimliga gränser).

Däremot är det mycket svårt att få en högtalare att bete sig neutralt (eller kontrollerat) vid olika vinklar. Ett problem få amatörer är medvetna om eller förstår effekterna av. En av de verkligt stora utmaningarna för en högtalarkonstuktör!
Just detta är också en av NS-10:s största svaghet (den har ingen kontroll över huvud taget) och som gör att den låter olika när man flyttar huvudet. Detta kan inte heller framgångsrikt korrigeras externt. Man riskerar tom få olika färgning till höger resp vänster öra, pga de mycket svåra faproblemen mellan elementen, vilket även förvränger stereoperspektivet.

/
Det där förstoringsglaseffekten som är ett vanligt förekommande argumnet, om den ens finns är i så fall mycket smalbandig. I registret strax övan för 1KHz toppen, dvs på många sätt det känsligaste registret får den närmast anses vara ett förminskningsglas, eftersom återgivningen är helt okontrollerad och ofta försvagad pga av fasutsläckning (men den kan ockås låta råare om man flyttar huvudet lite). Man riskerar att inte höra om ljudet blir hårt och rått, när man befinner sig i "hålet". Det man inte hör kan man heller inte veta mycket om.
Bara okunniga amatörer försvarar en sådan konstruktion.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-19 09:26

RogerJoensson skrev:
Bara okunniga amatörer försvarar en sådan konstruktion.

Helt riktigt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-19 09:29

beyond ! :mrgreen:

Brilliant

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-19 09:34

patrikf skrev:
IngOehman skrev: men du inser säkert det orimliga i att jag skulle ställa upp på att bevisa något för dig med tanke på hur du betett dig i den här tråden.

Vh, iö

Standardformulering som jag brukar få till svar :D
Se det som ett mentalt sundhetstecken att få det svaret.

Tycker du på allvar att det finns något sunt i din fixering av IÖ ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-19 09:43

Rain skrev:
Bill50x skrev: Lyssna istället på de som här samstämmigt menar att de flesta moderna pop-produktioner låter illa.
/ B

Men det stämmer inte att de flesta pop-produktioner låter illa och menar dom/du på allvar att de flesta pop/rock inspelningar generellt hade bättre ljudkvalitet förr så måste dom/du antingen ha väldigt dåligt minne eller hallucinera.

Jag överdrev kanske lite grann. De flesta pop-produktioner låter inte direkt illa. Men många gör det och tyvärr även många av de svenska. Lyssna till exempel på Håkan Hellströms alster. Eller Ulf Stureson. Den senare träffade jag för övrigt på Restaurang Landet för ett tag sedan och jag frågade honom, så där lite i förbifarten, om ljudkvaliteten på hans första CD. Han höll med om att den inte var så bra, men att hans nästa CD var bättre. Och den köpte jag förstås, tillika med en demoplatta med några nyare sånger.

Hur lät hans nya skiva? Ja inte var det bättre ljud på denna. Lite bättre produktion, lite tightare ljud, javisst. Men disten och det pressade ljudet fanns där fortfarande. Demoplattan, med några nya sånger, lät däremot bra. Trots att Ulf urskuldade sig och sa, "ta den för vad den är, det är bara en demo". En enkel inspelning är det, men rent och snyggt med en "du-är-där-känsla". För mig låter det som om ingen (ännu) har varit där och "fixat" den.

Men även om de flesta produktioner inte låter direkt illa så låter dom ändå inte bra jämfört med hur det skulle kunna låta. Det märker man direkt om man jämför med goda inspelningar. Och dom dåliga inspelningarna är alldeles för många med tanke på hur mycket tid, möda och pengar det läggs ner på dom.

Att vissa produktioner medvetet görs med "skitigt" ljud är en annan sak. Ibland ska det låta rått, stökigt och vasst. Det är ett konstnärligt uttryck. Men en enkel trubadur som sjunger kärlekssånger vinner inte på ett taggtrådsljud på rösten och musiken hoppressad i en enda gröt. I så fall har trubaduren dj-igt taskig smak...

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-19 09:56

Rain skrev:
phon skrev:Ja, alltså det låter ju som mätkurvorna. :)

Tror inte att du i ett lyssningstest (med MUSIK) skulle kunna identifiera liknande högtalare efter hur dom mäter..

Vad har det med saken att göra?
Om högtalarna är liknande så låter dom liknande och mäter liknande. Ok?

Det jag säger är att en högtalare låter i allt väsentligt som den mäter.
Den kan inte låta totalt annorlunda än den mäter.

Jag repeterar:

DEN KAN INTE LÅTA TOTALT ANNORLUNDA ÄN DEN MÄTER.

Har du en annan uppfattning än denna?

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-19 10:26

phon skrev:Det jag säger är att en högtalare låter i allt väsentligt som den mäter.
Den kan inte låta totalt annorlunda än den mäter.

Svårigheten är kanske att mäta det som är relevant och ännu svårare är att tolka/värdera det man mäter. Tittar man på en enskild parameter kan den mycket väl stå i motsats till det man faktiskt hör.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-19 10:30

Lust skrev:
Max_Headroom skrev:
Så bara för att det inte går att få helt superperfekt, så kan man lika gärna slänga in ett par NS10 som helt saknar allt vad bas heter och håller sig inom si så där ±7dB (typ, minns inte exakt HUR illa det är, men illa är det.). Varför itne löpa linan ut och mixa helt utan medhörning? Man ser väl på VU.mätarna hur det låter? Eller?

Sådana här inlägg ger ju inget i en diskussion annat än att det blir löjligt...

Det mesta under 100 Hz är tämligen ointressant i en närfältsmonitor. Syftet är att i möjligaste mån eliminera rumsinverkan genom att sitta nära dom i sweet spot. Då bör de också få plats på bordet.

Det är alltså ingen fullregisterhögtalare.

Ja, inte undra på att så många plattor i stort sett saknar bas... Om man sitter och mixar på NS10 eller nåt annat småkrafs, så dämpar man basen eftersom den får det patetiska lilla "baselemenetet" att slå i botten och/eller dista kraftigt om man drar på lite...

Lösning om man nu vill ha en sweet spot, med liten påverkan av rummet: Anävnd en större högtalare (med basåtergivning!) som har mer riktverkan.
Hela idén med små högtalare på mixerbordet är feltänkt i grunden.

Rain: Prova att läsa mina inlägg innan du komenterar dom. Det blir bättre för alla.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-19 10:36

Max_Headroom skrev:
Lust skrev:
Max_Headroom skrev:
Så bara för att det inte går att få helt superperfekt, så kan man lika gärna slänga in ett par NS10 som helt saknar allt vad bas heter och håller sig inom si så där ±7dB (typ, minns inte exakt HUR illa det är, men illa är det.). Varför itne löpa linan ut och mixa helt utan medhörning? Man ser väl på VU.mätarna hur det låter? Eller?

Det mesta under 100 Hz är tämligen ointressant i en närfältsmonitor. Syftet är att i möjligaste mån eliminera rumsinverkan genom att sitta nära dom i sweet spot. Då bör de också få plats på bordet.

Ja, inte undra på att så många plattor i stort sett saknar bas... Om man sitter och mixar på NS10 eller nåt annat småkrafs, så dämpar man basen eftersom den får det patetiska lilla "baselemenetet" att slå i botten och/eller dista kraftigt om man drar på lite...

Lösning om man nu vill ha en sweet spot, med liten påverkan av rummet: Anävnd en större högtalare (med basåtergivning!) som har mer riktverkan.

Rain: Prova att läsa mina inlägg innan du komenterar dom. Det blir bättre för alla.

Borde det inte bli så att man mixar dit mer bas (teoretiskt) om man inte hör vad man gör i basregistret?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-19 10:37

Är det verkligen det? Är inte det ett lite väl generellt uttalande?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-19 10:39

beyond skrev:Borde det inte bli så att man mixar dit mer bas (teoretiskt) om man inte hör vad man gör i basregistret?
Eller för lite.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-19 10:46

beyond skrev:Borde det inte bli så att man mixar dit mer bas (teoretiskt) om man inte hör vad man gör i basregistret?

Nej, det blir för lite. Teknikern vill höja volymen, och eftersom basen kommer att få bas-elementet på NS10 (eller annan liten puttefnask-högtalare att börja "ploppa" gasnka tidigt så skärs basen bort.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-19 10:47

focus skrev:

Kan ju vara helt OK i små hobbystudios och så. Men nu menar jag seriösa, proffesionella studios. Även om proffesionalismen i branchen tycks starkt begränsad.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-19 10:54

Max_Headroom skrev:
focus skrev:

Kan ju vara helt OK i små hobbystudios och så. Men nu menar jag seriösa, proffesionella studios. Även om proffesionalismen i branchen tycks starkt begränsad.
Vad skulle små högtalarna göra annurlunda i en hobbystudio? :D

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-19 11:03

Max_Headroom skrev:

Nej, det blir för lite. Teknikern vill höja volymen, och eftersom basen kommer att få bas-elementet på NS10 (eller annan liten puttefnask-högtalare att börja "ploppa" gasnka tidigt så skärs basen bort.

Ponera att en mixare sitter och mixar på rätt låg volym; då kommer nog mitt scenario att inträffa: den färdiga mixen kommer att vara alldeles för bashöjd.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-19 11:03

Rain skrev:
Martin skrev:Hur bra diskussion ger det att påpeka att ingen högtalare är perfekt, som om någon skulle utgå ifrån det i sitt resonemang?

Kan vi inte bara lämna det argumentet och inse att det är totalt irrelevant?

Absolut inte irrelevant speciellt inte här där folk tydligen lever i tron att det finns perfekta högtalare och kommer med skrattretande uttalanden som att det finns små högtalare som har +-1dB frekvensgång från 40Hz och uppåt.
:?:

Jag repeterar: Argumentet att det inte finns några perfekta högtalare blir irrelevant därför att alla vet att det inte finns några. Du försöker ju hävda att folk tror att det finns perfekta högtalare, det är ju bara ren retorik. Det spelar ingen roll heller att ingen tror att det inte finns några perfekta högtalare, de finns helt enkelt inte. Det är ett faktum.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-19 11:04

focus skrev:
Max_Headroom skrev:
focus skrev:

Lägre krav.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-19 11:07

Varför skaffa en uppsättning till om man har lägre krav?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-19 11:09

beyond skrev:Ponera att en mixare sitter och mixar på rätt låg volym; då kommer nog mitt scenario att inträffa: den färdiga mixen kommer att vara alldeles för bashöjd.
Stämmer bra med min erfarenhet!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-19 11:09

focus skrev:Varför skaffa en uppsättning till om man har lägre krav?

?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-19 11:10

focus skrev:
Max_Headroom skrev:
focus skrev:

Det gör dom inte. Men man kanske inte har så mycket pengar. Och man spelar förhoppningsvis bara in lite enkla demos å sånt.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-19 11:11

i skrev:?
Jag utgick från att dom var komplement till större Högtalare. Jag läste in det nånstans, My bad..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-19 11:12

beyond skrev:Ponera att en mixare sitter och mixar på rätt låg volym; då kommer nog mitt scenario att inträffa: den färdiga mixen kommer att vara alldeles för bashöjd.

Det låter rimligt.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-19 11:34

focus skrev:
i skrev:?
Jag utgick från att dom var komplement till större Högtalare. Jag läste in det nånstans, My bad..

Jo, det nämdes tidigare, men det var i "professionella" studios.
(Fast det där med komplementidén är en logisk/praktisk villfarelse. T ex: om man ändrar på mixningen/mastringen vid lyssning i den andra högtalaruppsättningen - så varför göra det i den förra överhuvud ??)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-19 11:48

i skrev:Jo, det nämdes tidigare, men det var i "professionella" studios.
(Fast det där med komplementidén är en logisk/praktisk villfarelse. T ex: om man ändrar på mixningen/mastringen vid lyssning i den andra högtalaruppsättningen - så varför göra det i den förra överhuvud ??)
Jag tror att en del beslut man tar i en mix inte alltid är helt solklara, då KAN det vara intressant att se hur mixen beter sig i småmonitorerna, för att sen switcha tillbaka och gör ingreppet i de stora.

Jag bara spekulerar, vi har inte några extramonitorer i studiorna jag jobbar. Och jag klarar mig bra utan.

Nu pratas det ju om mixskedet, utgår jag ifrån. I tex en biomixsalong kan det däremot vara jätteskönt med en liten slasklyssning, men inte för att ta beslut om olika val i mixen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-19 11:56

Jomenvisst. När jag "mixar" en del vinylrippar så händer det att jag jag kör lite mild EQ. I mina, ändå rätt hyggliga, datorhögtalare så är det omöjligt att få till det i basen. Det blir alltid för mycket. Jag måste köra genom mina DQ10:or för att det ska bli rätt.

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-19 12:15

Max_Headroom skrev:
Lust skrev:
Max_Headroom skrev:

Klart att du har rätt Max...

Du borde skicka ett massmejl till studios världen över och upplysa dom...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-19 12:15

Tror inte det är någon mening att fortsätta med denna tråden när det bara blir rundgång. Ett fåtal försvarar denna högtalare via olika citat, från tvivelaktiga källor. När folk som HAR testat och lyssnat på dom vill höra vad dom själva tycker och förslag så kommer det inget. Det handlar helt enkelt om monolog från vissa personer.

Lika bra att låsa innan alla retar upp sig ännu mer. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-06-19 12:18

Jag skulle reta upp mig mer av att tråden blir låst.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi