Moderator: Redaktörer
patrikf skrev:Phon! Jag är förvånad. (IÖ är hopplös).
Varför denna fixering vid användaren RAIN´s person? Det luktar hämd för att han(?) inte tycker som er. Argumentera i sakfrågor i stället.
Låt den som vill gå ut med sin identitet själv här.
Vet tex att Morello inte vill att man ska använda hans riktiga namn och det respekteras.
patrikf skrev:Phon! Jag är förvånad. (IÖ är hopplös).
patrikf skrev:Varför denna fixering vid användaren RAIN´s person?
patrikf skrev:Det luktar hämd för att han(?) inte tycker som er.
patrikf skrev:Argumentera i sakfrågor i stället.
patrikf skrev:Låt den som vill gå ut med sin identitet själv här.
patrikf skrev:Vet tex att Morello inte vill att man ska använda hans riktiga namn och det respekteras.
RJohan skrev:Alla som inte gillar ns-10 kan väl helt enkelt bara skaffa en huvudbonad på sin avatar.
Jag har aldrig ens hört dem. Räcker det med keps då?
JohanR
phon skrev:På tal om Melodifestivalen, jag kollar just på hon den där "Trying-to-recall" lärarinnan vad hon nu heter. Marie Lindberg var det visst. Har hört den på radio några gånger, låter inget vidare.
UrSv skrev:
För övrigt minns jag tydligt vad familjen tyckte om Melodifestivalen. Det MÅSTE ha varit ett absolut lågvattenmärke vad gäller ljudkvalitet. Maken till sunkigt ljud har jag åtminstone inte hört förut vad jag kan minnas. Att man med stolthet kan producera en sånt stort evenemang efter deviserna "hörbarhet nolla" och "burktelefon duger" tycker jag borde leda till ett snabbt utbytande av alla inblandade som inte omedlebart sade upp sig efter första avsnittet.
Max skrev:Vad e de här? Melodifestivalen? Tittar ni på sånt? Där bör väl ljudet helst vara helt avstängt, eller disten så hög att det bara blir brus kvar...
Rain skrev:Scheiner är ingen duvunge direkt och ligger bakom mängder av bra inspelningar men trots detta så anser antagligen Ingvar ändå att Scheiner inte vet eller kan något BARA för att han har använt sig av och lovordat NS 10.
"Scheiner has recorded many albums that have become gold standards in the industry. He's responsible for the pristine sound of Steely Dan and Donald Fagen, and his list of credits reads like a Who's Who in the music business, from Aerosmith to Grover Washington, Jr. More importantly, he's become the "go-to" guy for producing and mixing surround music. He's breathed 5.1 life into such great recordings as The Eagles' Hell Freezes Over and Sting's Brand New Day"
"I still use Yamaha NS-10's for stereo."
" I still find that they're the most reliable and accurate speakers ever built!"....snip.....
realist skrev:patrikf skrev:Phon! Jag är förvånad. (IÖ är hopplös).
Varför denna fixering vid användaren RAIN´s person? Det luktar hämd för att han(?) inte tycker som er. Argumentera i sakfrågor i stället.
Låt den som vill gå ut med sin identitet själv här.
Vet tex att Morello inte vill att man ska använda hans riktiga namn och det respekteras.
Alle vet jo hvem morello er, så whats the point?
Tompa_39 skrev:Rain skrev:Scheiner är ingen duvunge direkt och ligger bakom mängder av bra inspelningar men trots detta så anser antagligen Ingvar ändå att Scheiner inte vet eller kan något BARA för att han har använt sig av och lovordat NS 10.
"Scheiner has recorded many albums that have become gold standards in the industry. He's responsible for the pristine sound of Steely Dan and Donald Fagen, and his list of credits reads like a Who's Who in the music business, from Aerosmith to Grover Washington, Jr. More importantly, he's become the "go-to" guy for producing and mixing surround music. He's breathed 5.1 life into such great recordings as The Eagles' Hell Freezes Over and Sting's Brand New Day"
"I still use Yamaha NS-10's for stereo."
" I still find that they're the most reliable and accurate speakers ever built!"....snip.....
även om jag i sak håller med IÖ att man borde mixa med nåt bättre än NS10, så kan man väl inte säga att Steely Dan / Fagen plattorna låter kasst, nu vet vi ju inte OM NS10 använts där, men ganska troligt är det ju.
IngOehman skrev:Är det det?
Den mest ljudkvalitetsberömda av dem är väl Gaucho, och den kom mig veterligt 1980, vilket betyder att NS10 fanns, men det var innan NS10 börjat användas en mass. Dessutom var det ju Donald Fagen själv som producerade plattan, och om den låter signifikant annorlunda än andra plattor som samme inspelningstekniker varit inblandad, får man kanske förmoda att det beror på producenten.
Den som söker svar får helt enkelt leta efter gemensam nämnare. Den är nog inte NS10, utan Donald Fagen.
Vh, iö
Du lyssnade på tvåkanals-SACD:n hemma hos mig, faktiskt.IngOehman skrev:Skulle vara kul att höra den nya SACD-versionen. Enligt Scheiner själc använder han ju NS10 bara för stereolyssning. Någon som hört den flerkanaliga SACD-versionen?
IngOehman skrev:
I övrigt ser jag fram emot vad Phon skall lyckas göra för att modifiera sina NS10. Jag har förstått att såväl gummimjölk, experiment med strömningsdämpning, basreflexportar och mer eller mindre dramatiska förändringar av delningsfilter har kontemplerats och/eller provats...
Vh, iö
phon skrev:
Så långt gånget kan jag då använda filterdelar som hävarm att bekämpa toppen runt 1kHz. Sugkrets eller på annat sätt.
phon skrev:Ja det kanske den gör.
Du ser fortfarande oroligheterna mellan 2k och 5k som produceras mer av basen än diskanten, även om puckeln vid 1k5 är utplattad.
Jag hade tänkt att även få bort det rasslet, mest genom elementdämpning, men även filter. Vi får se hur det går.
Bra länk du hade för övrigt, han verkar ju rätt sund den där mastringsteknikern.
What Happened To Dynamic Range?
IngOehman skrev:Ja, vad kan man säga - Bob Speer gör i den där artikeln en hjälteinsats.
Om sedan Rain (m fl) tror/upplever att ljudkvaliteten int gått ned sedan mitten av 80-talet så förklarar det ju varför dessa människor har så svårt att deltaga sakligt ch konstruktivt i diskussionerna om problemen.
De hör och förstår helt enkelt inte det problem som andra anmärker på. Då bli de ju lite utanför i diskussionen liksom.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 35 gäster