Kaffekoppen: Vad är det med dig?

Varför lägger du sådana där trista inlägg?
Om du inte får ut något annat av mitt svar till Morello än att jag skulle ha hävdat att NS10 är ett större problem än kompression(!) så ar jag ingen annan kommentar än ok. Då kan jag inte hjälpa dig.
Jag invände bara mot att han antydde att monitorn inte har någon betydelse för resultatet eftersom man hör nivåskillnade i alla monoorer. Min tes är ju att det är en gungbrödesituation, och att man hör ljudkvalitetsproblemen väldigt olika bra i olika lyssningar. Det var ett allmänt uttalande, och jag nämnde inte ens NS10.
Morello skrev:IngOehman skrev:
Fel, det hörs inte alls alltid. Skillnaden i nivå hörs ALDRIG om man avser lyssna på skillnaden i ljudkvalitet mellan versionerna, för då nivåkompenserar man (självklart) lyssningen!
Vh, iö
Grejjen är ju den att man vansinneskomprimerar för att vinna nivån - det är själva nivåvinsten som är syftet. Att det renderar sunkkvalitet är självklart, men det är inte självklart att man väljer ljudkvaliet och en lägre nivå framför en hög nivå med dålig kvalitet.
Frågan är väl om något "val" mellan de två görs medvetet överhuvudtaget i en lyssning där ljudkvlaiteten inte framstår som ett signigikant problem alls?
Anser du att ljudkvalaitetsskillnaden hörs lika bra i alla lyssningar (från säg B&W 801 till en transistorradio på köksbrodet)?
Morello skrev:Nivåvinsten hörs alltid om man vill visa den - oaktat monitor.
Om man vill visa det ja, och vilka vill det - jo mastringsstudiorna. När du sitter därhemma och lyssnar på musik kan du om du är förnuftig nog att ställa volymen lagom, avgöra inspelningsnivån genom att titta på volymkontrollen, och spelar det något roll hur den står tycker du?
Morello skrev:Din invändning saknade relevans. Var det inte ganksa uppenbart vad jag menade?
Den saknar inte alls relevans, tvärtom! Det gjorde däremot ditt påstående. Nivån saknar relevans eftersom man har volymkontroll och kan ställa volymen så att det blir lagom högt. Är det något som HAR relevans så är det att medelnivån mellan olika inspelningar inte skiljer sig för mycker från varandra - eftersom en hyperkomprimerad inspelning är otrevlig när den kommer som en överaskning.
För övrigt har jag nog lagt hundratals timmar på att tjata på mina vänner ang detta, men jag får acceptera ståndpunkten att somliga prioriterar nivå framför kvalitet.
Om du vill får du, men jag behöver inte acceptera konsekvenserna av det (hur inspelningarna defacto låter). Inte när det drabbar tredje part, vilket det ju gör.
Att somliga prioriterar nivå framför kvalitet är bara ogenomtänkt. Maximerad nivå har INGA fördelar*.
Jag gör inte det, men jag lyssnar också på ett annat sätt än vad många pop-spisare gör, som inte sällan pluggar in sin MP3-pinne i stereon och tycker det är jättebekvämt att inte behöva nivån.
Bara för den sakens skull behöver du inte acceptera deras positiva inställning till vansinneskompression - det går ju lika bra, eller rättare sagt mycket bättre, att åstadkomma samma sak genom att reglera medelnivån.
Morello skrev:Förvisso hade det blivit så om alla låtit bli vansinneskompressionen av mixen.
Inte riktigt. Man måste faktiskt medelnivåreglera också, för viss musik är ju till sin natur väldigt mycket mindre dynamisk än annan.
Morello skrev:Problemet är att någon vill vara lite starkare och så kommer nästa som vill vara ytterliagre lite starkare osv. Ytterligare ett tänkbart problem kan vara att MP3-pinnarnas numera reglerade utnivå driver på vansinnet ytterligare. Jag har inte testat, men kan tänka mig att 0,5Vp i kombination med vissa lurar blir tveksamt med högdynamiskt material.
Bra synpunkter!
Ja, pinnarnas utnivågräns (som i sig är en bieffekt av kompressionsvansinnet) är en annan faktor som tenderar att bli ett argument för fortsatt vansinneskompression!
Vh, iö
- - - - -
*Utom möjligen just i MP3-pinnar med låst maxvolym.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).