Tror han mener Yamaha 10 ns

Moderator: Redaktörer
Rain skrev:Lyckas du bygga en liten passiv högtalare som klarar +-1dB från 40 hz och uppåt mätt vid flera olika ljudtrycksnivåer utan kompensering så är du rätt unik....
RogerJoensson skrev:
Bara okunniga amatörer försvarar en sådan konstruktion.
patrikf skrev:IngOehman skrev: men du inser säkert det orimliga i att jag skulle ställa upp på att bevisa något för dig med tanke på hur du betett dig i den här tråden.
Vh, iö
Standardformulering som jag brukar få till svar![]()
Se det som ett mentalt sundhetstecken att få det svaret.
Rain skrev:Bill50x skrev: Lyssna istället på de som här samstämmigt menar att de flesta moderna pop-produktioner låter illa.
/ B
Men det stämmer inte att de flesta pop-produktioner låter illa och menar dom/du på allvar att de flesta pop/rock inspelningar generellt hade bättre ljudkvalitet förr så måste dom/du antingen ha väldigt dåligt minne eller hallucinera.
Rain skrev:phon skrev:Ja, alltså det låter ju som mätkurvorna.
Tror inte att du i ett lyssningstest (med MUSIK) skulle kunna identifiera liknande högtalare efter hur dom mäter..
phon skrev:Det jag säger är att en högtalare låter i allt väsentligt som den mäter.
Den kan inte låta totalt annorlunda än den mäter.
Lust skrev:Max_Headroom skrev:
Så bara för att det inte går att få helt superperfekt, så kan man lika gärna slänga in ett par NS10 som helt saknar allt vad bas heter och håller sig inom si så där ±7dB (typ, minns inte exakt HUR illa det är, men illa är det.). Varför itne löpa linan ut och mixa helt utan medhörning? Man ser väl på VU.mätarna hur det låter? Eller?
Sådana här inlägg ger ju inget i en diskussion annat än att det blir löjligt...
Det mesta under 100 Hz är tämligen ointressant i en närfältsmonitor. Syftet är att i möjligaste mån eliminera rumsinverkan genom att sitta nära dom i sweet spot. Då bör de också få plats på bordet.
Det är alltså ingen fullregisterhögtalare.
Max_Headroom skrev:Lust skrev:Max_Headroom skrev:
Så bara för att det inte går att få helt superperfekt, så kan man lika gärna slänga in ett par NS10 som helt saknar allt vad bas heter och håller sig inom si så där ±7dB (typ, minns inte exakt HUR illa det är, men illa är det.). Varför itne löpa linan ut och mixa helt utan medhörning? Man ser väl på VU.mätarna hur det låter? Eller?
Det mesta under 100 Hz är tämligen ointressant i en närfältsmonitor. Syftet är att i möjligaste mån eliminera rumsinverkan genom att sitta nära dom i sweet spot. Då bör de också få plats på bordet.
Ja, inte undra på att så många plattor i stort sett saknar bas... Om man sitter och mixar på NS10 eller nåt annat småkrafs, så dämpar man basen eftersom den får det patetiska lilla "baselemenetet" att slå i botten och/eller dista kraftigt om man drar på lite...
Lösning om man nu vill ha en sweet spot, med liten påverkan av rummet: Anävnd en större högtalare (med basåtergivning!) som har mer riktverkan.
Hela idén med små högtalare på mixerbordet är feltänkt i grunden.
Rain: Prova att läsa mina inlägg innan du komenterar dom. Det blir bättre för alla.
beyond skrev:Borde det inte bli så att man mixar dit mer bas (teoretiskt) om man inte hör vad man gör i basregistret?
focus skrev:Är det verkligen det? Är inte det ett lite väl generellt uttalande?Hela idén med små högtalare på mixerbordet är feltänkt i grunden.
Vad skulle små högtalarna göra annurlunda i en hobbystudio?Max_Headroom skrev:focus skrev:Är det verkligen det? Är inte det ett lite väl generellt uttalande?Hela idén med små högtalare på mixerbordet är feltänkt i grunden.
Kan ju vara helt OK i små hobbystudios och så. Men nu menar jag seriösa, proffesionella studios. Även om proffesionalismen i branchen tycks starkt begränsad.
Max_Headroom skrev:beyond skrev:Borde det inte bli så att man mixar dit mer bas (teoretiskt) om man inte hör vad man gör i basregistret?
Nej, det blir för lite. Teknikern vill höja volymen, och eftersom basen kommer att få bas-elementet på NS10 (eller annan liten puttefnask-högtalare att börja "ploppa" gasnka tidigt så skärs basen bort.
Rain skrev:Martin skrev:Hur bra diskussion ger det att påpeka att ingen högtalare är perfekt, som om någon skulle utgå ifrån det i sitt resonemang?
Kan vi inte bara lämna det argumentet och inse att det är totalt irrelevant?
Absolut inte irrelevant speciellt inte här där folk tydligen lever i tron att det finns perfekta högtalare och kommer med skrattretande uttalanden som att det finns små högtalare som har +-1dB frekvensgång från 40Hz och uppåt.
focus skrev:Vad skulle små högtalarna göra annurlunda i en hobbystudio?Max_Headroom skrev:focus skrev:Är det verkligen det? Är inte det ett lite väl generellt uttalande?Hela idén med små högtalare på mixerbordet är feltänkt i grunden.
Kan ju vara helt OK i små hobbystudios och så. Men nu menar jag seriösa, proffesionella studios. Även om proffesionalismen i branchen tycks starkt begränsad.
focus skrev:Vad skulle små högtalarna göra annurlunda i en hobbystudio?Max_Headroom skrev:focus skrev:Är det verkligen det? Är inte det ett lite väl generellt uttalande?Hela idén med små högtalare på mixerbordet är feltänkt i grunden.
beyond skrev:Ponera att en mixare sitter och mixar på rätt låg volym; då kommer nog mitt scenario att inträffa: den färdiga mixen kommer att vara alldeles för bashöjd.
focus skrev:Jag utgick från att dom var komplement till större Högtalare. Jag läste in det nånstans, My bad..i skrev:?
Jag tror att en del beslut man tar i en mix inte alltid är helt solklara, då KAN det vara intressant att se hur mixen beter sig i småmonitorerna, för att sen switcha tillbaka och gör ingreppet i de stora.i skrev:Jo, det nämdes tidigare, men det var i "professionella" studios.
(Fast det där med komplementidén är en logisk/praktisk villfarelse. T ex: om man ändrar på mixningen/mastringen vid lyssning i den andra högtalaruppsättningen - så varför göra det i den förra överhuvud ??)
beyond skrev:Ponera att en mixare sitter och mixar på rätt låg volym; då kommer nog mitt scenario att inträffa: den färdiga mixen kommer att vara alldeles för bashöjd.
Max_Headroom skrev:Lust skrev:Max_Headroom skrev:
Ja, inte undra på att så många plattor i stort sett saknar bas... Om man sitter och mixar på NS10 eller nåt annat småkrafs, så dämpar man basen eftersom den får det patetiska lilla "baselemenetet" att slå i botten och/eller dista kraftigt om man drar på lite...
Lösning om man nu vill ha en sweet spot, med liten påverkan av rummet: Anävnd en större högtalare (med basåtergivning!) som har mer riktverkan.
Hela idén med små högtalare på mixerbordet är feltänkt i grunden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster