Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Rain skrev:Skriv inte om reglerna nu, med 40 Hz och uppåt så menas givetvis upp till minst 20.000Hz som tidigare skrevs men diskanten är ju inget större problem att få rak, givetvis så får högtalaren inte vara större än en normal närfältsmonitor som NS10.
Skulle du lyckas så lär du säkert sälja en hel del till de som tror att fina mätkurvor är viktigare än hur det låter.
Lycka till.
Jag är ju än så länge inte "kontant" med dina synpunkter. Du verkar med en begränsad kunskap slå vilt omkring dig.
Men du har en poäng i att en enkel frekvensgångsmätning inte ger hela sanningen om hur en högtalare "låter".
Så enkelt är det givetvis inte. Det finns tyvärr en del här på forumet som tror så.
I övrigt har du dock, tyvärr, haft fel. För mig känns det som om du väljer bland tio kassa inspelningar och den som låter minst dåligt låter "bra".
Lyssna istället på de som här samstämmigt menar att de flesta moderna pop-produktioner låter illa.
Fundera på varför dessa åsikter finns istället för att med ryggmärgen försvara dessa inspelningar. Visa med exempel att du har rätt i dina påståenden.
Tro mig, många här lyssnar gärna och är beredda att byta åsikt - om du kan bevisa dina påståenden.
Harryup skrev:Jag tycker faktiskt det är ett visst mått av trollning om folk skriker på låsning av en tråd då man inte gillar innehållet och inte ens är trådskapare eller moderator.
subjektivisten skrev:Lika bra att låsa innan alla retar upp sig ännu mer.
subjektivisten skrev:Men visst, vi kan väl fortsätta till folk får semester och dyl.
subjektivisten skrev:Nej, det som är trist är när ingen moderator lr dyl bryter in och styr upp en debatt som KUNDE vara intressant, men som nu är helt värdelös. För deltar man i en debatt så BÖR man svara på dom frågor man får om man vill verkar seriös. Att istället ignorera dom, hoppa på folk som GER svar och som HAR testat och ger BRA grund för det, är BARA PINSAMT och inget som förbättrar forumet för fem öre, IMO.
Harryup skrev:Jag tycker faktiskt det är ett visst mått av trollning om folk skriker på låsning av en tråd då man inte gillar innehållet och inte ens är trådskapare eller moderator.
Anledningen spelar för min del ingen som helst roll.
Det är frivilligt att deltaga på forumet så vill man inte deltaga i en tråd så är väl det inget problem. Men det kan ju finnas andra som vill fortsätta att prata/tjata/etc och är det inget problem för mods eller trådskapare så tycker inte jag att man har med det att göra.
Bill50x skrev: Tittar man på en enskild parameter kan den mycket väl stå i motsats till det man faktiskt hör.
/ B
phon skrev:Bill50x skrev: Tittar man på en enskild parameter kan den mycket väl stå i motsats till det man faktiskt hör.
/ B
Nämn en bra sådan, det måste ju provas förstås
Bill50x skrev:Tittar man på en enskild parameter kan den mycket väl stå i motsats till det man faktiskt hör.
beyond skrev:Max_Headroom skrev:beyond skrev:Borde det inte bli så att man mixar dit mer bas (teoretiskt) om man inte hör vad man gör i basregistret?
Nej, det blir för lite. Teknikern vill höja volymen, och eftersom basen kommer att få bas-elementet på NS10 (eller annan liten puttefnask-högtalare att börja "ploppa" gasnka tidigt så skärs basen bort.
Ponera att en mixare sitter och mixar på rätt låg volym; då kommer nog mitt scenario att inträffa: den färdiga mixen kommer att vara alldeles för bashöjd.
IngOehman skrev:Nåja, nu förenklar du rätt mycket Bill.![]()
Direktljud och reflekterat ljud är inte alls samma sak prykoakustiskt. Du resonerar som om du trodde att en tonkurvemätning gjord på lyssningsplats gav en sann bild av klangen, men det tror du väl inte?
beyond skrev:Jag tror jag vet varför Rain blir så stingslig när nån dissar hans vördade NS10:Or. Studion han fick koka kaffe i en gång i tiden när han var sisådär 15 år hade endast dessa usla tingestar att monitorera i och varje morgon tyckte Rain att dom tittade på honom när han stod och kokade kaffe. Efter ett tag växte en vänskap fram. "Hej" sa Rain. "Godmorgon Rain..." sa NS10. Rain och NS10 kom mycket bra överens, det var som ett slags kvinnligt varmt väsen tyckte Rain; ett moderligt varmt väsen med en geishaerotisk touch. En morgon när Rainman hade fyllt 16 och som vanligt dök upp först i studion för att koka kaffet hade det som inte fick hända, hänt.... dom goa yamahaorna var utbytta mot ett par fula finska riskspelemän vid namn Genelec!!! Rain sprang runt och letade i alla skrymslen, men ingenstans stod dom att finna. Han gick ut på gatan och se där! Där åkte just sopbilen iväg och han såg en liten skymt av föremålen för hans trånad. En sista grym skymt. Hans enda vänner i livet, dumpade för finska beläten.
Efter denna traumatiska händelse i en känslig ålder blev Rain alltmer asocial och introvert. För pengarna han tjänat på kaffekokningen köpte han en japansk motorcykel, men det hjälpte inte. Hans längtan efter NS10 blev till en nedåtgående spiral, och för att straffa sig själv och sina känslor sökte han sig ut på sjön, långt bort från traumat, blev kär i en holländsk sjöman (en blek kopia av dom varma känslorna han en gång förnummit) gifte sig ändå med Rudy Flenschburger och flyttade in med honom i en tvåa i Dronten, Holland. Aldrig mer såg eller hörde vi av Rainman, förrän vidunderliga postningar på ett svensk hifi-fourm började dyka upp, signerade kort och gott:
"Rain".
IngOehman skrev:
Du glömde bort att ta med hans sidointresse för melodifestivalen.
(Allvarligt alltså - som han själv brukar säga när man skall säga något som... inte ens är sant.![]()
Detta med hans melodifestivalintresse är dock alldeles sant, även om han kanske ser det som ett
professionellt intresse? Han kanske har lust att berätta om det själv!)
Vh, iö
Bill50x skrev:Att vissa produktioner medvetet görs med "skitigt" ljud är en annan sak. Ibland ska det låta rått, stökigt och vasst. Det är ett konstnärligt uttryck. Men en enkel trubadur som sjunger kärlekssånger vinner inte på ett taggtrådsljud på rösten och musiken hoppressad i en enda gröt. I så fall har trubaduren dj-igt taskig smak...
/ B
phon skrev:Bill, jag vet, jag vet, jag vet .....![]()
Om högtalaren är blå så kan man mäta det, men man kan inte höra det.
Visst var det rätt, magistern?Säg att det var rätt ....
![]()
![]()